Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door spoorzeven
Vandaag om 09:16:02
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Guarda, mijn eerste Bemo moduleproject.  (gelezen 4121 keer)

guarda

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Guarda, mijn eerste Bemo moduleproject.
« Gepost op: 19 juni 2019, 17:54:47 »
Eindelijk al mijn materiaal dat door de jaren heen verzameld is, bovengehaald,
maar wat ga ik bouwen? Zwitserland was altijd al inspiratie en vakantie
door de jaren Bls materiaal verzameld, ooit ging ik iets doen met de omgeveing van kandersteg
maar werk, kinderen enz enz lieten de dozen ergens in een doos staan
De Rhatische bahn dat is mooi, klein, simpel eenvoudig, lijkt het, maar ik heb niets van smalspoor
tot ik deze week de koe bij de horens heb gevat en peco hom spoor en wissels besteld heb.
Het stuk rond Guarda fascineerde met altijd al op google earth. Het spreekt vanzelf dat ik hier en daar
de werkelijkheid zal moeten aanpassen. Maar ik heb ruimte, ga ik die meteen vol sporen leggen? neen dus
ik ga starten met het station en omgeving, bedoeling is twee modules te maken van 1,20m op 60 cm met
daar het station op, hoe ik de trein ga laten rondrijden, nog geen idee, eerst maar eens zien of ik fatsoenlijk spoor kan leggen
en wat landschap kan maken, de sporen en wagon op de foto zijn nog ho, hom sporen moeten nog geleverd worden, en ben nog op zoek naar een bemo koopje, loc en rijtuigen.

Jullie jarenlange ervaring en suggesties zijn natuurlijk altijd welkom,

wsl komt er nog een vervolg, en gaat niet weer alles in de kast


ik ben begonnen met wat testen en uitzetten van hoe het zou kunnen komen
gisteren wat aan het experimenteren met gips, en heb gezien dat verpakkingsmateriaal soms een mooie structuur heeft die kan dienen om stenen muren van te maken
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2019, 11:53:11 door Bert van Gelder »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Online Online
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: Guarda, of hoe Google Earth me ideeën geeft..
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2019, 22:07:14 »
Leuk idee met die muur. Nooit aan gedacht.  (y)

guarda

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Guarda, mijn eerste bemo module project
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2019, 11:11:20 »
de eerste module is in aanbouw, er zitten al wat constructiefouten in, al doende leert men,
met styrodur overschotten wat landschap proberen te maken, eerste vaststelling, veel te plat,
met huishoudrol bekleed, en gipspapje overgesmeerd, niet echt tevreden, bij de volgende poging
het styrodur al wat voorgevormd en gips rechtstreeks opgesmeerd en wat dikker, lijkt er al wat meer op
de weg wil ik voorlopig nog los kunnen maken, om makkelijk de weg te beschilderen enz,
de eerste passagiers staan al vol ongeduld te wachten, een loc is er al, nu nog iets waar de passagiers in of op
kunnen gaan zitten.
De muur uit styrodur, ziet er, naar mijn gevoel, als eerste poging mooi uit, de stenen onderaan zijn groter,
contrast tussen oude en nieuw gedeelte



na veel lezen op dit forum, ga ik toch besluiten om gewoon analoog te rijden, ik ken niets van electronica, en heb geen zin om veel geld
uit te geven aan kastjes voor dit en dat, ok, lichtjes blijven dan niet branden enz, dat neem ik er dan maar bij



tot nu ben ik tevreden met mijn eerste resultaten, tips zijn altijd welkom, zoals de verbinding tussen de modules en eventuele aanpassingen
aan module 2, na die twee modules ga ik me wagen aan de brug net voor guarda en de scenery er rond, rivier maken...
aan de andere zijde komen de wegwerkzaamheden, ik vraag me af of die kraan op schaal niet te geweldig gaan overkomen



die brug is een uitdaging, zal ik wat moeten inkorten, ooit moet ik eens ergens een bocht gaan leggen, en iets verzinnen om een rondrijdende baan te maken, ik heb alvast onder de modules ruimte voorzien om eventueel een schaduwstation te maken, of iets wat daar optrekt



en na veel oefenen en mislukken en weer opnieuw begin ik aan de wegwerkzaamheden

tot hier mijn eerste week modulebouw, hopelijk heb ik tijdens de vakantie nog wat tijd en geld over om wat te maken en te kopen,
na veel lezen staat een grasmaster bovenaan het lijstje, na rollend materiaal, ik wacht nog op de rails en wissels van peco

veel modelbouwplezier aan allen, wim

guarda

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Guarda, mijn eerste Bemo moduleproject.
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2019, 17:56:56 »
Enkele dagen geleden is mijn eerste hom loc toegekomen, eerst blij, zag er goed uit, maar ik had nog geen rails.
Ondertussen peco rails hom ook toegekomen, mijn oude fleischmann trafo aangesloten, locje op de rails proberen te zetten.
??? past niet. beetje bleek geworden, wat nu? Dit is een HOe locje, geen HOm,
Gelukkig heb ik raad gevonden hier op het forum, de wielen zijn te verzetten op HOm, voor een leek in modelbouw als ik,
makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben er toch aan begonnen, en het is gelukt, proeftrajectje uitgelegd met wissels,
wagonnetjes aangekoppeld en..... hij rijdt, neemt de wissels zonder ontsporen.

Ik ben ondertussen ook tot de ontdekking gekomen dat je in HOm helemaal niet zoveel ruimte nodig hebt dan in HO
Guarda had ik voorzien op twee modules van elk 1,20m. Nu met de rails uitgelegd, perronetje gemaakt, kartonnen station
enz, blijkt dat ik het veel korter kan maken, dat komt goed uit voor de bouw van de brug.
Misschien moet ik toch maar eens eerst bedenken hoe ik het allemaal verder ga maken, en een tekening maken wat ik van plan ben

Uit mijn oude dozen nog wat spullen gevonden van eerdere bouwwerken, Walliser huisje uit karton, staat potsierlijk in graubunden...
mijn boompjes vallen helemaal uiteen... nieuwe poging boompjes maken.



hierbij een poging om een asfalt weg te maken door gebruikt te maken van een print van een foto van asfalt....



een vrachtwagen met ballast is onderweg naar het station.

Wat raden jullie aan? ivm bovenleiding masten, wanneer plaatsen jullie die
en hoe doe je die wissellantaarn werken met de wissel? waar kan je die vinden?

De volgende opdracht zal zijn bedrading aanbrengen aan de sporen, en kijken hoe ik de module overgang ga maken

tot nu heb ik er nog steeds plezier in, en we leren bij, mede dankzij wat ik hier allemaal lees van jullie ervaringen

mvg wim






Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Guarda, mijn eerste Bemo moduleproject.
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2019, 19:41:59 »
Knap gedaan, die wieltjes zelf verzetten  (y)  Voor wat betreft bovenleiding, zelf wacht ik er zo lang mogelijk mee om beschadigen te voorkomen. Ik blijf er nog wel eens achter hangen met een mouw of zo. Ik plaats de bovenleidingsmasten wel voordat ik de rails ga ballasten want dat is achteraf wat lastiger. De bovenleidingsdraden laat ik daarna nog even weg.

Met vr. groet, Martijn.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Guarda, mijn eerste Bemo moduleproject.
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2019, 23:34:05 »
Hallo Wim,

Leuk dat je een nieuwe start maakt met H0m. Je zal daar zeker veel plezier aan beleven, wel moet je er steeds aan denken dat het wat fragieler is als normaal H0, dat vertaald zich met name in de zorg die je aan een goede ligging van de rails moet besteden: kleine oneffenheden geven al gauw problemen naast het feit dat het er ook niet zo goed uitziet.

Zelf ben ik al jaren in deze schaalgrootte bezig met RhB thema, modulair opgebouwd en dat verveelt beslist niet. Er is inmiddels heel veel voor te krijgen, ook op Ebay, zowel rollend materiaal als toebehoren.
Al jaren post ik merendeels op een zwitsers smalspoorforum, onder andere over mijn nieuwbouw van station Filisur aan de Albula-Strecke, https://www.modell-bahn.ch/forum/index.php?thread/6825-neubau-bahnhof-filisur/&pageNo=1, misschien doe je daar ook wat ideeen op.

Op dat forum vindt je ook veel andere modelbanen, tips en bouwbeschrijvingen.

Succes met de verdere bouw,

Groeten Michiel
 
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

guarda

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Guarda, mijn eerste Bemo moduleproject.
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2019, 11:29:21 »
-Martijn, goede tip, ik zal eerst de palen uitzetten waar ze moeten komen, en dan een voetje in hout ofzo maken,
zo kan ik het landschap er omheen maken, en later het blokje vervangen door de bovenmasten.
Hom is idd wat fragieler, dacht eerst dat het aan mijn motoriek lag die achteruit gaat...

-Michiel, dank voor de link, wat een mooie banen daar, zoals jij bouwt is wat hoog gegerepen voor me vrees ik,
maar ik ga toch proberen met mijn ogen wat te stelen van die voorbeelden.

De overspaningen in Filisur zijn ook zelfbouw ga ik vanuit, kan je ergens plans vinden om die te bouwen?



Ik ga volgende weken wat vakantie vieren (liefst van al ging ik naar graubunden),
maar deze keer had ik het laatste woord in de keuze van bestemming, ok we gaan naar frankrijk als jij dat wil...
En ondertussen blijf ik brainstormen hoe ik één en ander ga bouwen,
liefst zelf, met de rommel die ik hier heb liggen,

Het ziet er allemaal simpel uit als je die filmpjes bekijkt, tot je er zelf aan begint

groeten, Wim

guarda

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Guarda, mijn eerste Bemo moduleproject.
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2019, 17:33:09 »
De grasmaster is toegekomen, ik heb die van WWS aangeschaft, ben er nog niet uit hoe dit nu het beste werkt,
ligt het aan mij? te weinig geduld? aan de lijm? het resultaat ziet er niet uit.
binnenkort nog eens proberen, en klein beginnen met was wildgrasbosjes maken



ondertussen is er een lading bier en fris bergwater toegekomen, nodig bij deze hitte, bij de airco en de vintilator heb ik een schuurtje gemaakt
het dak moet nog aangepast worden. De pannen zijn wat groot uitgevallen. Iemand een idee om zelf dakpannen te maken? Deze zijn een fotoprint, maar
wat meer relief zou wel plezanter zijn.

beetje bij beetje begint het me te lukken om er iets van te maken, tips zijn altijd welkom


















guarda

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Guarda, mijn eerste Bemo moduleproject.
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2020, 21:32:07 »
update, het project is niet terug in de kast beland. de voorbije maanden wat materiaal op de kop getikt, youtube filmpjes gekeken enz.

-een stukje perron gemaakt naar voorbeeld,
-boompjes gemaakt van het snoeisel uit de tuin
-struikjes gemaakt van de wortels van een varenplant,
-een stuk weg gemaakt van schuurpapier met pastelkrijt en potlood
-de wissels gaan aangestuurd worden met een servo en arduino,
-seinpalen van Schneider zijn onderweg

enkele foto's van het perron en de asfaltweg en boompjes







jullie tips uit jarenlange ervaring zijn altijd welkom