Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Austria Express D 217  (gelezen 2785 keer)

Madelon

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Austria Express D 217
« Gepost op: 19 juni 2019, 13:21:22 »
Beste experts!

Ik ben bezig aan een roman, waarin een personage een reis maakt met de Austria Express D 217 van Rotterdam (vertrek 19:29 uur) naar München en daar overstapt op de Akropolis D 219 naar Thessaloniki. Het speelt zich af in 1972. De reis is eerste klasse en er is ook een slaapwagon van Wagon Lits geboekt.
Graag zou ik nu veel informatie van jullie krijgen over:
1. het uiterlijk van de locomotieven
2. het uiterlijk van de eerste klasse wagon (kleuren vooral)
3. het interieur van de eerste klasse wagon (kleuren van de stoelen, gordijntjes? Indeling? Tafeltje?)
4. Waar wordt de restauratiewagen aangekoppeld? Hoe ziet die er van buiten en van binnen uit?
5. Wanneer mag je in de slaapwagon? Om 20:00 uur 's avonds? Hoe ziet die slaapwagon er van binnen en buiten uit?
6. Tot hoe laat kan je in de restauratie eten? Wat is het menu?
7. Welke taal wordt er door de conducteurs gesproken? Hoe ziet hun uniform eruit?
8. Kreeg je je ontbijt in de eerste klasse-wagon, of moest je daarvoor naar de restauratie?
9. Kwam er ook iemand langs met versnaperingen?

Voor info over mij zie: www.madelondekeizer.nl

Hartelijk dank alvast!

Madelon



Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Austria Express D 217
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2019, 15:11:36 »
Hoi Madelon,

Welkom op de site :) Ik heb er zelf weinig verstand van maar volgens mij zijn er hier wel een aantal mensen die ver ingevoerd zijn in deze treinen. Misschien duurt het even maar er komen vast wel wat reacties.

Met vr. groet, Martijn.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Re: Austria Express D 217
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2019, 15:29:48 »
In 1970/1971 gingen wij naar de wintersport met de Austria Express.

Vertrek vanaf Rotterdam CS, spoor 1.
In die tijd al aardig mensen met eigen ski's.

Loc was een berlijns blauwe 1100.
Alle rijtuigen voor zover ik me herinner ook Berlijns blauw.
Wij hadden een couchetterijtuig, met 6 slaapplaatsen per couchette. Type NS Plan N.
Per rijtuig een Nederlandse steward die een eigen hokje had.
Ski's werden gestald in een toiletruimte.
Wij namen meteen plaats in de slaapwagon, eten hadden we zelf bij ons.

Voor het slapengaan kreeg je van de steward kussenslopen, en een soort lakenhoesjes (wit) die je om de dekentjes (beige, een vrij ruwe stof) moest knopen.
Er ontbraken nogal wat knopen...

Per couchette 1 trapje om aan de bovenste bedden te klappen.
Middelste bed was de rugleuning van de bank, die je omhoog moest klappen.
Het bovenste bed klapte je juist naar beneden.

In Venlo werd er van loc gewisseld.
De 1100 koppelde af, en een Duitse V200 kwam ervoor in de plaats.
In Keulen weer locwissel. Nu kwam er een stoomloc voor (Baureihe 01).

Toen was het bedtijd.
In die tijd reed de Austra Express via Bregenz en Landeck.
In Oostenrijk zat er een donkergroene Oostenrijkse e-loc voor de trein.


Maar in die tijd had de Austria Express volgens mij niet het nummer D217, maar D88:
https://mars1940.wordpress.com/tag/d-trein/


« Laatst bewerkt op: 19 juni 2019, 15:42:05 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

locofiel

  • Gast
Re: Austria Express D 217
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2019, 19:04:32 »
Beste Madelon,

Als je D217 intoetst op de zoekbalk van het forum, krijg je wat meer info, o.a.:

Re:Samenstelling Austria Express
« Reactie #160 Gepost op: 13 januari 2013, 17:39:26 »
ReageerReageer
CitaatCitaat
Citaat van: Nico Hoogerwerf op 09 januari 2013, 20:15:05
Helaas klopt het bijschrift van Utrechts archief niet: De trein reed niet in 1973 voor het laatst via Nijmegen/Kleve. Dit was ongeveer 15 jaar later...

Nico
Soms zit er toch meer in een bijschrift dan aanvankelijk gedacht. In 1972/1973 reden de treinparen D217/216 "Austria Expres" van Hoek van Holland naar Klagenfurt en D213/D212 van Arnhem via Nijmegen en Krefeld naar München. Deze laatste had doorgaande rijtuigen van Arnhem naar Oostenrijk, en deze rijtuigen werden in Keulen met de "Austria Expres" meegegeven.
Omdat de D213/212 dat jaar voor het laatst tussen Arnhem en Nijmegen reed, klopt het bijschrift toch best aardig.
De term "Austria Expres" is hier wellicht enigszins misleidend, omdat de D217/216 "Austria Expres" tussen 1977/78 en 1986/87 via Arnhem en Nijmegen reed.
Meld dit bericht aan de moderator     Gelogd
mvg, Heinz

In 2007 werd er ook al gesproken over de D217.


Gr,

Dirk

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Austria Express D 217
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2019, 21:12:55 »
Ha Madelon,

Ik kan lang niet op al je vragen antwoord geven. Maar een aantal wel.
Je vraagt een aantal dingen over wanneer je de slaapwagen in mocht. Je boekte bij zulke treinen een 1e klas plaats, 2e klas, couchette/ligplaats of een slaapplaats. Ik twijfel echter of er 1e klasse rijtuigen meereden in de Austria express, de mensen betaalden dan namelijk liever voor een lig of slaapplaats en ik zie ze niet terug op fotos. Als je het geld had om een slaapplaats te reserveren in het slaaprijtuig, dan nam je daarin plaats bij het instappen in de trein. Het compartiment stond dan in dagindeling en werd door het treinpersoneel in de avond omgebouwd naar nachtindeling.
De aanwezigheid van een restauratierijtuig is ook niet zeker, er zijn en waren meer nachttreinen zonder dan met een restauratie. De reizigers worden dan ook vriendelijk verzocht om hun eigen ontbijt mee te nemen, want zonder restauratie ook geen ontbijt.
Wat betreft het type slaaprijtuig, dit was in de jaren 80 over het algemeen een rijtuig van het type MU, hoe het in de jaren 70 was weet ik niet. Deze was in dienst bij meerdere spoorwegmaatschappijen in Europa en is van origine ook gebouwd voor de CIWL, ofterwijl Wagons Lits. http://www.railfaneurope.net/pix/it/car/night/WL/MU/interior/pix.html Via deze link vind je een aantal fotos van het interieur en de compartimenten van een dergelijk rijtuig. Het interieur kon in de jaren 70 natuurlijk wel enigszins afwijken hiervan, vooral in de details. Maar dan heb je een idee van de sfeer van zoiets.

Ik hoop dat er iemand is die je hierin nog beter van informatie kan voorzien. Er hangen hier genoeg encyclopedieën, dus de kans is groot dat iemand je van al je gevraagde informatie kan voorzien.

Groet, Rik.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Austria Express D 217
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2019, 22:23:13 »
U heeft een PB.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Austria Express D 217
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2019, 09:29:48 »
En een paar plaatjes voor de sfeer:   https://flic.kr/s/aHsjza75EW   ;)

Madelon

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Austria Express D 217
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2019, 09:44:40 »
Dank Martijn,

Hier kan ik zeker iets mee!

H.gr.

Madelon