Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 13:45:57
Kleinbottwar in spoor 1 door becasse
Vandaag om 13:43:49
Station Ermelo in model 1:160 door Karben
Vandaag om 13:43:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door robin128
Vandaag om 13:43:12
Falkenheim door NS264
Vandaag om 13:26:13
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 13:25:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Luit
Vandaag om 13:07:19
Modelbaan als virtual background bij videobellen door Jan-Peter
Vandaag om 13:05:44
Vrachtwagen trekt bovenleiding in Bussum kapot: door VAM65
Vandaag om 12:59:15
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Fred
Vandaag om 12:57:42
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 12:37:10
Een nieuw begin in 0 door Pauldg
Vandaag om 12:36:59
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 12:29:02
Bahnstrecke 5867 door gvandersel
Vandaag om 12:16:32
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
Vandaag om 12:14:53
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 12:13:49
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 12:10:14
19 Toen door gvandersel
Vandaag om 12:07:26
Gezocht, Gebogen stalen brug met radius H0, lengte 80-85cm door 72sonett
Vandaag om 12:07:09
Bouw B├╝hrtal III door Reinout van Rees
Vandaag om 12:05:11
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
Vandaag om 11:32:56
Onderhoud Lima locomotief door NS1220
Vandaag om 11:23:27
Decoder overleden na ruim 3 maanden stilstand? door zuylen
Vandaag om 11:02:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rondje_HO
Vandaag om 10:52:49
De knutsels van een badeend door NS264
Vandaag om 10:31:12
Helling n spoor door Gert Willems
Vandaag om 10:23:25
LokSound 4 probleem, rijdt wel met LokProgrammer, niet met IB door MRdirect
Vandaag om 10:07:38
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 09:45:27
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 09:37:38
Gezocht: verkoper van achtergrondEn, gezien op Houten door Marc tramt
Vandaag om 09:36:07
  

Auteur Topic: Blokindeling testbaan  (gelezen 6296 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #45 Gepost op: 01 juli 2016, 23:17:16 »
Voor de ongedetecteerde delen gebruik je een diodeschakeling, Je hebt er eentje per booster nodig. Verder maak je een blok bestaande uit minimaal 2 melders met daar tussen een deel zonder detectie, de lengtes die je invult bepalen de lengte van de meetsecties en de lengte van het blok.
De software is zo slim dat hij weet wanneer hij moet remmen en hoe hij moet remmen.
Het beste leer je dit en ervaar je dit door een proef opstelling te maken en gewoon te kijken wat er gebeurd.
Al deze uitvindingen van het wiel hebben we al meer dan 20 jaar geleden gedaan.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #46 Gepost op: 02 juli 2016, 10:33:43 »
Het is niet mijn bedoeling een nieuw wiel uit te vinden maar ik probeer uit te zoeken hoe ik het wiel aan de digitale kar bevestig ;D

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #47 Gepost op: 02 juli 2016, 10:53:18 »
Dan is de beste oplossing een proefbaantje te maken, en daar alle situatie waar een een vraag of een twijfel over hebt te testen.
De resultaten van al deze testen kun je op diverse forums en discussiegroepen terugvinden over een periode van zeker 20 jaar, en meer.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #48 Gepost op: 22 augustus 2019, 23:02:10 »
Een oneindige rotschop voor dit topic, maar door een wat langdurige uitval door rugproblemen kan ik van de nood een deugd maken en zijn er wat spulletjes binnen gekomen deze week! Een DR5000, een DR4088LN-CS en een DR4018 al zijn de wissels voor later in een definitieve opstelling.

Na een 1e gevecht met de centrale waarbij de USB-bus aan laptop zijde moeilijk deed nu een pendelbaantje tot stand weten te brengen. In plaats van iTrain toch maar voor RocRail gegaan en me dat proberen eigen te maken.

Het resultaat zie je in een filmpje:

https://youtu.be/Y0QUPX21hsw

De enige hulp van buitenaf was Google dus toch enigszins gepast fier op mezelf!
De NMBS spoort, nu ik nog.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3557
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #49 Gepost op: 30 augustus 2019, 12:53:20 »
Om nog even terug te komen op de hoeveelheid secties per blok. In principe kunnen modelbaanbesturings programma's overweg met 1 terugmelder per blok. Echter dan MOET je de trein eerst calibreren (snelheidsmeting met de software uitvoeren). Hierna weet de software waar een trein rijdt via eenvoudige berekening. Dit wordt bij het activeren van een melder gecorrigeerd. Wil je zo uit de doos met een trein rijden dan zul je minimaal twee melders moeten gebruiken, een rem melder (begin blok) en een stop melder (einde blok). Doordat een stop melder niet al te lang kan zijn, trein stopt anders te ver van het echte einde van het blok, zal er een stuk loze ruimte tussen de rem melder en de stop melder ontstaan. Deze loze ruimte mag je ongedetekteerd maken mbv een diode schakeling, maar dan ben je je trein af en toe "kwijt". De software weet nog waar hij is, maar de trein zelf wordt nergens terug gemeld. Voorzie je zo'n midden sectie ook van een terug melder, dan ziet de software altijd je trein. Voordeel is dan weer dat als je al je wagens een kleine stroom laat afnemen een verloren wagen altijd gezien wordt.

Dus werk het liefst met 2 melders, tenzij je al je treinen meteen laat calibreren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.