Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 09:55:34
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door ns2011
Vandaag om 09:53:51
Aantal draden ringleiding door Frans Peeters
Vandaag om 09:52:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Casmir
Vandaag om 09:46:00
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door Remunj
Vandaag om 09:40:48
Baanbouw Bosje77 door cor_b
Vandaag om 09:33:37
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Martin Welberg
Vandaag om 09:26:30
Nieuws over oud spul in Colombia door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:16:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:07:48
NS Stoomverwarmingswagen door AndrevdG
Vandaag om 07:53:44
Rheinburgh, TP V/VI door d.vanaalst
Vandaag om 07:53:28
Photos Toronto Canada door SimonSt
Vandaag om 07:51:04
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door AB 7216
Vandaag om 07:33:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door wpinkhof
Vandaag om 07:17:45
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 06:50:20
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 05:22:31
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Jacob Bax
Vandaag om 03:11:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:46:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:28
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
13 augustus 2020, 22:59:26
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
13 augustus 2020, 22:48:16
Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig? door CKLX
13 augustus 2020, 22:40:38
Zonexpres rond 1965 door Falkenberg
13 augustus 2020, 22:33:32
Automatische koppeling door Luit
13 augustus 2020, 22:21:23
De Wadlander, een eilandbaan. door Jelmer
13 augustus 2020, 21:44:30
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door MOVisser
13 augustus 2020, 21:39:32
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door borotof
13 augustus 2020, 21:27:04
TV: Verborgen verleden bij SHM door VictorPM
13 augustus 2020, 20:11:09
Beneluxforum Kalender 2021 door Patrick1975
13 augustus 2020, 20:06:23
Plaats hier een plaatje van uw bouwsels (trams). door Marc tramt
13 augustus 2020, 19:52:53
  

Auteur Topic: Blokindeling testbaan  (gelezen 6122 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #45 Gepost op: 01 juli 2016, 23:17:16 »
Voor de ongedetecteerde delen gebruik je een diodeschakeling, Je hebt er eentje per booster nodig. Verder maak je een blok bestaande uit minimaal 2 melders met daar tussen een deel zonder detectie, de lengtes die je invult bepalen de lengte van de meetsecties en de lengte van het blok.
De software is zo slim dat hij weet wanneer hij moet remmen en hoe hij moet remmen.
Het beste leer je dit en ervaar je dit door een proef opstelling te maken en gewoon te kijken wat er gebeurd.
Al deze uitvindingen van het wiel hebben we al meer dan 20 jaar geleden gedaan.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #46 Gepost op: 02 juli 2016, 10:33:43 »
Het is niet mijn bedoeling een nieuw wiel uit te vinden maar ik probeer uit te zoeken hoe ik het wiel aan de digitale kar bevestig ;D

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

De NMBS spoort, nu ik nog.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #47 Gepost op: 02 juli 2016, 10:53:18 »
Dan is de beste oplossing een proefbaantje te maken, en daar alle situatie waar een een vraag of een twijfel over hebt te testen.
De resultaten van al deze testen kun je op diverse forums en discussiegroepen terugvinden over een periode van zeker 20 jaar, en meer.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #48 Gepost op: 22 augustus 2019, 23:02:10 »
Een oneindige rotschop voor dit topic, maar door een wat langdurige uitval door rugproblemen kan ik van de nood een deugd maken en zijn er wat spulletjes binnen gekomen deze week! Een DR5000, een DR4088LN-CS en een DR4018 al zijn de wissels voor later in een definitieve opstelling.

Na een 1e gevecht met de centrale waarbij de USB-bus aan laptop zijde moeilijk deed nu een pendelbaantje tot stand weten te brengen. In plaats van iTrain toch maar voor RocRail gegaan en me dat proberen eigen te maken.

Het resultaat zie je in een filmpje:

https://youtu.be/Y0QUPX21hsw

De enige hulp van buitenaf was Google dus toch enigszins gepast fier op mezelf!
De NMBS spoort, nu ik nog.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Blokindeling testbaan
« Reactie #49 Gepost op: 30 augustus 2019, 12:53:20 »
Om nog even terug te komen op de hoeveelheid secties per blok. In principe kunnen modelbaanbesturings programma's overweg met 1 terugmelder per blok. Echter dan MOET je de trein eerst calibreren (snelheidsmeting met de software uitvoeren). Hierna weet de software waar een trein rijdt via eenvoudige berekening. Dit wordt bij het activeren van een melder gecorrigeerd. Wil je zo uit de doos met een trein rijden dan zul je minimaal twee melders moeten gebruiken, een rem melder (begin blok) en een stop melder (einde blok). Doordat een stop melder niet al te lang kan zijn, trein stopt anders te ver van het echte einde van het blok, zal er een stuk loze ruimte tussen de rem melder en de stop melder ontstaan. Deze loze ruimte mag je ongedetekteerd maken mbv een diode schakeling, maar dan ben je je trein af en toe "kwijt". De software weet nog waar hij is, maar de trein zelf wordt nergens terug gemeld. Voorzie je zo'n midden sectie ook van een terug melder, dan ziet de software altijd je trein. Voordeel is dan weer dat als je al je wagens een kleine stroom laat afnemen een verloren wagen altijd gezien wordt.

Dus werk het liefst met 2 melders, tenzij je al je treinen meteen laat calibreren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.