Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Peco electrofrog kruising SLE 193  (gelezen 2501 keer)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Peco electrofrog kruising SLE 193
« Gepost op: 30 juli 2019, 12:43:26 »
Beste mensen,

Ik loop als beginnende bouwer tegen het volgende probleem aan.
Bijgaande tekening geeft de situatie weer:



Wegens plaatsgebrek zit ik aan deze layout vast, i.p.v. een meer recht toe recht aan koppeling van mijn schaduwstation.
Nu wil ik het schaduwstation ook scheiden (booster) van de hoofdlijn.
Ik heb ook nog niet helemaal op mijn netvlies wat een Peco electrofrog kruising (SLE 193) voor aansluiting behoeft, heb het ding besteld maar is nog niet binnen. Ik neem eigenlijk aan dat de frog van deze kruising geschakeld wordt door de aangrenzende wissels? Maar hoe gaat dat dan als ik het schaduwstation op een booster zet? Waar moet dan de scheiding komen? Of heb ik hier stiekem nu een keerlus gecreëerd (dacht van niet).
Meedenken over het aansluiten wordt zeer gewaardeerd!

met vriendelijke groet,

Gerard


Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Peco electrofrog kruising SLE 193
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2019, 12:59:18 »
a) Ik heb ook nog niet helemaal op mijn netvlies wat een Peco electrofrog kruising (SLE 193) voor aansluiting behoeft, heb het ding besteld maar is nog niet binnen.
b) Ik neem eigenlijk aan dat de frog van deze kruising geschakeld wordt door de aangrenzende wissels?
c) Maar hoe gaat dat dan als ik het schaduwstation op een booster zet?
d) Waar moet dan de scheiding komen?
e) Of heb ik hier stiekem nu een keerlus gecreëerd (dacht van niet).
a) en b) Geduld is een schone zaak. Als je die kruising binnen hebt, dan zit er vast een gebruiksaanwijzing bij.
c) en d) Links- en rechtsboven de kruising.
e) Nee.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Peco electrofrog kruising SLE 193
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2019, 13:00:32 »
Even een paar vragen. Die twee pijlen boven de kruising, lopen die naar elkaar toe? Als dat zo is dan zit er in ieder geval geen keerlus in.
En de wissels in de hoofdlijn, welk Peco nummer is dat?
Ik ga er even op puzzelen hoe je dit op een nette manier oplost

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Peco electrofrog kruising SLE 193
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2019, 13:02:39 »
c) en d) Links- en rechtsboven de kruising.
Ik vermoed dat je tussen de kruising en de wissels scheidingen moet hebben. Maar zoals gezegd, ik ga er eerst even op puzzelen want dit is geen alledaagse situatie.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Peco electrofrog kruising SLE 193
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2019, 13:29:11 »
Hallo Klaas (en Martin),

Het schaduwstation loopt idd rond, dus de pijlen gaan naar elkaar toe
De wissels zijn Peco electrofrog wissels SLE 195/196

Met dank voor het meedenken,

Met vr gr Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Peco electrofrog kruising SLE 193
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2019, 21:38:38 »
Hierbij mijn oplossing.
Alles wat rood is zit aan elkaar, en alles wat blauw is zit aan elkaar.
Groen zijn de omschakelbare puntstukken, die zijn dus "rood" of "blauw", afhankelijk van de wisselstanden.
Met dunne lijntjes heb ik aangegeven dat puntstukken 1 en 3 aan elkaar zitten, die worden tegelijk geschakeld met het linkse wissel, en puntstukken 2 en 4 zitten aan elkaar, worden geschakeld met het rechtse wissel.

Let op dat de beide wissels niet tegelijk afbuigend mogen staan, want dan is er altijd een puntstuk dat de verkeerde polariteit heeft. Je kan dus niet tegelijk in en uit rijden, maar dat is toch al onmogelijk omdat de treinen elkaar dan op de kruising zouden tegenkomen.

Het deel met het schaduwstation heb ik andere kleuren gegeven, de scheiding tussen de boostergebieden zit bij BS.

Het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie, dus als iemand een fout ontdekt, schiet maar.



plaatje aangepast n.a.v. opmerking Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2019, 23:05:45 door Klaas Zondervan »

Hans deR

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Peco electrofrog kruising SLE 193
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2019, 22:46:07 »
Ik sluit mijn kruisingen als volgt aan. Kruising volledig isoleren en daarna als een wissel aansturen middels een relais. Kost je 1 wissel adres en een relais maar dan ben je wel veiliger aangezien je dan maar 1 rijweg tegelijk kan selecteren. Alleen de eerste keer ff goed meten of die goed is aangesloten, anders heb je sluiting. En zelfs dat kun je nog wel oplossen met een paar ledjes. 

En voordat ik de wissels digitaal aanstuurde schakelde ik ze met een dpdt schakelaar.
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2019, 22:49:08 door Hans deR »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Peco electrofrog kruising SLE 193
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2019, 22:48:32 »
Dank je wel Klaas!
Nu ik het op jouw tekening zo voor me zie, is het heel logisch maar ik was er zelf echt niet opgekomen.
Super!
Ik zie wat je bedoelt Hendrik Jan, waarschijnlijk had ik dat niet fout aangesloten, maar goed gespot, thx!

met vriendelijke groet,

Gerard

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Peco electrofrog kruising SLE 193
« Reactie #8 Gepost op: 30 juli 2019, 22:57:05 »
@ Hans de R:
Ik snap denk ik wat je bedoelt, je koppelt de 'besturing' van de kruising volledig los van de wissels. Maar als je het over rijwegen hebt, zo ver (computer gestuurd rijden) ben ik nog lang niet, voorlopig doe ik het nog met mijn MultiMaus. En met op deze manier 'handmatig' rijden houdt nog steeds in dat ik de kruising dan verkeerd kan schakelen. Ik hou het dus maar even op de door Klaas voorgestelde oplossing. Andere 'automatisering' zit er niet in, want als ik de wissels zodanig koppel dat ze niet alletwee afbuigend staan, kunnen ze ook niet alletwee rechtdoor staan en kan ik niet doorrijden op mijn hoofdbaan.
Maar ik ga het onthouden voor de toekomst, ook bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Peco electrofrog kruising SLE 193
« Reactie #9 Gepost op: 30 juli 2019, 23:03:05 »
Het stukje blauw midden onder, bovenste spoorstaaf, tussen beide puntstukken, moet rood zijn...
Goed gezien, was een misser. Heb het plaatje aangepast.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Peco electrofrog kruising SLE 193
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2019, 09:57:09 »
Je kan de puntstukken automatisch schakelen met de DCC80 van Gaugemaster:
https://www.hattons.co.uk/212713/gaugemaster_bpdcc80_pack_of_three_dcc_autofrog_polarity_reversal_switches_for_electrofrog_points/stockdetail.aspx

Dat is een frog juicer, maar dan niet zo'n dure. Wij gebruiken die bij de BMB.

Leen.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Peco electrofrog kruising SLE 193
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2019, 10:20:23 »
Zo'n frog juicer is in mijn ogen een tamelijk lomp middel. Die wacht tot er een kortsluiting wordt geconstateerd en schakelt dan de polariteit om. Zelf geef ik de voorkeur aan een polarisatie die gekoppeld is aan de gekozen rijweg.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Peco electrofrog kruising SLE 193
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2019, 13:33:01 »
Dat is een logische keuze, maar bij ons voldoet de DCC80 tot nu toe prima.

Leen.