Doel:€250.00
Donaties:€345.00

Per saldo:€95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: “Roubaix” door tothebeach
21 januari 2020, 23:53:55
Opstelruimte bij ProRail te weinig? door Thom
21 januari 2020, 23:46:38
Fleischmann profi koppelingen monteren op oude Piko wagonnetjes. door valkyrienineball
21 januari 2020, 23:39:39
Projekt 083-338 door Silvolde
21 januari 2020, 23:25:35
Heen, En en Weer door DE-II
21 januari 2020, 23:08:47
Mat 54 in Schaal 0 door FritsT
21 januari 2020, 23:08:42
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Klaas Zondervan
21 januari 2020, 22:57:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
21 januari 2020, 22:49:21
Igramodel 2020 door Falcon10
21 januari 2020, 22:30:29
Bouw- en Rij-dag Modulebaan.nl februari 2020 door Tjalling
21 januari 2020, 22:29:22
Roßnitz door Dennis.
21 januari 2020, 22:14:18
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Chris
21 januari 2020, 22:07:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 januari 2020, 22:05:27
Dordrecht jaren 70 door Ponytail
21 januari 2020, 22:04:44
Treinen op zijlijnen, bij elkaar geraapt spul. door Eric B
21 januari 2020, 21:59:55
Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS.... door Wim Hesselink
21 januari 2020, 21:44:14
Station Daarhuizen 2.0 door HenkN
21 januari 2020, 21:42:25
Brekina 2020, DAF annex Volvo 66! door 44
21 januari 2020, 21:41:26
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
21 januari 2020, 21:24:41
Hoe (of) werkt "Games on Track" bij tunnels en helix ? door Remco_Nzo
21 januari 2020, 21:09:31
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Hans.F
21 januari 2020, 21:04:51
Brawa 2020 door Sicco Dierdorp
21 januari 2020, 20:55:28
CV31 en CV32 ESU Loksound door Norway13
21 januari 2020, 20:52:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 januari 2020, 20:52:07
Kelderspoor (H0) - poging tot baanplan door eitreb
21 januari 2020, 20:51:41
Update: baan in de tropen door Eric B
21 januari 2020, 20:48:41
NL baan: Frotterdam in h0 door schienenbus2012
21 januari 2020, 20:44:00
Magoo's geheime archief. VERBODEN TOEGANG door Daniel Caso
21 januari 2020, 20:41:04
Oost Europa-draadje door dh3201
21 januari 2020, 20:36:22
Roco 2020 nieuws door VAM65
21 januari 2020, 19:56:58
  

Auteur Topic: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots  (gelezen 1656 keer)


ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2019, 15:19:11 »
Een interessant artikel - en een teken dat de aloude D-trein die geleidelijk aan is afgeschaft terugkeert naarmate vliegen onaantrekkelijker gaat worden. Wel in wat snellere vorm dan natuurlijk - een ontwikkeling die we ook bij de tram hebben gezien.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5645
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2019, 20:32:40 »
Het lijkt me eerder een teken dat we allemaal voortdurend mobieler worden.

groeten
Hendrik Jan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18631
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2019, 07:10:21 »
Het lijkt me eerder een teken dat we allemaal voortdurend mobieler worden.

groeten
Hendrik Jan

En dat Berlijn populair is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5645
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2019, 13:45:54 »
Mijn vemoeden dat we helemaal niet minder vliegen als we meer treinen wordt bevestigd door de cijfers in dit artikel:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/we-treinen-vaker-door-europa-maar-vliegen-we-ook-minder~b101f96f/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Het venijn zit in de staart van het artikel.

groeten
Hendrik Jan


Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2019, 17:53:25 »
Ik ken de cijfers niet (& ik kan ze ook niet vinden  :'( ), maar als je het aantal passagiers tussen Schiohol & Berlijn halveert - een leuk klimaatdoel - hoeveel extra treinen zou je dan nodig hebben?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18631
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2019, 18:38:35 »
Dat kan nog weleens meevallen. De capaciteit van een beetje internationale trein is een stuk groter dan die van een continentaal vliegtuig. De twee Eurostar treinen per dag vanuit Amsterdam zouden de capaciteit van acht vluchten hebben.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/twee-eurostar-treinen-vangen-acht-schiphol-vluchten-af
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5645
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2019, 21:14:54 »
Zoals in het artikel staat dat ik eerder noemde:
er zit een forse adder onder het gras.

Als passagiers binnen Europa kiezen voor de trein, ontstaat er op Schiphol meer ruimte voor intercontinentaal verkeer.

En dat staat haaks op de klimaatdoelen.

groeten
Hendrik Jan

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3575
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2019, 21:19:13 »
Vreemd, want men probeert juist de vluchten over kortere afstand te verminderen (meest vervuilend) in plaats van de langeafstandsvluchten.

Dus als er meer intercontinentaal komt, zou dat beter zijn.

Gr, Bert

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5645
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2019, 21:39:00 »
hangt er maar helemaal vanaf hoeveel.
Per km is een korte vlucht vervuilender dan een lange.

Maar in totaal kan een lange vlucht per stoel best vervuilender zijn dan een korte.
Hangt van een aantal factoren af: bezettingsgraad, afstand, jetstream etc.

Denk ook aan intercontinentaal vrachtverkeer, dat in voorkomend geval een forse groei kan doormaken door in de opengevallen slots te springen.
Nog meer rozen uit Oeganda, boontjes uit Egypte, of aardbeien uit Chili die worden ingevlogen.

groeten
Hendrik Jan

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3295
    • Lacus Flevo
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2019, 21:51:11 »
Van de praktische kant,

Een aantal jaren geleden zijn mijn vrouw en ik een weekje naar Berlijn geweest. Vanuit mijn huis ben ik met 20 minuten lopen op Almere CS. Een paar keer overstappen en je bent midden in Berlijn.
Met vliegtuig zou ik dan van Almere CS naar Schiphol moeten, incheck tijd, landen op de luchthaven van Berlijn, buiten de stad en dan naar je hotel.

Qua tijd zit hier bijna geen verschil in en ik moet zeggen met de trein zie je meer, ook al raast het landschap met 223 km/hr je voorbij (Dit was op de terugweg Berlijn Hamburg)


Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me