Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door ingenium secundus
Vandaag om 11:56:41
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Peter74
Vandaag om 11:40:47
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:34:22
Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan? door henk
Vandaag om 11:32:13
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door Luit
Vandaag om 11:28:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 11:27:50
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door 4020 281-4
Vandaag om 11:27:41
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door Arjen52
Vandaag om 11:23:07
Huizen maken. door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:17:42
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Duikeend
Vandaag om 11:16:35
Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig? door Frycio82
Vandaag om 11:11:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:59:41
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Ben
Vandaag om 10:57:22
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 10:55:26
Eerste kennismaking door VvKan
Vandaag om 10:49:07
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door ingenium secundus
Vandaag om 10:38:25
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door Gerard van de Weijer
Vandaag om 10:23:06
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door RobGood
Vandaag om 10:20:19
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd. door HansQ
Vandaag om 10:04:45
Viessmann 5077 rijtuigverlichting door henk
Vandaag om 09:45:38
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rolando
Vandaag om 09:34:40
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Spoors
Vandaag om 09:27:25
Glas door Bert van Gelder
Vandaag om 09:25:18
Lenz 2021 (spoor 0) door Pauldg
Vandaag om 09:06:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:00:07
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 07:11:03
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 05:49:59
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door roadster36
24 januari 2021, 23:49:53
Raadplaatje door GerardvV
24 januari 2021, 23:41:27
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Hans van de Burgt
24 januari 2021, 23:16:54
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 54879 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5753
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #270 Gepost op: 24 november 2020, 11:03:58 »
In de werkplaats in Raamsdonk wordt ook hard gewerkt.

edwin frame 1 by Nulpunt0, on Flickr

edwin frame 2 by Nulpunt0, on Flickr

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
    • Raamsdonk spoor 0
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #271 Gepost op: 24 november 2020, 11:32:43 »
ja klopt.
Paar instinkers zijn dat de 2 identieke gelaserde platen,een de "voorkant" naar de buitenkant zit, de andere de  "achterkant", zodat het frame gespiegeld is.
Verder zijn enkele pasgaatjes verkeerd, voor de taatsdragers. Makkelijkste is een helemaal glad vijlen, een andere moeten de Pasnokjes wat dunner gevijld worden.
Maar voor de rest, mijn frame stond in een avondje in elkaar..
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5753
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #272 Gepost op: 24 november 2020, 20:46:50 »
De bouwcommissie (2 leden) adviseert unaniem om eerst het frame te corrigeren (en glad te vijlen). Daarna de bovenste (lange) ligger van het frame te bevestigen, dan de acht steunen en als laatste de vijf onderste liggers vanaf het midden naar de uiteinden.

IMG_8509 by Nulpunt0, on Flickr

en dan heb je (ondanks alles) toch een perfect brugframe.
IMG_8510 by Nulpunt0, on Flickr

30287
« Laatst bewerkt op: 25 november 2020, 08:54:33 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5753
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #273 Gepost op: 25 november 2020, 11:27:14 »
Dat frezen van de framedelen vond ik toch wel wat. Bij het tweede draaistel heb ik de sleuven met een boortje (zijdelings) opgeruimd. Oplopend 0,6- 0,7 en 0,8. Niet super kaarsrecht, maar voldoende om de delen in de machineklem in elkaar re drukken en daarna te solderen en te solmuren... Perfect resultaat (naar omstandigheden). Als laatste de kopwanden.

IMG_8515 by Nulpunt0, on Flickr

Vloeimiddel (vet, probeersel) en de vlam er op.
Frameplaten staan zo in ieder geval perfect parallel
IMG_8516 by Nulpunt0, on Flickr

en dan staat er een 40 cm lang frame. :)
IMG_8517 by Nulpunt0, on Flickr

30445

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5753
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #274 Gepost op: 25 november 2020, 14:48:23 »
Wielen en motoren tijdelijk plaatsen.

De gelaserde asgaten controleren.
Filmpje downloaden op Flickr lukt niet of staat in behandeling. Dan maar met een omweg.  :-\

Klik op de link en dan naar beneden scrollen. Filmpje.

