Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:36:08
Wensendraadje Nederlands 2020 door Martin Hornis
Vandaag om 10:32:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 10:18:29
Complete baan: enig idee van de waarde? door zuylen
Vandaag om 10:16:32
Bouw Bührtal III door Daniel Caso
Vandaag om 09:50:32
1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Daniel Caso
Vandaag om 09:45:51
NTM goederenwagens in Spoor-0 door 1795
Vandaag om 09:39:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mardig23
Vandaag om 09:23:59
Bouw Loc NS serie 2100/HSM 500 in H0 (Philotrain kit 870/37) door Gerrit F
Vandaag om 08:39:27
BNLS trammodule “Centraal Station” door Tulpendaal
Vandaag om 06:16:41
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
08 december 2019, 23:43:58
NS 6100 van GM&S door ingenium
08 december 2019, 23:42:30
Led op voetjes voor huisverlichting, bestaat dit? door Kees Hoeks
08 december 2019, 23:22:53
Auto botst in Waalhaven tegen goederentrein door Menno
08 december 2019, 23:17:35
Led loeplamp door Menno
08 december 2019, 23:12:27
Opknappen oude Trix Express door J. Moors
08 december 2019, 23:08:32
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
08 december 2019, 23:02:36
Projekt 083-338 door 44
08 december 2019, 22:39:25
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
08 december 2019, 22:35:57
Schwarzburg door 44
08 december 2019, 22:34:35
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door nachbar
08 december 2019, 22:15:09
Aalsmeer in N door alfisti-164
08 december 2019, 22:14:47
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door Erik
08 december 2019, 22:13:31
Watertoren van Wageningen. door NS264
08 december 2019, 21:51:26
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Wim Corduwener
08 december 2019, 21:47:55
NS modelbaan Hoekdam H0 door NS264
08 december 2019, 21:36:21
Haarsem aan Zee H0 door NS264
08 december 2019, 21:20:26
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
08 december 2019, 21:10:56
Frans loodsje door Noordernet
08 december 2019, 20:56:17
Fleischmann 4203 rijdt scheef door Gerrit F
08 december 2019, 20:42:27
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 15251 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13468
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #60 Gepost op: 17 juli 2019, 22:09:55 »
Ja, als er ergens een telefoon aanwezig is (in een kastje in de buurt van een (blok)sein of bijvoorbeeld in een baanwachtershuisje dan wordt zo'n kastje of gebouw gekenmerkt met een zwarte "F" op een wit veld.
Maar dat heeft in principe niks met een sein zelf van doen. Inrijseinen (en ook uitrijseinen) worden gekenmerkt met letters, zo heten ze.  Vanuit de (kilometer)telrichting heet het eerste sein (inrijsein) doorgaans "A", tegen de telrichting in heet het inrijsein dan "F", uitrijseinen resp. "N" en "P".

Het sein op de foto is dus het inrijsein aan de "F"-kant.
Als je begrijpt wat ik bedoel.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1150
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #61 Gepost op: 18 juli 2019, 09:56:12 »
In een artikel van eisenbahnkurier  had ik gelezen dat de beveiliging/treindienstleiding in nordhorn station zou zitten,
Im März 2015 hatte die niedersächsische Landesregierung beschlossen, die Reaktivierung des SPNV bei der BE finanziell zu fördern. Für die Reaktivierung hatten sich alle Parteien in der Landesregierung, im Kreistag und in den Kommunen ausgesprochen. Dieser Konsens in Politik und Bevölkerung sorgte für eine verhältnismäßig schnelle und problemlose Umsetzung des Beschlusses. Zunächst waren rund 60.000 Ingenieur- und Technikerstunden nötig, um die für den Personenverkehr notwendigen Arbeiten zu planen und zu betreuen (Oberbausanierung für eine Höchstgeschwindigkeit von 80 km/h, Bau neuer Gleise in den Bahnhöfen Neuenhaus, Nordhorn, Nordhorn Süd und Hestrup für Zugkreuzungen und -überholungen, Bau eines Elektronischen Stellwerks in Nordhorn, von dem aus 66 Signale (mit PZB 90 gesichert) und 20 Weichen bedient werden. Alle Bahnübergänge entlang des SPNV-Streckenabschnittes, die sich nicht aufheben ließen, wurden technisch gesichert. Im Bahnhof Neuenhaus wurde ein neuer Seitenbahnsteig, im Bahnhof Nordhorn ein neuer Mittelbahnsteig gebaut, beide teilweise überdacht. In Neuenhaus Süd und Nordhorn-Blanke wurde neue Haltepunkte geschaffen, um die Städte besser mit dem SPNV zu verknüpfen. In Quendorf wurde benachbart zum ehemaligen Bahnhof ein Haltepunkt errichtet, von dem aus ein Buszubringer nach Schüttorf verkehrt, so dass auch diese Stadt vom SPNV profitiert. Die Bahnsteige aller Bahnhöfe und Haltepunkte haben eine Länge von 110 m und eine Höhe von 76 cm. Die Bahnsteighöhe entspricht der im IC-Bahnhof Bad Bentheim, so dass nun an allen Bahnsteigen barrierefrei ein- und ausgestiegen werden kann.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2019, 09:59:25 door dennie »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10564
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #62 Gepost op: 18 juli 2019, 10:39:30 »
Ik zal morgen eens een foto maken van het paaltje wat ik in de voortuin heb staan. Worden de Duitsers nu nog stil van ;D

De beloofde foto's van het paaltje!

 

Beetje moeilijk te zien, daarom een grotere uitsnede gemaakt


Tot nu toe heeft nog niemand er een op of aanmerking over gemaakt, alhoewel er soms met gefronste wenkbrauwen naar gekeken word.

Mocht er wel iemand zijn commentaar leveren dan laat ik hem dit plaatje zien :)

Gewoon StaatsSpoor en niets anders. Je kan overal wel wat achter zoeken!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10564
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #63 Gepost op: 04 augustus 2019, 10:34:51 »

099 Uit de Sontagszeitung van 4 augustus 2019. Let op, de rit begint al in Neuenhaus, dus over de nieuwe baan!


100 Hier haalt dat nog de krant omdat het zo nieuw is
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

6martinus5

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #64 Gepost op: 04 augustus 2019, 15:29:43 »
Mbt de opmerming over het links afhandelen vh treinverkeer in station Nordhorn en de daaruit voorkomende vraag richting gelijksoortige vragen 8n Nederldse stations: .Station Terborg heeft ook een eilandperron waar links gekruisd wordt, evenals Aalten, Vorden, Lochem en Delden. Volgens mij was dit vrij standaard bij stations aan enkelsporige lijnen met tprb of (v)cvl beveiliging die een eilandperron hadden.


Overigens erg "dapper" om dat grenspaaltje van de Staatsspoorwegen in uw duitse tuin  aan te leggen. Wel de voordelen van een woning over de grens willen hebben maar ondertussen. Realiseert u zich, dat hoe relatief dicht u nog bij Nederland woonachtig bent, u gewoon ahw naar Duitsland geemigreerd bent? En u zich voor uw eigen woonplezier,  het best aan de Duitse actuele uitgangspunten vwb humor en andere omgangsvormen kunt houden Daar waar u blijkbaar mes wilt shockeren, voor zover ik begrijp, vertegenwoordigt een groepering die er juist op uit waren om mens en groepen
te pesten,  uit te sluiten en nog veel erger. Gelukkig heeft de huidige Duitser daar weinig meer mee op. Aan ons de uitdaging om daarin mee te gaan en subtiele dingen zoals dit paaltje te heroverwegen in de duitse tuin.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2019, 16:08:56 door 6martinus5 »

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1600
  • Dieselpower rules!
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #65 Gepost op: 05 augustus 2019, 06:33:45 »
Bericht Graf MEC op FB afgelopen zaterdag:

Ihr fragt euch Sicher, was ist jetzt mit der Halle? was ist mit den Fahrzeugen? sind die Gleise alle schon fertig?

Am 18.08.2019 öffnen wir das erstemal unsere Tore der Halle für die Öffendlichkeit um Euch den ersten Einblick zu geben was gemacht worden ist und was noch kommen soll.

Also besucht uns am 18.08,2019 zwischen 10Uhr und 18Uhr in der neuen Fahrzeughalle am Klukkerthafen.

“Helaas” ben ik dan op vakantie 😏
Diesel- en smalspoorliefhebber
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #66 Gepost op: 05 augustus 2019, 21:31:03 »
Hallo,

Deze week weer naar de bentheimer eisenbahn geweest. Personenmaterieel staat in coevorden bij de haven. Dik achter de hekken. Ook de losweg staat nu volledig in de hekken. Echt jammer want je kon er soms mooie plaatjes maken.
Ook het olietreintje van tussen de middag op de foto gezet. Eerder zei ik hier dat het olievervoer dit jaar stopt. IK sprak echter een rangeerder en die vertelde dat het zeker juni 2020 wordt  want de pijpleiding is nog niet klaar. Dus er zijn nog kansen voor iedereen om het vast te leggen.
Ook nog een leuk ritje gemaakt Neuenhaus = Bentheim vv

groeten jandcargo

Bertholdowitsch

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #67 Gepost op: 10 augustus 2019, 12:27:04 »
Reinout ik was ook al raar het kijken van die neben signale,
ik had wel  de brede ks- seintype wel verwacht zoals hieronder maar zonder het 10 getal

of de smallere ks sein type hieronder

Maar wat ik ook afvraag vanuit waar worden ze bedient, door db netze of door bentheimer eisenbahn zelf?
groet dennie

De seinen worden door de Bentheimer Eisenbahn zelf bedient vanuit tijdelijke containers naast het stationsgebouw in Nordhorn. Zodra het stationsgebouw gerestaureerd is, gaat de aansturing van de seinen en wissels binnen dat gebouw een plaats krijgen. De seinen tussen Bentheim en Neuenhaus zijn Ks-seinen, maar wel in een door mij ook nog niet geziene bouwtype.
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2019, 17:21:23 door Bertholdowitsch »

Bertholdowitsch

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #68 Gepost op: 10 augustus 2019, 12:31:32 »
In een artikel van eisenbahnkurier  had ik gelezen dat de beveiliging/treindienstleiding in nordhorn station zou zitten.

Klopt, zie mijn vorige reactie.

Bertholdowitsch

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag
« Reactie #69 Gepost op: 10 augustus 2019, 12:38:30 »
Duitsers vinden het inderdaad officieel een sein. Dennie zal vast "het is geen hauptsignal" bedoelen.

Die seinen op de stations zijn ook wel interessant: ze hebben voor vereinfachte Nebenbahnsignale gekozen. Zeg maar de budget-lichtsignaal-versie uit de vroege jaren 70, speciaal ontwikkeld voor zijlijntjes. Ik wist niet dat die nog gebruikt werden.

Die budgetversie is trouwens op basis van dezelfde paal als die overwegsignalen gemaakt. En daarmee is het cirkeltje weer rond :)

Reinout

Dit zijn "Kombinationssignale" (Ks-Signalsystem), wat ik in de dossiers heb gelezen die voor de planning zijn gebruikt. "Vereinfachte Nebenbahnsignale" heb je alleen binnen het H/V-Signalsystem. Je kunt het verschil zien aan het feit dat binnen het Ks-System het rode lampje boven het groene zit terwijl het binnen het H/V System precies andersom is. Het is echter wel zo dat ik dit soort schermen bij een Ks-Signale nog nooit heb gezien.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10564
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #70 Gepost op: 17 augustus 2019, 20:20:13 »

100-a  Zoals eerder gemeld maakt belofte schuld. Ik ben deze avond om half zes en in de stromende regen, afgereisd naar Neuenhaus om daar de Sonderzug van de MEC op de plaat te zetten


100 Ruim op tijd in Neuenhaus aangekomen en zag daar “op verkeerd spoor” een Sonderzug staan. Na vraag bij een rode pet leerde al snel dat de door mij beoogde MEC-Zug niet zal voorrijden. Rode pet vertelde mij dat de rijtuigen van de MEC  op dit moment niet geschikt zijn om er personen mee te vervoeren. Ook de tractie is niet rijvaardig. De mannen van de MEC hebben veel tijd en energie in de verhuizing van Neuenhaus naar Nordhorm moeten  steken en daardoor bleef er geen tijd en energie meer over om die in het rollend materieel te steken. Maar “alles zal reg kom” zoals een Suid Afrikaans spreekwoord ons wil doen geloven.


101 De reguliere trein is net binnengelopen. Volgens planning zal de Sonder zug voor dit treinstel geplaatst worden.


102  Terwijl ik geduldig op het groen springen van het sein staat te wachten, trekt de 113 al op richting het uitrijsein


103 Tot mijn stomme verbazing gaat het gewoon door rood en stopt de 113 vlak na het wissel. De wagenvoerder zal wel een lastgeving op zak hebben!


104 Gestopt na het wissel. De wagenvoerder is omgelopen en heeft de drie pitten bijgezet


105 Ik had verwacht dat de stellen gezamenlijk zouden optrekken, maar er wordt niet gekoppeld


106 De passagiers van de MEC haasten zich naar het voorste treinstel


107 Als iedereen is ingestapt gaan de drie pitten weer bij en is het Abbfahrt


108 Nu staat de uitrijder wel op groen.


109 En daar gaat ze naar Bad Bentheim voor de lampionnen en het vuurwerk.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2019, 16:26:43 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1600
  • Dieselpower rules!
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #71 Gepost op: 18 augustus 2019, 08:48:12 »
Vannacht door Graf MEC geplaatst op hun FB-pagina:

Am 18.08.2019 zum Fest der Kanäle könnt ihr mal ein blick in unsere Halle werfen. Also kommt vorbei und genießt Kaffee und Kuchen in der Graf-MEC Fahrzeug und Ausstellungshalle.

Met een foto waarop hun materieel in de nieuwe hal staat  (y)
Diesel- en smalspoorliefhebber
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10564
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #72 Gepost op: 18 augustus 2019, 10:48:09 »
Op pagina 2 kan je op foto's 063 en verder de loods in wording zien. :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10564
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #73 Gepost op: 18 augustus 2019, 13:41:50 »
Het regent en het is op zijn Hollands gezegd, ja ik ben Hollander!,kloten weer. Daar er toch niets in en om het huis gedaan (mag) worden, eventjes naar de MEC in Nordhorn geweest. Er was inderdaad veel koek en koffie. Buiten het terrein van de club was zeker voor de kinderen veel te beleven. Springkussens, draaimolen en enkele spelletjes. Voor de groten was er een Shantykoor met Nederlandse liedjes, veel bier en de moskee verzorgde een BBQ! Weinig braadwursten met en zonder kerrie gezien .


111 Zo heb ik een paar maanden geleden de museumloods van de MEC erbij zien liggen.


112 en zo vandaag, zondag de 18e augustus.   Buiten stond het parade paardje van de club te pronken de D12 van de Bentheimer Eisenbahn AG.


113 Staat er goed bij


114 Staatsieportret van de D12. Volgens mij is dit het enige rijvaardige voertuig van de club


115 Buiten, op het stuk spoor tussen de loods en de overweg, was een levendig spoorverkeer met drie gekoppelde pomplorries. De kinderen vermaakte zich wonder wel.


116 Binnen stonden nog twee tractie voertuigen van de voormalige Steinhuder Meer-Bahn GmbH. Als ik naar de stand van zaken kijkt (restauratie) dan kan het nog wel eens heel lang duren voor dat deze voertuigen de loods op eigenkracht kunnen verlaten.


117  Eigendom bord van de STMB


117 Overzichtje van achteruit genomen. Vermeld moet worden dat het rechterspoor een put spoor is voor het onderhoud van locs en wagens.


118 Op het eerste gezicht lijkt dit een verwarmingswagen


119 maar de omschrijving lijkt te zeggen dat het een Pw4i is. Een gepackwagen?


120 Dit rijtuig is al een heel eind opweg met de restauratie. Het zal niet lang meer duren of zij kan ook mee doen met de Sinterklaasritten.


121 Ook goederen materieel heb ik in de loods gesignaleerd, al was het er maar een!


122 Het begin is er, nu nog even een stoomlocje er om heen bouwen.


123 Ja ze hebben echt bestaan.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10564
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #74 Gepost op: 24 augustus 2019, 14:09:06 »
Uit de "SonntagsZeitung van zaterdag 24 aug. 2019
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.