Doel:€250.00
Donaties:€30.00

Per saldo:€-220.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:13:08
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 00:15:45
Diorama in een Billykast door Reinier Z.
13 november 2019, 23:52:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 72sonett
13 november 2019, 23:52:35
's-Heer Heinkenspolder door barry1972
13 november 2019, 23:43:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hendrik Jan
13 november 2019, 23:36:36
NL baan: Frotterdam in h0 door barry1972
13 november 2019, 23:35:34
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
13 november 2019, 23:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
13 november 2019, 23:27:00
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
13 november 2019, 23:23:45
Piko 2019 door barry1972
13 november 2019, 23:15:58
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
13 november 2019, 23:09:43
Diorama Nederland tp III H0 door RikJ
13 november 2019, 22:51:34
Digitaal pendelen met een Arduino mogelijk? door Remco_Nzo
13 november 2019, 22:46:33
Timmer på Dalsland. door grove den
13 november 2019, 22:45:37
NS modelbaan Hoekdam H0 door RikJ
13 november 2019, 22:45:28
Celeb's en modelspoor door 44
13 november 2019, 22:42:08
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
13 november 2019, 22:40:56
Projekt 083-338 door Noordernet
13 november 2019, 22:38:37
Lelijk eendje ontwaakt.......'FYRA' op Italiaanse sporen.. door ex-DR V100
13 november 2019, 22:24:48
Bröckenbahn door Wim Vink
13 november 2019, 22:18:08
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Pauldg
13 november 2019, 22:15:41
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
13 november 2019, 22:10:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
13 november 2019, 22:09:12
Opendag 23 november door richard7877
13 november 2019, 20:42:30
Archer surface details, waar te koop in Nederland door Pauldg
13 november 2019, 20:40:42
Foto/Filmtopic Laurent door laurent
13 november 2019, 19:46:52
Heen, En en Weer door DE-II
13 november 2019, 19:37:42
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Tulpendaal
13 november 2019, 19:31:33
Joops Fantasie Wereld in schaal 0e door joop100
13 november 2019, 19:25:56
  

Auteur Topic: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"  (gelezen 14334 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1899
  • Bruggen-IG:
Re: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Reactie #75 Gepost op: 17 oktober 2019, 15:23:12 »
Mooi hoor, zelf bouwen is altijd beter dan kopen!

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
    • Medway Valley Line
Re: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Reactie #76 Gepost op: 18 oktober 2019, 23:29:25 »
Inmiddels is het doosje dicht...



Het leuke van Onshape is dat je ook "binnen" kunt kijken.



Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
    • Medway Valley Line
Re: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Reactie #77 Gepost op: 21 oktober 2019, 12:45:30 »
Een van de moeilijkste onderdelen bij het ontwerpen van bebouwing of materieel voor een modelspoorbaan is het nadenken over de maakbaarheid. Zeker als je gebruik gaat maken van verschillende materialen, komt het allemaal erg nauw.

In de ontwerpwereld spreekt men in dat geval van "Design Intent".



In deze tekening ga ik uit van het 3D printen van de gebogen onderzijde van de zijwand, en het dak. De deur uit geëtst messingplaat, zoals ook de details op de kopzijde, De overige onderdelen uit gelaserd MDF en acryl.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1899
  • Bruggen-IG:
Re: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Reactie #78 Gepost op: 21 oktober 2019, 13:39:20 »
Gaan die rondlopende zijwanden lukken zonder zichtbare stepping? Of wordt straks toch schuren?

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
    • Medway Valley Line
Re: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Reactie #79 Gepost op: 21 oktober 2019, 20:27:03 »
@Janw,



Het zijn in totaal 6 gebogen delen van 1cm hoog en ongeveer 8cm lang. Bij gebruik van nylonpoeder krijg je geen strepen maar kleine korreltjes. Die kunnen redelijk glad gemaakt worden. Aan de genoemde wanddelen zit aan de onderzijde een klemrand die zich om de bodemplaat heen klemt. Dat is ook de reden dat ik kies voor printen, omdat dit mechanisch beter aansluit.
In een van de MDF bodemplaten, zitten uitsparingen waar de 3D geprinte delen in geklikt kunnen worden.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Reactie #80 Gepost op: 21 oktober 2019, 20:35:15 »
Na een hele tijd ergens anders mee bezig geweest te zijn, heb ik de draad weer opgepakt.
Ook ik heb me bezig gehouden met de ‘maakbaarheid’ en dan met name de ‘monteerbaarheid’ van het een en ander.
De kop heb ik dus verder verfijnd met allerlei details zodat de cabine makkelijk te monteren valt, er toch goed uitziet en ook weer makkelijk uit elkaar te halen is.
Er gaan nogal wat onderdeeltjes inzitten.... Het lijkt wel horlogemakerswerk.
Ik heb er voor de duidelijkheid een exploded view van gemaakt:



Je ziet hier twee grote stukken: de lichtgroene is de kop, de lichtblauwe is het interieur.
Deze worden tegen elkaar geschroefd met de twee lange schroeven M1.6.
Een van mijn ontwerpcriteria is dat ik nooit een schroefdraad in kunstof wil hebben. Daarom pas ik in mijn ontwerpen zoveel mogelijk ingelaten messing plaatjes met getapte schroefdraad toe.
Dat zijn er in dit geval drie: de bruine plaatjes.
Dan heb ik nog drie printplaatjes met LEDs voor de verlichting voorzien. Twee voor de lampen voorop en een voor de cabineverlichting. Dat zijn de donkerblauwe objecten.
Deze worden op dezelfde wijze vastgezet mbv schroefjes M1.6 met contraplaatjes.
Het licht breng ik naar buiten mbv lichtgeleiders: de transparant groene cylindertjes.
De transparante lichtblauwe plaatjes zijn de vensters die binnen in de kap in uitsparingen geplaatst kunnen worden.
Om de gemonteerde kap later op het chassis vast te kunnen maken heb ik twee pockets voorzien waar twee moeren M2 ingelaten kunnen worden.
Verder is het geheel nog opgeleukt met handrailingen (Messingdraad of verenstaal) en afdekplaatjes (de gele en paarse objectjes).
O ja, of dit allemaal naar tevredenheid geprint kan worden moeten we nog uitzoeken.😀

To be continued
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9526
    • Mijn fotoarchief
Re: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Reactie #81 Gepost op: 21 oktober 2019, 21:19:50 »
Die kop is wat mij betreft nog teveel een punthoofd nu. Het kan best dat Louis Beel wel een eens een punthoofd kreeg van alle politiek, maar de loc had die toch veel minder.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op OnTraxs :)

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Reactie #82 Gepost op: 21 oktober 2019, 21:57:30 »
Ik zal er nog eens naar kijken. Het leuke is dat het pas af is als je er klaar mee bent...  ;D
bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 503
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Reactie #83 Gepost op: 22 oktober 2019, 07:20:00 »
Die exploded view ziet er al heel fraai uit en geeft goed aan wat de bedoeling is ...  (y)

gr. Rob
Rob Moerkerken

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Reactie #84 Gepost op: 22 oktober 2019, 10:26:20 »
Dankjewel. Dat is ook de bedoeling. En het is erg leuk 0m te doen  (y).
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Reactie #85 Gepost op: 22 oktober 2019, 16:05:29 »
@NS8714
Ik heb nog even zitten tunen aan het voorhoofd van de Beel. De doorsneden komen precies overeen met de tekeningen die ik heb, maar de krommingen heb ik wel wat aangepast.
Hij ziet er nu zo uit.
NB. Het puntige van het voorhoofd verandert overigens met de kijkhoek.

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9526
    • Mijn fotoarchief
Re: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Reactie #86 Gepost op: 22 oktober 2019, 17:48:30 »
Die bolling ziet er beter uit  (y)

www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op OnTraxs :)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
    • Medway Valley Line
Re: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Reactie #87 Gepost op: 23 oktober 2019, 12:15:20 »
Een van de lastigste onderdelen is het ontwerp van een draaistel. Naast het juist bematen, moet het natuurlijk ook en vooral functioneel zijn. Bij de Beel zijn we daar al mee aan het stoeien geweest, maar bij het C12c rijtuig is het al net zo'n gepuzzel. Bij de laatste draait het draaistel namelijk binnen de zijplaten en bodem. Je moet dus rekening houden met voldoende draairuimte. Het gebruik van Symoba kortkoppel mechaniekjes maakt het extra lastig.



Hier zie je de kop van het rijtuig met een eerste aanzet van het draaistel. Dit is een American type bogie, waarbij met name de diverse veren nog ontbreken.

Om te controleren of er voldoende draairuimte is, gebruiken we de "Cylinder-functie" in de Assembly binnen Onshape.

 

Onmiddellijk viel op dat de oorspronkelijk getekende bodem veel hoger moest komen te liggen.

Tenslotte werd het model virtueel op een Symoba-mal geplaatst, waarbij de NEM schacht uitgericht kan worden.



Voorzover nu te zien, werkt e.e.a. zoals bedoeld. En kunnen we een proefmodel gaan maken.

Gr, Hans

https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1733
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Reactie #88 Gepost op: 23 oktober 2019, 12:22:35 »

Moeten de buffers niet tegen de mal aan staan? Het is juist de functie van het kortkoppelingsmechaniek om buffer aan buffer te kunnen rijden op recht spoor en uit te zwenken in de bogen/bochten.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
    • Medway Valley Line
Re: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Reactie #89 Gepost op: 23 oktober 2019, 12:30:21 »
@Sander,

Je hebt gelijk. Mijn buffers zijn nog te kort. Ik heb alleen op de hoogte gelet.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)