Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 22:46:20
Fleischmann lok digitaal lampen knipperen door Bert van Gelder
Vandaag om 22:26:57
Wielen voor de SR Leader Class... door Juroen
Vandaag om 22:25:24
Dubbelspoor tunnelportaal van gips. door Glacierxprs
Vandaag om 22:22:27
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door roadster36
Vandaag om 22:09:38
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Aford
Vandaag om 22:04:21
Stekkertje tbv de Fleischmann Sprinter. door henk
Vandaag om 21:53:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:35:17
Hornby TTS sound decoder, CV 5 in te stellen? door Hans1963
Vandaag om 21:34:55
Lima onderdelen, waar verkrijgbaar? door ruudns
Vandaag om 21:34:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:30:58
Roco BR 03 1011 voorzien van rookgenerator door Die Bahn
Vandaag om 21:23:37
Vaerwegh Dok - Sucrerie et Siroperie door Ronald Halma
Vandaag om 21:16:12
VERPLAATST: Dalmatië Express: een verhaal van pure nostalgie door Bert van Gelder
Vandaag om 20:49:29
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Bert van Gelder
Vandaag om 20:45:53
VERPLAATST: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland door Bert van Gelder
Vandaag om 20:43:55
Dalmatië Express: een verhaal van pure nostalgie door willyTEE
Vandaag om 20:42:22
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Jelmer
Vandaag om 20:35:37
Trix NS1211 rijdt niet met of zonder decoder. door NS1220
Vandaag om 20:32:19
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 20:29:51
OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland door timtrein
Vandaag om 20:19:29
Digikeijs DR5039 vraag door john26
Vandaag om 20:06:07
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
Vandaag om 20:01:55
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Tjalling
Vandaag om 20:01:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:54:58
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 19:46:39
Vernieuwde BNLS spoorkaart via Google Maps? door nighttrain1
Vandaag om 19:41:09
Mooi weer om buiten te spelen door St00mboy
Vandaag om 19:37:54
Haarsem aan Zee H0 door bask185
Vandaag om 19:14:57
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 18:43:24
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 37191 keer)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #270 Gepost op: 20 januari 2021, 09:20:51 »
Echt heel tof Ivo!  (y) Inspirerend. Ik heb zelf de 6102 in aanbouw, met etswerk van GM&S en aandrijving en ketel van een Artitec 3700. Daarbij nog een hoop delen zoals leidingwerk zelf te maken. Ik denk dat ik het ketelfront wat simpeler hou, anders komt het bij mij nooit af  :D
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 847
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #271 Gepost op: 20 januari 2021, 11:59:19 »
Nog een paar stapjes:...................
De zittingen heb ik gemaakt van messing plaat 0,8mm dik en een soort namaak gecapitonneerde zitting gemaakt door op regelmatige afstanden een putje te frezen. Ik vraag me af of dit werkelijk zo is geweest, maar ik zie dit staan op de tekeningen in het 6100 boek. Ik vermoed dat het gewoon een met leer overtrokken stuk is geweest.
................
Ik denk nog na over de stoomkraan die aan de zijkant van het ketelfront gezeten moet hebben. Hiervoor ontbreekt mij elke informatie. Misschien dat er in de materieelboeken nog iets over staat.

mvg,
Ivo

De stoomkraan uit de 3900 heb ik wel op tekening. Op zijaanzicht gestippeld maar duidelijk te zien hoe hij is en gezien op het vooraanzicht is het pos 215.




En ik denk niet dat de kruk gecapitonneerd was, leer en dunne paardenhaarvulling?!?. Dat had zelfs de eerste klas nooit bij de NS naar mijn weten.

Carel







Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5091
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #272 Gepost op: 20 januari 2021, 12:22:45 »
Dag Carel,

Ik denk dat je hier een kraan aanwijst van de stoomverwarming. Dat denk ik ook vanwege de leiding die hiervandaan naar boven loopt achter de leidingen van de remkranen langs op het ketelfront. Op een eerdere tekening in het 6100 boek zie ik het handwiel van de stoomkraan voor de luchtpomp veel hoger zitten dan bij de 6106-6110. Daar past op die manier met de stoomleiding die je aan de rechterkant op de vuurkist en ketel ziet zitten een normale kraan zoals je die ook op alle ketels ziet zitten. Probleem is dat ik daar in het model nauwelijks nog bij kan.
De 3900 had bij mijn weten gewoon de stoomkraan voor de luchtpomp voor op de ketel zitten en niet in het machinistenhuis aan de zijkant van de vuurkist.

