Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

3D/RM: GVB 12G (Amsterdamse gelede tram in H0)

(1/20) > >>

WeKra:

GVB 12G tram Trapwagen 817, Lijn 17, Cornelis Lelylaan by Moozbad027, on Flickr



Luitjes,

Ondanks mijn principiële afkeer voor al het Amsterdamse, ben ik toch geprikkeld geraakt om de bekende 'Trapwagens' of 'Hangbuiken' te maken. Niet alleen omdat ze op zich vrij makkelijk zijn, gezien de hoekige/rechte constructie, ook omdat ze een navolging zijn van mijn zo geliefde HTM GTL8. De aanwezige overeenkomsten zijn immers overduidelijk.

Ik ben begonnen met de 12G (Want de 11G is reeds al op de markt gebracht, maar zal wellicht erna komen)

Wel nu, ik heb nog nooit in dat apparaat gezeten. Reden genoeg om woensdag een middagje Amsterdam te plannen, maar tot die tijd zit ik met de tekeningen en fotomateriaal.

Dus hierbij het voorproefje. De kappen zelf zijn allemaal volgens de technische tekeningen op schaal. Ik heb zo'n 2.000 tekeningen, van de bout in de geleding tot aan het profiel van de spiegel, waardoor ik vrijwel elke vorm, maat of constructiewijze exact kan overnemen. Maar dat werkt niet met 3D gevormde delen, zoals de kop. Het is me nog onduidelijk of deze nu juist is...

Voor eenieder die goede tips, raadzaam advies of opbouwende kritiek heeft; graag!!!








Miniature Holland:
Lekker bezig (y)

Chris2412:
Wes,

Zou je de kappen zo kunnen maken dat ze op een roco tram onderstellen passen?
Dan kun je vrij goedkoop aan een goede aandrijving komen.

Groeten Chris

Martijn193:
Hi

Ga je ze dan ook aanbieden? Wel erg geïnteresseerd namelijk.

Als je foto’s nodig hebt, ik woon om de hoek van een lijn waar ze op rijden. Wel nu even niet in het land, maar als je iets tegen die tijd nodig hebt ?

Zo op eerste gezicht steekt je neus iets te ver uit.

Martijn

WeKra:
@Martijn: De inham (wat resulteert in het uitsteken van de neus) is van de tekening overgenomen. Het optische effect van de ruiten moet er nog even bij komen, maar die kan ik pas doen als ik zeker ben dat de hoogte van het gat bijvoorbeeld klopt.

@Chris: Nee, want dan ben je verplicht om een Roco tram te kopen. Ik heb de aandrijvingen (Halling) gewoon op voorraad.

Oh en:
Roco tram dubbelgeleed (Via MP): 100-150 euro
Aandrijving:
2x Halling draaistel a 24,- = 48,-
Motortjes a 2,= 4,-
4 asjes a 1,50 = 6,-
Draadmateriaal =2,-
Chassis 3D print = 25,-

Totaal = 85,-

Nou, ik weet het wel :-D

Op die foto's kom ik zeker terug! Ik ga woensdag zelf even kijken om te kijken, maar er zullen vast dingen die ik tussendoor nodig heb...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie