Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen.  (gelezen 9592 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen.
« Reactie #15 Gepost op: 18 juni 2019, 22:40:14 »
Hendrik Jan,

Laat maar zitten, of jij snapt de opmerking van Erich niet, en daarmee dus ook mijn opmerking op jouw niet.
Of ik zie het helemaal verkeerd, daar komen we blijkbaar niet uit, dus laat maar zitten, de topic starter heeft hier niets aan.

Och, ik snap wel meer niet.
Als ik het nu goed begrijp wil Edwin een schaduwstation achter het zichtbare gedeelte van zijn baan maken.
Ik zou er dan voor kiezen, het zichtbare deel op modules van ca 60 tot 75cm diep te maken.
Het schaduwstation zou ik op aparte modules bouwen van ca 40 tot 50cm diep, afhankelijk van het aantal sporen.
Feitelijk bouw je dan een Groot Ovaal, zonder keerlussen. Dat scheelt een hoop gedoe.

Je kunt dan je gehele schaduwstation apart opbouwen en testen, zonder dat het zichtbare gedeelte in de weg zit.
En andersom.
Desnoods in de garage of in de gang. (Ja, daar heb ik ervaring mee 8))

Het trapgat is wel een dingetje. Wat voor landschap heb je in gedachten?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen.
« Reactie #16 Gepost op: 19 juni 2019, 00:12:47 »
Ik heb ook een schaduwstation achter het zichtbare deel van m'n modulebakken gemaakt. Het voordeel is; je kan zo'n inbreng koppelen al dan niet met of zonder schaduwstation aan allerlei bakken met de BNLS- / Modulebaan.nl-  modulenorm en zo samen met andere modulisten een gezellige grote baan vormen, maar je kan ook stand alone het project ergens exposeren.

Groetjes Eeg Jake

« Laatst bewerkt op: 19 juni 2019, 00:14:35 door Eegtrain »

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen.
« Reactie #17 Gepost op: 19 juni 2019, 05:13:11 »
Dat kan allemaal ja. Maar om in het achterliggende schaduwstation te komen moet er toch ook een keerlus worden aangelegd. En een dubbelsporige lus vraagt al gauw 120cm aan breedte. Die op de foto is zelfs nog groter.😯
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen.
« Reactie #18 Gepost op: 19 juni 2019, 07:55:41 »
@Edwin,

Waarom zou een baan rond moeten lopen? Karst Drenth had jaren terug al een hele leuke modulaire end-to-end baan. Wellicht heb je hier wat aan.



Wijlen Michael Staats, voormalig lid van de BMB modulegroep ontwierp ooit dit plan voor een baantje naar Brits voorbeeld. Compacter kan bijna niet. Voor een standaard Modulebak, zou je natuurlijk wel een wissel moeten toevoegen om van dubbelspoor naar enkel spoor te gaan.

Een variant hierop is het gebruik van een schuiftraverse i.c.m. een kleine draaischijf.



Ook hier is zo’n extra wissel nodig bij gebruik van een standaard module.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen.
« Reactie #19 Gepost op: 19 juni 2019, 13:26:22 »
In dit topic zijn al de nodige nuttige antwoorden gegeven en in de topics van de BNLS-baan, Modulebaan.nl en de BMB kun je natuurlijk ook het nodige vinden over hoe er de afgelopen jaren met de modulebanen, keerlussen en schaduwstations omgegaan is.
Toch is het de vraag of de OP nu meer duidelijkheid heeft. Daarom begin ik nog maar even bij het begin:

......Ik zit er over na te denken om mijn baan in segmenten op te delen van ong 60/70 cm diep. De bakken komen dan zo te staan dat ze een soort van “rechte” lijn vormen.....

Het is een prima idee om je baan in modules op te bouwen i.p.v aan één stuk. Maak de modules vooral niet te groot. 60cm is een mooie diepte en 90 - 120 cm een mooie lengte. Op die manier kun je gemakkelijk elke module bijv. op de keukentafel opbouwen, dan kun je overal lekker makkelijk bij en als je gaat verhuizen neem je de baan achterin de auto gewoon mee. Over bakovergangen is genoeg op internet te vinden en hier op het forum o.a. in de topics van de modulebanen van BNLS, de BMB en Modulebaan.nl. Zeker voor een thuisbaan hoeft dat nauwelijks een probleem te zijn, vooral als je van tevoren een beetje rekening houdt met de plaatsing van de wissels.

Wat ik mij alleen afvraag is: hoe zorgen jullie ervoor dat de baan weer “rond” bereden kan worden........

De baan "rond" berijden kun je zoals reeds gezegd op twee manieren doen:
1) Door het plaatsen van keerlussen aan het einde van de baan.
2) Door met bogen of boogbakken je baanopstelling bijv. ovaalvormig te maken.

Keerlussen nemen doorgaans aardig wat ruimte in, dus de grootte van je ruimte bepaalt of je daarvoor kan kiezen. Met bogen heb je aanmerkelijk minder ruimte nodig. Bij een ovaalvormige baan kun je ervoor kiezen om zelf aan de binnen- of aan de buitenkant van het ovaal te gaan staan. Als je aan de binnenkant van de baan staat rijden de treinen om je heen en dan is de ervaring m.i. een stuk leuker.
Heen-en-weer rijden kan natuurlijk ook, en dat geeft mogelijkheden als bijv. rangeren, maar de vraag is of je dat zelf eigenlijk wel wil.

............en waar plaatsen jullie een evt schaduwstation?

Meestal bepaalt de vorm, maar vooral de grootte van de ruimte - en ook dit is al eerder vermeld - waar het schaduwstation geplaatst kan worden. In een ovaalvormige baan kan dat bijv. aan de ene lange zijde van het ovaal zijn. In een baan met keerlussen kan hij in principe overal in de baanopstelling geplaatst worden, ook als aftak van één of beide keerlussen. Als er weinig ruimte is, dan kun je het schaduwstation zelfs onder de baan maken. Pas hierbij op met steile hellingen, vooral in bogen, anders zul je alleen nog maar met hééél korte treintjes kunnen rijden.  :-\

Hopelijk helpt dit je weer een beetje extra bij het vormen van het beeld over hoe je modulebaan aan te leggen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2019, 13:48:15 door St00mboy »

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen.
« Reactie #20 Gepost op: 19 juni 2019, 13:36:01 »
Bedankt iedereen weer voor zover:) waardevolle feedback, dus het is me een stuk duidelijker geworden.
Vwb een schaduwstation onder de baan: m.i. Gaat dit niet echt passen met een diepte van 60-75cm per segment..

1 dingetje snap ik nog niet helemaal: wat wordt er bedoeld met “bogen”? Zijn hier wellicht voorbeelden van?
Met vriendelijke groet, Edwin

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen.
« Reactie #21 Gepost op: 19 juni 2019, 14:03:23 »
"Bogen". Is hetzelfde als bochten. De hoek omgaan dus. Men zal altijd trachten de boogstraal zo groot mogelijk te maken.

Een weg maakt een bocht. Spoor ligt in een boog. Kwestie van nomenclatuur, de dingen benoemen in vakterm dus.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2019, 14:05:21 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen.
« Reactie #22 Gepost op: 19 juni 2019, 14:06:16 »
De baan "rond" berijden kun je zoals reeds gezegd op twee manieren doen:
1) Door het plaatsen van keerlussen aan het einde van de baan.
2) Door met bogen of boogbakken je baanopstelling bijv. ovaalvormig te maken.

Optie 1)


Optie 2:


En optie 3 (variant op 2) het schaduwstation achter je modulebakken te plaatsen:



Volgens mij is dit de versie die Hendrik-Jan voor ogen heeft, maar misschien bedoelt Leen deze optie ook met deze zin:
In een ovaalvormige baan kan dat bijv. aan de ene lange zijde van het ovaal zijn.

Afhankelijk van de hoeveelheid treinbewegingen en lengte van de treinen is een systeem met cassettes of schuifbak (Fiddleyard) natuurlijk ook een optie:


Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2019, 14:31:57 door tothebeach »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen.
« Reactie #23 Gepost op: 19 juni 2019, 14:12:04 »
Op deze foto zie je twee kwartbogen zoals wij die bij de BMB in februari 2016 gebruikten om "rond" te komen.


De bogen worden ondersteund door poten. Inmiddels hebben we daar andere poten voor dan op de foto.
De radius van het binnenste spoor is 61 cm, die van het buitenste 67 cm, dus de boog heeft een buitendiameter van ca. 1m40. Je kan ervoor kiezen om de radius groter resp. kleiner te maken. Hoe groter, hoe mooier de trein er in de boog uit ziet. Dit is een trein op een spoor van 1m27 radius:


Maar daarvoor heb je wel veel ruimte nodig.
Bij de BNLS-Forumbaan hebben ze ervoor gekozen om het gebogen spoor op boogbakken te maken. Hier zie je links van Marcel een gedeelte van hun boogbak:


Foto © Eegtrain

Zo'n boogbak kun je desgewenst van landschap voorzien zodat hij visueel naadloos in je baan past.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2019, 14:13:42 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen.
« Reactie #24 Gepost op: 19 juni 2019, 14:36:08 »
Wellicht ten overvloede zie je hier nog een foto van een van de keerlussen van Modulebaan.nl, waarover Hendrik Jan schreef:

Foto © Marc tramt

Ik ken de exacte afmetingen niet, maar vermoed dat de lengte een kleine 2 meter is.
De radius van het binnenste spoor is groter of gelijk aan 55 cm.
Desgewenst kun je natuurlijk voor een kleinere radius kiezen, maar als je met lange treinen wil rijden is dat niet ideaal.

Leen.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
    • Mijn levenswerk
Re: Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen.
« Reactie #25 Gepost op: 19 juni 2019, 22:02:33 »
zoek maar eens naar minimax modellbahn auf schwesterforum, hier om het gemakkelijk te maken een link

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=172&t=107756

en hier hun eigen website, ook met link

https://www.minimax-modellbahn.de/

Mooi hieraan is dat je op bakjes van 40 bij 100cm werkt en een station dan dus max 40cm bij 2meter is. Krijg je het ook ooit nog af. Als schaduw station een fiddle yard of schuifbak. Alles lekker makkelijk en je wordt niet mega op kosten gejaagd voor iets wat je niet ziet (dus meer rollend materieel kopen!) Fremo is natuurlijk ook een optie en in sommige regio's in NL behoorlijk actief.


Dus ook een link,

https://www.fremo-net.eu/fremo-startseite/



Groet Jeroen

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen.
« Reactie #26 Gepost op: 20 juni 2019, 04:08:57 »
Conclusie er zijn een heleboel clubs en mogelijkheden met modulebanen. Mocht je de wens hebbeb je bij een van die clubs aan te sluiten dan ben je gebonden aan hun format. Wanneer je alleen voor jezelf bouwt ben je vrijer en kun je de krenten uit de pap verzamelen op je eigen modules. Vroeger heb ik ook modules gebouwd maar dat is al lang geleden. De railovergangen die je op veel foto,s ziet vind ik persoonlijk niet mooi evenals die schuttingen waar een trein doorheen moet. Maar dat geheel terzijde.

Er zijn heel veel mogelijkheden begrensd door de ter beschikking staande ruimte en je creativiteit. Ga daar eens mee aan de slag, stel voor jezelf een paar eisen van wat je wilt. Bv. rijlengte, rangeren, aantal treinen, lengte treinen etc. Probeer dat op de beschikbare ruimte te projecteren, als het niet past zul je je eisen moeten bijstellen. Modelspoor is net politiek, veel concessies en water bij de wijn doen.
Keerlussen en helixen kosten veel plaats. Een andere mogelijkheid is een fiddleyard ofwel schuifbak, eventueel met lift zodat je onder de tafel opstelsporen kunt maken. Alles is al eens gemaakt en het is maar net hoe handig je zelf bent.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen.
« Reactie #27 Gepost op: 20 juni 2019, 15:16:38 »
Precies!  (y) Hoe handig je bent en hoe je het zelf wil.

Leen.