Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronaldk
Vandaag om 07:35:23
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 211122 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #300 Gepost op: 29 november 2020, 23:06:32 »
Ik denk dat dit binnen ons hobby-denken en mogelijkheden past.
Komt neer op het uitboren met mini diamantboortjes.

https://www.youtube.com/watch?v=_iH6Yca62YE

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #301 Gepost op: 30 november 2020, 10:20:41 »
Tja, zo kan het zoals je ziet, des te meer reden om geconcentreerd te blijven bij het tappen en geen "fouten" te maken.
Ik dacht even om mijn MIG-lasapparaat om te bouwen om te vonkverspanen, toch maar niet  ;). Professioneel laten doen lijkt me dan iets eenvoudiger.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #302 Gepost op: 30 november 2020, 11:19:01 »
Nu bezig met de seriebouw van de dwarsbalken (met tapjes) voor het aan elkaar bevestigen van de twee draaisteldelen.
Op de nummering van de voetplaten moet ik nog wat vinden want nummers ponsen kan niet (te dun)
IMG_8613b by Nulpunt0, on Flickr

32169

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #303 Gepost op: 30 november 2020, 12:49:33 »
elektrisch graveren met een wolfram stift?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #304 Gepost op: 30 november 2020, 12:58:32 »
Dun rond boortje in je proxxon en dan netjes schrijven, het zit later toch op een onzichtbare plaats?

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #305 Gepost op: 30 november 2020, 15:31:48 »
Met een naald romeinse cijfers krassen, zoals molenbouwers en voor houten stalspanten vroeger gebeurde.
 Na het spuiten blijft het nog lichtelijk zichtbaar.
Is een mooie traditie.  ;)

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #306 Gepost op: 30 november 2020, 18:46:07 »
De bufferbalk bestaat uit een massief deel en een "inlay". De ruimte is beperkt en daarom mag de voetplaat aan de ACHTERZIJDE GEEN OVERSTEK hebben op de achterste kopwand.
Ik had dit bij draaistel 1A al gemaakt en je kan wel raden. Even loshalen was overigens geen enkel probleem.

IMG_8614 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8618 by Nulpunt0, on Flickr

Positioneren met klemmetjes en passende boortjes en dan van bovenaf solderen.
IMG_8616 by Nulpunt0, on Flickr

32335



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #307 Gepost op: 30 november 2020, 20:47:55 »
Ik had al geschreven dat er nog ruimte gemaakt moest worden voor de koppeling. Dat bleek niet al te lastig.

De balk op de voetplaat is bereikbaar. Diepte van de sleuf 2,5 mm.
IMG_8622 by Nulpunt0, on Flickr

De balk in het frame kan je niet met een vijl bereiken, dus daar moet de frees er aan te pas komen. Vooraf frezen/vijlen kan natuurlijk ook. Diepte 1,5 mm.
Inspannen tussen/over de frameplaten gaat prima.
IMG_8621 by Nulpunt0, on Flickr

Dan heb je dit:
IMG_8623 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8624 by Nulpunt0, on Flickr

32408


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #308 Gepost op: 01 december 2020, 17:04:03 »
Voordat ik aan het maken van de buigmallen ga beginnen, toch maar eerste gelijk oplopen met model-1 en het frame van de brug voor model-2 maken.
Bij model-1 ervaren dat het recht en haaks houden van de bovenste lange ligger een dingetje is. Nu met goede moed begonnen over een metalen liniaal. Dat ging eigenlijk best goed ondanks de grote afkoelende massa.
Het plaatsen van de voetplaatsteunen ..... je ontkomt niet aan het overmatig gebruik van soldeer om alle naadjes dicht te krijgen, dus dat wordt poetsen met de glasvezel. :'(

IMG_8625 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8626 by Nulpunt0, on Flickr

32674

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #309 Gepost op: 01 december 2020, 20:00:06 »
Frits
Je gaat weer als een speer......maar poetsen met glas vezel ken ik niet....
Gr Cees.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #310 Gepost op: 01 december 2020, 20:52:22 »
« Laatst bewerkt op: 01 december 2020, 21:03:41 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #311 Gepost op: 02 december 2020, 18:45:45 »
Afgelopen 2 dagen nodig gehad om een brugdeel te bouwen. Ondanks de eerder genoemde kinderziekten is het ook nu weer voor 99,9% gelukt om een goed brugdeel te verkrijgen. Er was dus meer vijl en poetswerk nodig dan gepland waardoor ik erg benieuwd was naar het resultaat na zandstralen. En ik kan zeggen...... 100% tevreden. :D

IMG_8634 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8637 by Nulpunt0, on Flickr

Rond de veerbuis kan mogelijk nog wat soldeer weggehaald worden. Foto's tov. blote oog, altijd wat te vinden
IMG_8636 by Nulpunt0, on Flickr

De gaten voor de te korte pennen van de voetplaatsteunen aan de binnenkant van het frame, dat is die 0,1% ontevredenheid. En straks zie je ze niet tenzij je het model op zijn kop houdt en gaat zoeken. Dus......
Alles sluit strak aan dus de iets te grote gaten voor de pen/gat verbindingen zijn mooi te vullen.
IMG_8635 by Nulpunt0, on Flickr

33042
« Laatst bewerkt op: 02 december 2020, 18:48:30 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #312 Gepost op: 03 december 2020, 15:44:42 »
De watertanks.......
De planning was om alles vast te solderen zodat alles stevig en recht kwam. Maar nu we de voetplaat demontabel willen (en hebben) is er de vraag: moet de watertank aan de voetplaat (zodat die recht blijft) of moet die aan het frame (zodat je geen kieren ziet).
Vele teststukjes zijn gemaakt en daar heb ik veel van geleerd. Geen enkele manier is optimaal dus kiezen voor de minst slechte en dat is dat de tanks aan het frame komen en de voetplaat verstevigd gaat worden.

Daarbij een klein "probleem" dat het etsdeel iets te kort lijkt te zijn als je een "zuigende" passing wilt. Dicht solmuren blijkt ook te volstaan. ;D

Dan de vraag hoe te buigen. Het etsdeel is vrij smal en de benodigde krachten (nieuwzilver) groot. Gevoelsmatig zeg ik dan ..brute kracht met de HBM stans.
Dan weer het probleem van een aanslag  en voorkomen van beschadigingen.

De aan het etsdeel vast zittende (soldeer) strippen zitten in de weg (wie had dat ontworpen ? ???). eraf dus.

Tape en een strip styreen doen wonderen.
IMG_8638 by Nulpunt0, on Flickr

Dan met veel geduld  solderen waarbij de rondingen maatgevend zijn.
TIP: achter de voetsteun alvast een U-profieltje solderen.
IMG_8644 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8648 by Nulpunt0, on Flickr


Valt de bovenkant van de tank nu goed vlak met het frame?..nee? dan even plat vijlen.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De voetplaat is dun, misschien te dun, maar het is zo. Die heb ik verstevigd door een rechthoek uit profielen er tegenaan te zetten. Dan nog is de voetplaat "knikbaar". Als je de zijkanten iets naar beneden buigt en dan alles vastschroeft, klemt de plaat zichzelf.

ADVIES: later de lok niet met je handen aan de randen van de voetplaat oppakken, maar aan de onderkant van de watertanks.

IMG_8643 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8650 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8649 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8651 by Nulpunt0, on Flickr


Nog 1 ding: ik moet dit nog 7x in serie maken.  :-\ of  ;D. Blijft hobby en Corona-binnenblijf-tijd.

33270
« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 15:47:38 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #313 Gepost op: 03 december 2020, 19:55:00 »
Ik heb toch ook nog maar de binnenkant van de watertank gemaakt uit restanten fret van eerdere bouwprojecten. Alles even oppoetsen en alle passingen 1000x controleren en dan...koffie en genieten.

IMG_8659 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8656 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8658 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8657 by Nulpunt0, on Flickr

Is tie klaar?...nog lang niet. Maar nu even wel. ;D


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #314 Gepost op: 03 december 2020, 23:45:57 »
Voor het buigen even een paar foto's voor de documentatie.

Van de strip de 3 lipjes afbuigen en glad vijlen.

Op de te buigen plaat een strip van 4,0 solderen (op de uiteinden). Dit is de aanslag voor de buigmachine.
Testsessies hebben aangetoond dat de strip VAST moet zitten ivm scheef trekken tijdens het persen.
Maat is gemeten op mijn eigen machine, maar in neem aan dat alle HBM machines gelijk zijn.
IMG_8660 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de zichtkant tape plakken om het plaatwerk te beschermen tegen krassen bij het persen.
IMG_8661 by Nulpunt0, on Flickr

Zo komt die in de pers.
IMG_8662 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8663 by Nulpunt0, on Flickr

KABOEM ! :o
IMG_8664 by Nulpunt0, on Flickr

Niet 3,5 en 4,5 als aanslag, maar echt 4,0 !
IMG_8665 by Nulpunt0, on Flickr

Dan soldeer verwijderen met een zoetvijl en schuurschijf.
IMG_8666 by Nulpunt0, on Flickr

33476
« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 23:49:14 door FritsT »