Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Kruising Blauwkapel  (gelezen 8026 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2019, 11:01:33 »
Het zou mooi zijn als de hele constructie (vooral de bovenleidingconstructie is interessant) ergens bewaard zou kunnen blijven, maar dat zal wel te kostbaar zijn en bovendien behoorlijk veel plaats innemen. Overigens lag er altijd een (deel van?) de kruising als reserve naast. Ik kan mij nog het drukke goederenverkeer over de Oosterspoorbaan herinneren, ook 's nachts reden er gewoon treinen. Ging, als kleine jongen op bezoek bij opa en oma, nog wel eens staan kijken bij de overwegwachter van de allang verdwenen overweg in de Admiraal van Gentstraat. Kan mij zelfs nog de spooraansluiting van de gasfabriek herinneren, die takte tot 1963 ongeveer bij de CVLpost Blauwkapel van het hoofdspoor af. Niets meer van terug te vinden. Op de filmpjes van Sander. kun je aan een bovenleidingportaal nog wel zien hoe en waar het spoor naar het onderstation Blauwkapel aftakte (zie ook SporenplanOnline 1965).
Groet, Frank

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2019, 11:34:32 »
Mss een beetje off-topic,maar ik heb nog als aspirant monteur Seinwezen meegeholpen aan de "sloop "van de NX apparatuur in de relaiskamer van de NX Post Blauwkapel in ca
1962,toen die niet meer nodig was. een stuk of wat relaisrekken zijn toen naar de opleidingsschool voor het Seinwezen aan de Concordiastraat gebracht, samen met  het NX tableau.Er ging ook nog een seinpaal mee op de vrachtwagen. (Wat zijn die dingen zwaar... )
Daar heeft ondergetekende met anderen een klein stukje NX weer aan de praat gekregen  voor een of meer rijwegen en een lichtsein.
Was een leuke klus...
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2019, 12:07:41 »
De beroemde kruising Blauwkapel hier in stilstaand beeld. Inderdaad jammer dat deze wordt verwijdert. De afbeelding heb ik van het internet geplukt en ik ga ervan uit dat de auteur van deze foto geen bezwaar zal maken tegen de plaatsing in deze toepasselijke topic. Let wel, de kruising is zeer uniek in het Nederlandse spoorwegnet. 


Met vriendelijke groet, Kees ( NS Blokpost 54 Bruntendijk)
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2019, 16:50:40 »
Victor, met alleen dat slootje ben je er niet. Je moet dan alsnog een spoorlijn oversteken.

O wacht, je hebt gelijk. Ik bedoelde net over de sloot nog achter de heg, en ik dacht dat je van daar rechtstreeks zicht had op de kruising - maar ik had de boog die er voorlangs loopt even over het hoofd gezien.
Maar, denk ik dan, gewoon even inzoomen...
( gesteld dat het voorstel van dat bootje serieus te nemen is  ;) )
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2019, 16:53:14 door VictorPM »

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3560
  • N Spoor Freak
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2019, 19:47:47 »
Jammer, ik hoor vaak (als de wind deze kant op staat) de treinen over de kruising rijden.....

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #20 Gepost op: 26 mei 2019, 08:45:46 »
Waar zijn die vier wisselmotoren voor op elke hoek?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2019, 08:48:22 »
Die zijn voor het bewegen van de bovenleiding, afhankelijk van welk spoor bereden wordt.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2019, 10:27:11 »





Op de foto's kun je zien dat de kruisende  bovenleiding (links-rechts = Maliebaan) hoger hangt. Op moment dat de Maliebaan bereden moet worden laat men die rijdraad zakken. Deze zakt dan over de rijdraad Overvecht-Bilthoven.
Zo maakt een trein altijd gebruik van de laagst hangende rijdraad en kan deze niet verstrikt raken in de kruisende.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2019, 12:17:48 »
Mooie detailfoto's van Sander.

In het Excel-bestand van ProRail staat dat wissel 1031 aan de Hilversumse kant wordt verwijderd. In SporenplanOnline is dat 1035. Wie gaat even kijken wat het juiste nummer is?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2019, 12:58:50 »
Hier is een berichtje met een filmjpje hoe de bovenleiding beweegt. https://mobile.twitter.com/OvDRail_Jan/status/1017490938472615936

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2019, 14:24:52 »
Mooie detailfoto van Sander

@ Vond je de foto van mij niet gedetailleerd genoeg Martin?

@ Mooi filmpje Maarten. Goed te zien hoe een en ander werkt.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2019, 09:19:36 door Bert van Gelder »
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2019, 14:55:26 »
Fraai!  (y)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2019, 22:59:04 »
@ Vond je de foto van mij niet gedetailleerd genoeg Martin?
Eigen vragen (en opmerkingen) graag buiten de quote plaatsen. De details van de beweegbare bovenleiding vind ik op de foto van Sander. beter in beeld gebracht. Helaas wat onscherp, maar dat komt door de vergroting (denk ik). (De naam van Sander had ik met punt geschreven.)

Wie gaat even kijken wat het juiste nummer is?
Vanavond kwam ik langs Utrecht en ben er even gaan kijken (met verrekijker). Het is inderdaad wissel 1031.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2019, 23:03:58 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2019, 23:16:57 »
Echt heel fraai en dat van die bovenleiding wist ik niet, leuk om te lezen en te zien.


Jammer dat dit mooie en unieke stukje spoor weg gaat. Maar was er niet een spoormodelbouwer die dit nagebouwd heeft?
Ik ben niet zeker, maar als dat het geval is dan zien we daar graag wat foto's van.

Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Kruising Blauwkapel
« Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2019, 23:35:57 »
Jammer dat er weer een stukje historie verdwijnt.
Groeten,
Richard