Die gecapitonneerde zittingen geloof ik ook niet, Staan alleen zo op de tekeningen in het 6100 boek.


mvg,
Ivo
*

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #273 Gepost op: 20 januari 2021, 13:43:54 »
Op de foto van blz 40 van het boek kan je linksonder een stukje van de zitting zien met de knopen. Het ziet er niet uit als een luxe stoelzitting maar wel een kussentje met knopen er in.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5091
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #274 Gepost op: 20 januari 2021, 14:46:32 »
Nu zit ik bijna dagelijks naar die foto te kijken, maar dit had ik nog nooit gezien. Inderdaad een kussen met knopen, dus toch gecapitonneerd. Bijzonder. Ik had eerder de vorm die Carel noemde verwacht.

mvg,
Ivo
*

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #275 Gepost op: 20 januari 2021, 14:49:29 »

Jouw focus lag bij het ketelfront  ;)

Ik had in mijn hoofd zitten dat ik het een keer op een foto gezien had, dus even gebladerd en jawel.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5091
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #276 Gepost op: 21 januari 2021, 17:27:33 »
Laatste dingen in het machinistenhuis.

Eerst nog even een tekening waar ik vanuit ben gegaan:



Deze staat in het 6100 boek. Dit is een tekening van de 6101-6105. Ik mis hier wel de smeerpers boven. Rechts zie je het handwiel van de luchtpomp en die zit op deze tekening aanmerkelijk hoger dan op de foto van pagina 40. Omdat ik op andere foto's de stoomleiding van de luchtpomp op de ketel en vuurkist zie, zit dit handwiel te hoog. Maar niet als hier een 'normale' stoomkraan zit aan de zijkant van de vuurkist in het machinistenhuis. Dan zal het handwiel hoger zitten.
Ook kun je op deze tekening de stoomleiding van de verwarming goed zien lopen. Die loopt van het handwiel in het midden achter de remleidingen langs en gaat dan rechts naast de vuurkist naar beneden en komt daar in een kraan terecht. Met de tekening die Carel liet zien van de 3900 denk ik dat deze kraan een omzetter is van de stoomverwarming naar de aansluiting voorop de bufferbalk en naar de achterste bufferbalk. Dus afhankelijk aan welke kant van de lok de trein staat zet je de stoomverwarming aan...

De stoomkraan heb ik weer nagemaakt en die zit dan ongeveer hier (slecht te zien en zit nog niet vast:



Het ganghendel heb ik nu ook lager geplaatst en dat bevalt me beter:



En linksachter heb ik nu ook de hand schroefrem gemaakt en geplaatst:



Het machinistenhuis kan nu naar de spuiterij. Verder afmaken komt daarna.

Als laatste (geloof ik) volgt nu nog een namaak binnenliggende schuifbeweging en dan gaat de hele lok naar de spuiterij.


mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5091
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #277 Gepost op: 25 januari 2021, 17:07:38 »
Stukjes binnenliggende schuifbeweging:



Op een papiertje waarin ik een schets heb gemaakt met de naar H0 vertaalde maten in mm. Wat je hier ziet is een stukje messing op de plaats van de schuiven in het grote cylinderblok. Hierin zitten al de assen van de cylinderschuiven. Dit stuk komt onder de rookkast in het midden. Schuivendeksels kun je op geen enkele manier straks zien, dus die heb ik achterwege gelaten evenals de cylinderdeksels. Deze zitten nog een flink stuk eronder en zullen met zekerheid de beweging van de onderste bogie in de weg gaan zitten evenals de leibanen die daar dan weer tegenaan horen.

Ik zocht een stukje nieuwzilver strip van 1 x 0,5mm, maar die kon ik zo snel niet vinden. Daarom heb ik hier 2 strips van 0,5 x 0,3 tegenelkaar gesoldeerd en die maak ik dan dubbel. Aan het einde een gaffel gebogen. Twee stripjes tegen elkaar vorm zi de bovenkant van een voorloopstang. Deze komt van onder over de assen van de cylinderschuiven heen, steken een stukje uit, en daartussen komen dan de schuifstangen. Aan het einde van de schuifstangen heb ik vervolgens een beetke kromgebogen vierkant messing staf gesoldeerd als imitatie scharen. Daarna weer wat losse stripjes gemaakt van 1 x 0,3 die aan beide kanten van de schuifstang komen naar boven om aan de kruk van de wentelas te worden vastgemaakt. Deze laatste krukken zijn gemaakt van vierkant messing staf 1 x1 mm , aan het einde tot ongeveer 0,4mm smaller gevijld en een gaatje geboord.

Dan ziet het er op zijn kop zo uit:





Dit ding ga ik in het chassis vastschroeven onder de vuurkist en de krukken komen dan tegen de wentelas aan zoals hier ook is te zien.

In het chassis past het nog niet, want de dwarsverbinding tussen de ophanging van de buitenste leibanen zit in de weg. Deze zal ik eerst deels moeten wegfrezen/zagen voordat dit ding erin past:





Ik ga nog controleren of de posities van de voorloopstangen en de scharen zo kunnen. Daar moet een hoekverschil van 90 of 270 graden in de wielstanden in zitten (kruk van de excentriekstang loopt of 90 graden voor of 90 graden achter ten opzichte van de drijfstang. De drijfstang zit onder de kruiskop aan de onderkant van de voorloopstang vast).

Je zul er straks heel erg weinig van zien en waarschijnlijk alleen vanaf de rechterkant van de lok.


mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5091
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #278 Gepost op: 25 januari 2021, 23:26:11 »
Eerst even een raadplaatje. Als je onderstaande foto ziet en je hebt mijn geknutsel hier een beetje gevolgd, wat ga ik hier nog aanpakken/verbeteren?




Vanavond heb ik het deeltje binnenliggende schuifbeweging in het chassis vastgemaakt. Helaas zoals ik verwachtte is er nauwelijks iets van te zien. Eigenlijk alleen de krukken en de stangen naar beneden naar de schuifstang zijn zichtbaar. De schuifstang zelf en de voorloopstang blijven vrijwel verborgen.







Nu zou ik de bovenste rand van het binnenliggende frame nog kunnen verlagen. In het echt zat dit frame ook niet hier, maar meer naar buiten onder de voetplaat. Vanwege de te dikke modelwielen kan dat niet tenzij je in H0-Pur, Proto, Fremo gaat werken. Alleen als ik deze ga verlagen dan ga je van de zijkant door de lok heen kijken en dat hoort ook niet.

Ik zou samenvattend niemand aanraden deze binnenliggende schuifbeweging te maken. Alleen de krukken en de stangen naar beneden zijn voldoende.


mvg,
Ivo
*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
  • Team Mitropa
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #279 Gepost op: 25 januari 2021, 23:32:19 »
Nou die ge-etste deurkruk kan echt niet. (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5091
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #280 Gepost op: 25 januari 2021, 23:42:23 »
Precies  ;D  Nu nog netjes eraf frezen zonder de rest kapot te maken
*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5525
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #281 Gepost op: 26 januari 2021, 11:29:56 »
Nou die ge-etste deurkruk kan echt niet. (y)


Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Wensenlijst: Groene BB, Rhijnboog, Zeppelin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5091
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #282 Gepost op: 26 januari 2021, 22:39:29 »
Nou die ge-etste deurkruk kan echt niet. (y)

Deze beter?




mvg,
Ivo
*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
  • Team Mitropa
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #283 Gepost op: 26 januari 2021, 23:19:05 »
Ja toch  ;D waar komen die vandaan?

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1571
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #284 Gepost op: 27 januari 2021, 11:06:05 »
ik weet het al , zie HJF  ;D