Doel:€250.00
Donaties:€82.00

Per saldo:€-168.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:53:19
Artikeltje op nu.nl door lvbilderbeek
Vandaag om 08:20:14
25 jaar geleden door wpinkhof
Vandaag om 08:16:48
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Den Zoeterdam
Vandaag om 08:03:08
T 09 001, Raar maar waar. door puntenglijder
Vandaag om 07:40:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:22:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 01:47:17
Projekt 083-338 door DE-II
Vandaag om 00:02:24
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 00:01:39
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
15 juni 2019, 23:02:37
Mauritsburg (H0) door phdirk
15 juni 2019, 22:51:10
Advies beste lijm voor bouwpakketten door phdirk
15 juni 2019, 22:47:31
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
15 juni 2019, 22:37:46
NS modelbaan Hoekdam H0 door Eric B
15 juni 2019, 22:23:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
15 juni 2019, 22:16:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door clickmaniac
15 juni 2019, 21:49:00
Fleischmann Anna rijdt niet door Gerrit F
15 juni 2019, 21:42:16
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door St00mboy
15 juni 2019, 20:18:59
Raadplaatje door Willem1951
15 juni 2019, 19:23:09
Maffei lok in spoor 0 door FritsT
15 juni 2019, 18:56:44
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Floris
15 juni 2019, 18:32:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 72sonett
15 juni 2019, 18:17:38
Fleischmann stoomloc voor drierail terug te verbowuen naar DCC? door sneek
15 juni 2019, 18:03:08
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
15 juni 2019, 17:34:07
Numansbaan, TT, 320x100 door eitreb
15 juni 2019, 17:33:34
Mijn nieuwste project in O: Vernon Californië (voorheen: LA yard in 0) door Ronald Halma
15 juni 2019, 16:43:21
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
15 juni 2019, 15:17:53
Roco H0 BR225 door Rondje_HO
15 juni 2019, 14:41:38
Schroefje gezocht voor piko 2240 door Chris
15 juni 2019, 14:14:47
Heen, En en Weer door DE-II
15 juni 2019, 13:05:07
  

Auteur Topic: Numansbaan, TT, 320x100  (gelezen 4228 keer)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #75 Gepost op: 12 juni 2019, 10:33:26 »
Sla er dan ook de NEM102 en NEM103 eens op na.
De verbreding van het vrijruimteprofiel is afhankelijk van het type wagen waar je mee rijd.
De NEM103 geeft al aan dat je in de stralen 310mm en 355mm al zeker niet meer met lange wagens moet gaan rijden.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #76 Gepost op: 12 juni 2019, 10:35:09 »
Hoi Ton,

Ik hanteer de afstand van max. 43 mm zoals vermeldt in de Tillig catalogus, zeker in de bogen anders is er
een probleem met de lange pers. rijtuigen.

De gebogen 2 sporige Hack bruggen hebben een R = 310 en 353 mm dit zijn de bogen R11 en R21 van Tillig.

De rechte bruggen zijn inderdaad 38 mm, waarom ? Zullen de sporen naar de brug toe iets naar elkaar
toegelegd moeten worden.

Groeten Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 801
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #77 Gepost op: 12 juni 2019, 11:59:16 »
In bochten kun je voor TT kennelijk al volstaan met een hartafstand van 34 mm.:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53117.msg3221383626#msg3221383626
Uit ervaring: er is niks mis met de standaard boogstralen van Tillig

Mvg
Nico

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #78 Gepost op: 12 juni 2019, 12:01:20 »
@Jan en Frans
Als ik kijk naar Nem103 kijk dan kan bij R300 en de langste wagon groep C niet over de brug.
De minimaal benodigde radius is dan R350 met een railafstand van 43mm. Lange wagonnetje in groep C zouden dan niet door de binnenbocht van de brug kunnen.  Raar!

Overigens geeft Nem103 weer een andere afstand aan.
Bij R350 groep C is de benodigde afstand 34 + 2x8 = 50mm
Ik begrijp even niet het verschil tussen Nem103 en Nem112.

Is het

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #79 Gepost op: 12 juni 2019, 12:04:44 »
@Nico
Betekent dit de lange wagons uit groep C probleemloos door een Tillig bocht kunnen van R310 met een standaard railafstand van 43mm?

Ton

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 801
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #80 Gepost op: 12 juni 2019, 16:15:32 »
Ja dat kan. De langste TT-wagons van Tillig zijn 220 mm.
Er wordt geen voorbehoud gemaakt voor de minimale straal.
Dus de kleinste standaard straal voldoet.

Nico

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #81 Gepost op: 12 juni 2019, 16:16:59 »
Ok
Dit maakt het verder ontwerpen van de baan een stuk eenvoudiger.

Ton

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #82 Gepost op: 12 juni 2019, 21:04:16 »
hoi Ton,
Je past nu allemaal vaste railstukken toe.
Ik zag dat Tillig ook flexrails heeft. Waarom pas je die niet wat meer toe?
Kun je de bogen naar eigen goeddunken maken en ook bijv. voorzien van overgangsbogen. De baan krijgt dan ook een wat speelser aanzien.
Optie is alleen de zichtbare gedeeltes met flex te doen.
Ik gebruik in N peco-wissels en alleen flexrails en dat werkt prima.
groet,
Bert


tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #83 Gepost op: 12 juni 2019, 22:25:59 »
Hoi Bert
Ik ben het ontwerp nog wat aan het aanpassen en gebruik inderdaad meer flexrail.
Werkt sneller en is idd mooier.
Ben het baanplan aan het aanpassen omdat:
- in het schaduwstation wil ik een aantal sporen langer hebben.
- ik wilde de lange bergwand aantrekkelijker maken. De tunnel komt te vervallen. Vanaf de brug gaat het spoor niet meer de tunnel in maar buigt linksaf en loopt langs de berghelling en gaat dan in de linkerhoek van de tafel de berg in. Zo ongeveer waar ook het dubbele spoor de tunnel gaat. Op niveau 1 ligt er zo meer rails in het zichtbare deel.

Met name niveau 1 gaat aardig op de schop

De afstand tussen dubbele sporen is nu overal tenminste 43mm en tussen de rechte sporen in het schaduwstation circa 34mm of soms iets meer..

Nieuw ontwerp komt er binnenkort aan.
Groet,
Ton

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #84 Gepost op: 12 juni 2019, 22:26:38 »
Baan ontwerpen werkt verslavend

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #85 Gepost op: 12 juni 2019, 22:58:37 »
dat het ontwerpen verslavend werkt heb ik ook ondervonden.
maandenlang bedenken,tekenen en weer aanpassen tot je eindelijk iets hebt om mee te starten.
en dan bij de bouw tot de ontdekking komen dat het toch iets anders moet.
na jarenlang ingewikkelde baanontwerpen te hebben gehad heb ik nu een simpele point-to-point baan.
baanplannen van anderen bekijken en beoordelen is trouwens ook leuk.
ben weer benieuwd naar je tekeningen.
groet,
bert

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #86 Gepost op: 14 juni 2019, 21:22:32 »
Hallo allemaal,
Na een paar avondjes tekenen heb ik hier een nieuwe en waarschijnlijk laatste versie van de Numansbaan.

Aanpassingen zijn:
- langere sporen in het schaduwstation.
- de lange bergwand is aantrekkelijker. De tunnel recht de berg in is vervallen. Vanaf de brug gaat het spoor niet meer de tunnel in maar buigt linksaf en loopt langs de berghelling en gaat dan in de linkerhoek van de tafel de berg in. Zo ongeveer waar ook het dubbele spoor de tunnel gaat op niveau 0. Op niveau 1 ligt er zo meer rails in het zichtbare deel.
- de tafel is verkleind van 115 naar 110 cm.
Er is nu veel te rijden met en tegen de klok in.
Ik krijg alleen de brug niet goed op de 3D tekening.

Ik durf het bijna niet te vragen maar suggesties en verbeteringen hoor ik graag.




Groet,
Ton

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #87 Gepost op: 14 juni 2019, 22:17:13 »
hoi Ton,
Ik moet zeggen dat je wel de smaak te pakken hebt met ontwerpen. :D :D :D
Het baanplan is denk ik wel goed zo.
Bij N en HO zijn engelse wissels vaak een bron van ergernis.
Met Tillig heb ik uiteraard geen ervaring maar ik zou aanraden dat wissel rechtsboven te vervangen door 2 gewone wissels als het kan..
Het is namelijk wel een cruciale aansluiting.
Verder gewoon lekker gaan bouwen.
Het is een leuk plan met behoorlijk wat rijmogelijkheden!
groet,
Bert

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #88 Gepost op: 14 juni 2019, 23:15:36 »
Bert
Bedankt voor de feedback en de tip over de wissel.
Ik ga er 2 gewone wissels inzetten.

Groet
Ton

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
  • Confusius zei het al.
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #89 Gepost op: 15 juni 2019, 03:47:21 »
Hoi Ton,

Mooi plan heb je hier gemaakt. Als je links vlak voor de brug een rechts wissel legt kun je dubbelsporig over de brug. Dat maakt je dubbelspoorlengte ook een stuk aantrekkelijker.

Verder helemaal top. Veel bouwplezier en oja, foto's plaatsen aub.😁
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.