Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 12:24:25
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig  (gelezen 8632 keer)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #30 Gepost op: 27 juli 2019, 13:18:01 »
Kwam dit tegen:



Kan interessant zijn i.v.m. deze discussie.


Steyn

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #31 Gepost op: 28 juli 2019, 00:14:37 »
iig zijn ze nu wel van Chris Gayling af, kan wat dat betreft alleen maar beter.......

gr Gerard

De nieuwe man, Grant Shapps, is voorstander van

-uitbreiding Heathrow
-HS2

Dat bevestigt mijn eerdere stelling:
De nachttrein gaat het vliegtuig pas vervangen als luchthavens krimpen.
Daarvan is voorlopig nergens sprake.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #32 Gepost op: 28 juli 2019, 10:46:35 »
De nieuwe man, Grant Shapps, is voorstander van

-uitbreiding Heathrow
-HS2


Dat was Chris Gayling ook, maar voor de rest ben ik het geheel met je eens

gr Gerard

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #33 Gepost op: 31 juli 2019, 12:34:22 »
Treinen gaan vliegtuigen niet vervangen. Reis tijden maken het verschil. Een dag op- en neer naar bijvoorbeeld Berlijn of Zurich is per trein niet te doen. Naar Rome ben je met het OV een dag onderweg, met het vliegtuig net iets meer dan 2 uur. Belemmerende factoren komen op het spoor vaker voor dan bij vliegverkeer. De prijs van een ticket voor het vliegtuig (maatschappij afhankelijk) ligt vaak lager dan een kaartje voor de trein.

En de discussie over de reistijd naar het vliegveld en de tijd die je kwijt bent op het vliegveld is eveneens zinloos. Beetje goed plannen maakt dat je bijna direct via de security zo je vliegtuig in kan lopen.

Waarom dan wel de trein? Voor een reis waar tijd/geld geen rol speelt en waarbij de reiziger de landen waar hij/zij doorheen reist graag op straat niveau wil zien. Voor een reis waarbij vertrek en aankomst in het hart van vertrek- en aankomst plaats ligt.

Daar kan geen vliegtuig tegen op.

Richard


laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #34 Gepost op: 31 juli 2019, 14:36:30 »
Met 320 km/h, zoals bijv. ICE en TGV doen, zie je al niet zo veel meer van het land waar je doorheen raast. Trein gaat het vliegtuig niet vervangen, maar veel kortere afstanden worden opeens bereisbaar. Kijk naar de huizenprijzen van plaatsen in Frankrijk waar recentelijk TGV's zijn gaan stoppen. Die gaan sky-high, omdat opeens Parijs forensbaar wordt. Als jij een goede nachtverbinding met Rome hebt, dan kan dat best aantrekkelijk zijn voor een dagtrip. Coupétje voor 1, nog even wat werken 's avonds, slapen, eten, hele dag daar, terug hetzelfde verhaal. Ik kan mij voorstellen dat als dat weer zo gaat rijden, er best mensen zijn die die trein gaan nemen. Het is immers een hoop minder gestres dan 's ochtends om 5 uur op het vliegveld moeten zijn.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #35 Gepost op: 02 augustus 2019, 18:13:31 »
Het is een keuze, ik raak niet in de stress van vliegvelden en vliegen. De snelheden van HSL treinen is ook maar beperkt, in de buurt van de stations gaat de snelheid eruit. De ICE kent in Duitsland maar drie trajecten waar max 300 gereden kan worden, de rest is 250 of lager.

En ik denk zeker dat treinen kunnen helpen bij bepaalde ontwikkelingen zoals door jou beschreven bij Parijs.

Het komt er eigenlijk op neer dat de keuze zeer persoonlijk is en dat beide opties zo hun voor- en nadelen hebben.

Richard

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #36 Gepost op: 02 augustus 2019, 18:54:08 »
CO2 uitstoot is inderdaad een keuze.

De afweging tussen vliegtuig en trein heeft daarmee ook een dijk van een moreel aspect.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Nachttrein kansrijk alternatief voor vliegtuig
« Reactie #37 Gepost op: 02 augustus 2019, 23:31:59 »
Ik denk voor de meeste mensen vooral een financieel aspect. De meesten denken er niet bij na hoeveel CO2 ze uit stoten. Net als in de auto of wanneer men de CV een graadje hoger zet.
Vorige zomer ben ik een aantal dagen naar Londen geweest. Dat had ik graag per trein gedaan, maar voor wat ik kwijt was om retour te vliegen, inclusief transfer naar Luton voor de terugvlucht, had ik met de Eurostar niet eens in Londen kunnen komen, laat staan ook weer thuis. Dat ik op Kings Cross stond gelijktijdig met de Eurostar naar Amsterdam, daar iets eerder vertrok naar Luton dan deze Eurostar en dat deze reeds in Amsterdam stond eer wij gingen boarden, a la. Dat was toch terug. Heen kwam ik aan op Heathrow en was ik eerder dan ik met de trein had kunnen zijn. Scheelt voor mij wellicht nog dat ik altijd langs Schiphol/Amsterdam moet, dus die reistijd heb ik sowieso.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de