Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Walcherense (Zeeuwse) tram in spoor G door Duikeend
Vandaag om 11:31:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door St00mboy
Vandaag om 11:25:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:18:00
Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0 door damngrazy
Vandaag om 11:16:21
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door spoorzeven
Vandaag om 11:15:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door zuylen
Vandaag om 11:03:15
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door damngrazy
Vandaag om 11:01:46
3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen door Sven
Vandaag om 10:55:44
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 10:49:45
Wie gaat NL-rijtuigen uitbrengen in schaal n? door Sven
Vandaag om 10:47:00
Digikeijs DR5013 schakelt keerluswissel niet? door Bert_Apd
Vandaag om 10:31:07
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 10:31:04
Restauratie TEE treinstel door Luit
Vandaag om 10:30:57
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 10:00:54
Nieuwe Plan V (Roco 63138) door Benelux795
Vandaag om 09:59:10
Raccordement diorama door Edsko Hekman
Vandaag om 09:52:00
Hoek van Holland - Warschau, samenstelling in model. Welke rijtuigen? door Benelux795
Vandaag om 09:39:50
Heen, En en Weer door tothebeach
Vandaag om 09:24:42
Drukke spoorlijn Den Dolder? door henk
Vandaag om 09:20:30
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers? door henk
Vandaag om 09:10:57
Falkenheim door Wim Hesselink
Vandaag om 09:00:40
Aansluiten ledverlichting op trafo via rijregelaar, 3 a 5V door RobGood
Vandaag om 08:53:08
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 08:23:06
Vervanging HTM GTL-8 II door Pauldg
Vandaag om 08:06:09
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Leolin
Vandaag om 07:07:11
Wisselsymbool veranderen Ecos2 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 06:45:58
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
17 januari 2021, 23:23:47
Roco BR44, waar onderdelen verkrijgbaar? door hein frunt
17 januari 2021, 23:08:17
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door MOVisser
17 januari 2021, 22:55:27
  

Auteur Topic: Blokindeling testbaan  (gelezen 6570 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #45 Gepost op: 01 juli 2016, 23:17:16 »
Voor de ongedetecteerde delen gebruik je een diodeschakeling, Je hebt er eentje per booster nodig. Verder maak je een blok bestaande uit minimaal 2 melders met daar tussen een deel zonder detectie, de lengtes die je invult bepalen de lengte van de meetsecties en de lengte van het blok.
De software is zo slim dat hij weet wanneer hij moet remmen en hoe hij moet remmen.
Het beste leer je dit en ervaar je dit door een proef opstelling te maken en gewoon te kijken wat er gebeurd.
Al deze uitvindingen van het wiel hebben we al meer dan 20 jaar geleden gedaan.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #46 Gepost op: 02 juli 2016, 10:33:43 »
Het is niet mijn bedoeling een nieuw wiel uit te vinden maar ik probeer uit te zoeken hoe ik het wiel aan de digitale kar bevestig ;D

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #47 Gepost op: 02 juli 2016, 10:53:18 »
Dan is de beste oplossing een proefbaantje te maken, en daar alle situatie waar een een vraag of een twijfel over hebt te testen.
De resultaten van al deze testen kun je op diverse forums en discussiegroepen terugvinden over een periode van zeker 20 jaar, en meer.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #48 Gepost op: 22 augustus 2019, 23:02:10 »
Een oneindige rotschop voor dit topic, maar door een wat langdurige uitval door rugproblemen kan ik van de nood een deugd maken en zijn er wat spulletjes binnen gekomen deze week! Een DR5000, een DR4088LN-CS en een DR4018 al zijn de wissels voor later in een definitieve opstelling.

Na een 1e gevecht met de centrale waarbij de USB-bus aan laptop zijde moeilijk deed nu een pendelbaantje tot stand weten te brengen. In plaats van iTrain toch maar voor RocRail gegaan en me dat proberen eigen te maken.

Het resultaat zie je in een filmpje:

https://youtu.be/Y0QUPX21hsw

De enige hulp van buitenaf was Google dus toch enigszins gepast fier op mezelf!
De NMBS spoort, nu ik nog.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3574
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #49 Gepost op: 30 augustus 2019, 12:53:20 »
Om nog even terug te komen op de hoeveelheid secties per blok. In principe kunnen modelbaanbesturings programma's overweg met 1 terugmelder per blok. Echter dan MOET je de trein eerst calibreren (snelheidsmeting met de software uitvoeren). Hierna weet de software waar een trein rijdt via eenvoudige berekening. Dit wordt bij het activeren van een melder gecorrigeerd. Wil je zo uit de doos met een trein rijden dan zul je minimaal twee melders moeten gebruiken, een rem melder (begin blok) en een stop melder (einde blok). Doordat een stop melder niet al te lang kan zijn, trein stopt anders te ver van het echte einde van het blok, zal er een stuk loze ruimte tussen de rem melder en de stop melder ontstaan. Deze loze ruimte mag je ongedetekteerd maken mbv een diode schakeling, maar dan ben je je trein af en toe "kwijt". De software weet nog waar hij is, maar de trein zelf wordt nergens terug gemeld. Voorzie je zo'n midden sectie ook van een terug melder, dan ziet de software altijd je trein. Voordeel is dan weer dat als je al je wagens een kleine stroom laat afnemen een verloren wagen altijd gezien wordt.

Dus werk het liefst met 2 melders, tenzij je al je treinen meteen laat calibreren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.