Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

omBC in messing. door EFM
Vandaag om 14:37:10
Neutraal Moresnet in H0 door NS1220
Vandaag om 14:36:42
Tandwielen van as Roco-motortje afkrijgen? door ceuleer
Vandaag om 14:34:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 14:24:54
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:14:14
Gezocht: lichtgeleider voor Henckens HO-dwergsein. door Patrick Smout
Vandaag om 14:13:02
Hoe gebouwde huisjes etc verzenden door Bjor
Vandaag om 14:03:23
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 13:59:10
Rechtstreeks uit de modelbouwwerkplaats van MCN1986 door Dave.......
Vandaag om 13:40:15
Br 03 204 DRG met halve stroom lijn bekleding. door Dave.......
Vandaag om 13:30:39
Tekening gezocht VAM wagens 2e type door Pauldg
Vandaag om 13:20:52
Woudstervenen in wording door Hielke
Vandaag om 13:16:20
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 13:13:23
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 13:11:10
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door MdBruin
Vandaag om 12:58:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wijktrein
Vandaag om 12:54:07
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 12:22:45
Ervaring nieuwe Z21 app door wpinkhof
Vandaag om 11:44:38
Ervaring met giethars om water in rivier te vormen. door tijgernootje
Vandaag om 11:39:27
Langer Grund door g-j
Vandaag om 11:27:01
El carrilet door Sven
Vandaag om 11:17:15
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door tijgernootje
Vandaag om 11:14:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:03:58
DCCNEXT videos over installeren en configureren door RudyB
Vandaag om 10:42:08
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door spoor0
Vandaag om 10:37:23
FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting door FLM1331
Vandaag om 10:30:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jamie
Vandaag om 10:25:11
Update: baan in de tropen door Eric B
Vandaag om 10:23:09
Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door Jamie
Vandaag om 10:20:57
Moerdijk, wat is daar te beleven? door Stedahult
Vandaag om 09:19:11
  

Auteur Topic: NS stationsklok, secondenwijzers defect.  (gelezen 979 keer)

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1308
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Gepost op: 16 juni 2019, 10:59:12 »
Hallo beste forum vrienden.
Ik heb een stationsklok ( 1 op 1) waarvan de seconden wijzers niet meer werken. Voor het overige loopt de klok precies op tijd. En dat aan beide kanten. Maar de seconden wijzers hebben het opgegeven ook aan beide kanten. Nu plaats ik een aantal foto´s in de hoop dat er deskundige forum vrienden zijn die mij kunnen vertellen wat ik moet doen om de klok weer 100% aan de praat te krijgen. Ik ben benieuwd of we er uit komen.

















Binnen in de klok hangt ook een soort van transformator. Daar heb ik nog geen foto van gemaakt maar het is waarschijnlijk wenselijk dat ik daarvan alsnog een foto plaats.
Ik hoop dat er kenners zijn die mij kunnen helpen. De foto´s vertonen nog al wat bedradingen dus heb ik iemand nodig die daar doorheen ziet en weet waar ik het probleem moet zoeken. Alvast bedankt vrienden/mannen/vrouwen.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2019, 12:23:07 door Bert van Gelder »
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2657
    • Mijn van-alles website
Re: Hoe krijg ik de seconden wijzers weer aan werk.
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2019, 11:34:23 »
Tip 1: zorg dat je onderwerp niet met tegenlicht gefotografeerd wordt. Zo te zien fotografeer je automatisch, dus dan wordt het onderwerp wat jij juist in beeld wil hebben, erg donker en slecht zichtbaar.
De klok weghalen of van de andere kant belichten met een stevige lamp (of, indien mogelijk, een goede flitser) zal zal veel helpen.

Nu praktisch: het feit dat de minuten- en uurwijzers nog wel hun werk doen, doet mij meer aan een mechanisch dan elektronisch probleem denken.
Voor zover ik weet wordt namelijk de secondenwijzer na elke minuut 'vrijgegeven' na het verspringen van de minutenwijzer.

Op Circuitsonline is nogal wat informatie te vinden over dit soort klokken:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142490
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142490

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1308
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2019, 13:16:09 »
O.K. Menno, het fotograferen had inderdaad zonder tegenlicht gekund. Bij mij staat de klok voor het raam namelijk en is door mij moeilijk te verplaatsen.  Ik was al blij dat ik hem aan een kant kon open klappen. Ik zal zo spoedig mogelijk scherpere foto´s plaatsen.
Is er misschien een forum lid die een of meer situatie schetsen kan leveren?
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17200
    • Pagina van klaas
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2019, 13:28:50 »
Hoe heb je het ding eigenlijk aan de praat gekregen? De stationsklokken die ik ken hebben een minutenpuls nodig die elke minuut ompoolt. Maar het kan zijn dat jouw exemplaar volgens een ander principe werkt.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • Dwangrail.nl
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2019, 13:39:48 »
Hoi Kees
Even de basis van een uurwerk in een spoorklok.
Je hebt een Bosch klok uit de jaren 90 die toendertijd de ronde klokken verving bij NS.

De minuten en urenwijzer werkt met een stuurpuls met 12-24 V welke elke minuut wordt omgepoold. Het kastje voor de stuurpuls ligt onderin je klok (met de papieren handleiding erbij)

De secondenwijzer werkt met een 220V synchroonmotor.
Deze wijzer zit gekoppeld met een slipkoppeling die wordt vrijgegeven door het verspringen van de minutenwijzer.
Vermoedelijk is dit palletje afgebroken. Onderdelen zijn volgens mij niet meer los verkrijgbaar, en dit was eens van de standaard storingen op een spoorklok.

Je kunt het uurwerk open maken, en kijken wat je tegenkomt. Als je de wijzerplaat open klapt, dan kun je de wijzers verwijderen, en met drie schroeven het uurwerk uit de wijzerplaat halen.
Oud vet verwijderen en smeren met klokkenolie kan helpen.

Lukt het niet, dan kun je bij de firma Bosch gaan vragen voor een vervangend uurwerk, maar die waren best prijzig. Bij de standaard spoorleverancier waren ze in 2010 ongeveer 250 euri p/s
Een beter alternatief, en ook passend, kun je verkrijgen bij de firma Westerstrand in Belgie. nog duur, maar wel goedkoper.

Groeten Arjen
(oud telecommonteur NS)
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1308
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2019, 14:03:32 »
@  Klaas, al sla je me dood. De klok is voorzien van een stekker ( 220 volt ) en die stop ik in het stopcontact en de klok werkt inclusief de ronde TL buis. De secondewijzers liepen op tijd aan beide kanten. Stonden ze " op twaalf uur " dan tikte de grote wijzers een minuut verder enz. enz.

@@  Arjen ( AB 7216 ) 
Jij zegt >> Vermoedelijk is dit palletje afgebroken.<<  Maar dat kan toch niet bij twee secondewijzers tegelijk? Beide liepen goed ( lees bij @Klaas ) en momenteel beiden niet meer. Omdat ik 220 volt gebruik moet er ergens een trafo in zitten voor gebruik 12-24 volt.
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6750
  • Jeroen
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2019, 14:19:35 »
Even vooraf, heb weinig electrische kennis en ook geen schema hiervoor. Dus voordat je denkt, nadat ik dit gezegd, dat is het, toch maar even nog een keer nadenken.


Want ik zie 2 losse draadjes, in de rode cirkeltjes.



AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • Dwangrail.nl
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2019, 14:39:09 »
@@  Arjen ( AB 7216 ) 
Jij zegt >> Vermoedelijk is dit palletje afgebroken.<<  Maar dat kan toch niet bij twee secondewijzers tegelijk? Beide liepen goed ( lees bij @Klaas ) en momenteel beiden niet meer. Omdat ik 220 volt gebruik moet er ergens een trafo in zitten voor gebruik 12-24 volt.

Kan niet, bestaat niet, zeggen we altijd.
Als je de stekker in het stopcontact steekt, hoor je dan de motortjes lopen?
ze moeten te horen zijn, eventueel de minutenwijzer verzetten om de secondenwijzer aan het lopen te krijgen.
Hoor je helemaal niets, dan zit er ergens een draad in het 220V circuit los.
De 220V aansluiting op het uurwerk, is de draad op de schroefklem (het stekkertje is de minutenpuls). Loop die kabel eens na in de klok, en kijk of deze overal vast zit. Kan altijd iets los geraakt zijn.

Op de foto die Jeronimos plaatst, zie je de 220 V travo zitten voor de omzetting naar 12/24 V voor je pulsgever.
die losse draadjes daarbij mogen los zitten, ik zie een ingang en een uitgangskabel.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1308
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2019, 14:52:16 »
Ja Arjen en Jeronimos, dat zijn twee losse draadjes die nergens naar toe leiden. Dat is altijd al zo geweest. En Arjen, jij spreekt over een schroefklem. Ik ben blond en A-technisch. Welke klem bedoel je en waar zit die. Dat kan relevant zijn namelijk. En waar zit het stekkertje van de minutenpuls? Morgen ben ik weer op mijn revalidatie adres waar ik kan nagaan of ik de motortjes hoor lopen.
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • Dwangrail.nl
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2019, 15:06:33 »
Je hebt het uurwerkmechaniek, een een zijde zit een tweepolig stekkertje wat je zo los kunt nemen. (zit je die verkeerd om zal je klok altijd een minuut verkeerd lopen, zo is het systeem).
aan de andere zijde zit een wit snoertje wat het uurwerkmechaniek in gaat, dat is de 220 V.
als je het kapje van het mechaniek af zou halen (twee schroefjes) dan kom je een klem tegen waar dit kabeltje is vastgeschroeft. Met een voltmeter op het 220V wisselspanningsbereik zou je hier spanning moeten meten.
anders iemand vragen met een beetje electra achtergrond, een klok stelt niet zo veel voor.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2903
  • NS tijdperk III b/c
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2019, 19:16:08 »
Het niet aangesloten draadje wat uit het grijze blokje komt lijkt me de niet aangesloten aarddraad van een netfilter en bij de beide losse draden op de trafo denk ik aan een niet gebruikte 2e secundaire wikkeling van de trafo.
Twee zaken die inderdaad niets met deze storing te maken hebben.
Het isoleren van de twee draden uit de trafo is wel aan te raden, als die elkaar raken heb je waarschijnlijk een kortsluiting.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.