Vraag en antwoord > Ombouwen

Van NS 2439 naar SNCF 62439

(1/10) > >>

Bas, Dordrecht:
Hallo allemaal

Uit mijn NS tijd had ik nog een gloednieuwe 2439 liggen. Veel van mijn collega's rijden naar Frans voorbeeld, en nu wilde ik graag eens een lok meenemen die echt niemand heeft. Dus...make-over time....

Eerst de lok geheel uit elkaar halen en via de 98% alcoholtruc het NS logo verwijderen. Dan wil ik graag dat mijn lok niet nieuw is, maar een stevig aantal jaren bij de aanleg van de TGV lijnen aan de slag is geweest, en die jaren onder de zon moeten zichtbaar zijn. Voorbeeldfoto's laten zien dat de verf heel sterk verbleekt is, echter alleen het NS grijs. Het geel is minder bevattelijk voor de zon.

Dus de Airbrush ter hand genomen en met een oplossing van 10 delen Tamiya thinner en 1 deel Tamiya Flat White een keer of 60 gespoten. Waarom zo vaak? Het moet op uitbleken lijken, en niet nieuw spuiten ;-) Van te voren heb ik de gele vlakken met tape afgedekt, zodat deze niet "uitgebleekt" worden bij het spuiten. Uiteraard de grijze vlakken tussen de lampen heb ik open gelaten, zodat deze wel mee uitgebleekt zijn.

Dit heb ik een beetje voor ogen...



Bron: https://www.passiondutrain.com/search/label/BB%2062400

Hier het origineel van Roco:



Na het spuiten....



Buiten in de zon ziet het er iets donkerder uit dan binnen



Maar ben met het resultaat erg tevreden...precies de optiek die ik wilde hebben. Nu eerst de 6 en het SNCF logo maken en uitdrukken, terwijl de lok goed drogen kan....Het dak geeft de originele grijze kleur weer als ik met niet vergis, dus het verschil is duidelijk te zien.

Wordt vervolgt....

Groeten uit Zwitserland

Bas



ingenium:
Ah leuk, dat moet ik ook nog steeds doen.

Daan!:
Waarom het geel in nieuwstaat houden? Is in werkelijkheid toch ook niet zo?

Simplex:
Misschien moet er nog geweatherd worden Daan...

ingenium:
Het geel bleef langer goed dan het grijs. Bovendien moeten er eerst decals op en dan kan je de cabine verder aanpakken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie