Vraag en antwoord > Ombouwen

Verlichtingsetje voor Lima DDM lijkt op een disco (knippert).

(1/5) > >>

San-Markos:
Beste allen,

Al jaren heb ik een Lima DDM in mijn bezit. Echter, zat daar altijd alleen een gloeilampje in als verlichting en die slecht zichtbaar was (zelfs al was het donker) tijdens het rijden.

Dat moest anders. Ik heb een verlichtingssetje van Tom van Weert besteld en ingebouwd met een functiedecoder van Uhlenbrock (76900). Ik heb de originele stroomafnemer gebruikt welke er al in zat. Het inbouwen verliep uiteindelijk naar wens en na het testen op de rollenbank leek het project af.

Echter bij het rijden op ons testbaantje bleek bij het bewegen van de wagon de verlichting te knipperen. Staat de wagon stil dan reageert de verlichting weer normaal (rijrichtingafhankelijk en schakelbare cabineverlichting).

Verder gebruiken we een z21 (wit), de bijbehorende router en multimaus.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Waar zou dit probleem door veroorzaakt kunnen worden?

Ter verduidelijking van het probleem hier een youtube video:
https://www.youtube.com/watch?v=RJXGCR47stI



Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
Mark

henk:
Stroomafnameprobleem. De Lima neemt maar van vier wielen stroom af met vaak nogal aangetaste stroomafnemers. Daar zijn decoders en leds een stuk gevoeliger voor dan een gloeilamp. Mogelijke oplossingen:
Betere stroomafname knutselen van alle wielen.
Zelf heb ik de Lima stroomafnemers op alle rijtuigen geplaatst en de stroomafname elektrisch doorgekoppeld met geleidende koppelingen.

Edit, een bufferelco plaatsen kan kennelijk ook.

https://www.h0-modellbahnforum.de/t329732f19606-Uhlenbrock-mit-Stuetzkondensator-puffern.html

Menno:
Jeetje! Wat een apart effect! Ik ken dit uit de analoge wereld maar al te goed, maar heb dit nog nooit bij digitaal bedrijf gezien. Ja, de verlichting kan knipperen, maar ik heb nog nooit het 'analoge' wisselende geknipper tussen front- en sluitseinen gezien bij gebruik van een decoder. En ik heb toch al heel wat gerotzooid met Lima's...

Heeft de gebruikte Uhlenbrock iets van DC-detectie aan boord? Ik weet dat bij ESU's nog wel eens aangeraden wordt dat uit te schakelen en de decoder beter te laten reageren op spanningsverlies.

RICROO:
Ja, mee eens. Stroomafname probleem. Ik heb de van Weert setjes ook in gebruik en inderdaad, in de dubbeldekker een disco tijdens het rijden. Ik heb ook een paar Roco loks voorzien van de setjes omdat die gekke gloeilampjes waardeloos licht afgaven, daar had ik het probleem niet. De stroom afname op de assen/wielen wat beter gemaakt, stroom voerende koppelingen gemonteerd en ook van de lok via stroom voerende koppeleingen de DD rijtuigen gevoed. Probleem opgelost.

Overigens inmiddels weer problemen gekregen met de stroomvoerende koppelingen, dus zo nu en dan treedt het probleem weer op. Ga de koppelingen vervangen door een eenvoudigere uitvoering en ik monteer in elk rijtuig nog nieuwe verlichting. De eenvoudige koppelingen zijn twee aderig, die er nu inzitten vier aderig.

Richard

San-Markos:
Kijk! Eenzijdig antwoord. Daar kunnen we wat mee  ;D. Ik zal ermee aan de slag binnenkort. Wellicht de stroomafnemers vervangen door die van Digikeijs. Zou leuk zijn als dat het probleem al op zou lossen ipv nieuwe koppelingen. Valt te proberen! Ik zal me ook even verdiepen in de eventueel te gebruiken elco.

@Menno Of de Uhlenbrock decoder DC detectie aan boord heeft weet ik eigenlijk niet, ook omdat ik niet zo goed weet wat het is. Ik heb de handleiding doorgebladerd maar kwam het niet tegen.

Iedereen bedankt voor de reacties en de geboden hulp!

Groet,
Mark

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie