Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:55:57
Bouw diorama tolhuisje aan de tramlijn van "Ol Graitje". door roadster36
Vandaag om 02:24:07
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door dennie
Vandaag om 01:45:47
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door ArjanB
Vandaag om 01:39:26
Wat kan je precies doen met Railcom? door Hasenwald
Vandaag om 01:09:13
Trafo en afvlakking door spock
Vandaag om 00:55:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 00:45:57
CS1 kan alleen eerste 4 functies aansturen, Roco NS2400, 3-rail digitaal. door Jan-Peter
Vandaag om 00:39:14
Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen door Thom
Vandaag om 00:38:42
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
Vandaag om 00:12:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:07:30
PWM, kun je pulsen afvlakken? door NS1220
10 april 2021, 23:48:06
Projekt 083-338 door 44
10 april 2021, 23:46:11
VIRM, traptree ontbreekt. Valt dit te repareren? door Chris
10 april 2021, 23:35:49
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
10 april 2021, 23:35:43
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 april 2021, 23:23:26
Raadplaatje door Jewannes
10 april 2021, 23:23:08
Verbinding van lange blokken. door Jan-Peter
10 april 2021, 23:22:44
LS Models Pullman rijtuig: ontsporing door Rondje_HO
10 april 2021, 23:00:36
Weer een nieuwe nachttrein door R v/d Hoven
10 april 2021, 22:58:50
Modelspoorbaan Fleischmann door NS264
10 april 2021, 22:57:05
Advies voor de aanschaf van een NS E-lok, 1100, 1200 of 1300, periode '81-'82 door Rondje_HO
10 april 2021, 22:51:03
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
10 april 2021, 22:43:18
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Daan!
10 april 2021, 22:15:32
BNLS-modules: "Tauernbahn" [ÖBB] door Eegtrain
10 april 2021, 22:08:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
10 april 2021, 22:05:58
Ideeën en mening gevraagd voor baanplan/uitbreiding Nederlandse baan HO Nederdam door jandcargo
10 april 2021, 21:43:18
NS D 4101-45 spoor 0 door 1795
10 april 2021, 21:33:49
Nederlandse telefoonpalen? door Seinhuis
10 april 2021, 21:21:37
St. Janskathedraal van 's-Hertogenbosch in 1:87, de bouw gevolgd door AndréDev
10 april 2021, 21:12:36
  

Auteur Topic: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken  (gelezen 21517 keer)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7448
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #150 Gepost op: 02 maart 2021, 20:15:41 »
Die 7 segmenten display gevonden. Geen idee dat die dingen zo heten. Weer wat geleerd. (y)

Verder heb ik het punt van het verwijderen van een paar millimeter hout (opstaande houten rand) ook geregeld en passen de stukken nu beter op elkaar.

Die foto moet ik nog even uploaden...

Gr.

Edsko

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7448
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #151 Gepost op: 02 maart 2021, 21:20:36 »
En de foto's van die drukknoppen, zoals beloofd.







Allemaal van Ali... ;)

Deze drukknoppen wil ik dus verwerken in een leuk schakelpaneel. Dus met een druk op de knop, word de rond rondom de knop blauw. Is dat wat je bedoelt JP?

Gr.

Edsko

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8093
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #152 Gepost op: 03 maart 2021, 18:16:36 »
Dat behoorlijk wat drukknoppen  ;D Denk dat je inderdaad moet kijken naar deze mogelijkheid. Dan kan je zorgen dat het lampje gaat branden als je op een knopje drukt. Dat moet voor een semi ICT-er als jij niet moeilijk zijn  ;D

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1274
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #153 Gepost op: 03 maart 2021, 19:47:17 »
Ik kwam laatst nog op het idee om een soort NX systeem na te bootsen met een arduino. Dan kan je op een begin knopje en een eind knopje drukken en dan wordt de route voor je vastgelegd. De informatie over waar welke knop, wissel en ding op is aangesloten en wat ze wanneer moeten doen, wil ik dan op een SD kaartje vastleggen. En de SD kaart wil ik dan vullen door middel van een grafisch programma op de computer. Dan kan je zelf je de NX knopjes, bezetmelders en wissels plaatsen en het programma zet die info dan op een kaartje zodat de NXduino  ;) zijn werk kan doen.

