Materieel > Materieelbespreking

Nederlandse modellen in spoor TT (schaal 1:120)

(1/4) > >>

Simon Stenneberg:
Omdat ik inmiddels zelf enkele Nederlandse modellen in spoor TT, schaal 1:120 heb, ben ik mij aan het verdiepen wat er zoal op de markt te verkrijgen is geweest.

Aanvullingen of correcties zijn altijd welkom. Mijn bron is het www. Eerst een eigen beschrijving, daarna volgen de lijstjes.
Dit nieuwe draadje is ook een eigen afsplitsing van https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6143.new;topicseen#new

De eerste Nederlandse modellen in spoor TT werden ergens in de jaren 80 door Berliner TT-Bahnen (BTTB) gemaakt. Het betrof een startset met een elektrische locomotief serie 1300 van de NS met een drietal Intercity-rijtuigen.
Tenminste, daar moest het op lijken, want het waren fantasiemodellen. De 1300 was te kort en had twee assen in laats van twee draaistellen. De rijtuigen waren Oostduitse Rekowagens in geel/blauwe InterCity kleuren van de NS. Deze rijtuigen werden ook los aangeboden.

Wat opvalt aan het aanbod in spoor TT, is dat dit vooral gericht is op het voormalige Oost-Duitsland in tijdperk III-IV. Sterke tweede is West-Duitsland tijdperk IV-V en derde private ondernemingen met modern materieel tijdperk VI. Maar andere (west)europese landen zoals Nederland zijn relatief beperkt.

Roco bracht in 2003 de  Ludmilla” in Railion-uitvoering uit, Door Tillig worden elektrische locomotieven type TRAXX gemaakt in verschillende uitvoeringen, waaronder sinds 2011 die van Railion/DB die ook in Nederland inzetbaar zijn. In 2015 werd de “Tulpen-lok” uitgebracht die van 2008-2011 de nieuwe Betuweroute promootte.
Tillig bracht in 2013 een Traxx uit in de uitvoering van ERS Railways, gevolgd in 2014 door Piko met een G1206 van ERS.
In 2015 bracht Tillig nog een beperkt aantal uit van de rangeerloc V60 van ACTS. Daarmee eindigt het lijstje Nederlandse locomotieven in spoor TT.
Voor 2019 kondigde Tillig nog de bouwserie 186 van NS aan, maar cancelde deze door te weinig voorbestellingen.

Er zijn verder ook nog weinig andere modellen die goed in Nederland inzetbaar zijn. De Reeks 28 van de NMBS is een positieve uitzondering die door Tillig in 2013 is uitgebracht.

Voor wat betreft Nederlandse rijtuigen is het ook beperkt. Degene die zijn uitgebracht, zijn ook in werkelijkheid rijtuigen van Duitse oorsprong. Tillig bracht in 2008 een internationaal rijtuig van de NS uit, en in 2017 Tillig een 1e en een 2e klasse InterCity-rijtuig.

Bij goederenwagens geldt hetzelfde als bij locomotieven en rijtuigen. Opvallend is dat Tillig de laatste jaren enkele Nederlandse goederenwagens uit de tijdperken II en III heeft uitgebracht.

Qua scenery heb ik nog helemaal niets Nederlands ontdekt, maar ik ben nu ook nog maar net een paar weken bezig...

NB: vanwege copyright plaats ik hier geen originele afbeeldingen, maar wel van modellen uit mijn eigen bescheiden collectie als voorbeeld.

Simon Stenneberg:

--- Citaat van: KNed op 23 april 2019, 13:28:00 ---Die ICK's heb ik gevonden, welke Nederlands inzetbare BR186 komt er dit jaar?
En al iets bekend of Piko ook komt met iets Nederlands in TT?

Ik vraag het voor http://www.nlinmodel.nl
Daar heb ik inmiddels de TT modellen die ik hier op het forum vond toegevoegd

Koen

--- Einde van citaat ---

De 186 van de NS is recent geannuleerd door Tillig vanwege te weinig voorbestellingen...

Voor wat bij Piko mogelijk is, heb ik zelf jaren geleden al eens wat voorgesteld, namelijk net als zij in H0 en N gedaan hebben: 6400 varianten op basis van hun G1206:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=34513.msg520709#msg520709

Simon Stenneberg:
Locomotieven:

Roco 36206 Diesellocomotief RN 232 902-7 “Ludmilla” van Railion NL
Tijdperk V, lengte 174,5 mm, uitgebracht in 2003
In dienst Railion NL van 2001-2011

Tillig 02473 Elektrische locomotief BR 189 van Railion
Tijdperk V, lengte 162 mm, uitgebracht 2011
In dienst Railion NL van 2006-heden
 
Tillig 02477 Elektrische locomotief BR 189 van ERS Railways
Tijdperk VI, lengte 162 mm, uitgebracht 2013
In dienst ERS Railways van 2012-2017

Piko 47227 Diesellocomotief G1206 van ERS Railways
Tijdperk VI, lengte 123 mm, verschenen 2014
In dienst ERS als 1206 “Monique” van 2009-2014

Tillig 04281 Elektrische locomotief 189 065-6 van de DB AG in "Tulpen-design"
Tijdperk V, lengte 162 mm, uitgebracht 2015
In dienst Railion NL als Tulpenloc van 2008-2011



Tillig 96143 Diesellocomotief 6002 van ACTS NL
Tijdperk V, lengte 91 mm, uitgebracht 2015
In dienst ACTS NL van 1999-2003 (daarna ShortLines)

Tillig 04928 Elektrische locomotief bouwserie 186 van de NS
Tijdperk VI, lengte 158 mm, aangekondigd 2019, maar geannuleerd i.v.m. te weinig voorbestellingen
In dienst NS van 2014-heden

Simon Stenneberg:
Rijtuigen:



Tillig 13578 Personenrijtuig type Avmz 111 van de NS
Tijdperk V, 220 mm, uitgebracht 2008
In dienst NS International van 2001-2006 (daarna NS Reizigers in geel/blauw tot 2010)

Tillig 16204 Personenrijtuig 1e klasse van de NS
Tijdperk V, lengte 220 mm, uitgebracht 2017
In dient NS Reizigers als type ICL van 2007-2010

Tillig 16205 Personenrijtuig 2e klasse van de NS
Tijdperk V, lengte 220 mm, uitgebracht 2017
In dient NS Reizigers als type ICL van 2007-2010

Simon Stenneberg:
Goederenwagens NS Tijdperk IV-VI:
 


Zeuke / Tillig 15223 4-assige open goederenwagen type Eanos van de NS
Tijdperk IV, lengte 117 mm
In dienst NS 1988-1998 (naar Cronifer)



Piko 47706 Containerwagen type Lgs 579 van NL DB met 1x 40‘ container »msc«
Tijdperk VI, lengte 114 mm, uitgebracht 2011

Tillig 15808 4-assige schuifwandwagen type Habbillns van Railion NL
Tijdperk VI, lengte 194 mm, uitgebracht 2015

Tillig 17402 Ketelwagen „Pieter Bon“ van de NS
Tijdperk IV, 92 mm, uitgebracht 2015
 
Tillig 15037 Gasketelwagen met zonbeschermingsdak type Zags van ERMEWA (NL)
Tijdperk VI, lengte 146 mm, uitgebracht 2018
In dienst voor 2010-heden
 
Piko 47713 Containerwagen type Lgns van de NS met container "Finncarriers"
Tijdperk V, lengte 114 mm, uitgebracht 2019

Tillig 15690 4-assige open goederenwagen type Eanos van de NS
Tijdperk V, lengte 133 mm, aangekondigd 2019

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie