Wat zijn we aan het bouwen? > Materieel

'Gehuisstijlde' geel-grijze 1000

(1/7) > >>

Benelux795:
Heeft iemand dit wel eens geprobeerd, naar jullie weten? Zie bijgevoegde foto’s. ‘t Bestaat niet, maar ‘t misstaat ‘m ook niet.. !  :)









Men neme:

* 'n Donormodel: een willekeurige Roco 1000; in dit geval 1007, Roco 43615..
* Tamiya spuitbusjes: witte primer, gunship grey (TS48) en chrome yellow (TS47)
* Alles demonteren, gaatjes voor nummerplaten dichtplamuren
* Rangeergrepen en treden van gebogen draad geplaatst
* Daarna veel afplakken, spuiten, afplakken, etc
De relingen aan de neus zijn erg dik geworden; in eerste instantie wilde ik deze grijs maken, maar dan zou de staande spijl geel moeten worden. Dit lukte matig als ik dezelfde kleur (en dus spuitverf) wilde gebruiken, en bij nader inzien dacht ik dat geel beter zou staan. Helaas droogt de gele verf aanzienlijk dikker op; dit is niet storend bij de flanken, maar de relingen worden erg lomp. Bovendien valt het ‘spaghetti’ effect helaas ook meer op.. Overigens lijkt het op de foto's storender dan in werkelijkheid. De nummers moet ik nog plaatsen; gelijk de 1002, zie fictieve geschiedenis hieronder. Bij een volgende versie zou ik de gele slab doortrekken tot de bufferbalk en hier een zwarte cijfer aanbrengen en de reling vervangen door een dunnere, gesoldeerde versie. De NS vishaken en specificaties zijn van Kleinspoor; een 1500 weegt ook 100 ton .. Ik wacht dus nog op Woodland dry transfer cijfervellen voor de witte loknummers.

Maar ik wilde ‘m graag al laten zien! Wellicht was ’t een goeie 1 april grap geweest, gelijk de TEE 1100; een bijbehorende geschiedenis is zo verzonnen..

Eind jaren ’70 werd besloten de ‘grotere’ NS locomotieven serie 1200 en 1300 te renoveren; al snel werd duidelijk dat de serie 1000 hier niet voor in aanmerking kwam. De op dat moment al hogere leeftijd van de loks en een aantal technische zwakke ontwerppunten, maakten renovatie economisch niet rendabel. Wel werden een aantal loks in een nieuw gehuisstijld jasje gehesen; de 1002, 1003 en 1005. Dit bleek nog niet eenvoudig gezien het grote aantal roosters en relingen. Voortschrijdend inzicht deed de schildering op de loks op enkele punten onderling afwijken. Zo had de 1002 een gele ‘slab’ tot de voetplaat en een wit cijfer net boven de bufferbalk; de 1003 had eenzelfde ‘slab’ en een zwart cijfer over de profielen op de neus. Ook had deze lok een gele streep boven de frontramen (zie Figuur 1), gelijk de 1500. Bij de 1005 was de gele ‘slab’ doorgetrokken tot net boven de bufferbalk; hier was een zwart cijfer aangebracht. Op de flanken kwamen alle loks overeen; een gele bies met zwarte NS-vishaken en het wit loknummer hieronder. In tegenstelling tot andere NS-loks, waren de specificaties (gewicht, lengte, etc), vanwege de roosters, meer naar het midden gezet; de meningen waren hierover verdeeld.



Maar ik vind deze eigenlijk veel logischer! Dus Roco, wanneer komt ‘tie.. ?  ;D

(DISCLAIMER: de bovenstaande geschiedenis is fictie! Origineel van de met toestemming bewerkte foto: Marius Broos, www.mariusbroos.nl)

Floris Dilz:
gaaf! (y)

VAM65:
Nee, nooit eerder gezien, en ik vind hem erg leuk!

Rondje_HO:
Leuk gedaan, ook met die geschiedenis erbij  (y)

Benelux795:
Dank! Als iemand trouwens meer weet over of er in werkelijkheid ooit een afweging is gemaakt om de 1000 te huisstijlen; ik ben benieuwd! Zoals gezegd, het staat 'm goed..! (y)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie