Doel:€250.00
Donaties:€30.00

Per saldo:€-220.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Duikeend
Vandaag om 18:27:02
Het 01TREFF 2020: Spoor 0 en 1 puur! door becasse
Vandaag om 18:26:47
DR5000 icm Mardec stuurt wissels niet meer aan. door Bert_Apd
Vandaag om 18:21:14
Bemo RhB Bernina Triebwagen, hoe te openen? door Sven
Vandaag om 18:19:36
Fleischmann 1306 probeersels door Menno
Vandaag om 18:15:44
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 18:10:58
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 18:09:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 17:48:54
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 17:47:28
Mooi weer om buiten te spelen door Syb030
Vandaag om 17:44:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 17:12:47
Update: baan in de tropen door NS264
Vandaag om 17:09:11
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Rondje_HO
Vandaag om 17:08:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 16:57:36
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
Vandaag om 16:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 16:18:44
Schaal 0m. 1op45 op meterspoor. door Noordernet
Vandaag om 16:17:29
Weten we dat ook weer. door Jeronimos
Vandaag om 16:17:27
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:14:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Daan Neijenhuis
Vandaag om 16:09:45
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 16:01:54
Modelspoorbeurs Houten Digitaal 9/10 november 2019 voor/na beschouwing. door Martin Hornis
Vandaag om 15:43:48
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
Vandaag om 15:16:02
Zoutkamp 1921 - 1942 door Piet Groot
Vandaag om 14:45:08
Woonkamer Diorama "Station Almelo" door maarten_siffels
Vandaag om 14:19:32
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:12:33
RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd? door Jeff
Vandaag om 13:58:04
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 13:47:26
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door ATB
Vandaag om 12:51:40
Rondom Charlois door Frans8800
Vandaag om 12:45:47
  

Auteur Topic: Austria Express D 217  (gelezen 1321 keer)

Madelon

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Austria Express D 217
« Gepost op: 19 juni 2019, 13:21:22 »
Beste experts!

Ik ben bezig aan een roman, waarin een personage een reis maakt met de Austria Express D 217 van Rotterdam (vertrek 19:29 uur) naar München en daar overstapt op de Akropolis D 219 naar Thessaloniki. Het speelt zich af in 1972. De reis is eerste klasse en er is ook een slaapwagon van Wagon Lits geboekt.
Graag zou ik nu veel informatie van jullie krijgen over:
1. het uiterlijk van de locomotieven
2. het uiterlijk van de eerste klasse wagon (kleuren vooral)
3. het interieur van de eerste klasse wagon (kleuren van de stoelen, gordijntjes? Indeling? Tafeltje?)
4. Waar wordt de restauratiewagen aangekoppeld? Hoe ziet die er van buiten en van binnen uit?
5. Wanneer mag je in de slaapwagon? Om 20:00 uur 's avonds? Hoe ziet die slaapwagon er van binnen en buiten uit?
6. Tot hoe laat kan je in de restauratie eten? Wat is het menu?
7. Welke taal wordt er door de conducteurs gesproken? Hoe ziet hun uniform eruit?
8. Kreeg je je ontbijt in de eerste klasse-wagon, of moest je daarvoor naar de restauratie?
9. Kwam er ook iemand langs met versnaperingen?

Voor info over mij zie: www.madelondekeizer.nl

Hartelijk dank alvast!

Madelon



Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5454
Re: Austria Express D 217
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2019, 15:11:36 »
Hoi Madelon,

Welkom op de site :) Ik heb er zelf weinig verstand van maar volgens mij zijn er hier wel een aantal mensen die ver ingevoerd zijn in deze treinen. Misschien duurt het even maar er komen vast wel wat reacties.

Met vr. groet, Martijn.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
    • foto's op Imgur
Re: Austria Express D 217
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2019, 15:29:48 »
In 1970/1971 gingen wij naar de wintersport met de Austria Express.

Vertrek vanaf Rotterdam CS, spoor 1.
In die tijd al aardig mensen met eigen ski's.

Loc was een berlijns blauwe 1100.
Alle rijtuigen voor zover ik me herinner ook Berlijns blauw.
Wij hadden een couchetterijtuig, met 6 slaapplaatsen per couchette. Type NS Plan N.
Per rijtuig een Nederlandse steward die een eigen hokje had.
Ski's werden gestald in een toiletruimte.
Wij namen meteen plaats in de slaapwagon, eten hadden we zelf bij ons.

Voor het slapengaan kreeg je van de steward kussenslopen, en een soort lakenhoesjes (wit) die je om de dekentjes (beige, een vrij ruwe stof) moest knopen.
Er ontbraken nogal wat knopen...

Per couchette 1 trapje om aan de bovenste bedden te klappen.
Middelste bed was de rugleuning van de bank, die je omhoog moest klappen.
Het bovenste bed klapte je juist naar beneden.

In Venlo werd er van loc gewisseld.
De 1100 koppelde af, en een Duitse V200 kwam ervoor in de plaats.
In Keulen weer locwissel. Nu kwam er een stoomloc voor (Baureihe 01).

Toen was het bedtijd.
In die tijd reed de Austra Express via Bregenz en Landeck.
In Oostenrijk zat er een donkergroene Oostenrijkse e-loc voor de trein.


Maar in die tijd had de Austria Express volgens mij niet het nummer D217, maar D88:
https://mars1940.wordpress.com/tag/d-trein/


« Laatst bewerkt op: 19 juni 2019, 15:42:05 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
Re: Austria Express D 217
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2019, 19:04:32 »
Beste Madelon,

Als je D217 intoetst op de zoekbalk van het forum, krijg je wat meer info, o.a.:

Re:Samenstelling Austria Express
« Reactie #160 Gepost op: 13 januari 2013, 17:39:26 »
ReageerReageer
CitaatCitaat
Citaat van: Nico Hoogerwerf op 09 januari 2013, 20:15:05
Helaas klopt het bijschrift van Utrechts archief niet: De trein reed niet in 1973 voor het laatst via Nijmegen/Kleve. Dit was ongeveer 15 jaar later...

Nico
Soms zit er toch meer in een bijschrift dan aanvankelijk gedacht. In 1972/1973 reden de treinparen D217/216 "Austria Expres" van Hoek van Holland naar Klagenfurt en D213/D212 van Arnhem via Nijmegen en Krefeld naar München. Deze laatste had doorgaande rijtuigen van Arnhem naar Oostenrijk, en deze rijtuigen werden in Keulen met de "Austria Expres" meegegeven.
Omdat de D213/212 dat jaar voor het laatst tussen Arnhem en Nijmegen reed, klopt het bijschrift toch best aardig.
De term "Austria Expres" is hier wellicht enigszins misleidend, omdat de D217/216 "Austria Expres" tussen 1977/78 en 1986/87 via Arnhem en Nijmegen reed.
Meld dit bericht aan de moderator     Gelogd
mvg, Heinz

In 2007 werd er ook al gesproken over de D217.


Gr,

Dirk
Van duw- via opwind- naar elektrische trein.
Straks naar een rollator 🤪

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Austria Express D 217
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2019, 21:12:55 »
Ha Madelon,

Ik kan lang niet op al je vragen antwoord geven. Maar een aantal wel.
Je vraagt een aantal dingen over wanneer je de slaapwagen in mocht. Je boekte bij zulke treinen een 1e klas plaats, 2e klas, couchette/ligplaats of een slaapplaats. Ik twijfel echter of er 1e klasse rijtuigen meereden in de Austria express, de mensen betaalden dan namelijk liever voor een lig of slaapplaats en ik zie ze niet terug op fotos. Als je het geld had om een slaapplaats te reserveren in het slaaprijtuig, dan nam je daarin plaats bij het instappen in de trein. Het compartiment stond dan in dagindeling en werd door het treinpersoneel in de avond omgebouwd naar nachtindeling.
De aanwezigheid van een restauratierijtuig is ook niet zeker, er zijn en waren meer nachttreinen zonder dan met een restauratie. De reizigers worden dan ook vriendelijk verzocht om hun eigen ontbijt mee te nemen, want zonder restauratie ook geen ontbijt.
Wat betreft het type slaaprijtuig, dit was in de jaren 80 over het algemeen een rijtuig van het type MU, hoe het in de jaren 70 was weet ik niet. Deze was in dienst bij meerdere spoorwegmaatschappijen in Europa en is van origine ook gebouwd voor de CIWL, ofterwijl Wagons Lits. http://www.railfaneurope.net/pix/it/car/night/WL/MU/interior/pix.html Via deze link vind je een aantal fotos van het interieur en de compartimenten van een dergelijk rijtuig. Het interieur kon in de jaren 70 natuurlijk wel enigszins afwijken hiervan, vooral in de details. Maar dan heb je een idee van de sfeer van zoiets.

Ik hoop dat er iemand is die je hierin nog beter van informatie kan voorzien. Er hangen hier genoeg encyclopedieën, dus de kans is groot dat iemand je van al je gevraagde informatie kan voorzien.

Groet, Rik.
I went to the station that night, And when they were not looking, I got myself a freight train.

nighttrain1

  • Powered bij Oltronix; 2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Berichten: 4078
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Austria Express D 217
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2019, 22:23:13 »
U heeft een PB.
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5454
Re: Austria Express D 217
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2019, 09:29:48 »
En een paar plaatjes voor de sfeer:   https://flic.kr/s/aHsjza75EW   ;)

Madelon

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Austria Express D 217
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2019, 09:44:40 »
Dank Martijn,

Hier kan ik zeker iets mee!

H.gr.

Madelon