Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatief voor Noch bloemenstrooisel? door tuurtje
Vandaag om 09:32:02
Westlandbaan door JaJo
Vandaag om 09:30:31
Fleischmann bruine lijm zooi verwijderen door Gerrit F
Vandaag om 09:15:17
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Zoedelaar
Vandaag om 09:06:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
Vandaag om 09:04:43
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door GD
Vandaag om 09:03:19
Rosoft servo decoder programmeren met de multimuis. door Erik
Vandaag om 08:33:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:33:19
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door ingenium
Vandaag om 02:39:47
Modelbahn Knittelfeld door Reinout van Rees
Vandaag om 02:37:21
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door laurent
Vandaag om 01:24:32
Projekt 083-338 door Gert van Opbroek
Vandaag om 00:32:07
Modelspoorbeurs Houten 24 aug. 2019. Voor/nabeschouwing. door Syb030
24 augustus 2019, 23:43:33
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
24 augustus 2019, 23:13:33
VERPLAATST: Zoekfunctie doet te moeilijk door Bert van Gelder
24 augustus 2019, 22:53:06
Modelspoorbeurs Houten 4 mei 2019 voor/nabeschouwing. door Syb030
24 augustus 2019, 22:51:36
Locadres wijzigen door KNed
24 augustus 2019, 22:34:29
Zwederbaan door nighttrain1
24 augustus 2019, 22:17:04
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 augustus 2019, 21:59:18
Puntstuk polarisatie met DR4018 door Klaas Zondervan
24 augustus 2019, 21:45:08
Bob Telford's Ashover Railcar voor H0e/009 door Noordernet
24 augustus 2019, 21:42:29
Een goederenwagen in LGB door Noordernet
24 augustus 2019, 21:39:51
Loksound v5 in Genesis DDA40X met 2 motoren. door 008200
24 augustus 2019, 21:27:31
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door Noordernet
24 augustus 2019, 21:20:40
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
24 augustus 2019, 21:12:43
Iets kleins in 00 door GD
24 augustus 2019, 21:11:09
Op- en afrit zelf maken van Tempex, hulp gevraagd. door Remunj
24 augustus 2019, 21:07:56
Geluid sounddecoder naar versterker door PeterC
24 augustus 2019, 21:02:47
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
24 augustus 2019, 20:30:36
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
24 augustus 2019, 20:24:30
  

Auteur Topic: Ombouwen DC --> AC  (gelezen 1351 keer)

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Ombouwen DC --> AC
« Gepost op: 19 juni 2019, 19:52:31 »
Hallo Allemaal,

Ik heb verschillende malen gezocht naar berichten over ombouwen van DC naar AC, maar vind geen resultaten.
Wel zie ik diverse topics over de ombouw van AC naar DC.

Ik ben momenteel bezig aan een kleine Märklin baan met als thema DR epoche IV.

Het wordt een Stoom/ Diesel baan en veel van de modellen die ik er graag op wil hebben zijn als AC versie te verkrijgen. Sommige echter niet en daarom vroeg ik me af OF DC modellen ook om te bouwen zijn naar AC.
Ik heb er eentje die ik graag op de baan wil hebben maar die is alleen in DC:
http://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/30504.html

Hoor graag of er mensen zijn die ervaring hebben met ombouw DC naar AC.
(AC digitaal met sound dan wel te verstaan)

Alvast bedankt voor jullie reacties

Gr. Mario

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2019, 19:56:39 »
Als je digitaal rijdt is het in principe geen probleem. Sleper eronder, stroomafnemers van de wielen doorverbinden, decoder er in en eventueel de wielafstand iets verkleinen.

Succes Frits

Gr. Frits


mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2019, 20:13:48 »
Hoi Frits,

Dat klinkt bemoedigend. Ik zal eens proberen te achterhalen of er foto's van het model zijn zonder kap erop zodat ik ook het binnenwerk kan zien.
Dus feitelijk bestaat er dan geen verschil tussen DC en AC (mits digitaal) anders dan dat bij de AC de stroom via de middenrail afgenomen wordt?

Gr. Mario

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2019, 20:45:30 »
Hoi Mario,

De digitale modellen van Marklin hebben ook gewoon een gelijkspanningsmotor. Het verschil zit in de reeds genoemde zaken. Bij Marklin zijn de wielen niet geïsoleerd.  Dat bereik je door de beide wielen door te verbinden. De wielafstand is bij Marklin iets kleiner. Dat geeft niet altijd problemen maar als je bijvoorbeeld ontspoort op een wissel dan kan je die wielen meestal wel iets naar elkaar toe drukken. De grootste uitdaging is om er een sleper op de goede hoogte onder te maken. Afhankelijk van de bouwwijze kan het zijn dat deze niet diep genoeg tussen de wielen ligt, bijvoorbeeld door aanwezige tandwielen. In dat geval wordt de locomotief door de sleper opgetild bij een wissel en ontspoort. Op het 3-rail forum zijn vast wel draadjes te vinden over ombouwen van tweetal naar drietal..

Overigens een foto van de onderkant van de draaistellen kan helpen als je advies wil van de mensen hier op het forum


Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2019, 20:47:29 door Fritsprt »

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2019, 08:24:46 »
Klopt, bij digitaal is alles gelijkspanning.

De verschil tussen AC en DC is behalve als je samenvoegt een leuke band krijgt. Gekheid,

DC is 2-Rail
AC is 3-Rail

De fabrikanten houden steevast de letteraanduiding aan omdat dit heel sterk verweven is in de modelspoor wereld. En het is simpeler te gebruiken.

Veel merken verkopen tegenwoordig locs in zowel een 2 als 3 rail uitvoering. Het enige verschil is dat bij AC er dus een sleper is en dat de wielen met chassis verbonden worden.  Verder bij digitaal bedrijf geen verschil op hoe  om te bouwen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #5 Gepost op: 02 augustus 2019, 21:08:27 »
Dank voor jullie reacties. Hieruit maak ik op dat het in principe helemaal niet zo moeilijk is om 2 rail naar 3 rail om te bouwen.
Wellicht dat ik de gok dan maar moet wagen.
Ik hou jullie op de hoogte en zal wel op jullie roepen als ik vragen heb.
Gr. Mario

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
    • Project Althofen
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #6 Gepost op: 02 augustus 2019, 23:28:52 »
Hoi Frits,

Klopt niet helemaal wat je zegt. Veel Marklin motoren zijn allstroom motoren.

Alleen loks die met vermogensregeling zijn uitgerust hebben dc motoren. Nummers beginnen met 37 of 39. Van de 39 zijn de eerdere uitgegeven locs met sinusmotoren. Toen Marklin met sinusmotoren zijn gestopt bleven ze 39 wel gebruiken
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2019, 23:52:04 door Olav »
Groeten

Olav

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #7 Gepost op: 02 augustus 2019, 23:38:25 »
Hoi Olaf, je hebt gelijk. Ik had nauwkeuriger moeten schrijven dat Marklin tegenwoordig ook wel gelijkstroommotoren gebruikt. Ik gaf dat voorbeeld natuurlijk in het kader van het ombouwen van een 2 rail loc met gelijkstroommotor naar 3 rail.

Gr. Frits


Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
  • Metrop-Märklin
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2019, 00:56:07 »
Ik zou de vragen waarom het gaat leggen bij pmt [ post@pmt-modelle.de ], want uit de pmt-catalogus blijkt dat deze kleinseriebouwer een eigen motoren-lijn heeft.
De 32478-motor in die catalogus lijkt het meest op die in de V75-Bedienungsanleitung en 32478-motor Bauanleitung.

Maar wat daar niet in staat, en ook niet op de pmt-website, is wel relevant:

1. Zijn de wielen RP25 of code 100?
Dat is relevant als je op Märklin-rails wilt gaan rijden.
Bij M- en K-rails leidt RP25 tot gehobbel op wisselpuntstukken, met risico van weg zakken in de gleuf.
Met C-rails heb ik geen ervaring.

2. Is de wielafstand te verkleinen tot 14.0 mm ?
Dat is relevant als je op Märklin rails wilt gaan rijden, en heelhuids wisselstraten wilt kunnen passeren.

Ik denk dat alleen Dipl.-Ing. Werner Hammer het antwoord weet op die 2 vragen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17335
    • Pagina van klaas
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2019, 09:15:37 »
I1. Zijn de wielen RP25 of code 100?
RP-25 is de naam van een norm van de NMRA die gaat over wielprofielen. In die norm worden meerdere maten beschreven. De benaming RP-25 wordt dan gevolgd door een codegetal en dat getal geeft de totale dikte van het wiel aan. Code 100 komt in dat lijstje niet voor. Wel code 110 en dat is voor H0 de aangewezen maat. En het verrast mij niet dat dat overeenkomt met de maat die in de NEM norm wordt genoemd.
https://nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/RP-25%202009.07.pdf
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
  • Metrop-Märklin
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2019, 19:29:14 »
@Klaas
Bedankt voor de correctie.

PMT geeft in de catalogus en op de site wel aan dat de koppelingen NEM zijn, maar als ik de wielflensen zo bekijk (en daarover zie ik niets staan) dan lijkt het me dat PMT  Amerikaanse boogies gebruikt met zeer waarschijnlijk RP-25 wielprofiel. Maar ik ben een leek op dat punt.
Als mijn inschatting klopt, dan is ombouw van DC naar AC ten einde om op Märklin rails te gaan rijden misschien minder handig.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail