Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vonken op booster overgang. door Gerke
Vandaag om 12:23:39
Eindelijk! Lang verwacht en toch gekomen! De Klinknagelteller! door prutser
Vandaag om 12:19:52
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 11:52:29
Roco 2019 door Rick
Vandaag om 11:40:29
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door ceuleer
Vandaag om 11:24:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 10:47:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag door Hans Reints
Vandaag om 10:39:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 10:14:10
XPS-platen, waar per stuk verkrijgbaar? door Martin Welberg
Vandaag om 10:12:43
(Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen" door Hoontje
Vandaag om 10:06:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Lobomotion69
Vandaag om 09:56:17
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 09:38:34
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 09:17:39
BZN: Baan zonder naam in H0 door poftie
Vandaag om 08:42:17
Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door gtw6016
Vandaag om 04:17:00
Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 04:16:57
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Hoontje
17 juli 2019, 23:18:11
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
17 juli 2019, 23:04:58
Hoe krijg ik een strakke aluminium-look? door 1200blauw
17 juli 2019, 22:58:27
Gezocht: lichtgeleider voor Henckens HO-dwergsein. door Patrick Smout
17 juli 2019, 22:51:32
Albulabahn in H0m door arnout
17 juli 2019, 22:47:50
DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel door Thom
17 juli 2019, 22:25:51
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door laurent
17 juli 2019, 22:14:13
Ets ontwerpen en tekenen door Marc tramt
17 juli 2019, 22:02:43
Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots door tuurtje
17 juli 2019, 21:51:11
ACME, website al even niet bereikbaar door gertjan_duivesteijn
17 juli 2019, 21:36:06
Artitec DE20, Kameel, gaat deze er komen? door Pauldg
17 juli 2019, 21:29:19
EifelBurgenBahn door Krokodil68
17 juli 2019, 21:24:04
Geknutsel in spoor TT, naar Nederlandse voorbeeld door Eegtrain
17 juli 2019, 21:14:44
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Timo
17 juli 2019, 21:13:12
  

Auteur Topic: NS Gbs voor het vasteland en het antwoord van de DB voor Engeland  (gelezen 422 keer)

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Een tijdje geleden kreeg ik voor mijn verjaardag een paar prachtige zogenaamde Fährbootwagen.

Dit waren wagens die met de Ferry naar Engeland werden verscheept (meestal via Zeebrugge) en daar gewoon dienst konden doen op het British Rail netwerk.
Deze wagens konden van opzij worden beladen maar ook van boven, en dat hadden niet alle wagens, zeker niet in die tijd.
De oudere Inter-Ferryboat wagens uit België hadden dat ook nog niet, althans de meesten niet.
Wel de latere VTG Ferrywagon, deze had schuifwanden én schuifdaken en waren min of meer de doodsteek voor "The good old brownies", want deze sputterden nog wat na tot begin jaren 80 en toen viel het doek. Hier kon je zo met de heftruck naar binnen en snel lossen en laden, de tijd van de handkar en steekwagentjes was nu echt langzaamaan voorbij!

Wat interessant was is da het erg opviel dat al deze wagens smaller en lager waren wegens het krappere Engelse profiel. Dit kan je ook goed zien op ander Engels materieel zoals de NS 1500, de 5/600 en de Class 66 om er even een paar te noemen.

Ook kocht ik van de week samen met de Zwitserse Gbs nog 2 NS Gbs wagens en die heb ik eens bij die Fährbootwagen gezet ter vergelijking.



De Fährbootwagen van Modellbahn Union in vol ornaat.



Broederlijk met elkaar verbonden, zo kon je ze dagelijks tegenkomen 35 jaar geleden....



Het is allemaal nét wat krapper als bij de Gbs van NS.



Ook hier steekt de NS Gbs er weer bovenuit...best apart gezicht maar het klopt helemaal met de werkelijkheid!



De beschrifting is ook weer top weergegeven door Modellbahn Union.



Let even op de grote handrem!! Deze is speciaal voor het British Rail netwerk aangebracht. Voor de foto heb ik deze even iets naar voren gehaald middels een lichtere tint, deze is gewoon zwart op het model, maar nu is deze beter te zien! Echt prachtig dat al die typische details zo terug komen op het model.
Staat ook nog op dat de wagen niet voor "gewoon gebruik" is bedoeld en na gebruik weer asap (dat is toch engels??) naar Harwich terug moet worden gestuurd.

Ook de NS Gbs wil ik u niet onthouden, dit zijn ook weer wagens die de moeite waard zijn!



Deze twee Gbs wagens heb ik in een setje gekocht. Doodgewone saaie wagens....of toch niet?



de 01 84 150 0 500-0, hoe verzin je zoiets? Toch zag je soms zulke zaken, net zoals de 1111.



de 01 84 150 0 675-0, dat was een iets jonger exemplaar maar wel klassiek in bruin met zwart chassis en alu-kleurige luiken.



30.12.1979 gereviseerd, met een termijn van 4 jaar, dus tot de kerst 83 geen omkijken naar behalve de 6M beurtjes tussendoor. Maar er ging ook wel eens wat kapot, hier twijfel ik een beetje of de G-P kraan wel goed werkt, want die staat een beetje half.... Wat een geweldig detail!! zo was het gewoon!!



als je wilt gaan rangeren zonder lucht, dan moet je even aan de spuiklep trekken. Die zit er wel bij de Exxactrain Gbs maar het handgreepje moet je even rood aantippen. Is het dan ook nog een automatische losklep, dus je geeft een rukje en het systeem loopt vanzelf helemaal leeg, dan moet je de voorzijde ook nog even wit aantippen!
Op de foto zie je als je de stangetjes volgt ook het 0-vormige handgreepje in zwart.
Alsof je er naast staat!

Kijk eens op internet onder "Lösezug Güterwagen" en je ziet alle vormen en formaten!!

Exacttrain heeft mijn verzameling met deze wagens weer verrijkt! Ik hoop dat ze nog vele unieke modellen gaan uitbrengen want hier wachten we nu al vele jaren op in Nederland en ook België.




« Laatst bewerkt op: 18 juni 2019, 22:27:34 door Ronet-1981 »