Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geweatherde Challenger, O-schaal, MTH door MB6400
Vandaag om 22:42:32
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 22:36:40
Piko NS1100, materieelbespreking door Martin Hornis
Vandaag om 22:28:02
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door wob
Vandaag om 22:26:54
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:25:46
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door spoorzeven
Vandaag om 22:18:27
Wensendraadje Nederlands 2020 door becasse
Vandaag om 22:10:13
Very USA: The Slug door NS1220
Vandaag om 21:55:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 21:38:29
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door NS264
Vandaag om 21:27:47
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door Patrick Smout
Vandaag om 21:24:52
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 21:24:12
Nieuwe modelbaan....de start. door NS264
Vandaag om 21:16:50
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Pinkelpa
Vandaag om 20:07:55
Afmetingen tankwagens door mcs51
Vandaag om 20:02:03
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:22:57
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door Silver Fox 2512
Vandaag om 19:02:21
Westlandbaan door peterha
Vandaag om 18:47:30
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Baan Wally
Vandaag om 18:44:07
BMB-Module: “Wateringbury” door St00mboy
Vandaag om 18:40:43
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 17:56:16
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door St00mboy
Vandaag om 17:52:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 17:36:31
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Eric B
Vandaag om 16:10:32
Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf. door NS264
Vandaag om 15:59:31
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan. door FHJ Seller
Vandaag om 15:28:43
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 13:45:53
Mardec WIDO door NS264
Vandaag om 13:09:44
H0 modellen Amerikaanse auto's gezocht door Gerrit F
Vandaag om 13:04:28
  

Auteur Topic: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots  (gelezen 1607 keer)


ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2019, 15:19:11 »
Een interessant artikel - en een teken dat de aloude D-trein die geleidelijk aan is afgeschaft terugkeert naarmate vliegen onaantrekkelijker gaat worden. Wel in wat snellere vorm dan natuurlijk - een ontwikkeling die we ook bij de tram hebben gezien.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5559
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2019, 20:32:40 »
Het lijkt me eerder een teken dat we allemaal voortdurend mobieler worden.

groeten
Hendrik Jan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18536
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2019, 07:10:21 »
Het lijkt me eerder een teken dat we allemaal voortdurend mobieler worden.

groeten
Hendrik Jan

En dat Berlijn populair is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5559
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2019, 13:45:54 »
Mijn vemoeden dat we helemaal niet minder vliegen als we meer treinen wordt bevestigd door de cijfers in dit artikel:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/we-treinen-vaker-door-europa-maar-vliegen-we-ook-minder~b101f96f/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Het venijn zit in de staart van het artikel.

groeten
Hendrik Jan


Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2019, 17:53:25 »
Ik ken de cijfers niet (& ik kan ze ook niet vinden  :'( ), maar als je het aantal passagiers tussen Schiohol & Berlijn halveert - een leuk klimaatdoel - hoeveel extra treinen zou je dan nodig hebben?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18536
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2019, 18:38:35 »
Dat kan nog weleens meevallen. De capaciteit van een beetje internationale trein is een stuk groter dan die van een continentaal vliegtuig. De twee Eurostar treinen per dag vanuit Amsterdam zouden de capaciteit van acht vluchten hebben.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/twee-eurostar-treinen-vangen-acht-schiphol-vluchten-af
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5559
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2019, 21:14:54 »
Zoals in het artikel staat dat ik eerder noemde:
er zit een forse adder onder het gras.

Als passagiers binnen Europa kiezen voor de trein, ontstaat er op Schiphol meer ruimte voor intercontinentaal verkeer.

En dat staat haaks op de klimaatdoelen.

groeten
Hendrik Jan

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2019, 21:19:13 »
Vreemd, want men probeert juist de vluchten over kortere afstand te verminderen (meest vervuilend) in plaats van de langeafstandsvluchten.

Dus als er meer intercontinentaal komt, zou dat beter zijn.

Gr, Bert

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5559
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2019, 21:39:00 »
hangt er maar helemaal vanaf hoeveel.
Per km is een korte vlucht vervuilender dan een lange.

Maar in totaal kan een lange vlucht per stoel best vervuilender zijn dan een korte.
Hangt van een aantal factoren af: bezettingsgraad, afstand, jetstream etc.

Denk ook aan intercontinentaal vrachtverkeer, dat in voorkomend geval een forse groei kan doormaken door in de opengevallen slots te springen.
Nog meer rozen uit Oeganda, boontjes uit Egypte, of aardbeien uit Chili die worden ingevlogen.

groeten
Hendrik Jan

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
    • Lacus Flevo
Re: Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2019, 21:51:11 »
Van de praktische kant,

Een aantal jaren geleden zijn mijn vrouw en ik een weekje naar Berlijn geweest. Vanuit mijn huis ben ik met 20 minuten lopen op Almere CS. Een paar keer overstappen en je bent midden in Berlijn.
Met vliegtuig zou ik dan van Almere CS naar Schiphol moeten, incheck tijd, landen op de luchthaven van Berlijn, buiten de stad en dan naar je hotel.

Qua tijd zit hier bijna geen verschil in en ik moet zeggen met de trein zie je meer, ook al raast het landschap met 223 km/hr je voorbij (Dit was op de terugweg Berlijn Hamburg)


Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me