Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 15:09:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 14:35:39
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 14:29:54
Video: brug in China door gvandersel
Vandaag om 14:21:30
Nieuw in de winkel ! door Chris
Vandaag om 13:47:09
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door JaJo
Vandaag om 13:38:22
Roco 2019 door Wim Vink
Vandaag om 13:29:06
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 13:00:56
BNLS-module: De Korne door nighttrain1
Vandaag om 12:42:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 12:29:22
Modelbaan, nog zonder naam ..... door tothebeach
Vandaag om 11:57:32
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door tothebeach
Vandaag om 11:39:31
Tram Lierneux - Vielsalm door Scratchbuilt
Vandaag om 11:32:50
Vloerbaan op een studentenkamer... door Wim Vink
Vandaag om 11:31:03
Fleischmann 'zelfdenkende' wissel n-spoor door Quinzeedied
Vandaag om 09:47:12
Raadplaatje door Illya Vaes
Vandaag om 09:39:41
Werkbank bouwen door MOVisser
Vandaag om 09:15:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 09:03:40
Iets kleins in 00 door GD
Vandaag om 08:58:09
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
Vandaag om 08:44:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:28:16
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door DE-II
Vandaag om 08:09:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:01:17
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 06:59:25
Trams, treinen, bruggen en Americana in Portland Oregon door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:14:22
Artitec SS700/NS3700 door Gerke
22 juli 2019, 22:45:37
Piko h0 NS 2200 door Gerke
22 juli 2019, 22:30:49
Hoe gebouwde huisjes etc verzenden door nkob
22 juli 2019, 22:07:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
22 juli 2019, 22:06:20
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
22 juli 2019, 21:23:20
  

Auteur Topic: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.  (gelezen 1391 keer)

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Gepost op: 18 juni 2019, 00:14:12 »
Vorige week weer een hele mooie variant op de SBB Gbs wagens in mijn bezit gekregen.

Gbs wagens heb je nooit genoeg, ik heb inmiddels van gesloten wagens met schuifdeuren al ongeveer 80 exemplaren, variërend van Gs, Gls, Gbs, Gbrs-v, Gms, en noem ze allemaal maar op...
Dus waarom niet dit ene wagentje er ook maar bij genomen, en het is de moeite waard!

Weer een knap staaltje techniek, ik ben vooral onder de indruk van de perfecte weergave van het remwerk, inclusief de vangbeugels.
Wat ook erg leuk gedaan is, dat is dat de G-P omstelkraan ook echt de vorm heeft zoals dat onder Zwitsers materieel is, zelfs deze details zijn meegenomen!

De wagen heeft op het eindbalkon een handrem en is losgedraaid in model. Ook heeft deze wagen een automatische lastafremming, dat wil zeggen dat je dus alleen een afsluitkraan tripleklep  (rode verticaal staande kraan) en een G-P omstelkraan heeft (Gele kraan).
Een Leeg-Beladen handel zit er niet, dit wordt bij deze, en zoveel andere modernere bouwseries, automatisch geregeld via een weegklep aan de bladveer.
Om dit kenbaar te maken heeft de wagen ook een speciaal opschrift waaruit blijkt dat dit zo is.

Ook de ventilatieluiken zijn zo mooi dat je bijna geneigd bent ze op een kier te zitten, wat natuurlijk niet kan.
Heel voorzichtig mee zijn, want hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet!

onderstaand een kleine foto-impressie met wat technische uitleg.



In vol ornaat: de Gbs met rembordes.



Die hadden we nog niet: prachtig ribbeldak!



Je hoopt nooit dat je model zo komt te liggen tijdens de "dienst", maar als het dan eens gebeurt: Wat mooi!!! Echt alles zit erop en er aan! Vangbeugels voor de remtriangels, de loskleptrekkers, de afsluitkraan tripleklep, de Leeg-Beladen handel en noem maar op! Daar verbleekt menig ander wagentje bij. In één woord: Prachtig!



Als je de wagen bekijkt alsof je zelf een "Herr Preiser"  bent eeft toch wel een geweldige aanblik die je doet geloven dat je bij een 1:1 SBB wagen staat! Normaal zijn we dit gewend van de schalen 0 en 1....



De wagen heeft een 6-jaarlijkse revisietermijn en is binnen geweest tot 8 december 1982 in de werkplaats van Yverdon. Dat wil zeggen dat deze wagen tot 08.12.1988 mag rondrijden op de modelbaan zonder dat de 1:87 BAV, EBA of de toenmalige Rijksverkeersinspectie de wagen aan de kant laat zetten wegens overschreden revisie termijn. Geweldig gewoon dat hier ook serieus naar gekeken is.



Frein O-GP-A, MAX 29T. Wat is dat allemaal?
De wagen bezit een tripleklep type Oerlikon en kan rijdenin de stand G (Goederentreinrem) en P (Personentreinrem) en is voorzien van een automatische lastafremming die de wagen tot maximaal 29 ton remgewicht geeft in beladen toestand vanaf 29 ton in totaal en meer. De gele handel staat nu in de stand P. De rode handel laat zien dat de tripleklep in bedrijf staat en de wagen dus meeremt in een trein.



De wagen maakt deel uit van de toenmalige EUROP-pool, dus bijvoorbeeld in Nederland moest de NS deze wagen beschouwen als een eigen wagen en hoeft deze niet na lossing weer meteen aan de eigendomsbaan worden terug gestuurd.
De wagen weegt leeg 12.680 kg, en mag maximaal 26 ton laden. Toen kenden we alleen nog de categorie A, B en C, dus 16 ton, 18 ton en 20 ton asdruk per as in totaal, nu zitten we op D en zelfs E komt eraan...
Het beladingsraster laat nog iets zien: met de S ervoor (onderste regel) mag je er maximaal 22 ton in laden in de catogerie B en C. Dit heeft te maken met de maximale beremming van 29 ton. De wagen heeft dus maximaal beladen met 26 ton gewicht aan boord een totaalgewicht van 39 ton. Dit brengt de wagen op een rempercentage van slechts 74%. In die tijd aanvaardbaar, nu kom je niet eens door de indienststellingskeuring met deze waarden!



Dit is gewoon supermooi gemaakt!

Mijn idee is dat de wagens zijn geld dubbel en dwars waard zijn.

Ik wil komende dagen ook nog wat posten over de Fährbootwagens van Modellbahn Union van de DB en de NS Gbs met bordes van Exacttrain en deze ook eens naast elkaar bekijken, omdat het gewoon juist bij deze wagens echt heel goed te zien is wat een verschillen er zijn met een wagen voor het Britsish Rail Netwerk.
Wat details aangaat doen ze niet veel voor elkaar onder.


« Laatst bewerkt op: 18 juni 2019, 00:43:32 door Bert van Gelder »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6336
  • Spoor N
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2019, 07:49:15 »
Toevallig heeft mijn vader familieleden van deze wagen ooit op de foto gezet te Haarlem:



en met een glad dak en nieuwe opschriften:
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2019, 10:39:12 »
Hallo,
Die kon ik ook kopen maar is denk ik net te nieuw voor 1983.
Die met glad dak had ik trouwens al en heb ik al eens eerder gepost hier.
Bedankt voor de foto’s, onmisbaar voor het weatheren!
Van wanneer zijn deze foto’s? Want ik zoek bewijzen vanaf wanneer die logo’s werden gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2019, 10:42:34 door Ronet-1981 »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6336
  • Spoor N
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2019, 10:47:47 »
11-08-1987, het staat in de link naar de foto met de nummers van de wagens. De revisie-opschriften zijn helaas niet te lezen op de foto's.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 592
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2019, 17:30:46 »
Wat is het exacttrain itemnummer?

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2019, 19:51:51 »
Ok bedankt, dat had ik zo snel niet gezien. Ik dacht al dat het zoiets zou zijn gezien de vervuiling. Ik weet dat er bij rijtuigen rond 1984 voor het eerst deze nieuw gestijlde logo’s gebruikt werden.

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2019, 20:52:01 »
Arnold van Heyst:

even een plaatje van gemaakt!



Arjan6511

  • Online Online
  • Berichten: 2349
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2019, 20:59:58 »
Dat Duits gaat de heren nog steeds niet goed af zo te zien.... :(
Groeten, Arjan

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 592
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2019, 21:11:36 »
En besteld ;D.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5122
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2019, 21:28:12 »
@Ronet:  Heel informatief verslag, super!  (y)

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant.
« Reactie #10 Gepost op: 21 juni 2019, 17:28:18 »
Bedankt! daar doe ik het voor,m dat anderen er wat mee kunnen!