Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 81663 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #285 Gepost op: 27 januari 2021, 17:27:59 »
HJF?

Maar goed: gaatje boren, voorzichtig vijlen en glasvezelen, gaatje ruimen en......... deurklink!

Krasjes zie je na het spuiten niet meer. Wel op deze waanzinnige macro opnames ;)






mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #286 Gepost op: 27 januari 2021, 18:03:24 »
Hoi Ivo,

En waar zijn deze deurklinken te verkrijgen?
(Of heb je net als Frits zo'n onuitputtelijke voorraad)

mvg, Frank

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #287 Gepost op: 27 januari 2021, 19:51:11 »
Dit komt inderdaad uit de "voorraad". In dit geval betekent het dat ik een kit heb gekannibaliseerd. Ik heb nog kits van plan N in messing van Cees van der Vis en Frits Thies, die ik nog niet heb gebouwd, maar waar wel deze klinkjes in zitten. Ik denk dat deze of van Weinert of van Günther zijn. Het laatste merk bestaat volgens mij niet meer. In de Weinert catalogus staan ze onder nummer 9537 met als prijs 6,80 euro en dan heb je er 8. Op mijn gietboompje staat K 281 41 en op de andere kant 471.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #288 Gepost op: 27 januari 2021, 22:59:31 »
Wat vinden jullie?

Ik kan nog kiezen welke wielen ik onder de 6100 zet. De kit levert Romfords. Die bevallen mij vanwege betrouwbare stroomopname, makkelijke kwartering, maar minder fijn en minder op schaal
Daarnaast heb ik Alan Gibsons. Die liggen in mijn eindeloze voorraad voor DJH 3700, 3900 en 6000, maar met name de 3700 hebben na de Artitec 3700 niet meer zo'n hoge prioriteit. De Gibsons zijn meer op schaal, de bogiewielen hebben het juiste aantal spaken en zijn in zijn geheel fijner. De wielbanden zijn van staal net als in het echt, dus ook qua kleur is het goed alleen: het vereist beter gereedschap om de wielen wobbelvrij op de assen te krijgen, het kwarteren is lastiger en de stroomafname is minder betrouwbaar omdat staal roest. Voor dat laatste is er zog. electrofix, maar daar heb ik geen goede ervaring mee qua stroomafname.

Dus??





mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #289 Gepost op: 28 januari 2021, 00:52:08 »
Omdat je al zo min mogelijk concessies doet kun je de Gibsons proberen.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar hoe je die wobbelvrij en zonder de spaken te breken monteert omdat ik ze zelf heb liggen voor de NS 3900.
Je kan altijd nog terug naar de Romfords.

Stephan.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
  • Team Mitropa
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #290 Gepost op: 28 januari 2021, 02:03:35 »
idd de Gibsons , ze zitten ook onder mijn DJH spul

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1512
    • Dwangrail.nl
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #291 Gepost op: 28 januari 2021, 08:24:05 »
Ik zou ook de Gibsons gebruiken.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #292 Gepost op: 28 januari 2021, 12:43:10 »
Als ik zou moeten kiezen tussen Romford en Gibson, zou ik de wielen van Gibson nemen.
En als je een nog mooiere keus wilt: kijk eens bij Ultrascale.

Voor het aanbrengen en kwarteren van de wielen kan je kijken of je nog een "Wheel press & quartering jig" van GW-models op de kop kan tikken. Dat kost wel een paar centen, maar lang niet zoveel als een kit. En sinds ik hem heb, vraag ik mij af waarom ik ooit zonder zo'n apparaat heb zitten klungelen.

Grtz, Ton

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #293 Gepost op: 28 januari 2021, 13:05:39 »
Dag Ton 28GBP zou het probleem niet moeten zijn inderdaad ;). Als jij deze aanbeveelt wil ik die wel eens proberen. Ik hoop alleen dat er vanuit de UK nog spullen naar de EU worden verstuurd. Ik hoor daar inmiddels een hoop gedoe over.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2140
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #294 Gepost op: 28 januari 2021, 13:48:18 »
Op de foto die je toont lijkt het alsof de Gibson drijfwielen iets groter zijn dan de Romfords. Passen ze wel zomaar in de kit zoals je die nu gebouwd hebt?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #295 Gepost op: 28 januari 2021, 16:54:11 »
Jan, het is op een rare manier een vertekening op de foto. Ze zijn in werkelijkheid volgens mij exact gelijk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #296 Gepost op: 28 januari 2021, 17:01:19 »
Ivo en Jan

dat heet perspectief. De wielen zijn schuin van onderen gefotografeerd. Dan krijg je dat.

Groet meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #297 Gepost op: 28 januari 2021, 23:28:14 »
Klopt, maar.... even nagemeten en de gibson wielen zijn toch 0,8mm groter in diameter: Romford 21,1 en gibson 21,9mm.

Net even 2 bogieassen in elkaar geperst en die zitten wobbelvrij. In mijn freesbank blokje hout op de kruistafel. Dan een vlak gefreesd met een gat in het midden.  Een wiel erin gelegd en een as in een spantang gezet. De zaak naar beneden draaien en het eerste wiel zit perfect. Daarna het andere wiel er bovenop geperst.

Mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #298 Gepost op: 31 januari 2021, 15:42:37 »
Inmiddels 3 wielen op de assen geperst en in het model geschoven. Nu lijkt de 0,8mm grotere diameter van de Gibson roet in het eten te gaan gooien:



Je kunt zien dat de remhangers tusen de wielen wel heel erg krap tussen de flenzen zitten. Ik kreeg ze er al heel moeilijk in. De beide buitenste assen zet ik met zo weinig mogelijk zijdelingse speling in het chassis, maar de middelste as moet relatief vrij zijdelings heen en weer kunnen bewegen. Ik vermoed dat dat tot een voortdurende vonkenregen gaat leiden. Om deze reden denk ik dat ik toch maar de Romfords ga gebruiken of  zoeken of ik beter passende Ultrascale kan vinden. Daarbij hoop ik wel dat de wielen van de assen kunnen, want in de achterste as krijg ik ze er dan zeker niet meer in. Ik kan natuurlijk met een wielen trekken een wiel eraf halen, maar die krijg ik dan mogelijk niet goed meer er op terug,

Ik vind het wel jammer van de Gibson bogie wielen, want die zien er met het juiste aantal spaken toch een stuk beter uit. Alleen bogiewielen met stalen wielbanden en drijfwielen met een ander metaal vind ik niet zo mooi.

Ander plaatje:



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #299 Gepost op: 13 februari 2021, 17:41:37 »
Onder de bufferbalk hangen nog 2 koppelingen voor de stoomverwarming. Aan de voorkant heb ik die nu nagebootst. Hiertussen komt nog de veiligheidskoppeling en de buffers ontbreken natuurlijk ook nog.

Dit moet het dan zijn in model. Beetje knutselen met 2mm messing draad, taps afvijlen in een boortol en een stripje (platgeknepen 0,4mm koperen draadje) als hendel rechts. Links DJH handrail houder in een stukje afvalmessing, dat rond vijlen en een draadje door het gat van de handrailhouder als hendel.

Mooi genoeg. Het wordt toch allemaal zwart ;)








Voor de liefhebber: kijk in het 6100 boek van Paul Henken op pagina 94 en de tekeningen in het begin van het boek.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*