Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaring met giethars om water in rivier te vormen. door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 15:47:44
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door MdBruin
Vandaag om 15:40:57
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 15:31:03
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door bollen neus
Vandaag om 15:27:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 15:13:46
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 14:54:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 44
Vandaag om 14:40:47
omBC in messing. door EFM
Vandaag om 14:37:10
Tandwielen van as Roco-motortje afkrijgen? door ceuleer
Vandaag om 14:34:59
Gezocht: lichtgeleider voor Henckens HO-dwergsein. door Patrick Smout
Vandaag om 14:13:02
Hoe gebouwde huisjes etc verzenden door Bjor
Vandaag om 14:03:23
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 13:59:10
Rechtstreeks uit de modelbouwwerkplaats van MCN1986 door Dave.......
Vandaag om 13:40:15
Br 03 204 DRG met halve stroom lijn bekleding. door Dave.......
Vandaag om 13:30:39
Tekening gezocht VAM wagens 2e type door Pauldg
Vandaag om 13:20:52
Woudstervenen in wording door Hielke
Vandaag om 13:16:20
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 13:13:23
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 13:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wijktrein
Vandaag om 12:54:07
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 12:22:45
Ervaring nieuwe Z21 app door wpinkhof
Vandaag om 11:44:38
Langer Grund door g-j
Vandaag om 11:27:01
El carrilet door Sven
Vandaag om 11:17:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:03:58
DCCNEXT videos over installeren en configureren door RudyB
Vandaag om 10:42:08
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door spoor0
Vandaag om 10:37:23
FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting door FLM1331
Vandaag om 10:30:04
Update: baan in de tropen door Eric B
Vandaag om 10:23:09
Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door Jamie
Vandaag om 10:20:57
Moerdijk, wat is daar te beleven? door Stedahult
Vandaag om 09:19:11
  

Auteur Topic: Ombouwen DC --> AC  (gelezen 578 keer)

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Ombouwen DC --> AC
« Gepost op: 19 juni 2019, 19:52:31 »
Hallo Allemaal,

Ik heb verschillende malen gezocht naar berichten over ombouwen van DC naar AC, maar vind geen resultaten.
Wel zie ik diverse topics over de ombouw van AC naar DC.

Ik ben momenteel bezig aan een kleine Märklin baan met als thema DR epoche IV.

Het wordt een Stoom/ Diesel baan en veel van de modellen die ik er graag op wil hebben zijn als AC versie te verkrijgen. Sommige echter niet en daarom vroeg ik me af OF DC modellen ook om te bouwen zijn naar AC.
Ik heb er eentje die ik graag op de baan wil hebben maar die is alleen in DC:
http://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/30504.html

Hoor graag of er mensen zijn die ervaring hebben met ombouw DC naar AC.
(AC digitaal met sound dan wel te verstaan)

Alvast bedankt voor jullie reacties

Gr. Mario

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1220
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2019, 19:56:39 »
Als je digitaal rijdt is het in principe geen probleem. Sleper eronder, stroomafnemers van de wielen doorverbinden, decoder er in en eventueel de wielafstand iets verkleinen.

Succes Frits

Gr. Frits


mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2019, 20:13:48 »
Hoi Frits,

Dat klinkt bemoedigend. Ik zal eens proberen te achterhalen of er foto's van het model zijn zonder kap erop zodat ik ook het binnenwerk kan zien.
Dus feitelijk bestaat er dan geen verschil tussen DC en AC (mits digitaal) anders dan dat bij de AC de stroom via de middenrail afgenomen wordt?

Gr. Mario

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1220
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2019, 20:45:30 »
Hoi Mario,

De digitale modellen van Marklin hebben ook gewoon een gelijkspanningsmotor. Het verschil zit in de reeds genoemde zaken. Bij Marklin zijn de wielen niet geïsoleerd.  Dat bereik je door de beide wielen door te verbinden. De wielafstand is bij Marklin iets kleiner. Dat geeft niet altijd problemen maar als je bijvoorbeeld ontspoort op een wissel dan kan je die wielen meestal wel iets naar elkaar toe drukken. De grootste uitdaging is om er een sleper op de goede hoogte onder te maken. Afhankelijk van de bouwwijze kan het zijn dat deze niet diep genoeg tussen de wielen ligt, bijvoorbeeld door aanwezige tandwielen. In dat geval wordt de locomotief door de sleper opgetild bij een wissel en ontspoort. Op het 3-rail forum zijn vast wel draadjes te vinden over ombouwen van tweetal naar drietal..

Overigens een foto van de onderkant van de draaistellen kan helpen als je advies wil van de mensen hier op het forum


Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2019, 20:47:29 door Fritsprt »

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2019, 08:24:46 »
Klopt, bij digitaal is alles gelijkspanning.

De verschil tussen AC en DC is behalve als je samenvoegt een leuke band krijgt. Gekheid,

DC is 2-Rail
AC is 3-Rail

De fabrikanten houden steevast de letteraanduiding aan omdat dit heel sterk verweven is in de modelspoor wereld. En het is simpeler te gebruiken.

Veel merken verkopen tegenwoordig locs in zowel een 2 als 3 rail uitvoering. Het enige verschil is dat bij AC er dus een sleper is en dat de wielen met chassis verbonden worden.  Verder bij digitaal bedrijf geen verschil op hoe  om te bouwen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.