Doel:€250.00
Donaties:€30.00

Per saldo:€-220.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR5000 icm Mardec stuurt wissels niet meer aan. door Bert_Apd
Vandaag om 18:21:14
Bemo RhB Bernina Triebwagen, hoe te openen? door Sven
Vandaag om 18:19:36
Fleischmann 1306 probeersels door Menno
Vandaag om 18:15:44
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 18:10:58
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 18:09:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 17:48:54
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 17:47:28
Mooi weer om buiten te spelen door Syb030
Vandaag om 17:44:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 17:12:47
Update: baan in de tropen door NS264
Vandaag om 17:09:11
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Rondje_HO
Vandaag om 17:08:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 16:57:36
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
Vandaag om 16:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 16:18:44
Schaal 0m. 1op45 op meterspoor. door Noordernet
Vandaag om 16:17:29
Weten we dat ook weer. door Jeronimos
Vandaag om 16:17:27
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:14:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Daan Neijenhuis
Vandaag om 16:09:45
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 16:01:54
Modelspoorbeurs Houten Digitaal 9/10 november 2019 voor/na beschouwing. door Martin Hornis
Vandaag om 15:43:48
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sebas5998
Vandaag om 15:20:24
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
Vandaag om 15:16:02
Zoutkamp 1921 - 1942 door Piet Groot
Vandaag om 14:45:08
Woonkamer Diorama "Station Almelo" door maarten_siffels
Vandaag om 14:19:32
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:12:33
RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd? door Jeff
Vandaag om 13:58:04
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 13:47:26
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door ATB
Vandaag om 12:51:40
Rondom Charlois door Frans8800
Vandaag om 12:45:47
Goede plantenspuit door Marijn
Vandaag om 12:42:17
  

Auteur Topic: NS stationsklok, secondenwijzers defect.  (gelezen 1148 keer)

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1323
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Gepost op: 16 juni 2019, 10:59:12 »
Hallo beste forum vrienden.
Ik heb een stationsklok ( 1 op 1) waarvan de seconden wijzers niet meer werken. Voor het overige loopt de klok precies op tijd. En dat aan beide kanten. Maar de seconden wijzers hebben het opgegeven ook aan beide kanten. Nu plaats ik een aantal foto´s in de hoop dat er deskundige forum vrienden zijn die mij kunnen vertellen wat ik moet doen om de klok weer 100% aan de praat te krijgen. Ik ben benieuwd of we er uit komen.

















Binnen in de klok hangt ook een soort van transformator. Daar heb ik nog geen foto van gemaakt maar het is waarschijnlijk wenselijk dat ik daarvan alsnog een foto plaats.
Ik hoop dat er kenners zijn die mij kunnen helpen. De foto´s vertonen nog al wat bedradingen dus heb ik iemand nodig die daar doorheen ziet en weet waar ik het probleem moet zoeken. Alvast bedankt vrienden/mannen/vrouwen.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2019, 12:23:07 door Bert van Gelder »
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

Menno

  • Online Online
  • Berichten: 2691
    • Mijn van-alles website
Re: Hoe krijg ik de seconden wijzers weer aan werk.
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2019, 11:34:23 »
Tip 1: zorg dat je onderwerp niet met tegenlicht gefotografeerd wordt. Zo te zien fotografeer je automatisch, dus dan wordt het onderwerp wat jij juist in beeld wil hebben, erg donker en slecht zichtbaar.
De klok weghalen of van de andere kant belichten met een stevige lamp (of, indien mogelijk, een goede flitser) zal zal veel helpen.

Nu praktisch: het feit dat de minuten- en uurwijzers nog wel hun werk doen, doet mij meer aan een mechanisch dan elektronisch probleem denken.
Voor zover ik weet wordt namelijk de secondenwijzer na elke minuut 'vrijgegeven' na het verspringen van de minutenwijzer.

Op Circuitsonline is nogal wat informatie te vinden over dit soort klokken:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142490
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142490

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1323
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2019, 13:16:09 »
O.K. Menno, het fotograferen had inderdaad zonder tegenlicht gekund. Bij mij staat de klok voor het raam namelijk en is door mij moeilijk te verplaatsen.  Ik was al blij dat ik hem aan een kant kon open klappen. Ik zal zo spoedig mogelijk scherpere foto´s plaatsen.
Is er misschien een forum lid die een of meer situatie schetsen kan leveren?
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17654
    • Pagina van klaas
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2019, 13:28:50 »
Hoe heb je het ding eigenlijk aan de praat gekregen? De stationsklokken die ik ken hebben een minutenpuls nodig die elke minuut ompoolt. Maar het kan zijn dat jouw exemplaar volgens een ander principe werkt.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
    • Dwangrail.nl
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2019, 13:39:48 »
Hoi Kees
Even de basis van een uurwerk in een spoorklok.
Je hebt een Bosch klok uit de jaren 90 die toendertijd de ronde klokken verving bij NS.

De minuten en urenwijzer werkt met een stuurpuls met 12-24 V welke elke minuut wordt omgepoold. Het kastje voor de stuurpuls ligt onderin je klok (met de papieren handleiding erbij)

De secondenwijzer werkt met een 220V synchroonmotor.
Deze wijzer zit gekoppeld met een slipkoppeling die wordt vrijgegeven door het verspringen van de minutenwijzer.
Vermoedelijk is dit palletje afgebroken. Onderdelen zijn volgens mij niet meer los verkrijgbaar, en dit was eens van de standaard storingen op een spoorklok.

Je kunt het uurwerk open maken, en kijken wat je tegenkomt. Als je de wijzerplaat open klapt, dan kun je de wijzers verwijderen, en met drie schroeven het uurwerk uit de wijzerplaat halen.
Oud vet verwijderen en smeren met klokkenolie kan helpen.

Lukt het niet, dan kun je bij de firma Bosch gaan vragen voor een vervangend uurwerk, maar die waren best prijzig. Bij de standaard spoorleverancier waren ze in 2010 ongeveer 250 euri p/s
Een beter alternatief, en ook passend, kun je verkrijgen bij de firma Westerstrand in Belgie. nog duur, maar wel goedkoper.

Groeten Arjen
(oud telecommonteur NS)
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1323
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2019, 14:03:32 »
@  Klaas, al sla je me dood. De klok is voorzien van een stekker ( 220 volt ) en die stop ik in het stopcontact en de klok werkt inclusief de ronde TL buis. De secondewijzers liepen op tijd aan beide kanten. Stonden ze " op twaalf uur " dan tikte de grote wijzers een minuut verder enz. enz.

@@  Arjen ( AB 7216 ) 
Jij zegt >> Vermoedelijk is dit palletje afgebroken.<<  Maar dat kan toch niet bij twee secondewijzers tegelijk? Beide liepen goed ( lees bij @Klaas ) en momenteel beiden niet meer. Omdat ik 220 volt gebruik moet er ergens een trafo in zitten voor gebruik 12-24 volt.
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6845
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2019, 14:19:35 »
Even vooraf, heb weinig electrische kennis en ook geen schema hiervoor. Dus voordat je denkt, nadat ik dit gezegd, dat is het, toch maar even nog een keer nadenken.


Want ik zie 2 losse draadjes, in de rode cirkeltjes.


Jeroen

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
    • Dwangrail.nl
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2019, 14:39:09 »
@@  Arjen ( AB 7216 ) 
Jij zegt >> Vermoedelijk is dit palletje afgebroken.<<  Maar dat kan toch niet bij twee secondewijzers tegelijk? Beide liepen goed ( lees bij @Klaas ) en momenteel beiden niet meer. Omdat ik 220 volt gebruik moet er ergens een trafo in zitten voor gebruik 12-24 volt.

Kan niet, bestaat niet, zeggen we altijd.
Als je de stekker in het stopcontact steekt, hoor je dan de motortjes lopen?
ze moeten te horen zijn, eventueel de minutenwijzer verzetten om de secondenwijzer aan het lopen te krijgen.
Hoor je helemaal niets, dan zit er ergens een draad in het 220V circuit los.
De 220V aansluiting op het uurwerk, is de draad op de schroefklem (het stekkertje is de minutenpuls). Loop die kabel eens na in de klok, en kijk of deze overal vast zit. Kan altijd iets los geraakt zijn.

Op de foto die Jeronimos plaatst, zie je de 220 V travo zitten voor de omzetting naar 12/24 V voor je pulsgever.
die losse draadjes daarbij mogen los zitten, ik zie een ingang en een uitgangskabel.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1323
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2019, 14:52:16 »
Ja Arjen en Jeronimos, dat zijn twee losse draadjes die nergens naar toe leiden. Dat is altijd al zo geweest. En Arjen, jij spreekt over een schroefklem. Ik ben blond en A-technisch. Welke klem bedoel je en waar zit die. Dat kan relevant zijn namelijk. En waar zit het stekkertje van de minutenpuls? Morgen ben ik weer op mijn revalidatie adres waar ik kan nagaan of ik de motortjes hoor lopen.
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
    • Dwangrail.nl
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2019, 15:06:33 »
Je hebt het uurwerkmechaniek, een een zijde zit een tweepolig stekkertje wat je zo los kunt nemen. (zit je die verkeerd om zal je klok altijd een minuut verkeerd lopen, zo is het systeem).
aan de andere zijde zit een wit snoertje wat het uurwerkmechaniek in gaat, dat is de 220 V.
als je het kapje van het mechaniek af zou halen (twee schroefjes) dan kom je een klem tegen waar dit kabeltje is vastgeschroeft. Met een voltmeter op het 220V wisselspanningsbereik zou je hier spanning moeten meten.
anders iemand vragen met een beetje electra achtergrond, een klok stelt niet zo veel voor.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3144
  • NS tijdperk III b/c
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2019, 19:16:08 »
Het niet aangesloten draadje wat uit het grijze blokje komt lijkt me de niet aangesloten aarddraad van een netfilter en bij de beide losse draden op de trafo denk ik aan een niet gebruikte 2e secundaire wikkeling van de trafo.
Twee zaken die inderdaad niets met deze storing te maken hebben.
Het isoleren van de twee draden uit de trafo is wel aan te raden, als die elkaar raken heb je waarschijnlijk een kortsluiting.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.