Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door coldforged
Vandaag om 16:17:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:00:41
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:44:10
NS D 4101-45 spoor 0 door FritsT
Vandaag om 15:39:21
Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel. door Ronald Halma
Vandaag om 15:36:27
De kleine modellen met het grote voorbeeld door Besselspoor
Vandaag om 15:36:12
NS Dienstgebouw bouwen voor Hoekdam door Leen Kievit
Vandaag om 15:30:46
NS Stoomverwarmingswagen door Pauldg
Vandaag om 15:18:31
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Deetrein
Vandaag om 15:08:04
Projekt 083-338 door Rick
Vandaag om 15:04:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 14:58:20
Lokschuppen Ueckermünde door tothebeach
Vandaag om 14:45:27
Koploper 1 bezetpunt werkt om en om door bellejt
Vandaag om 14:41:23
Losse onderdelen door Remunj
Vandaag om 14:41:18
Nieuw boek over de Sik door Remunj
Vandaag om 14:40:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:28:15
Foto-techniek voor modeltreinen, softwarematig grote scherptediepte (Focus Stack door GerardvV
Vandaag om 13:47:13
We zien wel waar het schip strandt door Wim Vink
Vandaag om 12:13:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:10:49
Toekomst van modeltreinbeurzen? door MOVisser
Vandaag om 11:51:30
Falkenheim door tothebeach
Vandaag om 11:46:58
Raadplaatje door Piet Groot
Vandaag om 11:38:53
Multimaus wijzigen cv’s lukt niet door ron.kraaijkamp
Vandaag om 10:47:22
Waar zijn dienstregelingen te vinden van goederentreinen in Nederland? door Bart Zegers
Vandaag om 09:58:14
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door sander1985
Vandaag om 09:27:20
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door Edgy
Vandaag om 09:18:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 07:28:21
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Niekleair
Vandaag om 06:52:05
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door nighttrain1
Vandaag om 06:19:07
Treinbaan bouwen in een koffer door bask185
13 juli 2020, 23:07:14
  

Auteur Topic: Ombouwen DC --> AC  (gelezen 2276 keer)

mamory

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Ombouwen DC --> AC
« Gepost op: 19 juni 2019, 19:52:31 »
Hallo Allemaal,

Ik heb verschillende malen gezocht naar berichten over ombouwen van DC naar AC, maar vind geen resultaten.
Wel zie ik diverse topics over de ombouw van AC naar DC.

Ik ben momenteel bezig aan een kleine Märklin baan met als thema DR epoche IV.

Het wordt een Stoom/ Diesel baan en veel van de modellen die ik er graag op wil hebben zijn als AC versie te verkrijgen. Sommige echter niet en daarom vroeg ik me af OF DC modellen ook om te bouwen zijn naar AC.
Ik heb er eentje die ik graag op de baan wil hebben maar die is alleen in DC:
http://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/30504.html

Hoor graag of er mensen zijn die ervaring hebben met ombouw DC naar AC.
(AC digitaal met sound dan wel te verstaan)

Alvast bedankt voor jullie reacties

Gr. Mario

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2019, 19:56:39 »
Als je digitaal rijdt is het in principe geen probleem. Sleper eronder, stroomafnemers van de wielen doorverbinden, decoder er in en eventueel de wielafstand iets verkleinen.

Succes Frits

Gr. Frits


mamory

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2019, 20:13:48 »
Hoi Frits,

Dat klinkt bemoedigend. Ik zal eens proberen te achterhalen of er foto's van het model zijn zonder kap erop zodat ik ook het binnenwerk kan zien.
Dus feitelijk bestaat er dan geen verschil tussen DC en AC (mits digitaal) anders dan dat bij de AC de stroom via de middenrail afgenomen wordt?

Gr. Mario

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2019, 20:45:30 »
Hoi Mario,

De digitale modellen van Marklin hebben ook gewoon een gelijkspanningsmotor. Het verschil zit in de reeds genoemde zaken. Bij Marklin zijn de wielen niet geïsoleerd.  Dat bereik je door de beide wielen door te verbinden. De wielafstand is bij Marklin iets kleiner. Dat geeft niet altijd problemen maar als je bijvoorbeeld ontspoort op een wissel dan kan je die wielen meestal wel iets naar elkaar toe drukken. De grootste uitdaging is om er een sleper op de goede hoogte onder te maken. Afhankelijk van de bouwwijze kan het zijn dat deze niet diep genoeg tussen de wielen ligt, bijvoorbeeld door aanwezige tandwielen. In dat geval wordt de locomotief door de sleper opgetild bij een wissel en ontspoort. Op het 3-rail forum zijn vast wel draadjes te vinden over ombouwen van tweetal naar drietal..

Overigens een foto van de onderkant van de draaistellen kan helpen als je advies wil van de mensen hier op het forum


Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2019, 20:47:29 door Fritsprt »

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 897
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2019, 08:24:46 »
Klopt, bij digitaal is alles gelijkspanning.

De verschil tussen AC en DC is behalve als je samenvoegt een leuke band krijgt. Gekheid,

DC is 2-Rail
AC is 3-Rail

De fabrikanten houden steevast de letteraanduiding aan omdat dit heel sterk verweven is in de modelspoor wereld. En het is simpeler te gebruiken.

Veel merken verkopen tegenwoordig locs in zowel een 2 als 3 rail uitvoering. Het enige verschil is dat bij AC er dus een sleper is en dat de wielen met chassis verbonden worden.  Verder bij digitaal bedrijf geen verschil op hoe  om te bouwen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

mamory

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #5 Gepost op: 02 augustus 2019, 21:08:27 »
Dank voor jullie reacties. Hieruit maak ik op dat het in principe helemaal niet zo moeilijk is om 2 rail naar 3 rail om te bouwen.
Wellicht dat ik de gok dan maar moet wagen.
Ik hou jullie op de hoogte en zal wel op jullie roepen als ik vragen heb.
Gr. Mario

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
    • Project Althofen
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #6 Gepost op: 02 augustus 2019, 23:28:52 »
Hoi Frits,

Klopt niet helemaal wat je zegt. Veel Marklin motoren zijn allstroom motoren.

Alleen loks die met vermogensregeling zijn uitgerust hebben dc motoren. Nummers beginnen met 37 of 39. Van de 39 zijn de eerdere uitgegeven locs met sinusmotoren. Toen Marklin met sinusmotoren zijn gestopt bleven ze 39 wel gebruiken
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2019, 23:52:04 door Olav »
Groeten

Olav

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #7 Gepost op: 02 augustus 2019, 23:38:25 »
Hoi Olaf, je hebt gelijk. Ik had nauwkeuriger moeten schrijven dat Marklin tegenwoordig ook wel gelijkstroommotoren gebruikt. Ik gaf dat voorbeeld natuurlijk in het kader van het ombouwen van een 2 rail loc met gelijkstroommotor naar 3 rail.

Gr. Frits


Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 728
  • Metrop-Märklin
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2019, 00:56:07 »
Ik zou de vragen waarom het gaat leggen bij pmt [ post@pmt-modelle.de ], want uit de pmt-catalogus blijkt dat deze kleinseriebouwer een eigen motoren-lijn heeft.
De 32478-motor in die catalogus lijkt het meest op die in de V75-Bedienungsanleitung en 32478-motor Bauanleitung.

Maar wat daar niet in staat, en ook niet op de pmt-website, is wel relevant:

1. Zijn de wielen RP25 of code 100?
Dat is relevant als je op Märklin-rails wilt gaan rijden.
Bij M- en K-rails leidt RP25 tot gehobbel op wisselpuntstukken, met risico van weg zakken in de gleuf.
Met C-rails heb ik geen ervaring.

2. Is de wielafstand te verkleinen tot 14.0 mm ?
Dat is relevant als je op Märklin rails wilt gaan rijden, en heelhuids wisselstraten wilt kunnen passeren.

Ik denk dat alleen Dipl.-Ing. Werner Hammer het antwoord weet op die 2 vragen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19185
    • Pagina van klaas
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2019, 09:15:37 »
I1. Zijn de wielen RP25 of code 100?
RP-25 is de naam van een norm van de NMRA die gaat over wielprofielen. In die norm worden meerdere maten beschreven. De benaming RP-25 wordt dan gevolgd door een codegetal en dat getal geeft de totale dikte van het wiel aan. Code 100 komt in dat lijstje niet voor. Wel code 110 en dat is voor H0 de aangewezen maat. En het verrast mij niet dat dat overeenkomt met de maat die in de NEM norm wordt genoemd.
https://nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/RP-25%202009.07.pdf
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 728
  • Metrop-Märklin
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2019, 19:29:14 »
@Klaas
Bedankt voor de correctie.

PMT geeft in de catalogus en op de site wel aan dat de koppelingen NEM zijn, maar als ik de wielflensen zo bekijk (en daarover zie ik niets staan) dan lijkt het me dat PMT  Amerikaanse boogies gebruikt met zeer waarschijnlijk RP-25 wielprofiel. Maar ik ben een leek op dat punt.
Als mijn inschatting klopt, dan is ombouw van DC naar AC ten einde om op Märklin rails te gaan rijden misschien minder handig.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail