Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wissels en bloksysteem door Martin Hornis
Vandaag om 00:12:53
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
Vandaag om 00:09:20
Raadplaatje door Tramkees
Vandaag om 00:05:56
DR4088LN programmeren voorbij 128, hoe door Debvd
13 oktober 2019, 23:56:43
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door WesleyMunnik
13 oktober 2019, 23:43:03
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
13 oktober 2019, 23:36:33
Staat de NS lok 3737 momentel in het NSM ? door thevandijks
13 oktober 2019, 23:20:10
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
13 oktober 2019, 23:13:59
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
13 oktober 2019, 23:07:03
Bramsburg door Wim Vink
13 oktober 2019, 22:58:41
EifelBurgenBahn door 44
13 oktober 2019, 22:56:02
Foto/Filmtopic Laurent door Marcel112
13 oktober 2019, 22:50:50
Baanbouw Bosje77 door bosje77
13 oktober 2019, 22:41:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 oktober 2019, 22:33:55
Arduino voor verlichting boven de baan door jerrytrein
13 oktober 2019, 22:23:26
NL baan: Frotterdam in h0 door d.vanaalst
13 oktober 2019, 22:18:21
Modelspoorbeurs Houten 12 oktober 2019 voor/na beschouwing ! door sncf231e
13 oktober 2019, 22:02:24
Platform der Kleinserie BAUMA 2019 door arnout
13 oktober 2019, 21:47:47
DCCpp combineren met Loconet buffer door Remco_Nzo
13 oktober 2019, 21:41:02
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Luc2000
13 oktober 2019, 21:10:07
Vitrine maken van Ikea kast, vragen en tips gezocht door b+j
13 oktober 2019, 21:07:28
ADE stuurstandwagen open maken? door MFDtrains
13 oktober 2019, 20:40:20
Uhlenbrock decoder 75330 21 polig, hoe sluitverlichting instellen? door laurent
13 oktober 2019, 20:25:52
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Koerts
13 oktober 2019, 20:16:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
13 oktober 2019, 20:06:44
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door Marij Stoffels
13 oktober 2019, 19:28:45
Projekt 083-338 door 44
13 oktober 2019, 19:07:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
13 oktober 2019, 18:54:37
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
13 oktober 2019, 17:39:35
Westlandbaan door Tulpendaal
13 oktober 2019, 17:28:34
  

Auteur Topic: Ervaring met giethars om water in rivier te vormen.  (gelezen 5393 keer)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 790
    • J.M.Models
Ervaring met giethars om water in rivier te vormen.
« Gepost op: 10 juli 2019, 01:14:58 »
De modelspoorvereniging "De Percee" uit Maastricht is al een tijdje bezig met een nieuwe clubbaan in H.O. We willen daar een riviertje maken zoals ze in de Ardennen te zien zijn:


Dit is ongeveer het idee (van internet geplukt. Van wie weet ik helaas niet meer).

Nu vragen wij ons af wat hiervoor het beste te gebruiken is. Wie heeft er al ervaring opgedaan met giethars en is er na een paar jaren nog tevreden mee?
Wat we namelijk willen weten is: welk soort giethars niet vergeeld, krimt en ook niet barst na verloop van tijd.

We hebben wel informatie hoe men het nieuw maakt, maar geen reacties gevonden hoe het er na verloop van tijd uit blijft zien.

Uiteraard wordt het geen diepe rivier, maar een soort zomerbedding. Ook is het zaak om dunne lagen te gieten en niet 1 dikke laag, want dat geeft teveel risico op krimpen en/of barsten.
Verder wordt het water redelijk doorzichtig, maar wel met een kleur vermengt zodat het enigszins troebel wordt en men toch deels in het water kan kijken.

We zijn benieuwd naar jullie ervaringen.

Groet, J. Moors.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2019, 06:01:12 door Bert van Gelder »
werken met cnc fresen is voor mij een uitkomst.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 313
Re: Ervaring met giethars om water in rivier te vormen.
« Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2019, 09:30:18 »
Hoi hoi!
Dergelijk ondiep water maak ik met acryl gel uit de kunstschilderwinkel. De onderschildering maak ik groen en licht langs de kanten waar het ondiep is en donkerder naar het midden. Met zo'n laag acryl gel eroverheen krijg je dan een mooi diepteeffect. Zo te zien is dat op de foto ook zo gedaan. Succes!

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 313
Re: Ervaring met giethars om water in rivier te vormen.
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2019, 09:34:43 »

Hier heb ik een kalm zeetje met gel gemaakt....

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: Ervaring met giethars om water in rivier te vormen.
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2019, 09:54:50 »
Epoxyhars vergeelt niet en krimpt ook niet. Er is speciale langzaamwerkende harder zodat je ook dikkere lagen kan gieten.
Doe je dikke lagen met gewone harder dan gaat het koken, roken en barsten.
Verder lijkt het niet alleen echt op water, maar onverhard kruipt het door alle gaten en spleten als water dus de ondergrond moet echt waterdicht zijn.
Zou het ook met hoogglans blanke lak afwerken voor langdurige glans en als UV bescherming.

Maar er zijn nog veel meer waterimitatiefavorieten. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeur. Leuk.

Succes, Carel.
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 313
Re: Ervaring met giethars om water in rivier te vormen.
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2019, 11:15:47 »

Op een vlak plaatje donkere verf met daarop verdund groen, afgewerkt met glansvernis...

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 987
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Ervaring met giethars om water in rivier te vormen.
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2019, 11:46:48 »
Het water in het dok van Vaerwegh Dok is gemaakt met een clear resin van Vosschemie, een traag hardend kleurloos epoxy hars.
Om het kleur te geven werden kleine delen groene en rode pigmenten toegevoegd om een bruine kleur te krijgen.

Nadeel van dit hars is inderdaad de hoge vloeibaarheid waardoor een volledig dichte ondergrond noodzakelijk is.
Door zijn hoge vloeibaarheid geeft het wel een extreem gladde afwerking.

Voor jullie toepassing is het beter een snel hardend epoxy hars te gebruiken, dat je als taai vloeibaar medium kan aanbrengen op je voorbehandelde rivierbedding. Door het hars op de laatste momenten nog te bewerken kan je een golfslag en stroomversnelling aanbrengen die dan nog een klein beetje uitvlakt waardoor de scherpe kantjes van het modelleren weg zijn.
Die snel hardend epoxy wordt inderdaad wel een beetje warm, dus alleen te gebruiken in dunne laagjes.

Voordeel van epoxy hars is dat je volgende lagen gewoon over elkaar kan aanbrengen zonder voorbehandeling van de onderliggende laag en dat je het kan inkleuren met de normale acryl pigmenten, tot zelfs druppeltjes acrylverf.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: Ervaring met giethars om water in rivier te vormen.
« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2019, 12:04:37 »
Als epoxy gaat uitharden wordt het eerst wat vloeibaarder en daarna gaat het geleren.
Dan kan je met een koude haarföhn er golfjes in gaan blazen of met een vochtig houtje wat modelleren.
Niet met een warme föhn daar wordt het vloeibaarder van.

Toi, toi, Carel.
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 625
    • flickr fotopagina
Re: Ervaring met giethars om water in rivier te vormen.
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2019, 12:30:14 »
Hallo,
In 2014 heb ik met Vallejo Still Water een greppeltje gemaakt op een spoor 0m module.
Ik heb destijds de handleiding gevolgd en dunne laagjes gegoten.
Na een jaar of zo bleek het water gekrompen te zijn. De ontstane naad tussen het water en de oever dichtgemaakt.


Recente foto van het greppeltje. Opnieuw is het water in de loop der jaren
gekrompen. Behalve de naad tussen het water en de oever staat het water ook hol in het midden.
Ik heb dus geen positieve ervaring met deze wijze van water maken.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 790
    • J.M.Models
Re: Ervaring met giethars om water in rivier te vormen.
« Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2019, 01:54:38 »
Dank voor de reacties tot dusver. Als ik alles goed lees, zou epoxyhars met trage harder goede resultaten moeten blijven geven op de lange duur ( wat het water zelf dan betreft).
Ook de tip om het oppervlak te bewerken als de hars begint uit te harden is een goeie.

Uiteraard hebben andere technieken ook onze belangstelling.


Dit soort taferelen gaan we ook maken, met name stroomopwaarts van de brug. Hier is ook beter te zien wat we met deels transparant willen gaan doen. Je kunt deels door het water kijken voordat het op wat diepere delen ondoorzichtiger wordt.

We gaan zeker de ondergrond bewerken en zullen extra opletten dat we alle kieren en gaatjes afdekken. Verdunde houtlijm om kiezel en wat grotere stenen op de bodem vast te zetten wordt al een eerste controle op lekkages.

We zijn benieuwd of er nog meer ervaringen gedeeld worden, zodat we uiteindelijk de beste keus kunnen maken.
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2019, 01:59:33 door J. Moors »
werken met cnc fresen is voor mij een uitkomst.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 313
Re: Ervaring met giethars om water in rivier te vormen.
« Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2019, 09:56:57 »

Draadje vissnoer met gel besmeerd maakt een waterval. Voor een brede waterval kun je een stookje van een plastic zakje o.i.d. gebruiken.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
  • Confusius zei het al.
Re: Ervaring met giethars om water in rivier te vormen.
« Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2019, 11:12:32 »
Vraagje, die gel ken ik niet. Hard dat ook uit of blijft het kneedbaar?
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 313
Re: Ervaring met giethars om water in rivier te vormen.
« Reactie #11 Gepost op: 11 juli 2019, 14:10:32 »
Het is een witte houtlijm achtige pasta, die (afhankelijk van de laagdikte) in een of twee dagen helder opdroogt en dan ook hard wordt. Tijdens het drogen treedt enige krimp op. De gel wordt door kunstenaars gebruikt om acrylverf dikker te maken, zodat je meer textuur in je werk kunt aanbrengen. Ook wordt de gel als plakmiddel gebruikt voor collages. Je kunt er kleur doorheen mengen of tussen de lagen bijvoorbeeld dry brushen met wit, wat het schuimige effect van snel stromend water mooi weergeeft. Dit product wordt ook door modelbouwfirma's verkocht, maar ik haal het bij de kunstartikelenwinkel. (Van Beek, Van Ginkel bijvoorbeeld.)

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1035
Re: Ervaring met giethars om water in rivier te vormen.
« Reactie #12 Gepost op: 11 juli 2019, 16:07:03 »
goede tip
Na 5 pagina s kunsthars nagels bekeken te hebben maar eens bij van beek gekeken
bingo
dank je
kees

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 790
    • J.M.Models
Re: Ervaring met giethars om water in rivier te vormen.
« Reactie #13 Gepost op: 14 juli 2019, 23:33:08 »
Die tip met glossgel moeten we eens uit gaan proberen. We zijn benieuwd hoe daar de resultaten voor watervallen zullen zijn.

Bedankt voor alle tips.
werken met cnc fresen is voor mij een uitkomst.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1313
Re: Ervaring met giethars om water in rivier te vormen.
« Reactie #14 Gepost op: 15 juli 2019, 00:15:30 »
Waterdrops van Noch miss hien idee ?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Hopen lol