Wat zijn we aan het bouwen? > Baanplannen

Numansbaan, TT, 320x100

(1/22) > >>

tonp7:
Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum en wil na ongeveer 40 jaar weer opnieuw starten met een modelbaan.
Vroeger heb ik Marklin, H0 gereden maar wil nu gelijkstroom TT. Ik weet dat in schaal TT het aanbod (iets) minder is dan in H0 maar ik kies toch voor TT omdat ik met mijn baanontwerp niet uit kom met de afmeting 320 x 100cm.

Mijn uitgangspunten bij het ontwerp zijn:
- dubbele sporen zodat treinen elkaar tegemoet kunnen rijden.
- meerdere 'ovalen' zodat er meerdere treinen tegelijk kunnen rijden
- 1 of 2 keerlussen zodat treinen heen en terug kunnen rijden.
- een brug, een station en een bedrijventerreintje voor het parkeren van een treinstel en laden en lossen van wagons.

De brug is nu 50mm hoog. Eigenlijk wil ik die hoger hebben maar ik kom dan niet goed uit met de helling van max. 3%. Je zou bijna denken dat de baan nog niet lang genoeg is.
Omdat de baan onder een schuine (begint op 100cm hoogte) kap komt wil ik in verband met de bereikbaarheid van de achterzijde de baan niet breder maken. Ik denk dat ik de tafel sowieso op wielen zet zodat ik de tafel van de schuine wand kan wegtrekken.

Zie onderstaand ontwerp dat ik na lang puzzelen en aanpassen heb gemaakt in wintrack.
Er zullen ongetwijfeld een aantal beginnersfouten in zitten maar die hoor ik graag. Alle advies is welkom.

Ik wil de baan maken met de rails van Tillig, code 83 zonder bedding (TT-Modellgleis).



Groet,
Ton

Lobomotion69:
Hallo Ton,

Aardige poging die je daar gemaakt hebt. Twee punten van aandacht wil ik je geven.
1.  Aannemend dat je rechts rijdt zal de buitenste ovaal tegen de klok in worden bereden. Om dan naar de binnenste ovaal te geraken moet de middelste ovaal éénmaal in de verkeerde richting worden gereden. Dat veroorzaakt opstopping. Controleer je wisselstraten!
2.  Aan het ontwerp is duidelijk te zien dat je Märklin hebt gehad. De overgangen (keerlussen) aan weerskanten van je rangeersporen kunnen niet in tweerail. In ieder geval moeten ze zo lang zijn als je langste trein vanwege kortsluitingsgevaar. Zoek op keerlussen in tweerail gelijkstroom.

Succes, Henk.

tonp7:
Henk
Bedankt voor de opmerking. Ik ben dus een tweetal wissels vergeten. Rechtsonder op de baan van de buitenbaan naar de binnenbaan.
Voor wat betreft de keerlussen ga ik research doen.
Als de langste trein in de lus past moet het wel mogelijk zijn begrijp ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

PaulRoman:
Hallo Ton,

Als je de keerlussen in de in het plaatje in rood aangegeven secties legt, heb je misschien wel genoeg lengte. Mogelijk kun je ook nog wat schuiven met de twee in oranje omcirkelde wissels.



Groet,

Paul

Lobomotion69:
@Paul
Inderdaad, zo kan het ook. Toen ik het baanplan zag en gelezen had dat Ton voorheen alleen Märklin had gehad kreeg ik de indruk dat hij niet wist hoe je in tweerail met keerlussen omgaat (schakeling).


@Ton,
Strak plan, effe wat research doen. Staat genoeg over op deze site.
Wat je wissels betreft; als je rechts rijdend de buitenbaan tegen de klok in doet kom je aan de linkerkant het station binnen. Het mooiste is als je dan direct kunt doorsteken naar de binnenbaan. Wissels aan de rechterkant liggen er toch in de boog? Die zijn nuttig bij het verlaten van het station.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie