Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:55:22
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
EifelBurgenBahn door Noordernet
Vandaag om 19:44:56
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:40:36
3,51° ofzoiets 😉 door Noordernet
Vandaag om 19:33:48
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
bovenleiding Mader door Marc tramt
Vandaag om 19:26:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 110192 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2989
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #180 Gepost op: 30 mei 2021, 14:56:15 »
Dank voor de mooie foto’s. Er is veel inspiratie uit te halen.

Wolter D.
Moins mais mieux.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #181 Gepost op: 30 mei 2021, 16:05:30 »
 Na Veldhausen door gereden naar de afsplitsing in Esche







380 381 en 382Als je deze panoramafoto’s achter elkaar leg dan heb je een goed overzicht van het “olie” spoor in Esche Helemaal achterin draaid het spoor naar rechts richting Laad/los station van de Exxon.


383 Deze plaat behoef geen uitleg neem ik aan?



384  net na het wissel komen we dit stop-ontspoorblok tegen. Het hout heeft zotezien zijn beste tijd gehad.



385 Detail van het blok







386 387 en 388 Maar dan;; zoals in Eimlichheim worden de wissels in de hoofdbaan electies en op afstand bediend!
Onderdelen van de bediening. Allemaal gloednieuw







389, 390 en 391 De verwijderde onderdelen van het handbediende wissel!



392 Direct na het vernieuwde wissel en de wisselhouten  gaat het hoofdspoor verder op de Y-schwellen en blijft het oliespoor op hout doorgaan.



393 Maar of dat lang zal duren?


394 Nu er tractie op het spoor staat is de ondergrond bescherming goed te zien

Nu even wat anders, Ik wist niet dat spoorwerktuigen van aannemers ook geregistreerd stonden als spoorwagen






395 396 en 397 De Atlas en zijn plakplaatje


398 en 399 Ook het aanhangvoertuig zit in deze registratie





400 En het is ook nog eens beremd!
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2021, 20:41:28 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #182 Gepost op: 30 mei 2021, 20:20:29 »
@Bart: Er is al infrastructuur voor het buspersoneel: vlak bij het huidige perron dat voor speciale ritten zoals de Sinterklaastrein wordt gebruikt staat midden in de keerlus voor de bussen een klein gebouwtje. Het doorgangetje was aan de andere kant van de sporen ongeveer op de hoogte van de Landhandel die naast de keerlus staat.

@wimke: Ik dacht eerst ook dat ze het huidige perron gaan gebruiken, maar in de Grafschafter Nachrichten van 21 Januari 2021 stond een artikel met een foto waarin wordt gezegd dat er een "Mittelbahnsteig" komt. Dat is ook de reden waarom één rangeerspoor moest wijken en er daardoor zoveel ruimte tussen het hoofdspoor en het nieuw rangeerspoor zit.

@Hans: Hartelijk dank voor de prachtige foto's! Een vraag: is het verstandig dat ik de nummers bij mijn foto's aanpas op de nummers bij jouw foto's?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #183 Gepost op: 30 mei 2021, 20:37:57 »
Nee hoor mijn beste, die nummers zijn alleen voor mij van betekenis (ivm evt terug zoeken.)
Misschien een eigennummering?
Ben ook nog met iets anders bezig, maar dat is voor in een ander draadje ;D



« Laatst bewerkt op: 30 mei 2021, 20:55:30 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #184 Gepost op: 14 juni 2021, 11:32:09 »
Voor "Land" in de aanhef, Niedersachen lezen





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #185 Gepost op: 14 juni 2021, 13:24:30 »
Boeiend draadje! (y)

...
366 Op de brug over het Nordhorn-Almelokanaal zag ik deze constructie staan
...
368 Spoorbrug BE over het Nordhorn-Almelokanaal

In goed Nederlands heet dat het Kanaal Almelo-Nordhorn ;)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #186 Gepost op: 14 juni 2021, 13:32:40 »
Kan wel zijn, maar de Duitsers denken daar dus anders over :)
Aangezien de plaatjes in Duitsland genomen zijn, en ook het informatiebord daar staat, houden we ons aan de geldende regionale naamgeving.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #187 Gepost op: 14 juni 2021, 13:51:57 »
Je bent Nederlander en op een Nederlands forum, maar nu komen we in een "Nauw van Calais" / "Straat van Dover" discussie en daar waag ik me niet aan. Ik geef je daarom maar gewoon gelijk.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #188 Gepost op: 17 juni 2021, 20:57:37 »
Hier zijn de verschillen nog te overzien. Bij Schoonebeek heeft een rivier aan de ene walkant een totaal andere naam dan aan de andere kant: Grenzaa versus Schoonebeker Diep (diverse schrijfwijzen). De plaatselijke NL-bevolking geeft daar weer andere namen aan: 'Stroom' en 'de Beek'. Wordt er maar wijs uit.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9158
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #189 Gepost op: 19 juni 2021, 14:37:52 »
Je bent Nederlander en op een Nederlands forum,

En Hans woont in Duitsland, vandaar loopt het kanaal van Nordhorn naar Almelo.. ;D

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #190 Gepost op: 19 juni 2021, 14:47:11 »
 :) ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #191 Gepost op: 20 juni 2021, 17:45:03 »
En Hans woont in Duitsland, vandaar loopt het kanaal van Nordhorn naar Almelo.. ;D

Begrijp ik nou dat je als rechtgeaarde Tukker een Zeeuw gaat helpen die hier duidelijk van het padje is? ;D

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #192 Gepost op: 22 juni 2021, 17:11:32 »
Vandaag, op de eerste dag van de zomer ( dinsdag de 22 juni) een rondje langs de westelijke kant van de BE gemaakt




401  Precies op de grens van D-NL zag ik dit bordje staan. Kunnen hier dus ook niet zonder subsidie!



402 Bij dat bord voel ik mij veel beter thuis.!!



403  Kijken hier recht Nederland in. Van de beoogde vooruitgang, zoals beveiliging en automatisering, is nog weinig tot niets te zien. Wissels worden nog steeds met de hand bediend.



404 Een paar stappen terug op Duit gebied, maar met ons gezicht naar het beloofde land, zien we dat het wissel naar het wacht/inhaalspoor wel voorzien is van electrischebediening



505 Zoals overal langs de baan worden ook hier de wisselseinen bij het oud ijzer geplaatst.



506 De overweg in de Brusselseweg is al een tijdje voorzien van halve overweg bomen die door de rangeerder of Machinist zelf geactiveerd moeten worden



407 Rechts voor het sein zijn de sleutelkastjes voor de bediening van de overweg te vinden.



408 Dit sein zal op termijn vervangen worden door een modern lichtsein van Duitse snit



409 In Laarwald was het een drukte van belang. De uitvoerder had hier een soort van depot ingericht voor de werkzaamheden richting Nederland. De Krollen reden af en aan



410  Alle Krollen deden dienst met een aanhang rijtuig

411 tot 418 Wat plaatjes van een gewone “kantoor” dag! Let even op de driepuntsverlichting en het rode sluitlicht.  Als de platte wagen op de rails staat word er een heuse remproef genomen! Alles is beremd!

















Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
  • de hondsrug baan
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #193 Gepost op: 22 juni 2021, 21:52:39 »
Hoi,

Fraaie foto's Hans, hoop dat ik binnenkort ook weer even die kant op kan (Emlichheim) om de boodschappen en te tanken , ben er nu een ruim jaar niet meer geweest.



mvgr Evert ven Bas

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #194 Gepost op: 23 juni 2021, 13:43:58 »
Vervolg op gisteren 22 juni




419  Bezoekje gebracht aan de laadplaats voor de ruwe olietrein. De slagboom over de gedeeltelijke openbare weg naar de Exxon is er nog steeds



420  Alhoewel het terrein nu leeg is, blijft volgens de laatste berichten, het vervoer van de ruwe olie door de Bentheimer Eisenbahn voorlopig nog wel even doorgaan



421 Zicht van het oliespoor richting stad. Aan het zichtbare eind sluit dit oliespoor aan op de stamlijn die  in een ver verleden helemaal om de plant heen liep richting kanaal.



422 Nu is dat spoor door middel van een bord afgesloten voor doorgaand verkeer.



423 gedeelte van het spoor is gelegd op betonnen dwarsliggers



424 en het andere deel op , voor wat er nog over is, eikenhouten bielsen.



425 De voormalige rondgaande stamlijn wordt hier permanent geblokkeerd door een container onder een afdakje



426 Achterin bij de platte werkwagen komt het “oliespoor” het terrein van de Bentheimer op. Dit spoor is dus geheel vernieuwd. Rechts de parkeerplaats van de bussen en de Aldi



427  Aansluiting naar links op de hoofdbaan richting Coevorden. De achterliggende overweg is niet beveiligd met slagbomen.



428 Zicht over de hoofdbaan richting westen. Opvallend is wel dat alle wissels, incl. het stopontspoorblok, nog steeds hand bediend zijn



429 Leuk motief voor de modelbaan. Slingertje meer of minder maakt hier ook niet uit!



430 Het mechanisme is zelfs geheel vernieuwd.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.