Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 184197 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #585 Gepost op: 03 July 2025, 16:14:56 »
Onverwachte hindernis voor het stationsgebied van Emlichheim

Eind 2026 start de dienst van de Regiopa van Neuenhaus naar Coevorden. Het is de bedoeling dat Emlichheim er dan klaar voor is. Tegen die tijd moet Emlichheim een nieuwe stationsomgeving hebben met een overdekte spoorweghalte. Om legaal te kunnen bebouwen, is een geldig en uitvoerbaar ontwikkelingsplan vereist. In de gemeenteraadsvergadering van dinsdagavond heeft de raad van Emlichheim unaniem een resolutie aangenomen waarin het ontwikkelingsplan en de statuten voor dit plan zijn aangenomen.
Alleen is er nu een klein probleempje opgedoken!  Op het laatste moment moest de inhoud van het ontwikkelingsplan opnieuw worden aangepast. Volgens de gemeente Emlichheim had het planbureau, dat de opdracht had gekregen om het plan uit te werken, net zo als de gemeente zelf, een detail over het hoofd gezien. In de ingediende en goedgekeurde tekeningen van het uitbreidingsgebied, daar waar zich nu de "Bahnhof" of  buschauffeursterminal van de Bentheimer Bahn bevindt, zitten drie belangrijke leidingen in de grond die absoluut niet “overbouwd” mogen worden. Dit zijn concreet gezien een hoofdwaterleiding, een hoofdrioolleiding, de laatste ligt op een diepte van ongeveer vijf meter en een regenwaterleiding van de gezamenlijke gemeente Emlichheim in de grond.

Zowel de gemeente als het planningsbureau hebben dat “probleem” niet opgemerkt. Het tracé van de leiding is logisch, deze volgt de oude loop van de Wiggerskampweg naar Grasriete. Dat hadden we kunnen weten, maar omdat de omgeving niet was bebouwd, dacht niemand er meer aan dat er nog wel eens wat in de grond zou kunnen zitten. Echter, " De Wasser- und Abwasserzweckverband Niedergrafschaft, bleef “wel alert. In een vroegtijdige stadium hadden zij het het planningsbureau weet gedaan van het bestaan van deze leidingen en dat er ook niet over deze drie lijnen heen gebouwd mocht worden. Wat deze opmerkingen van het Wasser und Abwasser-Zweckverband” voor het ontwikkelingsplan zou kunnen betekenen werd blijkbaar niet goed onderkend door het planbureau:
In het nieuwe ontwikkelingsplan is nu bepaald dat, voordat er iets op het getroffen gebied kan worden gebouwd, er eerst een gedegen onderzoek moet plaats vinden wat er nog in de grond zit en aan de hand van die bevindingen kan dan bepaald worden waar de nieuwe de leidingen moeten worden aangelegd. "Het is volgens de gemeente heel goed mogelijk, dat sommige varianten technisch of economisch niet mogelijk zijn. Als een verhuizing binnen het plan niet mogelijk is, kan in een verdere procedure een herstructurering en een wijziging van het bestemmingsplan nodig zijn. De toekomst zal uitwijzen hoe dit eruit zou kunnen zien. Het een maar een relatief klein deel wat ten westen van de buschauffeursterminal ligt  Andere gebieden worden niet beïnvloed.


2440 767 9640  De nieuwe treinhalte in Emlichheim moet  hier aan de Ladestraße gebouwd worden. Omdat er echter belangrijke water- en rioolbuizen in de grond zitten, kan een bepaald deel van het gebied niet zonder verdere aanpassingen gebouwd worden.


2441 1233 9642Van de andere zijde gezien. Kijken hier op het sinterklaasperron  en de “Bahnhof” bushalte


2442-1288 Een van de eerder uitgewerkte plannen die nu de vuilnisbak in kan


2443-1220 Nog zo’n plan wat het dus niet haalde


2444-1294 0903 Op dit moment ziet het stations Umfeld in Emlichheim er zo uit!


2445-1294 0903. Het bewuste pleintje waar de bussen nu keren


2446 1293 0900 Hier moet dan het overdekte eilandperron komen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

emmenaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #586 Gepost op: 04 July 2025, 17:15:32 »
Dat is volgens mij een behoorlijke tegenslag.  Het is mij niet helemaal duidelijk waar het betrekking op heeft. Op de stationsomgeving of op het perron of beide.  En waarschijnlijk gaat het over een gebouw neerzetten boven een leiding wat begrijpelijker wijze niet kan.  Maar straatwerk ligt daar waarschijnlijk nu ook al. Ik begrijp niet dat dat een probleem hoeft te zijn. Dan kun je de bebouwing eerst weglaten en een tijdelijke voorziening maken. Als het ook het perron betreft, dan is het een groter probleem maar daar is mogelijk ook een noodoplossing voor te bedenken. Ook het station van Nordhorn was nog niet klaar toen het reizigers verkeer starte.  Hopelijk komen ze met een tijdelijke oplossing om het probleem te omzeilen. Wanneer een bestemmingsplan moet worden veranderd wordt dat een langdurige burocratische kwestie. Hebben ze in Duitsland geen registratie van leidingen bij het kadaster zoals in Nederland?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #587 Gepost op: 06 July 2025, 14:42:02 »
Ik ben wel heel benieuwd naar waar/hoe die leidingen lopen,is dat op van de bouw tekeningen van hierboven ,duidelijk te maken ?
Ook ik vind het raar dat het erop lijkt dat zoiets als een kadaster daar schijnbaar niet bestaat.
Of bestaat het wel maar zijn zaken zoals leidingen e.d. daar niet op tekening te vinden ?
Dat zou nog gekker zijn  ???
Afwachten wat dit voor consequenties zal gaan hebben voor dat project.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

emmenaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #588 Gepost op: 12 July 2025, 10:39:26 »
De bouw van het nieuwe perron in Coevorden is gegund aan Dura Vermeer.
ProRail gunt uitvoering spoorwerkzaamheden Coevorden aan Dura Vermeer | ProRail https://share.google/5mvjjqWTRT7crQYLN

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #589 Gepost op: 14 July 2025, 16:15:27 »
Daar er in Uelsen grote Schutters feesten zijn, is het op de diverse bouwplaatsen in de omgeving betrekkelijk rustig! Goed weer om eens te gaan kijken hoe de zaken er langs RB61 voorstaan.


2468-023 Ik kreeg via-via een tweetal plaatjes opgestuurd van de werken op Laarwald. Hierop ie te zien hoe de aannemer druk doende is om de voormalige weegbrug, die voor het wegverkeer bestemd was, weg te saneren .


2469-024 Groot en zwaar materiaal is nodig om het gewapend beton de baas te kunnen.


2470-1132 Zo ziet het er vandaag (maandag 14/7/25) dan uit


2471-1133  De slagboom heeft hier ook elke functie verloren.


2472-1134 Helaas zullen enkele van deze mooie bomen het veld moeten ruimen tbv enkele parkeerplaatsen voor het heilige blik.


2473-1135 De landelijke rust kan je nu nog gewoon proeven!


2474  Station Laarwald zoals het er nu (nog) bij staat.

Hierna doorgereden naar Emlichheim en vandaar valt niets te melden dan alleen dat alle sporen, die twee weken terug nog volstonden met vierassige zelflossers, nu allemaal leeg waren.


2475-1140 Hoogstede gaf een ander beeld te zien. Waarschijnlijk waren alle noeste werkers op de festplatz in Uelsen te vinden. Een eenzame chauffeur uit het naburige Emsland was de enige die wat aan het doen was.


2476-1138 Toen de container op zijn plek stond had ik alle gelegenheid om onderstaande plaatjes van het perron in aanleg te maken.


2477-1141


2478-1136


2479-1142


2480-1139 Zo dit was het dan weer.

Even een vraagje aan de desbetreffende, als het niet op de "normale" manier gaat doe ik het maar op deze manier! "waarom krijg ik geen antwoord op mijn PB aan het bestuur?"
Hans




« Laatst bewerkt op: 14 July 2025, 16:24:15 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #590 Gepost op: 14 July 2025, 18:53:09 »
Laarwald, ben er gisteren geweest, om wat foto's te maken van de details, ben bezig met een ontwerp voor een 3d print. Mocht iemand er ook 1 willen, laat maar weten via pb.



grtz Rob

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #591 Gepost op: 14 July 2025, 18:57:23 »
Welk CAD ontwerp pakket gebruik je hiervoor?

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #592 Gepost op: 14 July 2025, 19:15:07 »
Tinkercad  :)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #593 Gepost op: 14 July 2025, 19:22:52 »
Heb ik deze ook mee gemaakt, station Losser, maar ik heb ook Bentheim, Bentheimnord en nog zo wat seinhuisjes. Lukken steeds beter, zelfs met een el cheapo printer, een hobby binnen de hobby.





grtz rob

deBult

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #594 Gepost op: 16 July 2025, 08:26:21 »
Wellicht al eerder gepost (dit kreeg ik aangereikt op het buur-forum)

Baanplannen Coevorden (scroll naar beneden)https://www.nols-maatschappij.info/Stations/NOLS_coevorden_v1.php

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #595 Gepost op: 19 July 2025, 18:25:23 »
Bouwwerkzaamheden in het stationsgebied van Nordhorn vorderen gestaag.


2481 Rechts op de foto gaat het allemaal gebeuren. Bij de auto’s in het midden van de foto ligt de bedoelde overweg in de Bernhardstrasse

De stad Nordhorn houdt zich bezig met de herinrichting van de toegangsweg naar het voormalige NINO-terrein, en onder toezicht van de Bentheimer Eisenbahn (BE) wordt er gewerkt aan de uitbreiding van het stationsplein. Voor deze uitgebreide herinrichting werkzaamheden is de rijbaan van de Frensdorfer Ring versmald tot één rijstrook in elke richting. Het gemeentelijke bouwproject bevindt zich momenteel nog in de eerste van vijf bouwfasen. Vertragingen worden op dit moment niet verwacht, dus het stadsbestuur verwacht dat de bouwwerkzaamheden in juli 2024 klaar zullen zijn
Terwijl de werkzaamheden aan de ingang van de Nino-Allee bedoeld zijn om het individuele verkeer voor auto's en fietsers te vereenvoudigen, wordt er ook op het aangrenzende terrein van de Bentheimer Eisenbahn meer ruimte gecreëerd voor het busverkeer. De bestaande uitrit wordt verplaatst, zodat de verkeerslichten, die het busverkeer naar de Frensdorfer Ring op dit punt regelen, in een latere bouwfase worden verwijderd. De BE voert momenteel grondwerken uit voor de uitbreiding van de geplande twee extra stopplaatsen Men verwacht dat ook deze werkzaamheden in de zomer van 2024 gerealiseerd zijn.
Het stationsgebied van Nordhorn wordt verder opgewaardeerd met de aanleg van een doorlopende verbinding tussen de Denekamperstrasse en de Paulstrasse. Deze weg komt ten zuidwesten van het bestaande BE perron.
De nieuwe eenrichtingsstraat wordt zo'n 450 meter lang. Langs de weg komen ongeveer 150 fietsparkeerplaatsen.
Er zal ongeveer 1,5 miljoen euro worden geïnvesteerd in deze bouwprojecten. De opdrachtgever is de Bentheimer Eisenbahn (BE). De kosten worden gedragen door de stad Nordhorn. De vakscholen in dit gebied worden in het geheel geïntegreerd in het totaalconcept van de stationsomgeving. Op middellange termijn is ook de bouw van een nieuwe overweg voor voetgangers- en fietsverkeer aan de oostkant van het stationsterrein gepland. Deze overweg in de Bernhard-Niehues-Straße, zal in de toekomst volledig “uitgerangeerd” worden.
Vooraf was er aan de naamgeving van deze straat een levendige discussie ontstaan. Met negen stemmen tegen en vier onthoudingen stemde de gemeenteraad van Nordhorn in zijn speciale Vergadering op 18 September. Juni voor de naam "Ladestraße". In bedoelde vergadering had de commissaris voor gelijke kansen, Anja Milewski, zich opnieuw duidelijk uitgesproken tegen dit besluit. Ze wees erop dat de gemeente Nordhorn in 2018 in een fundamenteel besluit had besloten om te werken aan een evenwicht in de verhouding van 80 mannelijke en zes vrouwelijke straatnamen. Nieuwe straten moeten daarom uitsluitend naar vrouwen worden vernoemd. Anja Milewski voerde aan dat er geen enkele redenen te bedenken is voor een uitzondering op dit besluit. De nieuwe verbinding tussen de Denekamper Straße en de Paulstraße Gaat dan ook “Ladestrasse” worden. Dit komt uit de wens om een verwijzing naar het verleden te maken, aangezien de weg heel dicht langs het station loopt en in het verleden werd gebruikt om goederen te laden, te lossen en overteslaan. Eerder had " Milewski” in de commissie voor stedelijke ontwikkeling de naam Clara-Jaschke-Straße voorgesteld. Clara Jaschke was nauw betrokken bij de vooruitgang van de vrouwenbeweging bij de spoorwegen en een van de eerste vrouwelijke spoorwegarbeiders in Duitsland.


2482  Zicht op de binnenkort definitief verdwenen overweg in de Bernhardstrasse. Deze overweg zal vervangen worden door een fiets en voetgangersoverweg.



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #596 Gepost op: Vandaag om 13:27:51 »
Zondag 20-07-2025
Het is een warme dag en lekker rustig op de weg. Na in Wilsum getankt te hebben (1.49 de liter) doorgereden naar Hoogstee zoal Hoogstede in het Plat Duits bekent staat.


2483-1144 Niet veel verschil te zien met een week geleden. De betonnenperronwanden zijn wat verder doorgetrokken. Op en tussen de rails” zag ik enkele groene markeringen.


2484-1145  Deze dus! Ik weet niet waar die markeringen voor dienen, waarschijnlijk moet ik dit zien in combinatie met de “put” links van het spoor. (contacten voor een lichtsein of overweg?)


2485-1150 Enkele betonnen DB putwanden die nog op hen plaats in het zand aangebracht moeten worden


2486-1143 Gezien in de richting van Meligheid. Het getoonde sein is nog niet buiten werking en zal eerdaags vervangen worden, net zo als de overwegmarkeringen.


2487-1153 gezien vanaf de Brandweerkazerne.


2488-1151 Overzicht


2489-1146 Op het toekomstige “stationsplein” is de verharding al aangebracht


2490-1149 Zou dit het nieuwe station zijn?


2491-1147 Zomaar, staat gewoon langs de ladestrasse.


2492-1148 Wel erg klein He.


2493 -1152 Zo dat was het weer voor Hoogstee.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:32:16 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 506
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #597 Gepost op: Vandaag om 15:53:42 »
Zouden ze daar terug met een paarden(tram)-trein gaan rijden? :angel: