Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Spoors
Vandaag om 12:48:31
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door basjuh1981
Vandaag om 12:43:50
Locatie van foto gezocht door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:42:32
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Hendrik Jan
Vandaag om 12:41:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 12:38:18
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door meino
Vandaag om 12:32:35
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
Vandaag om 12:18:19
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 12:08:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
  

Auteur Topic: Plaats van de elektronica onder de treintafel  (gelezen 8708 keer)

TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Gepost op: 27 juli 2019, 08:48:51 »
Hallo,

Ik heb alle elektronica van rocrail.
Verder heb ik een voeding van 18v/10amp waarmee ik alles van stroom voorzie.
Nu wil ik de voeding,booster,centrale,ethernet interface en de i/o printen  bij elkaar zetten en de wisselbediening en de hall sensor printen verdelen onder de trein tafel.
Verder wil ik alle  verbindingen tusen de printen naar de wissels en de hall sensors maken met een 3 x 0.25mm2
En de verbindingen tussen de printen met een 10 x 0.25mm2 kabel.
Is dit een goede oplossing.

Mans
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2019, 01:05:58 door Bert van Gelder »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8673
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: PLaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2019, 10:20:54 »
Hallo Mans,

Voeding, Centrale, versterker en dergelijke: Kan je gewoon bij elkaar zetten. Bezetmelders, wisseldecoders en schakdecoders zo dicht mogelijk op de plek waar je ze moet hebben. De draadjes naar die onderdelen zo kort mogelijk houden geeft de minste storingen. Dan een goede centrale voedingsleiding (ringleiding) maken om alles te voeden zoals je railaansluitingen en decoders onder de baan. Over langere afstanden kan 0.25mm2 iets aan de dunne kant zijn.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1877
Re: PLaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2019, 23:16:32 »
Hallo Mans,

Ik ben het helemaal met Ronald eens. Wisseldecoders en bezetmelders zo dicht mogelijk bij de wissels, cq de bezetmeldstukken plaatsen. Een mogelijk alternatief daarbij is om de decoders en de bezetmelders aan de achterrand van de tafel te plaatsen. Ze zijn dan wat makkelijker bereikbaar. Als er tussen de bezetmelders lange afstanden overbrugd moeten worden, dan tenminste UTP-kabels nemen of overstappen op Loconet verbindingen. Dat is minder storingsgevoelig.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2019, 11:30:42 »
Dank je wel voor jullie advies.
Hier kan ik iets mee.
Mans

WR

  • Gast
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2019, 13:43:45 »
Hallo samen

Ik ben zelf ook nog zoekende naar een oplossing
voor het plaatsen van de baan electronica.
Het moet vooral goed toegankelijk zijn als je er aan werken wil.
Ik heb de vraag al eens eerder gesteld op het forum.
Alles op een wegklapbaar klepje aan de voorkant
van de tafel(module) of een schuiflade.
Zodat je al zittend het spul onder je handen hebt.
Misschien zijn er nu wel meer foto,s of ervaringen met dit soord systemen.
Gr Wesly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25293
    • Pagina van klaas
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2019, 13:56:37 »
In mijn spoorbaan Uit en Thuis heb ik een frontgoot ingebouwd waar zo veel mogelijk bedrading en elektronica in komt. Onder de baan komen alleen maar de draden naar de spooraansluitingen en de wisselmotoren.
Bekijk de foto's in mijn bouwdraadje "Uit en Thuis" om een beeld te krijgen hoe dat er uit ziet.

WR

  • Gast
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2019, 14:36:19 »
Ziet er goed uit.
De foto,s geven een goed beeld van dit ontwerp.
Met welke methode word het voorplaatje vastgezet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25293
    • Pagina van klaas
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2019, 15:21:22 »
Je bedoelt het afdekplaatje wat er nog voor moet komen? Dat weet ik nog niet. Een paar opties die ik in gedachten heb zijn magneetsluitingen of keukenkastscharnieren. Maar daar ga ik me pas echt over buigen als alles er in gemonteerd is en dat kan nog wel een paar jaartjes duren.

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2019, 21:26:47 »
Citaat
Verder heb ik een voeding van 18v/10amp waarmee ik alles van stroom voorzie.

10 Amp ????????????
Zekering per iedere sectie / stukje electronica fatsoendelijk ????

Een draadje van 0.25 en 10A bij een volle sluiting kan wel eens een gesmolten draad zijn (en met wat pech de brandweer voor de deur en in huis)

Robert
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2019, 21:29:29 door Robert E »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2019, 15:48:51 »
Hallo,
Ik zet er een paar step/down converters tussen waarbij ik de maximale stroom/spanning in kan stellen.
En ze hebben ook een kortsluit beveiliging.
Mans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25293
    • Pagina van klaas
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2019, 16:03:13 »
Is het dan niet eenvoudiger om een paar schakelende voedingen aan te schaffen die je direct aan de netspanning hangt?
Dan kan je dat 18V/10A ding overslaan.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2019, 16:14:54 »
waarbij ik de maximale stroom/spanning in kan stellen.
Maar daar heb je niets aan om de boel (lees: kabels) naar die converters te beveiligen. Nu is 10A niet mega veel maar zou ik toch minimaal 2,5mm2 voor pakken en als nog afzekeren. Op 10A zal 2,5mm2 overigens als nog een merkbare spanningsval hebben.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2019, 21:11:33 »
Citaat
Nu is 10A niet mega veel maar zou ik toch

Mwahhhh,  voor een (elektrische) auto is 10A niks, maar voor een modelbaan ietsiepietsie meer dan de gebruikelijk 16V/32VA trafo of zo die men heeft liggen of heeft gekregen bij een digitale startset....

Ik krijg bij modelbaan en 10A (nog steeds) kromme tenen :)

 * Booster krijgt 10A
 * Dat gaat naar rails en naar de bezetmelders met een 2.5A of 5A bruggelijkrichter voor detectie trein
 * Draad spoorsectie naar S88  ingang is waarschijnlijk een dunnere draad, want dat werkt lekker makkelijk
 * Ontsporing = bingo ....

Kan zijn dat ik te bang ben voor hoge stromen in huis tuin keuken / modelspoor  toestanden met lage spanning installatie :)

Groet

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25293
    • Pagina van klaas
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2019, 21:40:35 »
* Booster krijgt 10A
Dat is volgens mij al een fout uitgangspunt. De booster krijgt 18V. Als er achter de booster een kortsluiting wordt gemaakt gaat er geen 10A lopen, de booster zelf is ook begrensd en schakelt bovendien af boven 3A of zo iets.
Los daarvan hou ik ook niet van zulke dikke voedingen. Het is beter om de zaak over meerdere kleinere voedingen te verdelen.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Plaats van de elektronica onder de treintafel
« Reactie #14 Gepost op: 30 juli 2019, 13:14:11 »
10 Amp ???????????? … (en met wat pech de brandweer voor de deur en in huis)
In mijn vorige baan had ik een transformator met een secundaire stroom van 10 A. Bij een kortsluiting op de baan liep er binnen de kortste keren een stroom van 70 A. De wielen lasten daarbij aan de rails vast. Daarom heb ik een stroomrelais van 10 A ingebouwd.

Dan denk je dat het probleem is opgelost. Bij de overgangen van langzaam naar snel rijden trad met de slepers een soort kortsluiting tussen de 8V- en 16 V-aansluiting op die niet beveiligd waren. In de slepers kwamen dus inbrandplekken. Om die kortsluitstromen te beperken heb ik toen bij elke overgang een weerstand van 1 Ω / 5 W geplaatst.

Op een keer bleef een loc juist op zo'n overgang staan. De weerstand werd zo heet dat die zelfzelf los soldeerde en op de vloerbedekking viel. Het gevolg was een schroeigat in de vloerbedekking. De brandweer behoefde er gelukkig niet bij te komen. ;D
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2019, 13:17:14 door Martin Hornis. Reden: indeling »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.