Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: 'even voorstellen’ uit Las Vegas  (gelezen 7072 keer)

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
'even voorstellen’ uit Las Vegas
« Gepost op: 17 juni 2019, 00:05:16 »
Goeiedag allemaal. ik wil me even voorstellen. Ik ben nieuw op deze forum, maar ik zit al vele maanden te lezen. Ik heb dit jaar voor de derde en laatste keer besloten om mijn levenslange hobby te herstarten. Mijn naam is Daan, 51 j.o. wonend te Las Vegas. Ik woon al bijna veertig jaar in de VS, dus wil ik me verontschuldigen voor mijn Nederlands, die niet zo goed meer is. Toen ik klein was had ik een van die Hema/Lima start setjes, eerst de BR 103, en dan een hondekop. Beiden heeft mijn moeder toen naar de Hema teruggebracht, waar ik huilend bijstond :(. In de jaren negentig bouwde ik mijn eerste baan in Virginia. Het was een standaard Amerikaanse maat, 4 feet X 8 Feet op een enorme, zware frame. Ik had het binnen samengebouwd, en toen we gingen verhuizen, moest ik het allemaal uit elkaar halen, want het kon de deur niet uit. Veel geld had ik toen niet, en er was geen internet, dus was het Atlas flex rails en wissels, op cork, met veel isolatie blokken en twee transformatoren. Nu dat ik erop terug kijk, was het design wel leuk. Zelfgemaakte halte heb ik nog steeds: Er waren twee buiten sporen, en een eind station met twee perronen, en de bedding maakte ik zelf. Het zakje woodland scenics heb ik nog steeds! Het ziet er naar uit dat de datum Maart 1995 op het etiket staat.Woodland Scenics bestaat nog wel, MJ design lang niet meer.Toen ter tijd was er wel een Europese trein winkel in Pennsylvania, ongeveer 4 uurtjes met de auto, dus ging ik daar een paar keer naar toe om Lima en Faller spullen te kopen. De winkel was in twee ouwe passagiers wagonnen naast de weg. Vlakbij is ook de Pennsylvania spoorweg museum, dus was het een leuk weekendje uit. Toen we naar ons nieuw (groter) huis verhuisde (nog steeds in virginia), bouwde ik een baan in de kelder. Dat ging niet goed, en loopte eigenlijk nooit! Ik had grote plannen, geen ervaring en besloot (nog steeds zonder veel geld) om deze baan in zijn eigen kamer, langs de muren te bouwen, met restantjes hout, en meteen een brug te maken waar de deur was, anders kon ik de kamer niet eens binnen. Dat was dus mijn tweede baan, en zoals ik zei, ik denk niet dat een trein ook maar een keer rond de kamer kon rijden. Een waterlek maakte een einde aan die baan, en alles ging naar de afval. Sindsdien is er deze internet fase :), en dus heb ik deze jaren mijn Kollektie uitgebreid, maar tot dit jaar nooit een andere baan gebouwd. Dit jaar heb ik deze forum gevonden, en een abonnement op Railhobby, en in de lente begon ik aan mijn project. Ik woon nu in Las Vegas en deze baan zal in wat is oorspronkelijk de eetkamer van ons huis gaan staan. Ik zal proberen om wat foto te plaatsen, Ik gebruik geen andere forum dus weet ik nog niet hoe het allemaal werkt[/url[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2553.jpg][/url[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2554_2.jpg][/url[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2555_3.jpg][/url[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4067_4.jpg][/url[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4068_3.jpg][/url[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4069-copy.jpg] Dus, indien de fotos er staan, dan is er te zien dat de baan op wieltjes staat, hij past zodat ik hem om kan draaien, en hij past ook door de deur, want dit is mijn laatste modelbaan! Ik heb hem van duurder, sterker, maar dunner hout gemaakt, en geprobeerd om het er meubilair te laten uitzien. Nu dat ik ouder ben, merk ik dat ik niet meer veel verbeelding heb, en waarschijnlijk daarom, gebruik ik Trix rails. Ik had een oude analoge trix start set, en dan een nieuwe Roco Z21 start set, en ik vind het Z21 systeem zeer leuk. Ik was vroeger auto monteur van beroep, dus het bouwen en electronica lukt me wel. Ik denk niet dat het een erg authentieke baan wordt, dus zullen mijn hondekoppen waarschijnlijk door de Alpen lopen. Ik wil wel een leuke baan, die eindelijk werkt. En ook al ben ik net begonnen, heb ik al een spoor waar treinen op kunnen rijden. Het gaat mij voornamelijk om een groot centraal station, met een of twee koepels. Het zal wel niet passen bij het kleine stadje dat ik erachter kan bouwen, maar dat geeft niks. Ik experimenteer met Roco en Digikeijs modules. ik begrijp veel van de nieuwe digitale systemen, maar niet alles, vooral terugmelding en boosters, daar begrijp ik nog niet veel van. Maar ik kan al met mijn Z21 iPad een paar Trix wissels, met trix motoren en een Z21 module controleren. Een echte plan voor de baan zit nog in mijn hoofd, maar ik weet dat de plaat waar alles nu op staat, de beneden verdieping met schaduw station wordt. Ik heb ook een paar modellen gemaakt, en binnen verlichting in een wagon geplaatst. De ene is een Faller model, nogal simpel maar voor mij goed om te oefenen. De andere gemaakt naar een artikel in Railhobby.. Ik heb me ook vergist, en een lasercut Faller model gekocht, in N schaal! Deze heb ik ook gebouwd, om te oefenen. Best wel leuk.[/url[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1494_5.jpg] kom in Augustus weer naar Nederland, ben er al zo'n 5 jaar niet geweest. Ik ben van plan om naar de Modelspoorbeurs te Expo Houten te gaan, en ook naar een paar trein winkeltjes. En natuurlijk geen huur auto, alles met de trein! Ik ben nog nooit naar een trein beurs geweest. Ik weet niet of men daar met geld, of met pinnen betaald? Ik hoop dat ik hier veel informatie van iedereen kan leren, en indien mogelijk ook andere te helpen, en ook al zal dit project nog jaren lang duren, zal ik hier fotos plaatsen wanneer er iets nieuws te zien is. Ik heb gelezen dat de PIKO VS importeur een winkel in San Diego heeft, ik ben daar nog niet geweest. Ik heb ook gelezen dat iemand een zeer mooie, en grote Nederlandse baan in los Angeles heeft. Dus ben ik misschien niet alleen hier in deze fata morgana in de woestijn.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2019, 12:54:23 door Bert van Gelder »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: 'even voorstellen uit Las Vegas
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2019, 00:13:39 »
Welcome Daan !

In Houten kan er zowel worden gepind als contant betaald moeten worden.
Dat hangt allemaal af van de betreffende handelaar. Ervaring is dat hoe ouder de handel, hoe eerder er contant betaald moet worden.

In welke regio ga je zitten in augustus Daan? Mogelijk dat we dan tips kunnen geven betreffende de winkels, of eventueel clubs, om te gaan bezoeken.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: 'even voorstellen uit Las Vegas
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2019, 00:43:54 »
Hoi en inderdaad welkom op het forum  (y)  Leuk om zo alles te lezen en de foto's te zien. Als je straks naar Houten gaat moet je dat nog even melden in het betreffende topic (voor bijna elke beurs wordt een eigen topic geopend :) ) Dan komen er vast nog tips over hoe er te komen (o.a. met een shuttlebusje vanaf het station). En vergeet ook niet vooraf te kijken welke winkels er staan, dan kun je alvast dingen bestellen en daar gelijk afhalen ;)

Met vr. groet, Martijn.

PS Mooie locs heb je staan  (y)

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: 'even voorstellen uit Las Vegas
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2019, 00:48:37 »
Hallo Marcel, bedankt voor de tips.

De Beurs in houten, en een bezoek aan de Buurtspoorweg museum, modelbaan en winkel in Enschede is het enige dat vast staat op did moment. Ik weet van winkels in Apeldoorn en Rotterdam, maar niks van clubs. Ik wil misschien ook naar Keulen in Duitsland.

Ik ben in Nederland tussen 16 en 26 Augustus.

-Daan

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: 'even voorstellen uit Las Vegas
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2019, 01:54:25 »
Hoi Daan,

Je bent inderdaad niet de enige hier in de woestijn die zwetend aan z'n baan het werken is.

Ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Mocht je ooit in de buurt zijn, laat het weten!

Verder is het inderdaad een goed idee om in NL te gaan schoppen, in de US is niet zo heel veel in de buurt te verkrijgen voor het materiaal wat wij gebruiken, behalve wat postorder winkels.
In Nederland maak ik dan ook vaak een rondje langs de diverse winkels. Mocht je ooit verlegen zitten om iets dat je snel nodig hebt, dan kan ik Lippe aan bevelen. Heb daar regelmatig rails besteld, want ja, je wilt verder, en die sturen het op, en je hebt het dan binnen een paar dagen hier. (Even los van andere winkels die ook verzenden vanuit NL, maar dan is het al gauw 1-2 weken onderweg).

Ik blijf je volgen!

Groeten uit Los Angeles,

André


Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: 'even voorstellen uit Las Vegas
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2019, 06:28:02 »
Morgen Daan

Ook welkom hier op het forum.  (y) Ik zie zelfs trammetjes in je collectie (y)

Kijk vooral ook eens bij de encyclopedie (tweede tab links boven) voor standaard afstanden, me dunken de afstanden tussen de perrons te klein.
En let op de maximale armlengte, alles wat er buiten staat is niet meer bereikbaar, zeker als ervoor ook gebouwd is :D
Verder zou ik ook eens bij Walthers kijken, die zit in de US en heeft soms onder een eigen naam ook Noch en Faller. Terwijl ook DPM Nerderlands aandoende huizen heeft.

Veel plezier met

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: 'even voorstellen uit Las Vegas
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2019, 09:23:19 »
Hi Daan,

Vanuit Thailand een warm welkom op het forum. Aardig internationaal cluppie begint het te worden. Deelnemers in USA, Canada, Thailand, Indonesie, Marokko en vele Europese landen.

Aardige verzameling die je daar aan de muur hebt hangen. En je baan wordt in de eetkamer gebouwd? Hoop niet dat dat betekent dat je niks meer te eten krijgt, geintje. Aardige tafel en slim dat je met diverse maten rekening houdt. Succes met bouwen en bij problemen of niet weten gewoon vragen hoor.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: 'even voorstellen uit Las Vegas
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2019, 09:30:40 »
Hoi Daan,

HARTELIJK welkom op dit interessante forum!
Hoop regelmatig updates van je te zien en liefst met (veel) foto's  :D
Ik ga je volgen  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: 'even voorstellen uit Las Vegas
« Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2019, 14:57:24 »
Deelnemers in USA, Canada, Thailand, Indonesie, Marokko en vele Europese landen.

En Colombia  :angel:

Welkom Daan, je collectie ziet er iig indrukwekkend uit! Ik ben benieuwd naar de baan.

Groeten,

Joost

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: 'even voorstellen’ uit Las Vegas
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2019, 15:03:32 »
Welkom Daan!
Je hebt alvast een goede basis gemaakt met die verrijdbare tafel  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: 'even voorstellen uit Las Vegas
« Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2019, 15:51:13 »
En Colombia  :angel:


Oh sorry, die kon ik nog niet.
 Ook nog deelnemers uit down under? Dan zijn alle (bewoonbare) continenten vertegenwoordigd. 😁
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: 'even voorstellen’ uit Las Vegas
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2019, 15:57:57 »
Op de beurs in Houten kun je slechts bij een klein aantal standhouders pinnen. Je kunt echter in ieder geval in het restaurant pinnen en daar werken ze wel mee als je wat extra geld wil pinnen. Dus in geval van een tekort aan contanten, kun je dat ook nog zo oplossen. Alvast veel plezier gewenst in Houten en natuurlijk een mooie vakantie in Nederland.


Steyn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3766
Re: 'even voorstellen’ uit Las Vegas
« Reactie #12 Gepost op: 17 juni 2019, 17:19:51 »
Oh sorry, die kon ik nog niet.
 Ook nog deelnemers uit down under? Dan zijn alle (bewoonbare) continenten vertegenwoordigd.
Ik dacht het wel. Australie of Nieuw Zeeland. Weet niet meer wie.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: 'even voorstellen’ uit Las Vegas
« Reactie #13 Gepost op: 17 juni 2019, 17:31:04 »
Op de beurs in Houten kun je slechts bij een klein aantal standhouders pinnen. Je kunt echter in ieder geval in het restaurant pinnen en daar werken ze wel mee als je wat extra geld wil pinnen. Dus in geval van een tekort aan contanten, kun je dat ook nog zo oplossen. Alvast veel plezier gewenst in Houten en natuurlijk een mooie vakantie in Nederland.


Steyn


Even off-topic maar wel ter info: je kunt soms ook pinnen bij de stand in de centrale hal. Ik weet even niet welke stand maar sinds een aantal edities kun je daar ook geld opnemen.

Vr. groet, Martijn.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: 'even voorstellen’ uit Las Vegas
« Reactie #14 Gepost op: 17 juni 2019, 17:39:40 »
Voor iemand uit USA is Hamburg om de hoek - dus als je tijd over heb voor een tripje zou je een bezoek aan MiWuLa overwegen https://www.miniatur-wunderland.com/

Wat ook de moeite waard is (maar een stuk kleiner dan MiWuLa) is  http://www.miniworldrotterdam.com/

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)