Facebook video

IMG_8520 by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 28 november 2020, 13:50:52 door Reinout van Rees. Reden: Link proberen te fixen »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5753
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #275 Gepost op: 25 november 2020, 15:21:27 »
Begint al ergens op te lijken.
IMG_8526 by Nulpunt0, on Flickr

Motoras van de SG4 ligt vrijwel in de positie van de 1:1 stoomleiding, maar komt zo nog tegen de zijkant van de motorkap. Daar moet nog wat gebeuren. Was overigens wel voorzien, dus helemaal geen paniek.
IMG_8525 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8527 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8528 by Nulpunt0, on Flickr

30530
« Laatst bewerkt op: 25 november 2020, 15:29:45 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5753
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #276 Gepost op: 26 november 2020, 13:34:18 »
Gisteravond werkbespreking.....
1. de voetplaat van de draaistellen moet demontabel van het frame om tzt nog bij de stroomafnemers te kunnen komen.
2. Hoe verstevig je de voetplaat (0,3 mm dik) in de lengterichting tijdens het werken en voordat de watertanks (die hem recht houden) plaatst.
3. Hoe monteer je de ruitplaten op de voetplaat.
4. hoe los je de spleet tussen voetplaat en frame op. (frame is smaller uitgevallen  dan de opening in de voetplaat )
En al deze vragen vereisen een gelijktijdig antwoord.

Vooruitlopend...GELUKT, maar wel met hoofdbrekens en... meerdere wegen naar Rome.

Ik plaats meerdere foto's om het zelf tzt te kunnen herinneren en andere bouwers inzicht te geven hoe het wel en niet kan/moet. Van de fouten kan je leren.

Zo heb ik het gedaan.

Hier zie je de dunne nikkelzilver voetplaat 0,3 mm. Die staat bol van het walsen bij de fabrikant. Dat moet recht.
Je ziet ook de dunne messing ruitplaat, ook niet recht.
Hoe bevestig je die twee aan elkaar..... solderen gaat vervormen, dus ik denk aan Loctite.
IMG_8531 by Nulpunt0, on Flickr

Ik heb hier Loctite 603 (tot temperaturen van 150 graden). Testen wees uit dat solderen van andere onderdelen er op/naast met 145 graden solderen niet kan. De lijm liet los. Er wordt overgegaan op Loctite 620. Dat gaat tot 230 graden. Die flacon moet ik nog wel even bestellen (50 ml = circa 60 euro, kleiner is er niet)
IMG_9769 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9770 by Nulpunt0, on Flickr

Dan het rechthouden en de spleet .
Heb ik opgelost  met en L-profiel 1,5x1,5 aan het frame en een L-profiel 4x4 onder de voetplaat.
IMG_8513 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8514 by Nulpunt0, on Flickr

Het L-profiel 4x4 solderen op een dunne ondergrond is delicaat. Een vlammetje echt uit den boze en met de bout...toch, krom. Vandaar de machineklem en kurkplaat (bovenkant voetplaat is niet vlak) om het recht te houden tijdens het solderen.
IMG_8532 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8533 by Nulpunt0, on Flickr

Links met profiel, rechts nog zonder.
IMG_8534 by Nulpunt0, on Flickr

Volgende stap, de bevestiging van de twee delen.
BELANGRIJK: DE ACHTERSTE KOPWAND MOET EXACT TEGEN HET EINDE VAN DE VOETPLAAT KOMEN. GEEN OVERSTEK WANT DAN PAST DE VOORKANT LATER NIET MEER.

Edwin heeft boutjes en moertjes gebruikt voor de bevestiging.
PHOTO-2020-11-24-21-47-21b by Nulpunt0, on Flickr

Ik ben bang voor deuken/vervorming van de voetplaat als je de boutjes te strak aandraait (vanavond nog even in de werkbespreking gooien). Vooralsnog doe ik het even anders. (misschien zijn  er nog meer wegen Rome, ik houd me aanbevolen  ??? ).
Dwarsbalken 4x4 met tapjes. Hierbij opgemerkt dat ik me er van bewust ben dat er nog ruimte voor de koppelingsstang gemaakt zal moeten worden.
IMG_8537 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8538 by Nulpunt0, on Flickr

Het is een kwestie van alles goed op maat afstellen en goed opletten aan ALLE kanten.
Er zijn nu twee bevestigingspunten. Direct achter de bufferbalk en naast de taatsruimte.
IMG_8539 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8540 by Nulpunt0, on Flickr

Maar na een hele ochtend puzzelen en freubelen is het demontabel en recht.... :)
en tzt maken de watertanks en bufferbalk het helemaal recht  :) :) :) :) :)
IMG_8541 by Nulpunt0, on Flickr

Koffie ! ;D

30700


« Laatst bewerkt op: 30 november 2020, 18:34:33 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5753
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #277 Gepost op: 26 november 2020, 15:38:54 »
De kopwandjes van het machinistenhuis hebben wat te verduren. Ik was nog niet  te laat (brekie brekie)  maar verstandiger is het om snel verstevigingen aan te brengen.
Ik heb deze foto eigenlijk pas na het monteren van de bufferbalk genomen ..even smokkelen  ;D.
IMG_8547 by Nulpunt0, on Flickr

En dan de bufferbalk.
NIET vouwen voordat je aan beide zijden 4 klinknagels hebt geponst.
IMG_8542 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8548 by Nulpunt0, on Flickr

En dan pas monteren.
IMG_8544 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8543 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8546 by Nulpunt0, on Flickr

30761
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 15:40:57 door FritsT »

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #278 Gepost op: 26 november 2020, 16:04:31 »
Ik vind die klinknagels wat iel overkomen, waren die in het echt ook zo minimaal aanwezig?
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 821
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #279 Gepost op: 26 november 2020, 16:50:38 »
Nagelkoppen zeg ongeveer 30 mm en dat gedeeld door 45 is grofweg 0,75 mm.
Benieuwd wat Frits meet.
En ja in h0 zijn we heel wat dikkere koppen gewend. En dan heb ik het nog niet eens over geklonken Plan E daken van een aantal jaren geleden  ;).

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5753
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #280 Gepost op: 26 november 2020, 17:07:08 »
@ Carel, ik ga niet meten. Maar de maat lijkt me uitstekend.

Nog 2 afsluitende werkjes voordat ik aan het 2e draaistel ga beginnen.

1. Motoras inkorten en schuimrubber (los) aanbrengen.
IMG_8549 by Nulpunt0, on Flickr

2. verlengde bodemplaat zodat de gearbox compleet uit het zicht komt.
Toch weer eens de buigfunctie van de HBM machine gebruikt.  ;D
IMG_8550 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 17:09:37 door FritsT »

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 821
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #281 Gepost op: 26 november 2020, 20:28:42 »
Hoeft echt niet van me. Ik heb die nagelpers al heel veel jaren. Kan iedere gewenste kop maken en perfect dupliceren. Dus zal helemaal naar de wens van de meester zijn. En dus niet iets waar je je voor zou moeten verdedigen.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5753
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #282 Gepost op: 26 november 2020, 22:20:40 »
Het is moeilijk om bepaalde zaken later te doen als ze zo leuk lijken om te doen. Dus toch maar even begonnen aan het draaipunt. Nog lang niet klaar, maar te leuk om nu niet te melden.

Blokje messing  circa 12 x 12 en passend sussen de dwarsverbindingen voorzien van een gat 7,5 mm (daar loopt de stoomleiding doorheen).
IMG_8552 by Nulpunt0, on Flickr

Staf 3,0 er in solderen.
IMG_8554 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8555 by Nulpunt0, on Flickr

Voor vandaag genoeg gedaan...even ontspannen voordat het bedtijd is. Corona is nog lang niet weg en dus alle tijd om de Gerrit verder te bouwen.

30968

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5753
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #283 Gepost op: 27 november 2020, 11:17:28 »
Dit wordt de model-taats, althans een testopstelling.
De as is 3,0 mm. Het gat 3,2. De diameter van het gat bepaald de "knik" die draaistel en brug kunnen vormen. Vooralsnog lijkt 3,2 genoeg. Nog een test doen met 3,3.
IMG_8558 by Nulpunt0, on Flickr

De voetplaat tussen motorhuis en taats is te breed. Daar moet 2 mm af.
IMG_8564 by Nulpunt0, on Flickr

Maximaal gedraaid en vrij lopend.
IMG_8566 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8567 by Nulpunt0, on Flickr

De hoek is 10 graden. Wissels hebben veelal een kleinere hoek zodat dat zeker geen probleem is.
IMG_8569b by Nulpunt0, on Flickr

Aan de onderkant een tapje M3 een veertje en een moertje.
IMG_8561 by Nulpunt0, on Flickr

Doorzicht en hoogte.
Hoogte instelbaar door de hoogte van het messing blokje te variëren.
IMG_8568 by Nulpunt0, on Flickr

31086

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5753
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #284 Gepost op: 27 november 2020, 11:52:05 »
Praktijktest op een Peco wissel,

IMG_8572 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8571 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8573 by Nulpunt0, on Flickr