Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door ingenium
Vandaag om 02:39:47
Modelbahn Knittelfeld door Reinout van Rees
Vandaag om 02:37:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
Vandaag om 01:48:45
Foto/Filmtopic Laurent door laurent
Vandaag om 01:26:54
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door laurent
Vandaag om 01:24:32
Fleischmann bruine lijm zooi verwijderen door Te 2/2
Vandaag om 00:43:44
Projekt 083-338 door Gert van Opbroek
Vandaag om 00:32:07
Alternatief voor Noch bloemenstrooisel? door Hendrik Jan
24 augustus 2019, 23:47:26
Modelspoorbeurs Houten 24 aug. 2019. Voor/nabeschouwing. door Syb030
24 augustus 2019, 23:43:33
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
24 augustus 2019, 23:13:33
VERPLAATST: Zoekfunctie doet te moeilijk door Bert van Gelder
24 augustus 2019, 22:53:06
Modelspoorbeurs Houten 4 mei 2019 voor/nabeschouwing. door Syb030
24 augustus 2019, 22:51:36
Locadres wijzigen door KNed
24 augustus 2019, 22:34:29
Zwederbaan door nighttrain1
24 augustus 2019, 22:17:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Overet
24 augustus 2019, 22:05:42
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 augustus 2019, 21:59:18
Puntstuk polarisatie met DR4018 door Klaas Zondervan
24 augustus 2019, 21:45:08
Bob Telford's Ashover Railcar voor H0e/009 door Noordernet
24 augustus 2019, 21:42:29
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Modellbahnwagen
24 augustus 2019, 21:41:45
Een goederenwagen in LGB door Noordernet
24 augustus 2019, 21:39:51
Loksound v5 in Genesis DDA40X met 2 motoren. door 008200
24 augustus 2019, 21:27:31
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door Noordernet
24 augustus 2019, 21:20:40
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
24 augustus 2019, 21:12:43
Iets kleins in 00 door GD
24 augustus 2019, 21:11:09
Op- en afrit zelf maken van Tempex, hulp gevraagd. door Remunj
24 augustus 2019, 21:07:56
Geluid sounddecoder naar versterker door PeterC
24 augustus 2019, 21:02:47
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
24 augustus 2019, 20:30:36
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
24 augustus 2019, 20:24:30
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door ETH023
24 augustus 2019, 20:22:17
Raadplaatje door GerardvV
24 augustus 2019, 19:39:11
  

Auteur Topic: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting  (gelezen 1658 keer)

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Gepost op: 07 juni 2019, 09:15:05 »
Goedemorgen,

onlangs een 2e hands V-200 van Fleischmann (art. 4235) gekocht voor mijn analoge modelbaan. Constateerde echter al vrij snel verschil in snelheid per rijrichting.
Na reinigen en olièn ook maar de koolborsters en slipbandjes vervangen, maar dit leverde geen verbetering op. Ook niet het schoonmaken van het motoranker.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?

PS
Aan 1 zijde in deze V-200 is een machinist te zien, aan deze zijde/in die rijrichting rijdt de loc langzamer. Heeft deze V-200 bij vorige eigenaar misschien altijd maar
in 1 richting gereden? (Vergeleken met vorige V-200 model (FLM  art. 1381) rijdt deze loc sowieso iets langzamer.)




Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17335
    • Pagina van klaas
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #1 Gepost op: 07 juni 2019, 10:44:36 »
Een oorzaak kan zijn dat de ringmagneet in de motor verdraaid is.
Anders kun je proberen om de loc in de "slechte" richting een poosje rondjes te laten rijden. Kijken of dat verbetering geeft.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #2 Gepost op: 07 juni 2019, 14:26:04 »
@Klaas Zondervan. Bedankt voor de tips. Vermoed nu het eerste, omdat ik de laatste weken de loc overwegend in de "slechte" richting heb laten lopen. Maar dat
leverde dus geen verbetering op. Kan het ook nog zijn, dat de overige tandwielen door (vermoedelijk) steeds in 1 richting gedraaid te hebben, meer versleten zijn,
dan bij in andere richting gelopen te hebben en daardoor de overdracht minder is?
(De trekkracht is in beide richtingen wel gelijk, alleen in "slechte" richting lagere maximale snelheid. Volledigheidshalve: trafo tijdens belasting (met onderhavige loc)
nagemeten en in beide richtingen identieke maximale DC.)
T.a.v. de ringmagneet: hoe kan ik zien, dat ie in de motor verdraaid is?
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2019, 14:37:35 door FLM1331 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17335
    • Pagina van klaas
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #3 Gepost op: 07 juni 2019, 15:33:21 »
Op het moment heb ik zelf geen Fleischmann loc in huis, maar ik dacht dat er een merkstreep op de magneet staat.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: FLM 4235 met snelheidsverschil per rijrichting
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2019, 08:56:52 »
@Klaaszondrvan. Had onlangs plots lok verlichting in beide richtingen. Heb steeds vermoeden gehad, dat het groene diodeblokje (welke vreemd genoeg niet in de FLM manuals vermeld wordt)
de oorzaak van het snelheidsverschil zou kunnen zijn. In dit blokje (waarop code 1/307 staat) zullen 2 diodes zitten, in serie. Tussen beide diodes komt de voedingspanning van 1 der stroom-
afnemers der lok en op de uiteinden zit een 14 Volt lampje aangesloten.
Vermoedelijk heeft in 1 richting een diode al spanning gelekt; onvoldoende om de verlichting te zien branden, maar wel om de motor van iets lagere spanning te voorzien, en dus wat minder
snel dan in de andere richting.
Meet nu tussen de 3 aansluitpunten van dit diode-blokje 6,8 ohm. Heb dit diode/rijrichting blokje nagebootst met twee 1N4007 diodes (zie schema). Nu klopt lokverlichting met de rijrichting
wel, alleen heb ik wat meer spanningsval in deze diodes t.o.v. het origineel, waardoor een zwakkere lokverlichting dan voorheen. Nog andere diodes geprobeerd (BYV96C en BY159), maar
haalt niets uit. Het originele diode-blokje moet dus minder spanningsval hebben. (Genoemde diodes zitten rond de 550 Ohm., spanningsval: 0,7 Volt.)

<=>

Kortom, ben nu op zoek naar een werkende Fleischmann diodeblokje voor de lokverlichting. Wie heeft er nog 1 liggen of weet waar te koop?
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2019, 12:04:49 door FLM1331 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17335
    • Pagina van klaas
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2019, 09:07:47 »
Je kan een diode niet in ohms meten. Als je meter een diodestand heeft dan kun je meten hoe groot de spanningsval is in doorlaatrichting. In dat groene blokje zitten waarschijnlijk germanium diodes, die hebben een lagere spanningsval dan silicium diodes. Maar dat kan het probleem niet zijn, de verlichting heeft weinig met de motor te maken. En de grotere spanningsval kan er hoogstens toe leiden dat er 0,5 volt minder over de lamp staat.

Het probleem waar het over gaat is dat de rijsnelheid in twee richtingen verschillend is. Maak de verlichting maar eens helemaal los. Je zal zien dat dat het probleem niet oplost.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2019, 09:24:50 »
OK. Bedankt voor de info. Dus ik heb nu 2 problemen met deze lok: verlichting en snelheidsverschil. Voor nu vind ik verlichting weer OK belangrijkste.
Geen idee of ik dit groene blokje nog verkrijgbaar is:



Heb momenteel geen germaniumdiodes liggen, wel Schottkey diodes.


edit

In dat groene blokje meet ik over 1 diode (uni-meter in diodestand): 2x 0 ohm, en over de andere diode 17 en 13 ohm.
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2019, 12:15:09 door FLM1331 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17335
    • Pagina van klaas
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2019, 13:15:52 »
Als je op google gaat zoeken dan vind je dat groene blokje bij diverse leveranciers. Maar voor het bedrag dat je daarvoor moet betalen kun je 200 gewone diodes kopen. Dus niet te moeilijk doen, zet er gewoon 2 diodes in.

Over dat meten heb ik ook zo mijn twijfels. Je zegt dat je in diodestand meet, maar dan heb je het toch weer over ohms. Dat gaat niet samen. Als je meter echt een diodestand heeft dan geeft hij millivolts aan.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #8 Gepost op: 08 juli 2019, 15:18:48 »
Heb een Fluke-75 en Fluke-77, en die geven op scherm in diodestand waarde in ohms aan.
 
Germanium diodes met hun 0,3 V. spanningsval dimde het licht van de V-200 lok toch nog te veel, dus uiteindelijk toch maar het originele Fleischmann selenium diodeblokje geplaatst.
Verlichting nu voller en nagenoeg in beide richtingen gelijk, alsmede ook de snelheden in beide richtingen. Bij plaatsen van dit seleniumblokje ook meteen maar de voedingsbedrading
voor motor en verlichting gesplitst (liep over 1 dun draadje van stroomafnemer naar dit diodeblokje): nu vanaf de stroomafnemer rechtstreeks een draad (zonder lassen) naar de motor
en van de stroomafnemer een 2e bedrading voor de verlichting.
Desbetreffende stroomafnemer ook maar vervangen door een nieuwe. De uitstekende delen aan beide zijden daarvan waren behoorlijk versleten. De lok loopt in beide richtingen nu
regelmatig, met amper nog snelheidsverschillen.
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2019, 15:22:45 door FLM1331 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17335
    • Pagina van klaas
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #9 Gepost op: 08 juli 2019, 15:53:38 »
Heb een Fluke-75 en Fluke-77, en die geven op scherm in diodestand waarde in ohms aan.
Dat is vreemd. In de handleiding staat dat er dan volts worden weergegeven.

Dat het licht te veel dimt door een germanium diode snap ik ook niet. Bij normale snelheid heb je toch minstens 10 volt op de baan staan en dan maakt het weinig uit of je in de diode 0,1 of 0,3 of 0,6 volt verliest.

PS: net even op google gezocht. Een selenium diode heeft een spanningsval van minstens 1 volt. Dus dat werpt wel een vreemd licht op jouw ervaring. Hoe weet je trouwens dat er in dat Fleischmann blokje selenium diodes zitten? Lijkt me heel onwaarschijnlijk.
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2019, 16:01:00 door Klaas Zondervan »
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2019, 10:30:04 »
@Klaas Zondervan. Info over selenium kwam van de Duitse verkoper. In elk geval is de lichtopbrengst nu wat meer dan met de Schottkey diodes, die ik als test
ff gebruikt had. (Die hebben 0,3 V. spanningsval).
Inmiddels een 2e V-200 van Fleischmann gekocht, ook weer cat. nr. 4235. Gezien type haakkoppeling hoogstwaarschijnlijk van recentere productiedatum dan
mijn "probleem exemplaar". (Ook beide smoorspoelen op het motorschild zien er moderner (kleiner) uit.)
De lichtsterke van beide V-200 loks is nu gelijk. In beide loks zit nu eerder genoemd groene diodeblokje.

Wat betreft diodemeting met de Fluke-77. Ik heb de voorganger, de Fluke-75, erbij gehaald en die geeft in scherm bij omschakelen naar diode meten geen ohm
symbool. Beide Fluke's meten wel dezelfde waardes, maar de Fluke -77 geeft met omschakelen naar diodemeting een ohm symbool in het scherm, vandaar de
verwarring.
Voor de beeldvorming: de Fluke-75 is ooit nieuw gekocht, maar na jaren gebruik defect geraakt (door een DC meting boven 1.000 V.), op Marktplaats uit een
bulkpartij (volgens verkoper) een "nieuwe" Fluke-77 gekocht. Achteraf vermoedelijk afkomstig uit een afgekeurde partij, gezien wat we nu met de scherminfo
hebben vastgesteld. (Met deze Fluke-77 heb ik de Fluke-75 kunnen repareren by-the-way.)
De afgelopen dagen qua metingen beide Flukes uitgetest en de meetresultaten zijn steeds gelijk, dat wel. Maar vermoedelijk is bediedings-eprom o.i.d. der
Fluke-77 niet goed geprogrammeerd. Mijn Fluke-77 nog niet kunnen vergelijken met hetzelfde model. (lokale elektronica-zaak werkt nog met de Fluke-75).

Blijft nu (weer) over het verschil in rijsnelheid per rijrichting der 1e V-200. De recent aangeschafte 2e V-200 loopt in beide richtingen gelijk en is ook sneller.
Vermoedelijk toch locatie motoranker verschoven en/of versleten tandwielen. I.v.m. testen/vergelijken der beide Fluke multi-meters nog geen tijd gehad bij
beide loks de spanningen op de motor te meten.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2019, 10:48:59 door FLM1331 »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
  • Metrop-Märklin
Re: FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting
« Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2019, 16:34:42 »
Geen idee of ik dit groene blokje nog verkrijgbaar is:
Klaas gaf het goede antwoord al: ja, her en der verkrijgbaar, b.v. bij modeltreinexpress, maar voor die prijs laat je dat uit je hoofd.
Omdat ik met een verwante verbouwing bezig ben, zocht ik uit nieuwsgierigheid eventjes naar het groene blokje.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail