Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting

(1/3) > >>

FLM1331:
Goedemorgen,

onlangs een 2e hands V-200 van Fleischmann (art. 4235) gekocht voor mijn analoge modelbaan. Constateerde echter al vrij snel verschil in snelheid per rijrichting.
Na reinigen en olièn ook maar de koolborsters en slipbandjes vervangen, maar dit leverde geen verbetering op. Ook niet het schoonmaken van het motoranker.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?

PS
Aan 1 zijde in deze V-200 is een machinist te zien, aan deze zijde/in die rijrichting rijdt de loc langzamer. Heeft deze V-200 bij vorige eigenaar misschien altijd maar
in 1 richting gereden? (Vergeleken met vorige V-200 model (FLM  art. 1381) rijdt deze loc sowieso iets langzamer.)



Klaas Zondervan:
Een oorzaak kan zijn dat de ringmagneet in de motor verdraaid is.
Anders kun je proberen om de loc in de "slechte" richting een poosje rondjes te laten rijden. Kijken of dat verbetering geeft.

FLM1331:
@Klaas Zondervan. Bedankt voor de tips. Vermoed nu het eerste, omdat ik de laatste weken de loc overwegend in de "slechte" richting heb laten lopen. Maar dat
leverde dus geen verbetering op. Kan het ook nog zijn, dat de overige tandwielen door (vermoedelijk) steeds in 1 richting gedraaid te hebben, meer versleten zijn,
dan bij in andere richting gelopen te hebben en daardoor de overdracht minder is?
(De trekkracht is in beide richtingen wel gelijk, alleen in "slechte" richting lagere maximale snelheid. Volledigheidshalve: trafo tijdens belasting (met onderhavige loc)
nagemeten en in beide richtingen identieke maximale DC.)
T.a.v. de ringmagneet: hoe kan ik zien, dat ie in de motor verdraaid is?

Klaas Zondervan:
Op het moment heb ik zelf geen Fleischmann loc in huis, maar ik dacht dat er een merkstreep op de magneet staat.

FLM1331:
@Klaaszondrvan. Had onlangs plots lok verlichting in beide richtingen. Heb steeds vermoeden gehad, dat het groene diodeblokje (welke vreemd genoeg niet in de FLM manuals vermeld wordt)
de oorzaak van het snelheidsverschil zou kunnen zijn. In dit blokje (waarop code 1/307 staat) zullen 2 diodes zitten, in serie. Tussen beide diodes komt de voedingspanning van 1 der stroom-
afnemers der lok en op de uiteinden zit een 14 Volt lampje aangesloten.
Vermoedelijk heeft in 1 richting een diode al spanning gelekt; onvoldoende om de verlichting te zien branden, maar wel om de motor van iets lagere spanning te voorzien, en dus wat minder
snel dan in de andere richting.
Meet nu tussen de 3 aansluitpunten van dit diode-blokje 6,8 ohm. Heb dit diode/rijrichting blokje nagebootst met twee 1N4007 diodes (zie schema). Nu klopt lokverlichting met de rijrichting
wel, alleen heb ik wat meer spanningsval in deze diodes t.o.v. het origineel, waardoor een zwakkere lokverlichting dan voorheen. Nog andere diodes geprobeerd (BYV96C en BY159), maar
haalt niets uit. Het originele diode-blokje moet dus minder spanningsval hebben. (Genoemde diodes zitten rond de 550 Ohm., spanningsval: 0,7 Volt.)

<=>

Kortom, ben nu op zoek naar een werkende Fleischmann diodeblokje voor de lokverlichting. Wie heeft er nog 1 liggen of weet waar te koop?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie