Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je werkplek door Jan-Peter
Vandaag om 01:38:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door raymond erdtsieck
Vandaag om 00:24:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:20:04
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:13:56
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
Vandaag om 00:02:13
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
24 juli 2021, 23:45:12
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
24 juli 2021, 23:27:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarkSpoor
24 juli 2021, 23:23:18
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
24 juli 2021, 23:16:05
Kortsluiting wissel en vaste kruising door Klaas Zondervan
24 juli 2021, 23:05:01
Prijsdifferentiatie in Oostenrijk door Thom
24 juli 2021, 22:49:03
DR5000 centrale, update software 1.6.0. Nu update 1.6.1, per 19 juli 2021 door Hans van de Burgt
24 juli 2021, 22:02:06
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Marcel112
24 juli 2021, 21:46:19
Raadplaatje door dennie
24 juli 2021, 21:14:05
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Tomasso
24 juli 2021, 20:41:01
Line-up foto's van modellen door ceuleer
24 juli 2021, 19:28:06
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen door R v/d Hoven
24 juli 2021, 19:05:21
GVBA 396 messing model door skiptram
24 juli 2021, 18:17:07
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door Dave.......
24 juli 2021, 17:22:31
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Eric B
24 juli 2021, 17:07:03
Fleischmann oude naar nieuwe antislipband nummers door VictorPM
24 juli 2021, 16:53:48
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
24 juli 2021, 16:31:16
Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain) door peterha
24 juli 2021, 16:04:41
Modeltreinverzameling en waterschade door bosje77
24 juli 2021, 15:59:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 juli 2021, 15:17:25
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
24 juli 2021, 14:42:17
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
24 juli 2021, 14:36:25
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
24 juli 2021, 12:39:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
24 juli 2021, 11:44:57
Wie is Hans Reints door BartvD
24 juli 2021, 09:46:12
  

Auteur Topic: Blokindeling testbaan  (gelezen 7086 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #45 Gepost op: 01 juli 2016, 23:17:16 »
Voor de ongedetecteerde delen gebruik je een diodeschakeling, Je hebt er eentje per booster nodig. Verder maak je een blok bestaande uit minimaal 2 melders met daar tussen een deel zonder detectie, de lengtes die je invult bepalen de lengte van de meetsecties en de lengte van het blok.
De software is zo slim dat hij weet wanneer hij moet remmen en hoe hij moet remmen.
Het beste leer je dit en ervaar je dit door een proef opstelling te maken en gewoon te kijken wat er gebeurd.
Al deze uitvindingen van het wiel hebben we al meer dan 20 jaar geleden gedaan.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #46 Gepost op: 02 juli 2016, 10:33:43 »
Het is niet mijn bedoeling een nieuw wiel uit te vinden maar ik probeer uit te zoeken hoe ik het wiel aan de digitale kar bevestig ;D

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #47 Gepost op: 02 juli 2016, 10:53:18 »
Dan is de beste oplossing een proefbaantje te maken, en daar alle situatie waar een een vraag of een twijfel over hebt te testen.
De resultaten van al deze testen kun je op diverse forums en discussiegroepen terugvinden over een periode van zeker 20 jaar, en meer.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #48 Gepost op: 22 augustus 2019, 23:02:10 »
Een oneindige rotschop voor dit topic, maar door een wat langdurige uitval door rugproblemen kan ik van de nood een deugd maken en zijn er wat spulletjes binnen gekomen deze week! Een DR5000, een DR4088LN-CS en een DR4018 al zijn de wissels voor later in een definitieve opstelling.

Na een 1e gevecht met de centrale waarbij de USB-bus aan laptop zijde moeilijk deed nu een pendelbaantje tot stand weten te brengen. In plaats van iTrain toch maar voor RocRail gegaan en me dat proberen eigen te maken.

Het resultaat zie je in een filmpje:

https://youtu.be/Y0QUPX21hsw

De enige hulp van buitenaf was Google dus toch enigszins gepast fier op mezelf!
De NMBS spoort, nu ik nog.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3591
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #49 Gepost op: 30 augustus 2019, 12:53:20 »
Om nog even terug te komen op de hoeveelheid secties per blok. In principe kunnen modelbaanbesturings programma's overweg met 1 terugmelder per blok. Echter dan MOET je de trein eerst calibreren (snelheidsmeting met de software uitvoeren). Hierna weet de software waar een trein rijdt via eenvoudige berekening. Dit wordt bij het activeren van een melder gecorrigeerd. Wil je zo uit de doos met een trein rijden dan zul je minimaal twee melders moeten gebruiken, een rem melder (begin blok) en een stop melder (einde blok). Doordat een stop melder niet al te lang kan zijn, trein stopt anders te ver van het echte einde van het blok, zal er een stuk loze ruimte tussen de rem melder en de stop melder ontstaan. Deze loze ruimte mag je ongedetekteerd maken mbv een diode schakeling, maar dan ben je je trein af en toe "kwijt". De software weet nog waar hij is, maar de trein zelf wordt nergens terug gemeld. Voorzie je zo'n midden sectie ook van een terug melder, dan ziet de software altijd je trein. Voordeel is dan weer dat als je al je wagens een kleine stroom laat afnemen een verloren wagen altijd gezien wordt.

Dus werk het liefst met 2 melders, tenzij je al je treinen meteen laat calibreren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.