Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi Breuertje digitaliseren door Lolke Bijlsma
Vandaag om 06:52:10
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door Marnit
Vandaag om 04:09:10
Line-up foto's van modellen door KNed
Vandaag om 00:08:01
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
Vandaag om 00:06:03
Stalen CIWL materieel door metpetergaathetbeter
04 oktober 2022, 23:38:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
04 oktober 2022, 23:00:53
Raadplaatje door tothebeach
04 oktober 2022, 22:59:46
Kasten bij overwegen door Klaas Zondervan
04 oktober 2022, 22:57:32
Faller Car System in een grote boot door Ronald Halma
04 oktober 2022, 22:52:50
Nieuwe fabrikant: YAMoRC: Yet another Model Railroad Company door Martin Domburg
04 oktober 2022, 22:12:40
Heen, En en Weer door Huup
04 oktober 2022, 22:08:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 oktober 2022, 21:51:09
Ermehuizen anno 1974 door DJV
04 oktober 2022, 21:44:27
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Ludmilla
04 oktober 2022, 21:39:14
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
04 oktober 2022, 21:15:19
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Ellerman
04 oktober 2022, 21:05:01
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door R v/d Hoven
04 oktober 2022, 21:00:50
Nieuw type beveiliging door Jeronimos
04 oktober 2022, 20:29:51
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
04 oktober 2022, 20:22:30
ARBED wagens in model door Ronet-1981
04 oktober 2022, 20:16:16
Vullen zelflosser Fleischmann door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
04 oktober 2022, 20:08:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
04 oktober 2022, 19:33:27
Rondom Charlois door Alewijn
04 oktober 2022, 18:32:57
PIKO 2022, nieuws van de fabrikant. door ex-DR V100
04 oktober 2022, 18:15:11
Fleischmann LINT 41/H, h0 door Railhopper
04 oktober 2022, 18:08:03
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door C-rails
04 oktober 2022, 18:02:45
Frans loodsje et cetera door Noordernet
04 oktober 2022, 17:06:03
Vriendenlijst door barry1972
04 oktober 2022, 16:39:48
Ecos functietoetsen wisselen door KNed
04 oktober 2022, 15:47:36
Modelspoorbeurs Houten 8 oktober. Wie gaat er naartoe ? door nighttrain1
04 oktober 2022, 15:26:17
  

Auteur Topic: Blokindeling testbaan  (gelezen 8417 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #45 Gepost op: 01 juli 2016, 23:17:16 »
Voor de ongedetecteerde delen gebruik je een diodeschakeling, Je hebt er eentje per booster nodig. Verder maak je een blok bestaande uit minimaal 2 melders met daar tussen een deel zonder detectie, de lengtes die je invult bepalen de lengte van de meetsecties en de lengte van het blok.
De software is zo slim dat hij weet wanneer hij moet remmen en hoe hij moet remmen.
Het beste leer je dit en ervaar je dit door een proef opstelling te maken en gewoon te kijken wat er gebeurd.
Al deze uitvindingen van het wiel hebben we al meer dan 20 jaar geleden gedaan.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #46 Gepost op: 02 juli 2016, 10:33:43 »
Het is niet mijn bedoeling een nieuw wiel uit te vinden maar ik probeer uit te zoeken hoe ik het wiel aan de digitale kar bevestig ;D

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #47 Gepost op: 02 juli 2016, 10:53:18 »
Dan is de beste oplossing een proefbaantje te maken, en daar alle situatie waar een een vraag of een twijfel over hebt te testen.
De resultaten van al deze testen kun je op diverse forums en discussiegroepen terugvinden over een periode van zeker 20 jaar, en meer.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #48 Gepost op: 22 augustus 2019, 23:02:10 »
Een oneindige rotschop voor dit topic, maar door een wat langdurige uitval door rugproblemen kan ik van de nood een deugd maken en zijn er wat spulletjes binnen gekomen deze week! Een DR5000, een DR4088LN-CS en een DR4018 al zijn de wissels voor later in een definitieve opstelling.

Na een 1e gevecht met de centrale waarbij de USB-bus aan laptop zijde moeilijk deed nu een pendelbaantje tot stand weten te brengen. In plaats van iTrain toch maar voor RocRail gegaan en me dat proberen eigen te maken.

Het resultaat zie je in een filmpje:

https://youtu.be/Y0QUPX21hsw

De enige hulp van buitenaf was Google dus toch enigszins gepast fier op mezelf!
De NMBS spoort, nu ik nog.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3595
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #49 Gepost op: 30 augustus 2019, 12:53:20 »
Om nog even terug te komen op de hoeveelheid secties per blok. In principe kunnen modelbaanbesturings programma's overweg met 1 terugmelder per blok. Echter dan MOET je de trein eerst calibreren (snelheidsmeting met de software uitvoeren). Hierna weet de software waar een trein rijdt via eenvoudige berekening. Dit wordt bij het activeren van een melder gecorrigeerd. Wil je zo uit de doos met een trein rijden dan zul je minimaal twee melders moeten gebruiken, een rem melder (begin blok) en een stop melder (einde blok). Doordat een stop melder niet al te lang kan zijn, trein stopt anders te ver van het echte einde van het blok, zal er een stuk loze ruimte tussen de rem melder en de stop melder ontstaan. Deze loze ruimte mag je ongedetekteerd maken mbv een diode schakeling, maar dan ben je je trein af en toe "kwijt". De software weet nog waar hij is, maar de trein zelf wordt nergens terug gemeld. Voorzie je zo'n midden sectie ook van een terug melder, dan ziet de software altijd je trein. Voordeel is dan weer dat als je al je wagens een kleine stroom laat afnemen een verloren wagen altijd gezien wordt.

Dus werk het liefst met 2 melders, tenzij je al je treinen meteen laat calibreren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.