Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Videoritten 2020 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:11:11
Achterzijde Nederlandse lichtseinen door Jeanne
Vandaag om 02:07:23
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door iarnrod
Vandaag om 01:23:18
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 00:38:31
WinTrack 10 door Ron58
Vandaag om 00:11:08
3D/RM: GVB 12G (Amsterdamse gelede tram in H0) door Michel van den Hof
Vandaag om 00:02:14
Rail Force One Sharky 1:1 aanwezig tijdens On TraXS! in het spoorwegmuseum. door Marty
20 februari 2020, 23:20:35
DE2 geel en rood met hazelnoot door T.Spat
20 februari 2020, 23:12:05
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door nighttrain1
20 februari 2020, 23:06:12
Dolime trein, door werkzaamheden omgeleid, rijtijden gezocht door LMX
20 februari 2020, 22:44:53
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door Carel Ruysink
20 februari 2020, 22:39:50
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door spock
20 februari 2020, 22:39:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
20 februari 2020, 22:36:16
Nieuwe literaire activiteiten door NS8714
20 februari 2020, 22:18:06
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Frank 123
20 februari 2020, 22:17:02
Ergensnergens in H0e door EricZmS
20 februari 2020, 22:11:46
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
20 februari 2020, 22:10:39
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
20 februari 2020, 21:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 februari 2020, 21:48:22
Heen, En en Weer door DE-II
20 februari 2020, 21:46:52
Projekt 083-338 door 44
20 februari 2020, 21:36:45
MB-module: "Groeten uit Jottum" door Hendrik Jan
20 februari 2020, 21:25:17
MB-module: "Chicago Union" door NS8714
20 februari 2020, 21:17:02
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
20 februari 2020, 21:16:30
Soldeerstift, welke moet ik aanschaffen? door Gerrit F
20 februari 2020, 21:02:37
Gezocht: maatschetsen van depotvoedingen (zoals in Groningen gebruikt). door dwars-ligger
20 februari 2020, 20:53:10
Fasedraad analoog door Klaas Zondervan
20 februari 2020, 20:41:24
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door Huib
20 februari 2020, 20:22:12
Baanplan overzetten in je besturings-software? door Bert2011
20 februari 2020, 20:20:49
Poolse meuk in 0e. door Stedahult
20 februari 2020, 20:17:38
  

Auteur Topic: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten  (gelezen 2420 keer)

Wil uut Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Gepost op: 07 mei 2019, 20:31:54 »
Hallo forumleden,

Bij baanplannen in mijn draadje heb ik een zelfgemaakt kruiswissellaten zien.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88296.msg3222018868#msg3222018868

Ik kan het niet gebruiken, omdat alle linker rails met elkaar verbonden zijnen allerechter rails ook.
Toen ik dit met een multimeter bij mijn 2 Dopp. PARALLEL GLEIS VERBINDUNGSSATZ 4561-Ms (kruiswissels van Roco
ging meten, bleek het daar ook zo te zijn. Zo heb ik er niets aan.
Bij mijn twee Shinohara kruiswissels waren alleen de buitenste railstaven aan een stuk en zelfs dat maakt deze wissels niet bruikbaar voor mij.

Ik heb met google gezocht naar hoe het kruiswissel geïsoleerd kan worden, maar helaas niets bruikbaars gevonden.
Ja meerdere draadjes hierover op dit forum hebben mij geen goede oplossing geboden, maar ze hebben mij wel op een idee gebracht.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13182.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64241.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43245.30

Zelfs een bericht met een oplossing van Roco zelf heb ik gehad, maar die kan ik ook niet gebruiken.

Jawel, ik heb er zelf wel wat op gevonden. Volgens mij is dit voor iedereen heel handig, vandaar dat ik een nieuw draadje gestart heb.

Ik heb op 8 plaatsen bij de rode streepjes de rails door geslepen. Het wisselis nu elektrisch invieren gedeeld.
Dat is mooi, want er zijn vier wisselaandrijvingen met de mogelijkheid om hartstukken te polariseren.



Dus met alle wissels rechtdoor geven de contacten de stroom door aan alle rails recht door.
Bij alle wissels afbuigend  geven de contacten de stroom door aan het diagonaal tegenover liggende wissel.
Oke, ja,ale wisselaandrijvingen moeten tegelijk schakelen, dat kan niet anders en het is niet erg, want het is een kruiswissel. Enkelvoud.



De treinen rijden van links naar rechts. Met twee kruiswissels kan er over 8 routes gereden worden zonder rails doorslijpen (bovenste plaatje) zoals Roco de kruiswissels gemaakt heeft en ook over 8 routes met rails door geslepen.

Ik laat nog wel een Roco relais meeschakelen voor de beveiliging van de sporen voor het kruiswissel links.
In de afbuigende stand van de wissels zorgt de eerste trein dat het andere lege spoor onveilig is.

Zo kan ik ze wel gebruiken.

Nadelen: Geen
Voordelen: Twee bezetmelders nodig ipv 4
                 Isolatie raillasjes hoeven niet aande kruiswissels te zitten.
                 Weinig stroomdraadjes en relais nodig.
                 Twee treinen kunnen nu met verschillende snelheden tegelijk over het kruiswissel rijden in de rechtdoor stand.

Dit laatste is voor mij het allerbelangrijkste en de hoofdreden, waarom ik dit zo bedacht heb.

Groetjes
Wil





De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2019, 20:53:15 »
Ziet er uit als een goeie oplossing  (y)

Wil uut Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2019, 21:58:15 »
De aansluiting in mijn vorige bericht klopt niet. Bij het doormeten bleek niet te kloppen.
Dus heb ik een ander schema gemaakt met nu de contacten van de wissel aandrijving erbij.



Voor de duidelijkheid heb ik twee tekeningen gemaakt.
Tekening A toont de bedrading voor beide sporen rechtdoor.
Tekening B toont de bedrading voor beide sporen afbuigend.

Net voor ik dit bericht wilde plaatsen heb ik de contacten van het wissel nog gemeten en jahoor, op de tekening had ik het andersom getekend.
Gelukkig was het niet zoveel hobby om het te veranderen en nu is het wel goed.

Ik dacht , dat bij rechtdoor het buitenste lipje contact zou maken met de middelste, maar, nee, het is dus de binnenste lipje.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
  • Metrop-Märklin
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2019, 22:37:33 »
Voor zover ik weet zijn er twee versies van de roco in omloop (naast de 2 materialen messing en nikkelzilver), namelijk met en zonder doorverbindingen. Bij mijn 4561-Ms zijn die doorverbindingen er niet. Maar van een van de andere forumleden (die ook op het Koploper-forum actief was) had die doorverbindingen wel (en ook zichtbaar aan de onderkant).

Sorry, het is al een oude foto:

Bovendien zijn alle puntstukken en kruisstukken electrofrog, bezitten elk lasoogjes, en zijn elk apart aan te sluiten.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail