Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 11:39:14
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 107867 keer)

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #210 Gepost op: 04 augustus 2021, 21:52:00 »
Ik ben op dit moment op vakantie in Neuenhaus en campeer vlak naast het spoor.  ;D Vandaar dat ik met een paar nieuwe plaatjes kan komen.


7 Op station Emlichheim zijn nu in richting Coevorden twee rangeerseinen geplaatst en een uitrijsein langs het vernieuwde uithaalspoor (een beetje verstopt tussen de takken).


8 En het andere uitrijsein staat op de achtergrond van de foto aan het hoofdspoor vlak bij het perron dat Graf Mec voor de Sinterklaastreinen gebruikt (sorry voor de slechte foto).


9 Dit is ook nog interessant: een hooggeplaatst rangeersein aan het havenspoor

Bij de wissels richting Neuenhaus en het havenspoor zijn laaggeplaatste rangeerseinen opgesteld. Helaas lukt het me niet om die te uploaden. Ook de nieuwe inrijseinen zijn geplaatst. Alleen in Laar en Coevorden missen nu nog de nieuwe seinen (daar ben ik ook nog wezen kijken: in Laar wordt op dit moment druk gewerkt).

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #211 Gepost op: 05 augustus 2021, 09:30:38 »
Bedankt voor de update.  (y)
Benieuwd of men nog iets aan de sporensituatie in Coevorden (Heege) gaat doen. Daar moeten straks de personentreinen tussen de goederensporen door als ik op SporenPlan.nl kijk.
Groet, Frank

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #212 Gepost op: 07 augustus 2021, 12:46:25 »
Zo ziet de Grafschaft eruit op een mooie zonnige dag.


471 Recht in de midden, aan de bovenrand van de foto, zijn nog net de koeltorens van de Emsland centrale, aan de bekende Emsland lijn te zien.


472 In het midden is nog net een glimp van station Bad Bentheim te zien. Rechts gaat met een grote boog  naar boven de regiolijn van de BE richting Coevorden.


473 Wat dichter bij gehaald


474 Een trouwe wachter op de Burgt Bentheim.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2021, 12:55:13 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #213 Gepost op: 07 augustus 2021, 15:46:13 »
Afgelopen donderdag, op 5 augustus 2021, werd het officiële einde van de olietreinen op de Bentheimer Eisenbahn beklonken.
Er werd een laatste rit gereden met de Graf Mec D 12, een MaK 240B uit 1957, die een set van zeven (lege) ketelwagens trok. De olie uit het veld rondom Emlichheim gaat inmiddels via een pijpleiding naar Osterwald en van daar verder naar de raffinaderij in Lingen. Het olievervoer heeft een lange geschiedenis bij de BE en was jarenlang een belangrijk standbeen van het bedrijf.
Op Drehscheibe Online staan enkele foto's van de rit die donderdag gereden werd voor (bepaalde) fotografen. Es war einmal...

foto: bij Esche op 1 juni 2021:


« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2021, 15:48:24 door Bart Donker »
Groetjes, Bart

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #214 Gepost op: 08 augustus 2021, 22:36:41 »
Zoiets als dat olievervoer, dat zal een grote deel van de kurk zijn geweest waar het bedrijf financieel op draaide. Is het wegvallen ervan nu een groot probleem voor de Bentheimer Eisenbahn? Ze zullen wel een redelijke boterham aan het recent opgestartte reizigersvervoer verdienen, maar toch.

Blijft gewoon interessant, dit soort nog-steeds-overlevende lijntjes. Zeker als opeens het reizigersverkeer weer opbloeit, iets dat jaren geleden volstrekt ondenkbaar was geweest.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #215 Gepost op: 09 augustus 2021, 10:32:57 »
De BE heeft (had) ook reizigersverkeer per bus. Het is (was) ook een busbedrijf. Dus vragen van mijn kant zijn:
Gaat het reizigersverkeer per trein ten koste van de bus?
Komt het reizigersverkeer per trein bovenop dat van de bus?
Zijn er bijv buschauffeurs ontslagen en zijn ze omgeschoold tot machinist[size=78%]?[/size]
Jeroen

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #216 Gepost op: 09 augustus 2021, 15:13:12 »
Zoiets als dat olievervoer, dat zal een grote deel van de kurk zijn geweest waar het bedrijf financieel op draaide. Is het wegvallen ervan nu een groot probleem voor de Bentheimer Eisenbahn? Ze zullen wel een redelijke boterham aan het recent opgestartte reizigersvervoer verdienen, maar toch.

De top van het olievervoer lag in de tijd na de oorlog toen er in het Emsland olievondsten werden aangeboord en dus al heel ver achter ons, het ingebruiknemen van de pijpleiding vanaf Osterwald in 1964 was een forse slag voor het bedrijf. Hierna heeft men het personenvervoer per spoor stap voor stap wegbezuinigd en is in plaats daarvan busdiensten gaan aanbieden. Na magere jaren werd vanaf begin jaren 1980 het cementvervoer opgenomen en zelfs nieuwe loc's gekocht (D23 in 1980, D24 in 1983). Ook op DB sporen werd gereden:, bijvoorbeeld olietreinen Barnstorf - Lingen en een tijd lang een nachtelijke rit met een cementtrein naar Lengerich.
Sinds begin 2020 heeft de BE geen licentie meer om op DB Netz lijnen te rijden.

De BE heeft (had) ook reizigersverkeer per bus. Het is (was) ook een busbedrijf. Dus vragen van mijn kant zijn:
Gaat het reizigersverkeer per trein ten koste van de bus?
Komt het reizigersverkeer per trein bovenop dat van de bus?
Zijn er bijv buschauffeurs ontslagen en zijn ze omgeschoold tot machinist[size=78%]?[/size]
Het antwoord op beide eerste vragen zal waarschijnlijk "ja" zijn: Een deel van de scholieren die voorheen per bus ging, gaat nu per trein. Maar er zullen ook nieuwe klanten zijn aangetrokken, nu er een directe verbinding naar Bad Bentheim is. Als je ten noorden van Nordhorn woont, kan dat een aantrekkelijk alternatief zijn voor de vollopende straten naar en rond Nordhorn, zeker in de spits. Op de laatste vraag heb ik geen antwoord paraat.
Groetjes, Bart

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #217 Gepost op: 09 augustus 2021, 21:20:28 »
Zoals Bart al schrijft was het in de jaren 60 een groot probleem dat een groot deel van het olievervoer wegviel, want van de 900.000 ton goederen was 600.000 olie. Dat was de afgelopen jaren niet meer zo.

Wat de vragen van Jeronimus betreft: volgens de kosten-baten-rekening was het de bedoeling dat door de trein een aantal bussen worden bespaard, dus het is zeker ten koste gegaan van de bus. Tegelijkertijd rijd er mij vanuit Veldhausen nog steeds een bus in richting Nordhorn en van daar een bus naar Bentheim: dus de buslijn is niet volledig verdwenen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #218 Gepost op: 09 augustus 2021, 23:04:03 »

476 Aanwijzer in de stationshal van station Neuenhaus.


477

478 Twee van boven genoemde bussen voor het station van Neuenhaus

Op pad met de Fietsenbus
Altijd droog op uw bestemming – ook bij slecht weer. Met de Fietsenbus ben je flexibel. Breid spontaan de straal van je tour uit – individuele fietservaringen zijn gegarandeerd. Het principe is simpel: zet fietsen op de trailer, stap in en uit! Plaats je fiets op de trailer en koop een normaal ticket naar je volgende bestemming. Met de Fietsbus op de Fietsbus kost slechts 1,10 €. De bussen rijden elk uur op lijn 10: Neuenhaus – Uelsen – Itterbeck – Emlichheim Op lijn 161 rijden de bussen om de twee uur: Nordhorn – Wietmarschen – Lingen
Daarnaast rijden er op de lijn van de Regiopa Express – RB 56 elk uur treinen: Bad Bentheim – Nordhorn – Neuenhaus
In combinatie met het bus-trein combiticket (Niedergrafschaft-, Obergrafschaft- en Grafschaft-Ticket) kost het fietsvervoer in de Regiopa-Express (RB56) 1,10 € per dag/fiets. Meer informatie over de tariefstructuur van de trein is te bezoeken op: www.be-mobil.de
Van half maart tot het einde van de herfstvakantie is de Fietsenbus op zaterdag en zondag en op feestdagen onderweg. Tijdens de paas-, zomer- en herfstvakantie rijdt lijn 10 dagelijks in Nedersaksen. De trailer is geschikt voor maximaal 15 fietsen. Op lijn 10 is het ook mogelijk om een e-bike mee te nemen. Er zijn geen reserveringsmogelijkheden, omdat het een openbare bus is.
Heeft u vragen over de Fietsenbus, neem dan contact op met het VGB Mobiliteitscentrum, Tel.: 01803 229292
Meer informatie over de Fietsenbus is te vinden onder www.fietsenbus.de

« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2021, 09:47:07 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #219 Gepost op: 10 augustus 2021, 16:23:00 »


446  “Laarwald” kom je nergens tegen. Het hele spoorse gebeuren ligt in de Gemeente “Agterhorn! Waarvan akte!


Op een ander draadje op BNLS zag ik de link naar de Prorail Luchtfoto-atlas.
Het traject Coevorden naar Agterhorn staat er (al) in.
https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#13/52.6249/6.7571

Is er ook een Duitse variant van deze spooratlas op Internet ? Eric

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #220 Gepost op: 12 augustus 2021, 09:14:13 »
Klantenmagazine 1/2021

Ons nieuwe klantenmagazine is er!

In dit nummer staan ​​onder meer de thema's Grafschafter Carsharing, Grafschafter clubs -
stel je de revitalisering van station Nordhorn voor, cloud slide-aanbiedingen van het reisbureau Berndt Group
en nog veel meer!
Wij sturen u graag een exemplaar per post.
Klik hier voor de online editie.

Flixbus | Graafschap Bentheim

Na de verplichte corona-pauze rijden sindsdien de Flix-bussen weer in de provincie op 5 augustus 2021 Bentheim. De route loopt van Groningen naar Luchthaven Stuttgart en terug. Met haltes in Emlichheim, Nordhorn en Bad Bentheim is de Grafschaft Bentheim goed aangesloten op de langeafstandsbusdienst.
De aansluiting is vanaf maandag elke dag beschikbaar voor passagiers t/m zondag vanaf 8.10 uur vanuit Groningen en vanaf 7.55 uur vanaf Stuttgart Airport.
De route loopt van Groningen (NL) via Haren - Emlichheim - Nordhorn - Bad Bentheim - Hengelo (NL) - Enschede Centraal (NL) - Gronau - Münster - Dortmund - Siegen - Frankfurt a. M. FOB - Frankfurt Airport - Karlsruhe naar Stuttgart Airport en terug.
Voor de veiligheid van de passagiers zijn er nieuwe luchtfiltersystemen in de bussen geïnstalleerd. U dient gedurende de gehele reis een mondkapje te dragen.
Informatie over reistijden en prijzen is verkrijgbaar bij VGB op het treinstation van Nordhorn. Telefonisch op tel. 05921 80350 van maandag t/m vrijdag van 7.30 tot 17.00 uur of online .

Fotowedstrijd



479 Kent u de mooiste "PLACES THAT MOVE" in Grafschaft Bentheim? Maak een foto met je favoriete motief (bus, fiets, trein, boot, etc.), upload deze en win mooie prijzen! We kijken uit naar je foto's!
Alle informatie, deelnamevoorwaarden en de foto's van alle deelnemers die al zijn geüpload zijn hier beschikbaar. Niet vergeten: stem op de foto's van familie & vrienden!

LAATSTE OLIETREIN NA 68 JAAR
Na 68 jaar verliet donderdag de laatste olietrein het terrein van Wintershalldea in Emlichheim.



480 Wij danken u voor de goede samenwerking!

Bentheimer Eisenbahn AG ⋅ Otto-Hahn-Straße 1 ⋅ 48529 Nordhorn
Tel.: 05921 8033-0 ⋅ www.bentheimer-eisenbahn.de
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2021, 09:48:04 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #221 Gepost op: 12 augustus 2021, 12:26:32 »


481 Hoort nog bij bovenstaand bericht. Carsharing bij station neuenhaus op 10 augustus 2021
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2021, 12:38:35 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #223 Gepost op: 01 oktober 2021, 14:54:21 »
leuk Hans, bedankt!

groeten jandcargo

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #224 Gepost op: 24 oktober 2021, 16:39:10 »
Afgelopen zaterdag (23-10-21) weer eens polshoogte wezen nemen in de Kreisstadt Nordhorn.  Ik kon niet zeggen dat ik enige vooruitgang heb kunnen bespeuren bij de restauratie van het BE Station. Maar zoals gewoonlijk zal dit wel schijn zijn daar er zeer veel werkzaamheden buiten ons gezichtsveld plaats vinden.


483 Zo lag het station er bij toen ik het van de zomer voor het laatst gezien heb.



484 En zo vond ik het gisteren terug. De boom had nog steeds de zelfde blaadjes aan zijn takken hangen.



485 Er stonden wat meer fietsen clandestien tegen het hek geplaatst als van de zomer.



486 Gezien vanaf de drukke overweg richting Nederland. De boom staat nog volop in het blad!


487 Voorlopig zullen deze “BE-bedrijfsgebouwen” nog wel een poosje blijven.


488 Norhorn gezien in de richting Neuenhaus

Hierna een stukje verder gereden naar het onderkomen van de MEC aan de Kukkertshaven.



489 Het hek was open en het eerste wat opviel was een goed geconserveerde krukas met twee spaakwielen welke waarschijnlijk afkomstig was van een gesloopte BE-ELNA stoomlocomotief. Volgens mijn zegsman ter plaatse zal dit ook het enige onderdeel van een stoomlocomotief blijven.


490  Er is niet stil gezeten bij de MEC. Er is een nieuw wissel en een stuk spoor aangelegd. Dit is niet het aanloopspoor naar de geplande draaischijf maar een van de gewenste opstelsporen.


491 Op de plek waar voorheen de segmenten van de draaischijf lagen, die zijn alleen een stukje opgeschoven, is nu een betonnen plaat gestort als fundament voor het nieuwe ontvangstgebouw.



492 Links van deze waterput voor de waterkolom staat het geraamte van een goederenwagen uit 1800 zoveel. Dit geraamte krijg een plaatsje op de betonnen plaat en gaat dus als ontvangstgebouwtje fungeren. Onderstel en wielassen waren/zijn voor dit type wagen niet meer voorhanden! Vandaar deze oplossing. Boven de put ligt de waterkolom die op de fundatie moet worden geplaatst. Recht is de originele BE sneeuwploeg nog te zien.



493 Je zou denken dat het deze kolom uit Neuenhaus is! Niets is minderwaar. Deze kolom is verkocht aan de club binnen Duitsland daar het geen origineel BE exemplaar is. Dat is degene boven de put wel



494 Zag ik dit bij ons vorige bezoek er nog zo bij staan



495 Nu stond het wat verder weg te wachten om door de nieuwe koper opgehaald te worden. Helaas past dit object binnen de doelstelling van de huidige MEC (= geen geld, ruimte en mankracht)



496 De BE sneeuwploeg met een opvallende afwijking


497 Hoezo moet al je materiaal uitgerust worden met verende buffers?


498 Simpel en doeltreffend
 

499-500 Sneeuwploegen


501 In de loods was en is men drukbezig om de trein voor de eerst komende Sonderfart in orde te brengen


502 Grote vraag of dat ze het kunnen halen!!!Met of zonder zwarte Pieten.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2021, 22:54:46 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.