Wat zijn we aan het bouwen? > Materieel

Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"

(1/40) > >>

Hans van de Burgt:
Bij de EMV zijn we begonnen met het namaken van een na-oorlogse D-trein achter een NS 2600 diesel loc, ook wel bekend als de “Beel”. Deze treinen verbonden Eindhoven met Venlo over het in 1955 nog niet geëlektrificeerde baanvak.


Foto: www.nicospilt.com

Op deze foto uit 1955 rijden twee hagelnieuwe Plan E rijtuigen voor een aantal C12c coupérijtuigen achter de NS 2606 het station van Eindhoven binnen.

Volgens www.seinarm.nl hadden deze treinen doorgaans de volgende samenstelling:



Blijkbaar bestond het grootste deel van dergelijke treinen uit C12c coupérijtuigen. Dit waren oorspronkelijk rijtuigen in de derde klasse, maar vanaf 1956 werden ze opgewaardeerd tot rijtuigen in de tweede klasse, ofwel B12c.

Voor onze trein maken we een aantal varianten van deze rijtuigen:

* Groen met klassebord 3 onder de deuren
* Groen met klassebord 3 boven langs de ramen
* Berlijns blauw met koersbord 2 boven langs de ramen
Onze trein zal verder gaan bestaan uit twee geüpgrade Lima Plan E rijtuigen, een Stalen D bagagerijtuig, en mogelijk een stalen D-rijtuig AB9d.

Voor de NS 2600 bestond vroeger een bouwkit van Kleinspoor. Deze wordt echter al geruime tijd niet meer geleverd. Er is verder een vrij dure 3D kap te koop bij Shapeways, maar mogelijk kiezen we toch voor het maken van een nieuw 3D ontwerp.

Terug naar de C12c coupérijtuigen. Op basis van een tekening van de NVM ben ik begonnen met de eerste ontwerptekening. Maar eens zien hoe ver we kunnen komen.



Gr, Hans

Eelco Storm:
Een groene c6400 met lage klasseborden zal niet achter een Beel gehangen hebben. Kort na de oorlog werden de klasseborden van laag naar hoog verplaatst.

Is de c6400 van Arietek niet meer verkrijgbaar dat jullie voor deze oplossing kiezen?

Ook leuk:





Beiden opnames uit mijn collectie.

Eelco

Hans van de Burgt:
@Eelco,

Bedankt voor de aanvulling. Een deel van de hobby is het uitzoeken van informatie over oude spoorse zaken en het vervolgens zelf nabouwen er van. Onze vereniging doet dat nu al meer dan 80 jaar. En in toenemende mate gebruiken we daarvoor nieuwe technologie. Wat we kunnen maken proberen we zo goed als kwaad; kant-en-klaar kopen kan immers altijd nog.

Gr, Hans

Jack Black (NS1220):
Was die loc ook wat hoger dan normaal?
edit
Al gevonden op Wiki: inderdaad nogal hoog.

Hans van de Burgt:
Op basis van gevonden maatgegevens van het C12c coupérijtuig, kom ik tot de volgende verschaling:



De volgende maten heb ik als referentie gebruikt:

Lengte over de buffers: 21800mm : 87 = 250,574mm => 250mm
As afstand draaistellen:   2500mm : 87 = 28,735mm   => 28,74mm

Wielmaat: Roco 11mm

Gr, Hans

 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie