Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 07:51:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
  

Auteur Topic: Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk  (gelezen 24392 keer)

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk
« Gepost op: 25 juli 2019, 01:13:49 »
Smalspoor Modelbouwdagen Katwijk
Ik  heb nergens een aankondiging kunnen vinden voor onderstaand uniek evenement op het gebied van smalspoor.
Bij deze alsnog de aankondiging zoals vermeld op de site van het Smalspoormuseum..

28 en 29 september: Smalspoormodelbouwdagen
Dit evenement krijgt steeds meer waardering in binnen- en buitenland als hèt smalspoormodelbouwtreffen in de Benelux. Dat is niet gek. Topmodelbouwers uit Frankrijk, Duitsland, België, Engeland en ons eigen land brengen hun nieuwste creaties mee. Binnen staan de modelbanen opgesteld tussen het grote voorbeeld en buiten rijden de echte treinen. Een unieke combinatie waar steeds meer liefhebbers op af komen. Ook dit jaar hebben wij weer primeurs uit binnen- en buitenland.

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2019, 01:18:02 »
Ik heb niet goed gekeken.
Pieter Soonius heeft al een aankondiging gedaan op dit forum.
Mijn excuses.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2019, 15:03:38 »
@Hugo: Mooi dat je zelfs midden in de nacht aan dit evenement denkt! Vanaf begin augustus ga ik weer een publiciteitsoffensief beginnen.

Eind september organiseert Stoomtrein Katwijk Leiden voor de 20e keer de smalspoormodelbouwdagen. Het wordt weer een bont palet van interessante en kwalitatief hoogwaardige modelbanen uit binnen- en buitenland. Traditiegetrouw openen wij weer het modelbouwseizoen en ik hoop dat we dit jaar nog meer lezers van dit forum mogen ontmoeten. Dit evenement verdient meer bezoekers! Je ziet er mooie modelbanen, elk jaar zijn er interessante primeurs en er worden modelbouwdemonstraties gegeven.  Buiten tijden stoom- en dieseltreinen rond. Wij verzorgen  beide dagen rondleidingen in de werkplaats  en ik probeer dit jaar ook voetplaatritten aan te kunnen bieden.

Dit jaar verheugen wij ons ook in de komst van de A4 dioramawedstrijd.










Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2019, 22:11:44 »
Het programma van de 20e editie van de smalspoormodelbouwdagen biedt weer een gevarieerd aanbod van nationale en internationale topmodelbouwers. (Onder voorbehoud en stand van zaken 11 augustus 2019)

De nadruk ligt, zoals de naam van het evenement doet vermoeden, op smalspoor. Als het om tramspoor gaat of om een nevenspoorlijn, stellen we ons ruimhartig op. In onze flyer staan vier principes centraal: zelfbouw – sfeer – creativiteit en kleinschalig. Om het aanbod nog verder te vergroten werken we nu ook samen met de organisatie van de A4 dioramawedstrijd. Voor modelspoorliefhebbers is Stoomtrein Katwijk Leiden een uitgelezen locatie om collega-modelbouwers te ontmoeten, van elkaar te leren en vooral ook om inspiratie op te doen. Ik hoop dan ook van harte dat veel lezers van dit forum de weg naar Katwijk weten te vinden in het laatste weekend van september. De stijgende lijn in de bezoekersaantallen moet ik vasthouden om dit evenement ook de komende jaren te kunnen garanderen. Ik ben momenteel nog in gesprek met enkele modelbouwers. Toch wil ik het aanbod van medio augustus vast bekend maken. De komende weken zal ik net als vorig jaar steeds nieuwe informatie en foto’s publiceren op dit forum.

Er zijn maar liefst 9 primeurs te zien:

‘Meandering through the Rocky Montains’ van Stefan Boersma in Nn3. Stefan is met zijn werk nog nooit naar een tentoonstelling gegaan. Door te kiezen voor smalspoor in ‘the Wild West’ in schaal N, was modelbouwer Stefan Boersma aangewezen op ‘scratch building’ van zowel gebouwen als het rijdend materieel op onderstellen in spoor Z.

‘Trameiland’ een fantasie smalspoorbaan in H0 van Robert en Marga van der Burg. Robert verraste ons vorig jaar met een bijzondere Japanse modelbaan. Dit jaar komt hij met een eiland waar noodwoningen bestaan uit oude trams. Op dit eiland rijden geen auto’s, maar oude trams. Als tramliefhebber heeft Robert trams uit de gehele wereld een plekje op deze modelbaan gegeven. Heel bijzonder is dat Robert deze modelbaan samen met zijn moeder heeft gebouwd.

‘Scenes from a Quarry’ van Guillaume Veenhuis in 0e 1;43.5 smalspoor. Dit is de afronding van een langlopend project en bestaat uit vier scenes van een museale leisteengroeve in Wales. Alle scenes zijn gebouwd in geschakelde kisten: leisteenwinning, hellingbanen, demonstraties en natuurlijk veel railverkeer.

‘Innis Mill’ van Valentijn van der Haegen (B) is nog niet in Nederland te zien geweest. Het is een smalspoorbaan in 0n30 naar Schots voorbeeld met de uitbreiding van een whisky stokerij en met wisselend treinverkeer.

‘Industrieel treinverkeer op een eiland’ van Claude Fandel (L) in 0f 1:45 op 12mm spoor. Personen en goederen worden vervoerd van een naar een schip. Deze baan kan aan vier zijden worden bekeken.

‘De Kolk’ het oude luchtspoor van Rotterdam van Bas Vrij in H0. Het gaat hier om een deel van het traject van station Beurs richting CS met een rijdende tram en treinen (normaalspoor)

‘Stadstram ergens in  Duitsland’ in H0m van Don Sibley (B/GB) Don en Val Sibley zijn trouwe deelnemers. Ook Don is een hartstochtelijke tramliefhebber en heeft weer een mini-modelbaantje van 90x30 cm gebouwd. Het spoor, de bovenleiding, de gebouwen en trams zijn allemaal zelf gebouwd.

‘Inglenook en Timesaver’ H0 en 0e van Huub Reijnders. Huub heeft in een minibaantje twee rangeerpuzzels verwerkt. Aan beide zijden kunnen rangeerpuzzels worden opgelost.

‘Pierre de la Haye & Fils’ in 0e (1:43,5) van Peter Soonius. Het werd tijd om zelf ook een met een modelbaan te komen. Deze mini modelbaan van 110x70 cm stelt een Franse maraîcher, een kwekerij, voor uit de late jaren 60. Op deze baan rijdt het smalspoormaterieel van Paul Dirkzwager rond. Alle gebouwen zijn gemaakt van foamboard en ik kon er een deel van mijn collectie Franse oldtimer auto’s op kwijt.

Uit het buitenland komen verder:

Didier Mozer (F) komt met zijn vrienden L’Escadrille St Michel na 10 x Ontraxs voor het eerst naar Katwijk. Daar horen deze smalspoormodelbouwers pur sang uit Frankrijk toch ook geweest te zijn. Zij nemen waarschijnlijk een nieuwe baan mee met als thema de DDR.

Walter Cornelis (B) stond in 2019 met ‘Lebenich’ ook al op On Traxs en brengt zijn smalspoormodelbaan nu naar Stoomtrein Katwijk Leiden.
 
Tim Somers, Erwin Stuyvaert en Guy Froidcouer (B) brengen Chateau Migraine (1:87) mee. Dit kleine baantje beeldt een stukje stad uit. Veel gebouwen zijn gemaakt op basis van de oude wijnhandel wijk in Parijs (Bercy). Voor dit stukje sfeervolle modelbouw in normaalspoor maken we graag plaats in ons smalspoorevenement.

En last but not least komt Samuel de Zutter (B) met ‘Luxor Sugarcane Valley’ in 1:43.5. Smalspoor met een hoofdletter qua sfeer en beleving!

Uit ons eigen land komen:

Henk Wust en Jan van Mourik met ‘Mouville’. Frans smalspoor in H0e.

Pascal Kok komt met ‘Cook Mountain and River Railroad in 0n30.
 
Hugo Baart komt met ‘De Niggende Saligheyd’ in H0e met het station van Stoomtrein Katwijk Leiden als blikvanger op deze modelbaan. Hij komt samen met Hans van de Boom die onderdelen van een nieuw te bouwen Franse modelbaan meeneemt en bouwtechnieken demonstreert.

De mannen van ‘Swisstrak” hebben hun grote modulebaan geheel vernieuwd en krijgen alle ruime in onze rijtuigloods.
 
De Feldbahnvrienden bouwen hun LGB modulebaan weer op en komen met nieuwe modules.

Gideon Biesot komt met veldspoor in een spoorbreedte van 32 mm met zelfbouw en verbouwd materieel.

Ook Marco Hendriks komt met LGB materieel in zelfbouw en ombouw.

Marco Balk komt met maar liefst 3 modelbanen (H0e/009) naar Katwijk. ‘Niemendahl’ modulaire baan met Oostenrijks thema; ‘Ober Unter’ een minibaan met wijnthema (Moezel) en, onder voorbehoud, met Wickby Harbour fictief Engels smalspoor. (= dan een primeur)

Gerard van Santen komt met een uitbreiding van ‘Lost Mule Mine’, een smalspoorbaantje ergens in Montana om erts van een mijn naar een stortbunker te brengen in 0n30.

Dirk van Wijk brengt een werkende excavateur mee in schaal 1:10 zoals vroeger gebruikt in de steenfabriek “De Pieterswaard” te Herwijnen.

Lucien Eijdems komt dit jaar niet met een modelbaan. Hij brengt modellen mee van deze nieuwe baan en verzorgt demonstraties.

Sven van der Hart (NL/GB) neemt zijn twee mini-diorama's mee. Ook kunt u bij hem terecht voor aankopen.

René Paul en zijn crew brengen een Amerikaanse H0n3 modelbaan 'Standard Oil Field' mee. Op deze fraaie en gedetailleerde modelbaan kan naar hartenlust worden gerangeerd. Bezoekers aan de smalspoormodelbouwdagen van alle leeftijden worden door hen uitgedaagd de rijregelaar ter hand te nemen. 
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2019, 20:26:15 door Reinout van Rees. Reden: toevoeging toegevoegd »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2019, 11:32:26 »
Mooi aanbod, Peter. Ik kom zeker even kijken!

Tip; je kunt je bericht gewoon editten en aanvullen ;) Dan blijft het overzichtelijker.

JeanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
Re: Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2019, 12:17:25 »
Fraai aanbod aan banen, Peter.  (y)
Dat heb je maar mooi voor elkaar.
Als in de gelegenheid ben, kom ik zeker kijken,

Grt. Jan.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2019, 20:30:37 »
Tip; je kunt je bericht gewoon editten en aanvullen ;) Dan blijft het overzichtelijker.

Inderdaad. Ik heb er met m'n moderatorvingertjes maar even aangezeten en de twee aanvullingen/correcties in de oorspronkelijke aankondiging verwerkt :) (En de twee aanvullingsberichten waar Ronald op reageert weggehaald).

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2019, 22:43:08 »
Peter, even wat aanpassingen: ik vertegenwoordig de Tramfabriek en kom niet uit "ons eigen land", maar uit het buitenland. Woon al 10 jaar niet meer in Nederland.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2019, 11:10:41 »
Aan de lange lijst van deelnemers kan weer een nieuwe naam toegevoegd worden. Ook dit jaar komt Paul Dirkzwager weer en hij gaat dit jaar workshops verzorgen. Na een lange aarzeling, kan ik dat wel, heb ik vorig jaar bij hem een smalspoorlocje gekocht. Tijdens de modelspoordagen in Rijswijk heeft hij mij geholpen dit  locomotiefje te bouwen. Hij blijkt een goede en geduldige leermeester te zijn. Vandaar dat het idee geboren is om tijdens de smalspoormodelbouwdagen op 28 en 29 september workshops te verzorgen. Als je je wilt opgeven, stuur mij dan een PB.









Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2019, 14:41:31 »
Even een kleine correctie: Paul Dirkzwager zal demonstraties verzorgen. Het woord "workshop" is wat minder handig geformuleerd en is tijdens een modelspoormanifestatie niet mogelijk.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2019, 22:36:17 »
Alle voorbereidingen zijn in volle gang. De 20e editie van de smalspoormodelbouwdagen bij Stoomtrein Katwijk Leiden staat voor deur. Reserveer dus 28 en 29 september in je agenda. Met inmiddels 33 inzendingen uit eigen land, maar ook uit België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Engeland krijgt dit evenement een steeds internationaler karakter. Ik zou zeggen de reis naar Katwijk de moeite waard. Voor 10 euro, kinderen betalen 8 euro, heb je een volle dag plezier. Binnen staan de modelbanen opgesteld en worden demo's gegeven. Ook kunt u de A4 diorama's jureren. Er zijn maar liefst 28 inzendingen. Buiten kun je onbeperkt mee met de stoomtrein of een dieseltrein die naar de remise rijdt. Daar kun je voor minimaal 100 jaar restauratiewerk bewonderen.


Stefan Boersma komt met Meandering through the Rocky Mountains in Nn3. Stefan is nog nooit naar een tentoonstelling gegaan. Hij presenteert zijn werk voor het eerst bij ons. Door te kiezen voor smalspoor in "the Wild West" in schaal N was hij aangewezen op scratch building van zowel gebouwen als het rijdend materieel op onderstellen in spoor Z.













Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk
« Reactie #11 Gepost op: 16 september 2019, 10:13:44 »
Smalspoor in schaal N? Ik kijk er nu al naar uit. Naar het hele weekend, sowieso. Weer het jaarlijkse hoogtepunt op de modelspoorkalender.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk
« Reactie #12 Gepost op: 16 september 2019, 12:13:26 »
Ben benieuwd. Wordt de eerste keer dat ik Ga.



Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
  • Einzelganger
Re: Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk
« Reactie #13 Gepost op: 16 september 2019, 13:10:40 »
Ik ben ook twee dagen present met mn diorama op de stand van MSW
Het is een flitsend diorama in schaal 1:35... komt het allen aanschouwen.
Mensen met een zwak hart be carefull, bekijken op eigen risico....


Eric

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk
« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2019, 13:16:43 »
Ben benieuwd. Wordt de eerste keer dat ik Ga.
Dat werd wel tijd ook. Je gaat je tegen je eigen voorhoofd slaan, je afvragend waarom je al die jaren voorbij hebt laten gaan zonder bezoek. Laten we het niet over je misser van vorig jaar praten, ha ha!... (Martijn was in de buurt om iets op te halen, totaal vergeten dat hij zomaar langs had kunnen komen)  ;)

Eric, wat is MSW?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.