dus W17 & W18 met de bijbehorende knoppen 11, 12, 11 en 12 zijn facultatief en zitten op een apart moduultje. ik neem aan het in totaal 4 knoppen zijn? Of zijn de knoppen 11 en 12 aan de linker kant en rechter kant de zelfde?
Verder komen knop 01-10 twee keer voor in je schema. komt dat omdat zij in de tekening gedupliceerd zijn of zijn het fysiek ook een dubbele set van knoppen? Jet sporenplan bestaat nu links en rechts uit een apart deel. Is het de bedoeling omdat ook fysiek uit twee delen te houden zodat er eventueel de opstelsporen verlengd kunnen worden.
Mijn eerste indruk is, dat je waarschijnlijk de bedoeling hebt om met de koppen 01-10 een hele spoorroute te selecteren en niet specifiek een wissel. Tenminste dat lijkt mij logisch. Als dat het geval is, zouden de knoppen 11 en 12 kunnen vervallen.
je schrijft dat er 5 bakken zijn. Maar op je tekening herken ik er maar 4.
Ik kom op A, B, C en D. A en D zijn de Keerlussen, ieder met hun eigen klein bedieningspaneeltje. Bak B en C bevatten de opstelsporen. Ieder ook met een eigen bedieningspaneel. Dat betekend wel dat ieder bak zijn eigen Arduino(s) moet hebben om de wissels, knoppen en leds af te handelen.
Je had het er over dat je gecharmeerd was van DCCnext. Voor bak A en D is zou dat kunnen. Een DCCnext kan 3 servo's aansturen en heeft daarnaast ook nog pinnen die je kunt gebruiken voor ledjes en de 2 knoppen. Op die 2 bakken hoef je maar een servo aan te sluiten, Als dat een kleine servo (9g versie) is kun je die voeden vanaf de 5V pin op de Arduino/DCCnext. Dat doe ik ook en daar heb ik nog nooit een issue mee gehad.
Op de bakken B en C echter zitten 8 wissels per bak, dus 8 servo's. Dus minimaal 3 DCCnext's. Waarschijnlijk red je het dan ook met de knoppen en de leds op die bak. Verder heb je ook een aparte 5V voeding voor de servo's nodig.[/qoute]Elke DCCNext decoder op C en D stuurt momenteel 4 wissels aan. En puntstuk polarisatie. Dat zijn 8 pinnen in totaal, dus nog 8 over. Elke DCCNext decoder krijgt een 5V voeding op de daarvoor benodigde aansluiting tbv de servo's.Citaat van: meino op 11 maart 2021, 19:52:00Maar er is wel een probleempje met het gebruik van de knoppen, je hebt niet ieder wissel op deze bakken een eigen knop en led gegeven. De knoppen wijzen een spoorroute aan. dus als je knop 01 zet, dan moeten wissels w01, w02, w03 en w04 (en eventueel W18) tegelijkertijd gezet worden. Dat betekend dat je waarschijnlijk niet met de standaard Mardec schets aan de gang kunt, maar dat je een eigen schets moet ontwikkelen. Correct. Ik heb een aangepaste schets nodig.Citaat van: meino op 11 maart 2021, 19:52:00Verder je wilt de knoppen 01 t/m 10 voor het instellen van een route gebruiken, dan zou je willen dat de Arduino/DCCnext op de keerlus (bak A en D) automatisch meegaat met het instellen van de route. Misschien wil je ook de stand tussen bakken B en C synchronizeren. Dus moet er een vorm van communicatie tussen de Arduino's gemaakt worden. Dus een bus. Hier raak je me kwijt. Te weinig verstand van. Citaat van: meino op 11 maart 2021, 19:52:00Maar even iets anders, ik meen me te herinneren dat er op ieder BNLS module bak ook een aansluiting voor een lokmaus aanwezig is, dus dan is er op ieder module een Xpressnet aansluiting (of is het Loconet?) dan is de oplossing van Ronald Koerts een goed bruikbaar concept en stuur je naar de centrale de opdracht (via Xpressnet) om een serie wissels om te zetten. De centrale zal dat dan vertalen naar de correcte DCC commandos In dat geval heb je gewoon een aantal standaard DCCnext systeempjes nodig om de wissels via DCC te controleren. Dit in combinatie met een aparte Arduino die de knoppen en de leds bewaakt en via Xpressnet de centrale een of meer opdrachten geeft. Het nadeel is dat je dan altijd een Centrale nodig hebt die Xpressnet verstaat. Ik weet niet wat er nu in gebruik is voor de BNLS module baan.De BNLS baan wordt aangestuurd door een DR5000. Thuis door een Roco multimaus set ding geval. Ik bezit zelf ook een DR5000 en die wil ik in de nabije toekomst ook gaan gebruiken voor deze baan. Ik ben idd wel gecharmeerd van de DCCNext decoders en wil mijn investering daar in eigenlijk niet kwijt. Ik heb begrepen dat dat ook niet hoeft, maar dat ik wel een tweetal Arduino's nodig heb. Die zijn inmiddels bestelt. Ik weet dat ik die DCCNext decoders kan blijven gebruiken. Ronald komt nog een keer langs om een en ander te bekijken/uit te leggen en evt te implementeren, want dit wordt nieuw terrein voor mij. Ik heb er geen verstand van noch ervaring mee.Citaat van: meino op 11 maart 2021, 19:52:00Je voelt het misschien al aankomen. maar als je dit niet wilt en wel met DCCNext aan de gang gaat, zal je toch een eigen schets moeten ontwikkelen, waarin je dan ook de onderlinge communicatie moet regelen? In dat geval zou ik zelf geen DCCnext's gaan gebruiken, maar gewoon een rijtje standaard Arduino's. Het voordeel van de DCCNext is wel dat het een kant en klaar hardware bakje is met een aantal zaken geintegreert, zoals een DCC aansluiting. Maar voor de onderlinge communicatie zul je toch zelf nog wel veel moeten doen. Je zou dan gebruik kunnen maken van de I2C bus (alhoewel er diversen geleerden op het forum zijn die vinden dat je daarmee geen grote afstanden kunt overbruggen). Ik ben zelf een voorstander van het gebruik van de Canbus, maar daar heb je weer extra interface kaartjes voor nodig, die kosten ook weinig (1.5-2 euro), maar die moeten wel weer aan gesloten moeten worden. Ook zal de bus over meer bakken aanwezig zijn, dus moet daar ook weer connectors op de bak overgangen gemaakt worden.Moet ik me eens in verdiepen.Citaat van: meino op 11 maart 2021, 19:52:00Kortom, best nog wel wat haken en ogen, ook omdat je toch een redelijk simpele en standaard oplossing nodig hebt. Eens! Maar wel leuk en leerzaam.Dank voor je feedback! Wordt zeker gewaardeerd.Gr.Edsko
Maar er is wel een probleempje met het gebruik van de knoppen, je hebt niet ieder wissel op deze bakken een eigen knop en led gegeven. De knoppen wijzen een spoorroute aan. dus als je knop 01 zet, dan moeten wissels w01, w02, w03 en w04 (en eventueel W18) tegelijkertijd gezet worden. Dat betekend dat je waarschijnlijk niet met de standaard Mardec schets aan de gang kunt, maar dat je een eigen schets moet ontwikkelen.
Verder je wilt de knoppen 01 t/m 10 voor het instellen van een route gebruiken, dan zou je willen dat de Arduino/DCCnext op de keerlus (bak A en D) automatisch meegaat met het instellen van de route. Misschien wil je ook de stand tussen bakken B en C synchronizeren. Dus moet er een vorm van communicatie tussen de Arduino's gemaakt worden. Dus een bus.
Maar even iets anders, ik meen me te herinneren dat er op ieder BNLS module bak ook een aansluiting voor een lokmaus aanwezig is, dus dan is er op ieder module een Xpressnet aansluiting (of is het Loconet?) dan is de oplossing van Ronald Koerts een goed bruikbaar concept en stuur je naar de centrale de opdracht (via Xpressnet) om een serie wissels om te zetten. De centrale zal dat dan vertalen naar de correcte DCC commandos In dat geval heb je gewoon een aantal standaard DCCnext systeempjes nodig om de wissels via DCC te controleren. Dit in combinatie met een aparte Arduino die de knoppen en de leds bewaakt en via Xpressnet de centrale een of meer opdrachten geeft. Het nadeel is dat je dan altijd een Centrale nodig hebt die Xpressnet verstaat. Ik weet niet wat er nu in gebruik is voor de BNLS module baan.
Je voelt het misschien al aankomen. maar als je dit niet wilt en wel met DCCNext aan de gang gaat, zal je toch een eigen schets moeten ontwikkelen, waarin je dan ook de onderlinge communicatie moet regelen? In dat geval zou ik zelf geen DCCnext's gaan gebruiken, maar gewoon een rijtje standaard Arduino's. Het voordeel van de DCCNext is wel dat het een kant en klaar hardware bakje is met een aantal zaken geintegreert, zoals een DCC aansluiting. Maar voor de onderlinge communicatie zul je toch zelf nog wel veel moeten doen. Je zou dan gebruik kunnen maken van de I2C bus (alhoewel er diversen geleerden op het forum zijn die vinden dat je daarmee geen grote afstanden kunt overbruggen). Ik ben zelf een voorstander van het gebruik van de Canbus, maar daar heb je weer extra interface kaartjes voor nodig, die kosten ook weinig (1.5-2 euro), maar die moeten wel weer aan gesloten moeten worden. Ook zal de bus over meer bakken aanwezig zijn, dus moet daar ook weer connectors op de bak overgangen gemaakt worden.
Kortom, best nog wel wat haken en ogen, ook omdat je toch een redelijk simpele en standaard oplossing nodig hebt.
Het zijn er zelfs zes... Kijk maar naar de foto en het plaatje hieronder, dan zie je het.
De BNLS baan wordt aangestuurd door een DR5000. Thuis door een Roco multimaus set ding geval. Ik bezit zelf ook een DR5000 en die wil ik in de nabije toekomst ook gaan gebruiken voor deze baan. Ik ben idd wel gecharmeerd van de DCCNext decoders en wil mijn investering daar in eigenlijk niet kwijt. Ik heb begrepen dat dat ook niet hoeft, maar dat ik wel een tweetal Arduino's nodig heb. Die zijn inmiddels bestelt. Ik weet dat ik die DCCNext decoders kan blijven gebruiken. Ronald komt nog een keer langs om een en ander te bekijken/uit te leggen en evt te implementeren, want dit wordt nieuw terrein voor mij. Ik heb er geen verstand van noch ervaring mee.
De DR5000 centrale praat XpressNet. Dus die zou ik dan ook zo snel mogelijk gaan gebruiken i.c.m. de Multimaus. Groet Meino
Dat betekent dat alle logica voor het selecteren van wisselstanden naar een gekozen opstelspoor in de arduino van het paneel komt.
Op deze arduino kan je je dan je fysieke schakelaars aansluiten, en die arduino kan dan bepalen welke wisselstraat aangelegd moet worden. Deze arduino kan dan via de IO lijnen alle DCC next decoders vertellen welke er geschakeld moeten worden. Zo'n programma is echt heel makkelijk te schrijven.