Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Videoserie: Rocrail voor beginners  (gelezen 48604 keer)

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Videoserie: Rocrail voor beginners
« Reactie #30 Gepost op: 09 juni 2019, 22:15:36 »
Hoi MH (Wat is je echte voornaam?),
Leuk dat je mijn video's volgt en dan natuurlijk jammer dat het niet werkt.
Allereerst: wil je in Menu 'Bestand - Rocrail eigenschappen - tabblad Auto' onder traceren controleren of het vinkje aanstaat bij 'Aktiveer analyser'. Als deze uitstond, dan aanzetten en Rocrail opnieuw starten.

Als dit aanstaat en het werkt nog steeds niet dan kan er wat mis zijn met je baanplan waardoor de analyser afgebroken wordt.
Dat kun je als volgt controleren:
Ga naar menu 'Bestand - Rocrail eigenschappen - tabblad Trace' en plaats een vinkje bij 'Berekening' en 'Analyseren'. En klik op OK.
Je hoeft Rocrail nu niet opnieuw op te starten.
Ga dan naar menu en activeer 'Trace' door er op de klikken. Waarschijnlijk valt het tracevenster nu helemaal over je baanplan. Je kunt dit Trace scherm kleiner maken door de horizontale scheiding tussen het baanplan en het tracevenster naar beneden te slepen.

Als je nu de analyser opnieuw start krijg je allerlei boodschappen te zien in dit trace venster. Als er een melding verschijnt 'Plan not healthy' is het zaak er achter te komen wat er dan aan de hand is. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat je een wissel niet van een adres hebt voorzien of dat er baanplan elementen op elkaar geplaatst zijn.

Kom je er niet uit, dan kan ik je alleen maar aanraden een incident melding aan te maken en dit op het Rocrail forum te plaatsen.
Een incident maakt je aan via de rode button op de werkbalk of via het menu 'Help' en dan 'Incident' kiezen. Geef je melding een passende naam. Rocrail maakt dan een directory aan in de map ../Rocrail/issue. Maak een .zip bestand van deze map en upload die op het Rocrail forum.

Ik weet niet of dat kan, maar eventueel kun je je baanplan (plan.xml in de map 'Mijn baanplan ) bestand hier uploaden, dan kijk ik er naar. Anders kun je het misschien via PB naar me mailen.

De loc in video 8 is een animatie die ik er achteraf  in geplakt heb. Dat heeft dus niets met Rocrail te maken. Je bent de tweede die hier naar vraagt dus ik ga een opmerking bij het filmpje plaatsen. Sorry voor het misverstand.

Ik hoop dat ik je hiermee verder geholpen heb. Laat me gerust weten als je er niet uitkomt.

Albert.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2019, 22:24:20 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Videoserie: Rocrail voor beginners
« Reactie #31 Gepost op: 09 juni 2019, 22:59:16 »
...
Als je nu de analyser opnieuw start krijg je allerlei boodschappen te zien in dit trace venster.
Vinkjes gezet en tot zover gaat het nu goed, maar hier krijg ik dan een herhalende melding "could not initialize [com4], check settings and device permission (group dialout)"

en dan nog andere (rode) regels met foutmeldingen maar die kan ik niet bijhouden want die "could not... " regel laat alles doorscrollen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Videoserie: Rocrail voor beginners
« Reactie #32 Gepost op: 10 juni 2019, 08:55:28 »
Fijn dat het maken van de rijwegen nu wel gelukt is.

"could not initialize [com4], check settings and device permission (group dialout)"

Waarschijnlijk heb je je centrale niet aangesloten of hij staat uit. Klopt dat? Eventueel ga je naar de Rocrail eigenschappen en verwijder je je centrale en zet je de virtual centrale terug zolang je niet echt gaat rijden met treinen op je baan.

Je kunt je Trace teruglezen door op de meest rechtse knop (Trace) op je taakbalk te klikken. Daar moeten dan ook de rode regels in staan.

Ik heb je topic over El carrilet bekeken. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je je elektronica met Rocrail kunt laten werken, dus welke centrale je moet kiezen. Daarvoor zul je toch op het Rocrail forum moeten zijn.

Succes,
Albert.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2019, 09:04:36 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Videoserie: Rocrail voor beginners
« Reactie #33 Gepost op: 10 juni 2019, 23:19:11 »
Ik heb een Arduino DCC centrale die ik in vorige probeersels op de computer had aangesloten. Dat was nu het probleem, de centrale weer weggehaald uit de instellingen en nu lijkt de analyzer het te doen. Hij heeft een aantal rijwegen aangemaakt, maar nog niet alle mogelijke. Ik heb het demo baanplan uitgebreid naar iets wat lijkt op mijn Carrilet baan.

Of ik overga op digitaal weet ik nog niet, hangt er ook van af of ik mijn bestaande hardware kan blijven gebruiken. Voorlopig blijf ik je video's volgen, maar ik ben ook bezig met de JMRI Lay Out Editor, die lijkt me voorlopig iets logischer en makkelijker dan Rocrail.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Videoserie: Rocrail voor beginners
« Reactie #34 Gepost op: 11 juni 2019, 15:33:29 »
@MH,
Bedankt voor je reactie. Succes met Rocrail of JMRI. Kies vooral wat het best bij je past  (y).

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Videoserie: Rocrail voor beginners
« Reactie #35 Gepost op: 12 juni 2019, 20:32:32 »
@Albert,

De melders invoeren, is me nog niet gelukt omdat ik een probleem heb met het programmeren van mijn Arloco. (Overgang van oude naar nieuwe software). Iets soortgelijks had ik ook met de Mardec, maar dat is inmiddels opgelost.

De servo kan aangestuurd worden via adres 100 via de DR5000 (PC Throttle), iPhone, Traincontroller en RocRail. Hierbij opgemerkt dat beide laatste niet gelijktijdig aan moeten staan.

Wel is er iets geks in RocRail.

Ingevoerd adres is dus 100, geplaatst in het veld Poort.



Bij de response geeft RocRail echter niet adres 100, maar adres 99

De servo beweegt echter wel.



Op naar het volgende filmpje... 😀

Gr, Hans

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Videoserie: Rocrail voor beginners
« Reactie #36 Gepost op: 13 juni 2019, 08:39:40 »
Hoi Hans,
Bedankt voor je reactie. Leuk dat je er zo mee bezig bent.  (y) (y)

Op het Engelstalige Rocrail forum is er een draadje over dit onderwerp: Klik
Ik lees hier twee dingen:
1: in de DR5000 configuratie moet het eerste wisseladres op 1 staan
2: eventueel kun je gebruik maken van FADA adressering. Dat betekent (in jouw geval) dat je 100 invult bij Adres en Poort op 0 zet

Ik ben benieuwd naar je vorderingen.

Wat betreft het volgende filmpje: welk onderwerp zou je graag behandeld willen zien?

Succes,

Albert.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2019, 08:41:54 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Videoserie: Rocrail voor beginners
« Reactie #37 Gepost op: 13 juni 2019, 10:58:16 »
@Albert,

Ik zou al geholpen zijn als ik mijn paradebaan kan automatiseren. Zie onderstaand baanplan:



In tegenstelling tot de demobaan uit jouw filmpje, wordt deze baan in twee richtingen bereden. Twee treinen rechtsom, een linksom. Daarnaast zou ik graag het rij- en remgedrag van de treinen in de blokken willen beïnvloeden.

Gr, Hans

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Videoserie: Rocrail voor beginners
« Reactie #38 Gepost op: 13 juni 2019, 18:23:23 »
Leuk Hans dat je al zover gekomen bent.
Ik ga er van uit dat je met behulp van mijn video's in staat bent dit baanplan werkend te krijgen, dus wisseladressen, melderadressen en rijwegen genereren met de analyser zodat je een trein in beide richtingen kunt laten rijden. Is dat gelukt?

Aangezien je baan in 2 richtingen bereden kan worden kun je de richtingpijlen weglaten (tenzij je dat zelf wel handig vindt natuurlijk).

Ik zal je een paar tips geven:
Om een deadlock in de blokken bk4, bk5 en bk6 te voorkomen stel ik voor dat je blokken bk1, bk2 en bk3 in een locatie opneemt en aangeeft dat er 3 treinen in de locatie moeten staan waarna er 1 mag vertrekken. Je kunt ook kritische secties gebruiken maar locaties is eenvoudiger.
Klik hier voor de Rocrail wiki over locaties (Engels)
Het rij- en remgedrag in de blokken laat je door Rocrail berekenen door op de loc en in het blok BBT in te schakelen.
Rocrail wiki over BBT (Nederlands)

Succes, en laat me vooral weten of het gelukt is en waar je eventueel vastloopt.

Deel 10 staat nu ook online: De Rocrail wiki, trace instellingen en hulp vragen op het Rocrail forum

Albert.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2019, 18:29:21 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Videoserie: Rocrail voor beginners
« Reactie #39 Gepost op: 13 juni 2019, 22:33:30 »
@Albert,

Leg eea maar uit in je video’s... 😜
Maar zonder dollen, kunnen de sensors voor en na het blok voor beide rijrichtingen “enter - in” geven? En waar moet ik de sensors plaatsen? De lengte van de treinen is om en nabij 175cm, en deze passen tussen de wissels zoals weergegeven in het baanplan.

Gr, Hans

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Videoserie: Rocrail voor beginners
« Reactie #40 Gepost op: 13 juni 2019, 23:04:20 »
Waarom moeten er twee sensors per blok gebruikt worden als je in één richting rijdt? In dat geval is het toch zo dat de sensor aangeeft dat als een blok verlaten wordt ook meteen het volgende blok bezet is.

In jouw demobaan bijvoorbeeld kan met één sensor tussen blokken 4 en 1 worden volstaan, want aktiveren van die ene sensor betekent dan blok 4 vrij = blok 1 bezet. (Bij sensoren denk ik dan aan momentschakelaars zoals een reedcontact.)
Op soortgelijke manier betekenen de 'in' sensoren van blokken 2 en 3 dat blok 1 vrij is, daar is geen uitrijsensor voor blok 1 voor nodig.

Ik zie bij mij nu ook dat als een blok bezet is de trein/locnaam in het blok komt te staan, maar dat dan het bloknummer verdwijnt, dat lijkt bij jou niet zo te zijn. 
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Videoserie: Rocrail voor beginners
« Reactie #41 Gepost op: 14 juni 2019, 09:13:57 »
kunnen de sensors voor en na het blok voor beide rijrichtingen “enter - in” geven? En waar moet ik de sensors plaatsen? De lengte van de treinen is om en nabij 175cm, en deze passen tussen de wissels zoals weergegeven in het baanplan.
Gr, Hans
Hoi Hans,
Als je de richtingpijlen in mijn baanplan weghaalt en de analyser opnieuw zijn werk laat doen worden er rijwegen in 2 rijrichtingen gemaakt. De werking van de melders wordt dan aangepast per rijweg. Kijk maar eens bij blokeigenschappen en dan tabblad rijwegen. Daar zie je de werking van de melders.
Waar je de sensors moet plaatsen is afhankelijk van de snelheid van je loc en hoeveel lengte deze nodig heeft om af te remmen nadat de snelheid op 0 gezet is. Dat zal je zelf moeten testen. En als je gebruik maakt van de Blok Brake Timer (BBT) heb je minder ruimte nodig om af te remmen dan wanneer een loc op gemiddelde snelheid (bijv. rijstap 14 van 28) in je blok rijdt. Met de BBT remt de loc in het blok af in kleine stapjes, maar dat ga ik nog uitleggen.

Succes.

Waarom moeten er twee sensors per blok gebruikt worden als je in één richting rijdt?
Ik zie bij mij nu ook dat als een blok bezet is de trein/locnaam in het blok komt te staan, maar dat dan het bloknummer verdwijnt, dat lijkt bij jou niet zo te zijn. 
@72sonnett,
Als je in 1 richting rijdt kun je ook met 1 melder toe, maar dat heeft een aantal nadelen. Het voordeel van 2 melders is dat je de snelheid in het blok en de plaats waar de loc moet stoppen beter kunt regelen.
(De tekst die hier stond heb ik weggehaald want die klopte niet. Ik ga dit uitleggen in mijn eerstvolgende video)

De Blok Brake Timer (BBT) werkt niet met 1 melder, zie mijn bericht aan Hans hierboven.

Ik zal het moeten testen maar ik vermoed dat de analyser ook niet goed werkt met 1 melder per blok. Hij maakt wel de rijwegen aan maar zal waarschijnlijk niet de werking van de melder per blok aangeven. Dit is geen probleem want dat kun je altijd zelf aanpassen. (Ik heb dit getest en het klopt. De analyser kan niet goed overweg met 1 melder per blok)

Kun je een schermprintje plaatsen van het blok waar de naam verdwijnt?

Succes.

@Allebei
In alle gevallen geldt dat wat ik zeg/schrijf niet 'de wet' is. Ga vooral experimenteren en zoek wat het best bij je past. Ik vind het leuk zoals jullie er mee bezig zijn alleen gaan jullie iets sneller dan ik video's kan maken  ;)
Mijn hele schaduwstation en de klimspiraal werken met 1 melder per blok: Klik

Albert.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2019, 14:25:01 door AlbertG. Reden: Onjuiste tekst verwijderd »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Videoserie: Rocrail voor beginners
« Reactie #42 Gepost op: 14 juni 2019, 15:14:27 »
Kun je een schermprintje plaatsen van het blok waar de naam verdwijnt?

Zie bericht #20, in blok 1 staat alleen een locnaam:

El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Videoserie: Rocrail voor beginners
« Reactie #43 Gepost op: 14 juni 2019, 15:27:56 »
Blok 01 en blok 04 zijn als kort blok weergegeven (2 blokjes op het raster). Dit is alleen visueel om ruimte te besparen op je beeldscherm. Zoals je ziet wordt de locnaam wel weergegeven in blok 02 (4 blokjes op het raster).
Als je bij blok 01 kijkt bij de eigenschappen (klik rechts - eigenschappen) dan zie je op tabblad Algemeen een vinkje staan bij Klein symbool. Als je dit vinkje weghaalt wordt het blok ook over 4 rasterblokjes weergegeven, maar let op: het valt dan over de melder en de richtingspijl heen. Je moet dan wel alles naar rechts (of links) verschuiven.

Succes,

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Videoserie: Rocrail voor beginners
« Reactie #44 Gepost op: 14 juni 2019, 23:22:50 »
@Albert,

Ik heb inmiddels ook een sensor via een Arloco shield gekoppeld aan mijn DR5000 en aan een melder in RocRail. Eea functioneert prima. Moet nu wachten op ome Alie, want ik heb er nog al wat nodig. Ik ga, zoals je al adviseerde, voor twee melders per blok.

Met mijn baanplan had ik minder succes. Ik dacht dat ik alle stapjes goed had gevolgd, inclusief het analyseren, en het raadplegen van de verschillende rijwegen. Maar toen ik een locje virtueel wilde laten rondrijden, werd er geen rijweg gereserveerd. En een klik op de eerste melder (=enter) resulteert enkel in een Ghosttrein in het volgende blok.
Morgen maar weer eens proberen, van voren af aan.

En als ik er niet uitkom, ga ik dat “trace & incident” maar eens uitproberen.

Gr, Hans