Materieel > Stad- en streekvervoer

Tram Lierneux - Vielsalm

(1/3) > >>

Scratchbuilt:


Vandaag liepen wij door Lierneux en troffen dit rijtuig aan. Of misschien wel meer een bijwagen. Het bijzondere is dat het ding aan de ene kant een ander nummer voert dan aan de andere kant. Er staat een bordje met info bij met niet meer dan 4 regels tekst. Remise en werkplaats zijn verbouwd/gerestaureerd en dit rijtuig is geplaatst. Verdere info ontbreekt. Ik ben uitgebreid aan het zoeken op het www maar tref weinig info aan over deze lijn. Beetje verbrokkelde info over de lijn zelf maar geen materieellijst oid. Ik weet inmiddels dat het meterspoor was en, gek genoeg, is er in België onderscheid tussen meterspoor en kaapspoor. Meterspoor is (duh) een meter (1000mm) breed en kaapspoor 1067mm. Iedere maatschappij bedacht (mijn interpretatie) kennelijk zelf een spoorwijdte met de natte vinger? (Ahwel zunne: zulle we nen meter doen of een paar cm meer? Neuh Lambiek, 1000 mm is genoeg he. Pilsje?  ;) :D) Vroeger reed men met stoom en later met diesel. Geoderen en personen. Verder biedt internet veel plaatjes van oude trams in België en een hele pagina met Tram Maatschappijen en lijnen en materieellijsten in diverse onderverdelingen, maar dan weer zonder plaatjes en vooral ontbreekt info over welk voertuig op welke lijn van welke maatschappij reed. Kortom; ik wordt er geen steek wijzer van.

Dus de vraag is aan onze Belgische vrienden: wie weet het fabrikaat en het type van dit rijtuig? En wat reed er zoal meer? En als ik dan toch bezig ben: als er iemand een maatschets en/of tekening heeft zou ook leuk zijn.

Groet vanuit Lierneux,

Albert

Noordernet:
Belgisch en een lang nummer, dus zoeken op NMVB plus het nummer.

Gents, volgens internet. Zie Messenger voor een foto.
En goede vakantie verder.

Wolter

Klaas Zondervan:

--- Citaat van: Scratchbuilt op 20 juli 2019, 22:13:24 ---….gek genoeg, is er in België onderscheid tussen meterspoor en kaapspoor.
--- Einde van citaat ---
Uiteraard is daar onderscheid tussen. Het verschil van 67 mm is te groot om het door elkaar te gebruiken. Maar bij mijn weten hebben ze in België nooit Kaapspoor gehad. De interlokale tramlijnen reden (rijden) op meterspoor. Alleen de stadstrams in Brussel rijden op normaalspoor.

Ferre:
Oorspronkelijk zijn bijna alle buurtspoorweglijnen in de provincie Antwerpen met kaapspoor (1067 mm) aangelegd. Deze spoorwijdte was gekozen in verband met de aansluiting met de tramlijnen in Zuid Nederland, waar kaapspoor werd gebruikt. De meeste lijnen waren tijdens de Eerste Wereldoorlog door de Duitse bezetter opgebroken. Deze lijnen worden dan metersporig opnieuw aangelegd. Vanaf 1919 worden de nog overblijvende lijnen omgespoord naar de standaard meterspoor.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Buurtspoorwegen_van_de_provincie_Antwerpen

Klaas Zondervan:
@Ferre, geldt dat alleen voor de provincie Antwerpen? En hoe zit het dan met het tramspoor van De Lijn tussen Knokke en De Panne? Dat is nog steeds meterspoor.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie