Doel:€250.00
Donaties:€107.00

Per saldo:€-143.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant. door Rick
Vandaag om 07:49:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:30:26
'even voorstellen’ uit Las Vegas door Lobomotion69
Vandaag om 03:21:32
VERPLAATST: Marklin 39978 Motorwagen serie VT 98.9, loopt vast op wissels. door Bert van Gelder
Vandaag om 00:44:49
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Edsko Hekman
17 juni 2019, 23:48:00
Kleinste Modelbahnen ter wereld door Bjor
17 juni 2019, 23:41:26
NS modelbaan Hoekdam H0 door Reinier Z.
17 juni 2019, 23:32:30
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door DE-II
17 juni 2019, 23:10:09
ARBED-A Wagens, wie heeft hier meer info over?? door Ronet-1981
17 juni 2019, 23:09:47
Intellibox II door Bahn-AG
17 juni 2019, 22:52:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
17 juni 2019, 22:44:01
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door Hendrik Jan
17 juni 2019, 21:58:55
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door 1795
17 juni 2019, 21:57:46
Tandwielen van as Rocomotortje afkrijgen door Fritsprt
17 juni 2019, 19:56:18
Geknoei in 0 door Ronald Koerts
17 juni 2019, 19:33:22
Projekt 083-338 door jerrytrein
17 juni 2019, 19:29:50
Pi.R.A.T.A. 2019 door Falcon10
17 juni 2019, 18:43:49
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
17 juni 2019, 16:32:12
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
17 juni 2019, 14:33:34
Raadplaatje door Hans Grasmaijer
17 juni 2019, 14:27:13
Pret met Arduino door RudyB
17 juni 2019, 12:37:39
Vitrains 2019 door 3railer
17 juni 2019, 12:29:49
V-IRM in 1:45 door Mitchell
17 juni 2019, 12:21:17
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Sven
17 juni 2019, 11:15:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rondje_HO
17 juni 2019, 11:12:41
Manchester, de Rocket, het station en een tussendoortje door jowi
17 juni 2019, 11:05:11
Artikeltje op nu.nl door Tulpendaal
17 juni 2019, 10:40:13
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door Bob R.
17 juni 2019, 10:36:23
Numansbaan, TT, 320x100 door eitreb
17 juni 2019, 09:19:04
25 jaar geleden door Willem1951
17 juni 2019, 07:57:41
  

Auteur Topic: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten  (gelezen 829 keer)

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Gepost op: 07 mei 2019, 20:31:54 »
Hallo forumleden,

Bij baanplannen in mijn draadje heb ik een zelfgemaakt kruiswissellaten zien.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88296.msg3222018868#msg3222018868

Ik kan het niet gebruiken, omdat alle linker rails met elkaar verbonden zijnen allerechter rails ook.
Toen ik dit met een multimeter bij mijn 2 Dopp. PARALLEL GLEIS VERBINDUNGSSATZ 4561-Ms (kruiswissels van Roco
ging meten, bleek het daar ook zo te zijn. Zo heb ik er niets aan.
Bij mijn twee Shinohara kruiswissels waren alleen de buitenste railstaven aan een stuk en zelfs dat maakt deze wissels niet bruikbaar voor mij.

Ik heb met google gezocht naar hoe het kruiswissel geïsoleerd kan worden, maar helaas niets bruikbaars gevonden.
Ja meerdere draadjes hierover op dit forum hebben mij geen goede oplossing geboden, maar ze hebben mij wel op een idee gebracht.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13182.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64241.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43245.30

Zelfs een bericht met een oplossing van Roco zelf heb ik gehad, maar die kan ik ook niet gebruiken.

Jawel, ik heb er zelf wel wat op gevonden. Volgens mij is dit voor iedereen heel handig, vandaar dat ik een nieuw draadje gestart heb.

Ik heb op 8 plaatsen bij de rode streepjes de rails door geslepen. Het wisselis nu elektrisch invieren gedeeld.
Dat is mooi, want er zijn vier wisselaandrijvingen met de mogelijkheid om hartstukken te polariseren.



Dus met alle wissels rechtdoor geven de contacten de stroom door aan alle rails recht door.
Bij alle wissels afbuigend  geven de contacten de stroom door aan het diagonaal tegenover liggende wissel.
Oke, ja,ale wisselaandrijvingen moeten tegelijk schakelen, dat kan niet anders en het is niet erg, want het is een kruiswissel. Enkelvoud.



De treinen rijden van links naar rechts. Met twee kruiswissels kan er over 8 routes gereden worden zonder rails doorslijpen (bovenste plaatje) zoals Roco de kruiswissels gemaakt heeft en ook over 8 routes met rails door geslepen.

Ik laat nog wel een Roco relais meeschakelen voor de beveiliging van de sporen voor het kruiswissel links.
In de afbuigende stand van de wissels zorgt de eerste trein dat het andere lege spoor onveilig is.

Zo kan ik ze wel gebruiken.

Nadelen: Geen
Voordelen: Twee bezetmelders nodig ipv 4
                 Isolatie raillasjes hoeven niet aande kruiswissels te zitten.
                 Weinig stroomdraadjes en relais nodig.
                 Twee treinen kunnen nu met verschillende snelheden tegelijk over het kruiswissel rijden in de rechtdoor stand.

Dit laatste is voor mij het allerbelangrijkste en de hoofdreden, waarom ik dit zo bedacht heb.

Groetjes
Wil





De nieuwe treintafels staan op hun plek.

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2019, 20:53:15 »
Ziet er uit als een goeie oplossing  (y)

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2019, 21:58:15 »
De aansluiting in mijn vorige bericht klopt niet. Bij het doormeten bleek niet te kloppen.
Dus heb ik een ander schema gemaakt met nu de contacten van de wissel aandrijving erbij.



Voor de duidelijkheid heb ik twee tekeningen gemaakt.
Tekening A toont de bedrading voor beide sporen rechtdoor.
Tekening B toont de bedrading voor beide sporen afbuigend.

Net voor ik dit bericht wilde plaatsen heb ik de contacten van het wissel nog gemeten en jahoor, op de tekening had ik het andersom getekend.
Gelukkig was het niet zoveel hobby om het te veranderen en nu is het wel goed.

Ik dacht , dat bij rechtdoor het buitenste lipje contact zou maken met de middelste, maar, nee, het is dus de binnenste lipje.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek.