Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"  (gelezen 53032 keer)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2019, 23:38:28 »
Klinkt zeer goed Hans (y) Ik heb zeker interesse.
Groeten Eeg Jake

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2019, 23:53:17 »
Lima aandrijving ben ik niet zo kapot van.
Ik zou draaistellen van de Roco 1200 overwegen.
De mijne heeft draaistellen van de Athearn van Ebaai en een Mashimamotor. Het is mijn sterkste loc geworden.
Er is trouwens erg weinig/geen ruimte tussen draaistel en bufferbalk voor een Symoba.

Bij mij hangen er 12 Allan onderlossers van Maikel achter en Edwin heeft ook voor mij een kit zonder aandrijvingsamengesteld.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #17 Gepost op: 26 mei 2019, 00:26:01 »
@Carel,

De Lima-optie is voor de budgetversies. Voor die met een compleet chassis denk ik aan zoiets:



Een Bullant motorbogie met een Mashima motor.

Gr, Hans

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #18 Gepost op: 26 mei 2019, 03:13:03 »
Leverancier/fabrikant van de Bull-Ant aandrijvingen maakt ook een variant met alle assen aangedreven en motor in het midden. Kan er een dikkere Canon (of ander merk) motor in ipv de zeldzame Mashima's.

De wat nieuwere versies van de Lima 1200 (met de metalen panto's en kleinere beugelkoppelingen) hebben een betere aandrijving. De tandwielen passen beter in elkaar (Cif truc niet nodig) en het anker heeft minder last van kleef. Met een decoder zijn deze heel netjes rijdend te krijgen. Middelste assen zijn niet aangedreven dus eventueel te vervangen door as met kleinere wielen. Roco 1200 heeft de verkeerde as-afstand. Temeer daar deze asymmetrisch is.

Ik heb een Kleinspoor een kit zonder aandrijving gekocht en na een paar keer een verkeerde Athearn loc te hebben gekocht ( hele oude versie met onbruikbare draaistellen en een hele nieuwe versie met andere ophanging van het draaistel) heb ik het chassis maar aangepast aan de nieuwere variant. Deze zijn lager waardoor de cardan ook lager zit. Maar ik had nog een platte Roco motor (uit een NS 1000 of zo) die paste na wat modificaties. Heel gedoe, zou leuk zijn als er weer aanbod kwam voor een complete NS Beel  (y)

Mvg,

Robert

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #19 Gepost op: 26 mei 2019, 08:51:34 »
Alie heeft ook draaistellen met 3 Assen, ik heb ze gebruikt voor een NS1600P project.

http://s.aliexpress.com/umeUv6zu

€16 per 2

Mark

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6264
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #20 Gepost op: 26 mei 2019, 09:13:50 »
Dat is een Briljante tip. Te meer omdat Hollywood Foundry, de Bull Ant producent, de onderneming tijdelijk heeft stilgelegd wegens omstandigheden.
Boomshanka!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2019, 09:53:59 »
@Mark,

Welke motor gebruik je in zo’n draaistel? Die zit er niet bij; AliExpress heeft die toch ook?



Lopen de wielen in die messingplaat of in de kunststof buitenplaten? Ik wil weten of je die buitenplaten eraf kunt snijden en vervangen door een eigen versie. En ik neem aan dat de as van de middelste wielen niet lager gezet kan worden, om er een kleiner wiel in te kunnen zetten, of wel?

Gr, Hans

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • Secondtrains.com
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2019, 11:42:37 »
Heren,

Had de Beel niet dezelfde draaistellen als de motorwagen van de TEE Ram? Wellicht zijn die bij Roco als los onderdeel verkrijgbaar.

CKLX

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2019, 12:05:36 »
De wielen lopen in de messing platen.



Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2019, 12:11:56 »
@Mark,

Bedankt, dus die kunststof delen kunnen zonder problemen weggesneden worden?
En hoe zit het met de motor? Welke heb je gebruikt?

Gr, Hans

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2019, 12:15:09 »
Het lijkt er inderdaad op dat die gewoon weggesneden kunnen worden.
Ik had nog een 12v modelbouw motortje liggen maar er staan heel veel motortjes op Alie, zoek maar eens op Mitsumi.

Mark

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2019, 12:28:00 »
Onder de motorwagen van de  DE IV zitten de zelfde draaistellen :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2019, 12:37:56 »
@Hans,

Klopt, maar voor zover ik kan zien, zijn deze niet (meer) als spare part verkrijgbaar.

Gr, Hans

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4830
  • Modelspoor is emotie...
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2019, 12:56:00 »
De draaistellen onder de NOHAB van Roco hebben ook de juiste radstand... Sloop (demonteer ;)) die er onder vandaan, gebruik ook de rest van de aandrijflijn en de printplaat en je bent alweer een heel eind...

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4830
  • Modelspoor is emotie...
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2019, 14:07:28 »
Hans, ik weet dat Edwin Langeveld in het verleden al meerdere keren geprobeerd heeft om draaistellen/aandrijvingen van Roco te kopen, maar zonder resultaat. Het schijnt bedrijfspolici te zijn dat Roco onderdelen niet in grote(re) hoeveelheden aan derden geleverd worden om daar bedrijfsmatig kleinseriemodellen mee te construeren. Derhalve heeft hij zich tot nu toe 'beholpen' met Athearn draaistellen. Maar die zijn nu uit productie, dus wordt het 'behelpen' met draaistellen van oudere Athearn modellen van de tweedehands markt...

Rob
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2019, 22:18:15 door 44 »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)