Doel:€250.00
Donaties:€130.55

Per saldo:€-119.45

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jan1954
Vandaag om 19:45:11
Dapol INTERFRIGO koelwagon door Rob Ellerman
Vandaag om 19:28:43
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Martin Domburg
Vandaag om 19:21:41
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door JaJo
Vandaag om 19:16:45
Amerikaanse diesel gezocht door Erwin Schuurman
Vandaag om 19:14:08
Welke lok is bruikbaar voor ombouw naar een NS 2100? door Piet Groot
Vandaag om 19:11:47
Vuurkist verlichting laten knipperen? door VAM65
Vandaag om 19:01:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Mathijs Kok
Vandaag om 18:55:32
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Hendrik Jan
Vandaag om 18:44:15
Roco Re 4/4 II: ref 73373 vs 71406 door willyTEE
Vandaag om 18:42:04
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 18:39:21
Zit er een keerlus in mijn baanplan? door FHJ Seller
Vandaag om 18:36:20
Vollmer Wasserhaus 45708, waar staat het origineel? door Hans Grasmaijer
Vandaag om 18:30:23
Arduino en H-Brug, hoe schakelen? door 72sonett
Vandaag om 17:57:56
Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds? door JaJo
Vandaag om 17:22:55
Het oude station Wageningen (versie 3) door Duizendpoot
Vandaag om 17:19:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikje248
Vandaag om 17:04:02
Lima kortkoppelingen of origineel? door jerrytrein
Vandaag om 16:30:09
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door jerrytrein
Vandaag om 16:11:16
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 16:01:21
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:00:28
Oneindige Overslag 0e RC door JaJo
Vandaag om 15:41:52
Preview modelbanen 01TREFF, 23&24 oktober door JaJo
Vandaag om 15:20:45
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 14:46:21
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Thom
Vandaag om 14:15:41
Fleischmann HO 93 5680 B-5682 B-2x 6583 B door willyTEE
Vandaag om 14:12:40
Nieuw snufje op Eindhoven Centraal: een ‘afteller’ op het infobord door tijgernootje
Vandaag om 14:09:32
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:18:28
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Noordernet
Vandaag om 12:56:43
Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC) door St00mboy
Vandaag om 12:35:56
  

Auteur Topic: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken  (gelezen 27800 keer)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7716
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #210 Gepost op: 27 september 2021, 21:38:26 »
Heb je die normale portalen al klaar dan? ;)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2736
    • SpoorObjecten
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #211 Gepost op: 27 september 2021, 21:42:02 »
nee  ;D

ik ben op dit moment aan het proberen een 1:5 VIRM kop te printen voor een bepaalde beurs :angel:

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7716
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #212 Gepost op: 27 september 2021, 23:33:51 »
Nou, deze gaan komend weekend voor het eerst een weekend draaien. Nu maar hopen dat ze het houden...
Nou, nu dringt de vraag zich wel op: hoe hebben ze zich gehouden? Kort: wisselend....

Er was een aantal problemen, een paar konden opgelost worden, één lijkt ongrijpbaar.

Opgelost:
- Of je stopt de stekker er in bij de keerlus modules van RoSoft....  :-X Dan heeft de keerlus tenminste ook stroom....
- Een losse soldeerverbinding. Dat is voor de beurs opgelost met een draadje bovenlangs. Even praktisch dus. Dat wordt aangepast een dezer dagen.
- Op de opstelsporen waren twee stukjes rails losgekomen van de overgangsbiels. Opnieuw er op gesoldeerd, problem solved.

Maar dat ongrijpbare ding dan? Dat is nog steeds ongrijpbaar. En ik kan het thuis ook niet naspelen, omdat ik geen grote baan tot mijn beschikking heb.
Wat is het probleem? Tsja, hoe leg ik dat uit.....

In het kort: de wissels op de opstelsporen én de keerlussen willen niet schakelen. Maar soms wel. Als er bijvoorbeeld een trein langs rijdt. Of als er geen trein in de buurt is. Ter info: onder de opstelsporen hangt per wisselstraat een tweetal ArCoMoRa's onder de bak. Ik heb aan twee zijden een 8-tal wissels, dus vier ArCoMoRa's onder de opstelsporen. In de keerlussen hangt in elke lus één ArCoMoRa welke de wissels in de keerlus schakelt. In totaal gebruik ik dus zes ArCoMoRa's. Er brandt een drietal lampjes op elke ArCoMoRa: Servo, DCC en Power.
ArCoMoRa's en de relais units zijn apart gevoed met een losse 10V= en 5V= voeding.

Op vrijdag werkte het overigens zonder problemen. Op zaterdag in de eerste twee uur ongeveer ook nog. Daarna kwamen de problemen. Hoe die ontstaan zijn? Geen flauw idee.
Op vrijdag zijn we begonnen met de DR5000. Dat leverde op zich geen problemen op toen we eenmaal de offset van 4 doorhadden mbt het schakelen van wissels op basis van DCC adres. Gewoon -4 en schakelen maar. ;) Best raar, maar het werkt. Probleem opgelost.
Maar omdat we de DR5000 niet via de WiFi konden laten communiceren (geen idee waarom, niet interessant voor nu), hebben we op zaterdag de DR5000 ingeruild voor een z21. De problemen met de wissels die meestal niet meer wilden schakelen, waren er toen al.Geen idee meer hoe laat, maar volgens mij vroeg in de middag. Ik laat me graag door Marcel corrigeren. ;)
De offset van 4 was weg, dus geen -4 meer.
Dan ga je proberen dingen uit te sluiten. Zijn misschien de ArCoMoRa's overleden? Je weet het niet. Hup, opstelsporen ontkoppelen van de baan en de DR5000 er aan hangen. Kan er geschakeld worden? Ja, er kan geschakeld worden naar hartelust. De ArCoMoRa's werken.
Kunnen we nu schakelen op de baan nu er vier ArCoMoRa's uit de baan zijn? Uit mijn hoofd lukte dat niet.
Even de baanspanning meten. Die lag tussen 16,7 en 17,2 V= Raar dat het geen 18 is, maar op zich niet schrikbarend.
Opstelsporen weer aansluiten en opnieuw proberen. Schakelen van de wissels lukt niet. Treinen op de opstelsporen kunnen echter wel bedient worden. Vreemd, dat is toch met hetzelfde signaal als de wissels die we willen schakelen. Het enige verschil is dat de ArCoMoRa's er tussen hangen waar het de wissels betreft.
Spock kwam vervolgens met het idee dat het wellicht in de ArCoMoRa's ligt en dat er een lagere weerstand voor (?) de opto coupler zou kunnen. (Ik heb er geen verstand van.... ) Hij wilde eigenlijk het signaal meten met een oscillator. Maar ja, die had niemand bij zich, dus dat hield op.
En nu? Tsja, het probleem is er nog steeds. Geen idee wat er aan de hand is.

Andere mogelijk genoemde oorzaken wareneen  Lopi5 Sounddecoder op de baan (geen idee of die er op reed op dat moment). Een verstoort DCC signaal. En nog één of twee, maar die ben ik vergeten, hopelijk vult Marcel en/of Spock die nog even in hier. Dit probleem kan pas weer bekeken worden op Eurospoor, aangezien dan pas weer zo'n grote baan voor handen is. Ik kan er thuis niets mee.
Best frustrerend dat thuis alles werkt en dan op de beurs niet of haperend.
Ook leuk hoe blij je dan kunt worden van een wissel die wél ineens schakelt.  ;D

Qua keerlussen ging het verder prima. Ja, er is wel iets te verbeteren, maar dat komt wel, waren geen schokkende zaken. Moet even een overgang verbeteren, gaat lukken. En na Eurospoor gaat de hele linker keerlus in de revisie. Nu al? Ja, nu al. Dat blauwe spul gaat er af en gaat vervangen worden door kurk. Dan is het weer een mooie eenheid. Dat blauwe spul is té kwetsbaar zo. Er komen snel deuken en gaten in en dat werkt niet. Visueel niet mooi.

Verder nog wat andere cosmetische zaken aanpakken, maar dat is niet interessant om hier te vermelden.

Als iemand nog suggesties heeft ivm het ongrijpbare probleem, zet het hier neer. Wie weet zit er een Eureka moment tussen.

Gr.

Edsko

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7716
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #213 Gepost op: 27 september 2021, 23:34:18 »
ik ben op dit moment aan het proberen een 1:5 VIRM kop te printen voor een bepaalde beurs :angel:
Ook leuk!  (y) Al dacht ik dat het een Hondenkop zou worden... VIRM is ook mooi, wellicht idd beter zonder die spijlen er voor. ;)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2736
    • SpoorObjecten
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #214 Gepost op: 28 september 2021, 09:24:12 »
Was inderdaad eerst de bedoeling.
Maar een vader kwam vertellen hoe zijn kind meerdere keren terug naar mijn "stand" wilde komen om de "sprinter en sneltrein" te zien.
Want hoe leuk de Mat 54 ook is, de nieuwe generatie kinderen kent dat helemaal niet.

Die groeien allemaal op met de VIRM en SLT.
Dus om die nieuwe generatie te blijven stimuleren heb ik dus gekozen voor een grote VIRM  (y)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7716
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #215 Gepost op: 28 september 2021, 10:10:11 »
(y)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4946
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #216 Gepost op: 28 september 2021, 14:52:18 »
Weet je nog Edsko, dat het vrijdag middag enorm meurde naar is wat stond door te branden, maar we niet konden vinden wat het echt was.
 
Misschien was de hoeveelheid aan rijstroom ook wel een probleem, De baan werkte eerst alleen op een DR5000, later is de baan overgezet op één booster.
Gerard kwam er mee om de baan een volgende keer op te delen in meer baanvakken.
De BMB draait ook met hun baan op 3 boosters.
Kijk hoe meer treinen er op een baan staan, des te meer stroomtrekkers gebruiken er rijstroom.
Ook een stilstaande loc, trekt stroom, denk aan de rijverlichting, de decoder gebruikt ook iets om steeds maar te controleren of hij/zij een commando krijgt om wat te gaan doen.
Hoeveel treinen stonde er op de FY? stuk of 4? 5? 6? +  meestal 2 rijdende treinen op de baan en soms 3. (De Austria-Express had 7 rijtuigen waarvan 5 verlicht, De ICE-4 was geheel digitaal, licht en geluid, de 2400 was alleen de loc.)
Elk rijtuig met verlichting gebruikt ook stroom.
Kan het niet zo zijn dat die ene voeding aan z`n max zat en omdat de wissels ook een decoder bezitten en te weinig stroom kregen daardoor niet reageerden?
 
Idee om de baan de volgende keer op te splitsen, FY een booster, Ene helft met keerlus een booster en de andere helft met keerlus een booster.
Onder Kaagbrug hangt al een reeds geteste booster, hier werkte vrijdag de baan op.
Groeten Richard, nighttrain

2012-2021 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7716
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #217 Gepost op: 28 september 2021, 15:19:28 »
Dat re voeding wellicht te veel belast werd, had ik ook al geopperd. Maar volgens Marcel werd er slechts 500mA gevraagd. Dat lijkt het dus niet te zijn.

Ik ben er echter wel voor om de baan op te knippen in twee of drie delen. Dat hebben we volgens mij in het verleden steevast gedaan.

Na dat smelt luchtje, hebben we de voedingen getest en de ArCoMoRa's en die werkten allemaal goed.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1709
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #218 Gepost op: 28 september 2021, 16:04:05 »
Ik vind het echt heel erg jammer dat ik niet op Rijswijk erbij kon zijn :( Op Eurospoor ben ik wel aanwezig (ook op donderdag), dus hopelijk kunnen we dan wel even zoeken naar deze storing.

Wel heb ik alvast een vraagje. Jouw ringleiding on de bakken door, loopt die gewoon helemaal van bakeinde naar bakeinde, en heb je onderweg aftakkingen naar je schakeldecoders? Of ga je vanuit de ST16 naar de 1e ArCoMoRa, dan doorverbinden naar de 2e, 3e, 4e etc... en als laatste weer naar de ST16?
Vriendelijke groet, Servé.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7716
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #219 Gepost op: 28 september 2021, 16:28:23 »
Er zijn aftakkingen. De ringleiding loopt helemaal door.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #220 Gepost op: 03 oktober 2021, 19:17:15 »
Maar volgens Marcel werd er slechts 500mA gevraagd.

Maximum wat ik zondag gezien heb is 1 Ampere.

De totale lengte zou echter wel een issue kunnen zijn.
Eerder met Bas hebben we ook gereden op TWEE boosters. Waarbij dan de centrale alleen het signaal voor de rekening neemt en dus vrijwel niet wordt belast.

Dat is echter gewoon nog wat uitzoek werk.

Hopelijk hebben we de baan dus snel staan in Utrecht om daarna flink te testen met scope's en dergelijke.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1552
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #221 Gepost op: 03 oktober 2021, 19:44:17 »
Gerard kwam er mee om de baan een volgende keer op te delen in meer baanvakken.
De BMB draait ook met hun baan op 3 boosters.

Hoe die ingepast staan weet ikzelf niet. Maar den BMB gebruikt de z21 met enkele oudere zwarte versterkers boosters bakjes.
En deze 'sparen' de 'witte' z21 wat. (Het signaal lukt tot 30m aan module lengte)
Maar dit zou je a/ de techneuten van de bende moeten vragen.

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11803
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #222 Gepost op: 03 oktober 2021, 21:39:03 »
Op de rijdag van eind juli in Stroe, waar Marcel en Richard ook bij waren, hadden we op de zaterdag een baan van ca. 60 meter aan modulelengte. Die was onderverdeeld in drie secties, waarbij het schaduwstation, wat ongeveer in het midden van de baan stond, een sectie was. De tweede sectie was het baangedeelte links van het schaduwstation en het deel rechts ervan was de derde sectie. De z21 is zelf niet aangesloten op het spoor, maar bedient via de B-bus vier "boosters", waarvan we er meestal drie gebruiken. Als boosters gebruiken we de Roco kastjes 10764, die je bij de multimuis krijgt. De kastjes worden gevoed met 18V 3A voedingen uit een ver land. De 3A Roco trafo's voldeden bij ons niet.

De overweging bij het indelen van de secties is het ingeschatte stroomverbruik, want elke sectie heeft 3A stroom ter beschikking. Zo rijdt er een aantal al of niet verlichte treinen op de baan, de treinen hebben steeds vaker sound decoders en de gebruikte Dual Frog Juicers in de keerlussen vragen af en toe, zij het heel kort, een flinke stroom (het "trip point" van een DFJ ligt rond de 1,7A). De voeding van de wisseldecoders op het schaduwstation kunnen ook nog een factor van belang zijn. Op het schaduwstation staan meestal meer treinen tegelijk dan op de rest van de baan, vandaar de aparte sectie. Eventueel zouden aan deze sectie nog een paar bakken toegevoegd kunnen worden, maar aan beide zijden van het schaduwstation kan het spoor d.m.v. een schakelaar eenvoudig geïsoleerd worden, dus daarom had ik niet de moeite genomen om extra bakken aan de sectie toe te voegen.
Met deze opstelling reden wij de hele zaterdag probleemloos. Soms gingen er wel dingen mis, maar dat had een andere oorzaak. De configuratie met de z21 en de Roco kastjes gebruiken we al ongeveer 5 jaar.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2021, 22:27:53 door St00mboy »