Kan altijd nog wel een partner in crime gebruiken voor het programma gedeelte  :P Ik heb een leuk beginnetje in Processing gemaakt, maar ik heb echt de tijd niet voor op het moment  ::)

Mvg,

Bas

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7448
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #154 Gepost op: 03 maart 2021, 21:12:15 »
Dat behoorlijk wat drukknoppen  ;D
Je kunt nooit genoeg drukknoppen hebben. (y)

Denk dat je inderdaad moet kijken naar deze mogelijkheid.
Had ik al bekeken en is interessant. Maar ook interessant is de optie middels DCCNext.

Dat moet voor een semi ICT-er als jij niet moeilijk zijn  ;D
Zo jammer dit....  ::)

Gr.

Edsko

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #155 Gepost op: 04 maart 2021, 12:08:39 »
Bekende drukknoppen :D

Het aanbod staat nog steeds om m'n tekening van dit paneel te ontvangen; geschikt om een wisselstraat zowel met dcc als handbediend via de drukknoppen te schakelen.

Groeten Eeg

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2008
  • Bnlx treinendokter.
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #156 Gepost op: 04 maart 2021, 13:23:15 »
Edsko in #151
Citaat
Is dat wat je bedoelt JP?

Bijna (ja ik weet dat dat een standaard antwoord van mij is).
Voor mij valt bediening van een machine/baan in twee delen uit één.
Het aangeven wat je wil, waarvoor de bedieningsknoppen ideaal zijn. De verlichte buitenrand kan je gebruiken om aan te geven dat het besturingssysteem je wens/opdracht heeft begrepen.
Het resultaat van je opdracht. Hier kan je de tweekleurige 7-segment voor gebruiken. Als deze aan de wisseltong of willekeurig iets anders (relais/stroomloos stuk) wordt gekoppeld dan krijg je een directe terugkoppeling dat de opdracht ook daadwerkelijk is uitgevoerd.

Het voordeel is dat de terugkoppeling direct op de module gebeurt, en geen extra bedrading naar een centraal punt benodigd.  Heb je goede ogen kun je de display van ruime afstand zien, bij de wat minder begaafde ogen is de relatieve positie en kleur al een hint wat er daadwerkelijk gebeurt is.

Ergo: Vertrouwen is goed, checken is beter.*

Jan-Peter
Uit de praktijk: voordat je iets doet bedenk wat het (gewenste) resultaat is. Voer de actie uit, en vergelijk dat met de verwachting. Is het resultaat niet gelijk aan de verwachting is of je verwachting gebaseerd op foute informatie of is er iets niet in orde. In beide gevallen moet er worden ingegrepen.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8093
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #157 Gepost op: 04 maart 2021, 17:24:23 »
hoi,

Je kunt nooit genoeg drukknoppen hebben. (y)

 ;D  ;D

Had ik al bekeken en is interessant. Maar ook interessant is de optie middels DCCNext.

De DCC-Next kan wel gebruikt worden in combinatie met knoppen. Heb je dan nog pinnen (aansluitingen) vrij op de DCCNexts waar je de servo's op aangesloten hebt? Om een drukknop en led heb je minimaal 2 pinnen nodig. Je kan altijd nog de knoppen in de buurt van de wissels plaatsen. Een losse DCCNext alleen op het seintableau kan je niet zo gebruiken als input. Omdat deze heeft geen connectie met je centrale. En bij de digitale baan mag je maar één centrale op aangesloten te hebben. Dan is een verbinding zoals ik die gemaakt heb via het XpressNet gemakkelijker.

Het aanbod staat nog steeds om m'n tekening van dit paneel te ontvangen; geschikt om een wisselstraat zowel met dcc als handbediend via de drukknoppen te schakelen.

 @Eeg: Aan een tekening alleen heeft Edsko niets  ;)  ;D Hoe stuur je knopjes en leds aan? Met een Arduino? En hoe heb je de koppeling met de centrale gemaakt ook via XpressNet?

Als deze aan de wisseltong of willekeurig iets anders (relais/stroomloos stuk) wordt gekoppeld dan krijg je een directe terugkoppeling dat de opdracht ook daadwerkelijk is uitgevoerd. Het voordeel is dat de terugkoppeling direct op de module gebeurt, en geen extra bedrading naar een centraal punt benodigd. 

Een interessante gedacht Jan-Peter.  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #158 Gepost op: 04 maart 2021, 18:48:49 »

 @Eeg: Aan een tekening alleen heeft Edsko niets  ;)  ;D Hoe stuur je knopjes en leds aan? Met een Arduino? En hoe heb je de koppeling met de centrale gemaakt ook via XpressNet?
Groet Ronald.

De aansturing van de wissels en knopjes worden in feite gedaan door een Arduino. De DCC-next prints bedienen de wissels via DCC. Er wordt als het ware gebruik gemaakt van dubbele signaal inputs; als de baan automatisch bestuurd wordt via bijvoorbeeld iTrain, dan kunnen de prints via DCC automatisch commando's voor de servo's ontvangen. De print kan echter ook handbediend via de drukknoppen geprogrammeerde schakelingen uitvoeren om de wisselstraten te besturen. Zie mijn draadje voor afbeeldingen van de aansluitingen. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72781
Groeten Eeg

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8093
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #159 Gepost op: 04 maart 2021, 20:26:22 »
hoi,

De aansturing van de wissels en knopjes worden in feite gedaan door een Arduino. De DCC-next prints bedienen de wissels via DCC.

Dat is ook de bedoeling van die DCCNext.  ;D Ik weet dat je bij de DCCNext ook bediening via knoppen kan instellen. Dat was bij mij bekend. Als je dus een knop indrukt op je paneel krijgt het digitale systeem geen terugmelding dat er een wissel is omgezet. Dus bijvoorbeeld iTrain of de handregelaars en digitale centrale weten niet hoe het wissel staat. Met het verzenden van opdrachten via LocoNet / XpressNet of CAN-bus krijgt het digitale systeem wel een terugmelding. Dus aanpassingen op het schakeltableau zijn ook zichtbaar bij handregelaar en andersom. Dat is met mijn oplossing wel mogelijk.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #160 Gepost op: 04 maart 2021, 21:05:40 »
Is het belangrijk om een terugkoppeling te hebben naar iTrain, Koploper etc. Misschien wil Edsko alleen een visuele weergave van de wisselstand op zijn paneel hebben en gaan dat soort besturingsprogramma's ook in de toekomst niet gebruikt worden.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7448
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #161 Gepost op: 04 maart 2021, 21:19:37 »
Het lijkt me wel wenselijk om terugkoppeling te kunnen hebben. Ik heb de wens om evt het opstelspoor geautomatiseerd te kunnen laten werken, maar de baan zelf met de hand te kunnen bedienen. Of dat kan, geen idee.

Ik ben me ervan bewust dat er dan nog uitbreiding in de vorm van detectie bij komt op de opstelsporen.

Gr.

Edsko

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8093
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #162 Gepost op: 04 maart 2021, 21:24:07 »
hoi,

Is het belangrijk om een terugkoppeling te hebben naar iTrain, Koploper etc. Misschien wil Edsko alleen een visuele weergave van de wisselstand op zijn paneel hebben en gaan dat soort besturingsprogramma's ook in de toekomst niet gebruikt worden.

Digitale systeem is niet automatisch een computerprogamma. Met digitale systeem bedoel ik bijvoorbeeld de z21 / DR5000 / Multimaus. Als je de commando's via een systeem-bus zoals LocoNet / XpressNet / Can verstuurd dan krijgen alle aangesloten apparaten (zoals handregelaars en telefoon-apps bijvoorbeeld) een melding dat een wissel omgezet gaat worden of omgezet is. Dan klopt de stand op de rijregelaars en het schakelbord met de stand op de baan.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2021, 21:27:10 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #163 Gepost op: 04 maart 2021, 23:49:44 »
Ronald

Ik weet dat sommige centrales zoals bijv de Z21 een gebruikers interface hebben waar de stand van de wissels een belangrijke bron van informatie is. Op Kranenberg heb ik ook een paneel met drukknoppen voor o.a. de wisselbediening. Maar Kranenberg wordt door Koploper bestuurd, dus had ik ook een koppeling nodig. Ik heb dat gedaan door de knoppen aan bezetmelders te koppelen waar Koploper d.m.v. speciale acties dan op reageert en de wissels omzet. Jij doet dat via een Xpress-net koppeling. Wij beiden gebruiken Arduino's daarvoor. Voor ons is dat gesneden koek en niets bijzonders, alleen dat geldt niet voor iedereen. Dus is een dergelijk oplossing misschien een brug te ver. Natuurlijk kan hij hulp krijgen, maar ik vraag me af of dat nu nodig is. De gebruikers interface van een Multimaus is betrekkelijk simpel, dus ik weet niet of het erg belangrijk is dat die de stand van een wissel kan tonen en of dat relevant is voor de gebruiker.
Daarom denk ik dat een oplossing om de knoppen en leds aan de pinnen van de DCCnext arduino te koppelen in Edsko's situatie misschien niet zo gek is.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8093
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken
« Reactie #164 Gepost op: 05 maart 2021, 10:08:06 »
Ha Meino,

Voor ons is dat gesneden koek en niets bijzonders, alleen dat geldt niet voor iedereen.

Klopt helemaal. Het is niet voor iedereen gesneden koek  :)

De gebruikers interface van een Multimaus is betrekkelijk simpel, dus ik weet niet of het erg belangrijk is dat die de stand van een wissel kan tonen en of dat relevant is voor de gebruiker.

Ook bij de multimaus kan je de stand van een wissel zien. Zelf vind ik het wel handig dat ik kan zien hoe de stand is maar dat is persoonlijk. Het onthouden van adressen is niet altijd even handig. Goed daarvoor ga ik een seintableau in elkaar draaien  :)

Daarom denk ik dat een oplossing om de knoppen en leds aan de pinnen van de DCCnext arduino te koppelen in Edsko's situatie misschien niet zo gek is.

Het is zeker niet gek. Het kan zeker een goede oplossing zijn.  (y)

Het is de vraag wat Edsko precies wil. Wil je per wissel schakelen of per opstelspoor? Je zal op een of andere manier rekening houden met het aantal poorten dat de zooi in beslag neemt. De DCCNext heeft niet zo heel veel poorten beschikbaar. Edsko heeft 4 opstelsporen per doorgaand spoor. Dus minimaal 8 wissels aan één zijde. De DCCNext kan via de knoppen alleen de op de DCCNext aangesloten wissels schakelen. Dus niet aan de andere zijde van het opstelterrein zonder aanpassing van de software en een verbinding tussen de twee zijdes. De standaard "Mardec / DCCNext" software kan volgens de handleiding maximaal 3 DCC-adressen per "input" koppelen. Dus 3 wissels per straat. Voor de oplossing van Eeg is al een aangepaste versie van de software gebruikt. Omdat je daar maximaal 5 wissels schakelt om van het binnenste spoor naar het buitenste spoor gaat. Edsko heeft weleens waar 1 wissel minder maar dat zou alsnog niet kunnen.

Het is een kwestie van bepalen wat je wil. Even uittekenen. Dan weet je hoeveel "pinnen" / "poorten" nodig hebt.  :) Dan weet je ook of je zo aan de DCCNext kan prutsen of dat het een ander oplossing moet zijn.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2021, 17:21:50 door Ronald Koerts. Reden: aanpassing van het aantal wissels bij edsko »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!