Doel:€250.00
Donaties:€77.50

Per saldo:€-172.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bestaat Scaletrading nog? door Rob Ellerman
Vandaag om 15:25:39
LDT RS8 nieuwe uitvoering met oranje sticker door Karst Drenth
Vandaag om 15:21:11
Thema gezocht voor een schaal 0 baan van 3 bij 4,5 meter . door Karben
Vandaag om 15:19:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 15:12:16
Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf? door VvKan
Vandaag om 15:02:04
Wat kan je precies doen met Railcom? door VvKan
Vandaag om 14:59:48
Bouw van mijn messing NS 604 Spoor-0 door Wim Vink
Vandaag om 14:59:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 14:50:10
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Frank 123
Vandaag om 14:44:53
Zelf gemaakte Power Pack met Step-up regulator. door flyerman
Vandaag om 14:32:07
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 14:14:59
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Ben
Vandaag om 14:13:22
Stationsplein Baden Baden door nighttrain1
Vandaag om 14:06:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 13:52:29
Ideeën en mening gevraagd voor baanplan/uitbreiding Nederlandse baan HO Nederdam door Peter J K
Vandaag om 13:39:30
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 13:28:08
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door tothebeach
Vandaag om 12:59:36
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 12:49:04
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 12:41:46
Raccordement Hamerveld NL tp. IV / V H0 (voorheen: Baanplan Dieseldam) door Reeks77
Vandaag om 12:38:01
Modelspoorbaan Fleischmann door NS1220
Vandaag om 12:34:38
VERPLAATST: Raccordement Hamerveld NL tp. IV / V H0 (voorheen: Baanplan Dieseldam) door Bert van Gelder
Vandaag om 12:01:38
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door spoorzeven
Vandaag om 12:00:14
Allereerste (voorzichtige) stapjes in scratchbuild door Pascal77
Vandaag om 11:54:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 11:17:58
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 11:17:47
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 11:02:02
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 10:40:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:10:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Marco1044
Vandaag om 10:07:22
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 42870 keer)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 606
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #330 Gepost op: 08 maart 2021, 21:57:36 »
Met belangstelling een aantal Posts gelezen , ook het weerstandssolderen dat er tussen door kwam.
Heel mooi !
De groeten van Rob

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #331 Gepost op: 08 maart 2021, 22:43:19 »
wat een mooie loc. oogverblindend fraai..
Den er over bij High Level een High Flyer aandrijving te bestellen voor de 3900 maar die geeft op zijn website aan alle bestellingen en activiteiten voorlopig te bevriezen door Corona en Brexit. Hopen in een paar maanden weer actief te zijn.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5116
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #332 Gepost op: 09 maart 2021, 13:15:54 »
Met High Level heb ik geen ervaring. Ik merk wel dat de meeste (ook grote) UK websites grote moeite hebben met het versturen van pakketjes naar de rest van Europa. Lijkt ook te maken te hebben met hun eigen Belastingdienst en VAT.
Het zal uiteindelijk wel worden opgelost, maar uiteindelijk zullen we allemaal wel duurder uit ziin vermoed ik.

Maar terug ontopic:

De andere kant met alle leidingen en de veiligheden in geoxideerd brons (of iets dat daar voor door moet gaan)



Je ziet dat ik de andere koppelstangen weer heb gevonden. Ze zaten in een doosje vast aan de Gibson drijfwielen die een fractie te groot waren.

Een vraag: de bovenste leiding is een koperen/messing leiding die van het machinistenhuis loopt naar de rookkast en daar in een soort klep uitmondt. Of is het omgekeerd. Uit de puzzel die ik samen heb gelegd met Paul Bender over de functie van de verschillende manometers op het ketelfront zit er één bij voor de druk in de cylinders. Zou het deze leiding kunnen zijn, die via de rookkast naar het machinistenhuis loopt? Ik zie deze leiding ook op de 3700en en andere loks en tot nu toe wist ik niet zo goed wat dit voor leiding was.


mvg,
Ivo
*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5995
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #333 Gepost op: 09 maart 2021, 14:06:55 »
Bij de voedingspomp heb ik de bekleding van het bovenste gedeelte groen gemaakt en de aansluitingen/aansluitkranen van de diverse leidingen messing kleurig. Of dat echt zo is weet ik niet maar vond het wel mooi.
De bovenste knop in de bel vorm is in ieder geval wel messing kleurig.


Still uit "Steam in Holland" van Ton Pruissen.

Stephan.
.


MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3338
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #334 Gepost op: 09 maart 2021, 14:17:10 »
Geweldig mooi werk Ivo, hij zit echt heel strak in de lak. (y)
Wel een vraagje: met welke maat nozzle en luchtdruk spuit jij de phildie finish? Mijn persoonlijke ervaring is dat ik veel meer moet verdunnen om een goed resultaat te krijgen. Daarom ben ik daar benieuwd naar.

Gr, Mathyn

Spuitwerk is afgerond. Nu komt het aan op het weer aanbrengen van alle losse onderdelen en het ballasten van de lok, het plaatsen van de electronica en kijken of het allemaal fatsoenlijk wil lopen.

Paar foto's:

Spuitwerk klaar. Allemaal Phildie lak en ook de Phildie finish lak. Met die laatste heb ik nog wel eens ruzie, maar je moet je vrij exact houden aan de verdunning. Dus 1 deel lak en 1/4 deel water en dan gaat het goed.

{...}

mvg,
Ivo

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5116
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #335 Gepost op: 09 maart 2021, 15:12:56 »
Ik heb voor de Philofinish een Iwata Eclipse BCS gebruikt met 0,5mm naald. Ik heb dezelfde ervaring als jij dat de lak dikker is, maar als ik dit teveel verdun dan gaat het spetteren en komt er veel te veel lak niet strak op het model. Ik hou me vrij strak aan de verhouding 1 deel lak en 1/4 deel water. Ik vind het een lastige en soms onvoorspelbare lak, maar als het goed gaat is deze erg mooi.

@Stephan.

Bij mij moet alleen de bovenste bekleding van de pomp nog groen worden. Het is allemaal een kwestie van smaak en als je alle foto's goed bekijkt dan zijn er denk ik heel veel verschillende mogelijkheden. Je foto is van een Werkspoor 6100 en die wijkt nu juist hier af van de Hohenzollern. Ik hou over het algemeen aan dat handrails blank staal zijn en dat hete stoomleidingen blank koper zijn. De luchtleidingen van het remsysteem maak ik meestal blank messing. Een en ander werd natuurlijk vuil, dus hoe het er dan in het echt uitzag??  Op jouw foto loopt er een bedieningstang naar de stoomkraan. Die waren meestal meegeschilderd. De leiding vanaf de kraan naar de pomp wordt dan blank koper en de stoomkraan blank messing. De pomp zelf is gewoon zwart met soms groene bekleding. Bij mij loopt aan deze kant een hete stoomleiding van de stoomkraan die in het machinistenhuis zit aan de zijkant van het ketelfront. Je ziet op de ketel bij mij hier ook geen stoomkraan. Aan de andere kant van mijn lok zit wel een stoomkraan. Die wordt met een stang bediend en die zou denk ik gewoon groen moeten zijn. Deze heb ik nog niet gespoten en is nog blank metaal.

mvg,
Ivo
*

Marcel26

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #336 Gepost op: 10 maart 2021, 19:57:18 »
Mooi project om te volgen, geweldig stukje werk.
De leiding bovenop naar de rookkast is volgens mij de leiding die naar de pyrometer gaat (meet temperatuur in de oververhitterkast)

Marcel

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5116
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #337 Gepost op: 10 maart 2021, 22:34:42 »
Bedankt Marcel, die optie had ik ook nog. Van de pyrometer :)

Mvg,
Ivo
*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5995
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #338 Gepost op: 11 maart 2021, 12:23:01 »
Ik zat nog wat over die wielen na te sudderen maar is de Märklin E700630 misschien een alternatief? Eventueel wat nabehandelen.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5116
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #339 Gepost op: 11 maart 2021, 12:44:11 »
Zou het niet doen: te grof in vergelijking met de Romfords. En je krijgt pizzasnijders erbij die je moet gaan afdraaien. En ook te breed vermoed ik. Je hebt alleen het juiste aantal spaken.

mvg,
Ivo
*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5995
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #340 Gepost op: 11 maart 2021, 13:15:51 »
Oke, die flensen kan makkelijk een vijltje over maar dat de Märklin wielen vaak te breed zijn wist ik niet. Ik vind ze wel al een stuk beter lijken dan de Romfords maar er zijn misschien betere makkelijk verkrijgbare exemplaren te vinden.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2021, 13:18:37 door prutser »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #341 Gepost op: 11 maart 2021, 13:50:13 »
Mooie voortgang Ivo! Ik krijg haast spijt  dat ik er niet één aangeschaft heb  ;)

... High Level heb ik geen ervaring. Ik merk wel dat de meeste (ook grote) UK websites grote moeite hebben met het versturen van pakketjes naar de rest van Europa. Lijkt ook te maken te hebben met hun eigen Belastingdienst en VAT.
...

k heb half Januari een bestelling gedaan en kreeg de spullen knap snel en zonder meerkosten binnen. Maar High Level kits is natuurlijk een zakelijk opererende particulier en die kan net zo makkelijk gearbox-kitjes verzenden als ansichtkaarten in een envelop. Zo draai je mooi om VAT en customs heen...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1391
  • Aachenau West
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #342 Gepost op: 11 maart 2021, 14:14:26 »
Ivo, ook mijn complimenten!!
 (y) (y) Prachtig stuk werk.

Groet, Bas

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
  • * de eerste, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #343 Gepost op: 11 maart 2021, 14:53:16 »
 (y) (y) Weer een meesterstuk.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5116
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #344 Gepost op: 11 maart 2021, 15:11:11 »
Ik krijg haast spijt  dat ik er niet één aangeschaft heb  ;)

Deze week kreeg ik van Piet een nieuwsbrief met eveneens de mededeling dat hij nog 2 kits had. Volgens mij alleen dan zonder de Ackermann veiligheid, omdat die bij Philotrain op waren. Dus het woord haast krijgt nu een andere betekenis in je citaat.

De Ackermann hoeft het probleem niet te zijn, want een ons bekende Kleinserie fabrikant denkt erover een (beter) gietdeel te maken.

Succes met nadenken en de haast. Duur is de kit nmm in elk geval niet, maar je hebt er wel nog wat werk aan.


mvg,
Ivo
*