Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 07:51:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
  

Auteur Topic: Ombouwen DC --> AC  (gelezen 4004 keer)

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Ombouwen DC --> AC
« Gepost op: 19 juni 2019, 19:52:31 »
Hallo Allemaal,

Ik heb verschillende malen gezocht naar berichten over ombouwen van DC naar AC, maar vind geen resultaten.
Wel zie ik diverse topics over de ombouw van AC naar DC.

Ik ben momenteel bezig aan een kleine Märklin baan met als thema DR epoche IV.

Het wordt een Stoom/ Diesel baan en veel van de modellen die ik er graag op wil hebben zijn als AC versie te verkrijgen. Sommige echter niet en daarom vroeg ik me af OF DC modellen ook om te bouwen zijn naar AC.
Ik heb er eentje die ik graag op de baan wil hebben maar die is alleen in DC:
http://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/30504.html

Hoor graag of er mensen zijn die ervaring hebben met ombouw DC naar AC.
(AC digitaal met sound dan wel te verstaan)

Alvast bedankt voor jullie reacties

Gr. Mario

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2019, 19:56:39 »
Als je digitaal rijdt is het in principe geen probleem. Sleper eronder, stroomafnemers van de wielen doorverbinden, decoder er in en eventueel de wielafstand iets verkleinen.

Succes Frits

Gr. Frits

Groet Frits

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2019, 20:13:48 »
Hoi Frits,

Dat klinkt bemoedigend. Ik zal eens proberen te achterhalen of er foto's van het model zijn zonder kap erop zodat ik ook het binnenwerk kan zien.
Dus feitelijk bestaat er dan geen verschil tussen DC en AC (mits digitaal) anders dan dat bij de AC de stroom via de middenrail afgenomen wordt?

Gr. Mario

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2019, 20:45:30 »
Hoi Mario,

De digitale modellen van Marklin hebben ook gewoon een gelijkspanningsmotor. Het verschil zit in de reeds genoemde zaken. Bij Marklin zijn de wielen niet geïsoleerd.  Dat bereik je door de beide wielen door te verbinden. De wielafstand is bij Marklin iets kleiner. Dat geeft niet altijd problemen maar als je bijvoorbeeld ontspoort op een wissel dan kan je die wielen meestal wel iets naar elkaar toe drukken. De grootste uitdaging is om er een sleper op de goede hoogte onder te maken. Afhankelijk van de bouwwijze kan het zijn dat deze niet diep genoeg tussen de wielen ligt, bijvoorbeeld door aanwezige tandwielen. In dat geval wordt de locomotief door de sleper opgetild bij een wissel en ontspoort. Op het 3-rail forum zijn vast wel draadjes te vinden over ombouwen van tweetal naar drietal..

Overigens een foto van de onderkant van de draaistellen kan helpen als je advies wil van de mensen hier op het forum


Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2019, 20:47:29 door Fritsprt »
Groet Frits

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2019, 08:24:46 »
Klopt, bij digitaal is alles gelijkspanning.

De verschil tussen AC en DC is behalve als je samenvoegt een leuke band krijgt. Gekheid,

DC is 2-Rail
AC is 3-Rail

De fabrikanten houden steevast de letteraanduiding aan omdat dit heel sterk verweven is in de modelspoor wereld. En het is simpeler te gebruiken.

Veel merken verkopen tegenwoordig locs in zowel een 2 als 3 rail uitvoering. Het enige verschil is dat bij AC er dus een sleper is en dat de wielen met chassis verbonden worden.  Verder bij digitaal bedrijf geen verschil op hoe  om te bouwen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #5 Gepost op: 02 augustus 2019, 21:08:27 »
Dank voor jullie reacties. Hieruit maak ik op dat het in principe helemaal niet zo moeilijk is om 2 rail naar 3 rail om te bouwen.
Wellicht dat ik de gok dan maar moet wagen.
Ik hou jullie op de hoogte en zal wel op jullie roepen als ik vragen heb.
Gr. Mario

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #6 Gepost op: 02 augustus 2019, 23:28:52 »
Hoi Frits,

Klopt niet helemaal wat je zegt. Veel Marklin motoren zijn allstroom motoren.

Alleen loks die met vermogensregeling zijn uitgerust hebben dc motoren. Nummers beginnen met 37 of 39. Van de 39 zijn de eerdere uitgegeven locs met sinusmotoren. Toen Marklin met sinusmotoren zijn gestopt bleven ze 39 wel gebruiken
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2019, 23:52:04 door Olav »
Groeten

Olav

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #7 Gepost op: 02 augustus 2019, 23:38:25 »
Hoi Olaf, je hebt gelijk. Ik had nauwkeuriger moeten schrijven dat Marklin tegenwoordig ook wel gelijkstroommotoren gebruikt. Ik gaf dat voorbeeld natuurlijk in het kader van het ombouwen van een 2 rail loc met gelijkstroommotor naar 3 rail.

Gr. Frits

Groet Frits

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2019, 00:56:07 »
Ik zou de vragen waarom het gaat leggen bij pmt [ post@pmt-modelle.de ], want uit de pmt-catalogus blijkt dat deze kleinseriebouwer een eigen motoren-lijn heeft.
De 32478-motor in die catalogus lijkt het meest op die in de V75-Bedienungsanleitung en 32478-motor Bauanleitung.

Maar wat daar niet in staat, en ook niet op de pmt-website, is wel relevant:

1. Zijn de wielen RP25 of code 100?
Dat is relevant als je op Märklin-rails wilt gaan rijden.
Bij M- en K-rails leidt RP25 tot gehobbel op wisselpuntstukken, met risico van weg zakken in de gleuf.
Met C-rails heb ik geen ervaring.

2. Is de wielafstand te verkleinen tot 14.0 mm ?
Dat is relevant als je op Märklin rails wilt gaan rijden, en heelhuids wisselstraten wilt kunnen passeren.

Ik denk dat alleen Dipl.-Ing. Werner Hammer het antwoord weet op die 2 vragen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2019, 09:15:37 »
I1. Zijn de wielen RP25 of code 100?
RP-25 is de naam van een norm van de NMRA die gaat over wielprofielen. In die norm worden meerdere maten beschreven. De benaming RP-25 wordt dan gevolgd door een codegetal en dat getal geeft de totale dikte van het wiel aan. Code 100 komt in dat lijstje niet voor. Wel code 110 en dat is voor H0 de aangewezen maat. En het verrast mij niet dat dat overeenkomt met de maat die in de NEM norm wordt genoemd.
https://nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/RP-25%202009.07.pdf

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Ombouwen DC --> AC
« Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2019, 19:29:14 »
@Klaas
Bedankt voor de correctie.

PMT geeft in de catalogus en op de site wel aan dat de koppelingen NEM zijn, maar als ik de wielflensen zo bekijk (en daarover zie ik niets staan) dan lijkt het me dat PMT  Amerikaanse boogies gebruikt met zeer waarschijnlijk RP-25 wielprofiel. Maar ik ben een leek op dat punt.
Als mijn inschatting klopt, dan is ombouw van DC naar AC ten einde om op Märklin rails te gaan rijden misschien minder handig.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail