Wat zijn we aan het bouwen? > Materieel

Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c

(1/33) > >>

MathynK:
Afgelopen weekend had ik weer eens écht een vrij weekend en dat betekent bouwen! Nu had ik even geen zin in resin en secondelijm, dus ben ik even mijn kast ingedoken op zoek naar een leuk kitje.

Ik heb de afgelopen maanden een aantal messing bouwpakketten van rijtuigen bij elkaar gesprokkeld. Om te beginnen een Philotrain C10c. Ik heb nog nooit een rijtuig in elkaar gebakken maar had er na de vorige bouwsels wel vertrouwen in. Aangezien de wanden en het dak bij deze kit al zijn voorgevormd leek mij dit een verstandige start. Ik kijk toch nog een beetje op tegen het buigen van zijwanden en daken... :-\


Deze kit dus!


Zoals de bouwbeschrijving ook aangeeft ben ik begonnen met de bodemplaat. Het vouwen van de diverse delen ging vrij gemakkelijk in de bankschroef, met twee lange aluminium hoekprofielen waartussen de plaat werd geklemd.


Alle vouwnaden even nagelopen met wat tin, wordt het toch iets steviger van.


Interieur krijgt al vorm. Hier liep ik later wel tegen de lamp aan! De banken zijn vrij breed en komen precies tot de zijrand van de bodemplaat of net iets verder. Dit resulteerde later in een kap die niet mooi aansloot. Ik heb de banken iets meer naar het midden gedrukt zodat deze niet bij de rand uitsteken. Het is een minimaal verschil maar zorgt er nu wel voor dat de kap mooi aansluit.


Diverse onderdelen aan de onderzijde vastgezet. Na deze stap geeft de handleiding aan om de onderste rij treden vast te zetten. Dit heb ik bewust niet gedaan en deze klus bewaar ik voor een later stadium. Ik wil eerst de kap goed sluitend op het onderstel krijgen en daarna de lipjes strak tegen de rand van de zijwand leggen. Hierdoor voorkom ik ten eerste dat de lipjes in de weg zitten bij het plaatsen van de kap en ten tweede sluiten de lipjes straks wel mooi aan. 

We zijn lekker op weg ;D

Groet, Mathyn

Eric B:
Hierbij ga ik je maar eens op de vingers kijken  :)

Vraagje: Is de 15C kit ook met hoge klasseborden te bouwen of alleen met lage?

HaHoHo:
Hallo Mathyn,

veel plezier met het bouwen van deze kit! Ik heb er ook een aantal in elkaar gezet; ze zijn goed te bouwen.

Ik weet niet of je de wagen wilt gaan voorzien van kortkoppelmechanismen? Zo ja en mocht je zoeken naar een manier om dat te kunnen realiseren, zie dan bijvoorbeeld deze pagina op mijn site.
Moet de wagen ook op een 'normale' modelbaan kunnen rijden (dus met redelijk krappe bogen), hou dan de uitslag van de draaistellen goed in de gaten; ze raken snel de langstreden. Ik heb een aantal verbindingen tussen bodemplaat en langstreden moeten veranderen om de draaistellen genoeg ruimte te geven en heb zelfs andere koppelhouders gefabriceerd; zie deze pagina.

Groetjes,
Hans.

MathynK:
@Eric: deze kit heeft geen geëtste borden op de zijwand. Je kan de klassenummers dus op elke plek plaatsen die je maar wilt. Zelf ga ik voor een naoorlogse versie, dus worden ze hoog geplaatst.

@Hans: dankjewel! Tot nu toe is het een vrij simpel kitje en bevalt het goed. Wel zitten er een paar onvolkomenheden in, maar daar kom ik nog op terug. Een kortkoppeling gaat er zeker komen. Ik denk in de vorm van een symoba aangezien ik die nog in de kast heb liggen. Ik heb daar al wat ideeën over, maar een referentie is altijd prettig. Waarvoor dank (y). Wat een mooie site trouwens! Daar staat een hoop inspiratie op.

Dan nog een algemene vraag: heeft iemand een foto van een naoorlogse C10c (ex. SS)??? Tot nu toe heb ik nog niks gevonden en helaas is het boek De Erfenis nog niet in mijn bezit.
Ik zoek beeldmateriaal om een aantal punten te kunnen achterhalen:
- exacte plaatsing opschriften, kan ook wel met foto's van het Philo model
- vorm van handgrepen tpv deuren
- trap aan de kopse kant: ik weet dat deze is aangepast of weggehaald. Is deze helemaal weggehaald, of is er nog een klein stukje trap overgebleven zoals ook op andere type rijtuigen voorkwam?

Gr, Mathyn

Eric B:
Kijk dat is informatie waar ik blij van word  ;D

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie