Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 81788 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #150 Gepost op: 18 september 2020, 11:20:47 »
Dag Jan,

Dit is een mooie oplossing voor de kleppen voor een naoorlogse versie met nieuwe cylinders  (y) Ik zal deze proberen te onthouden voor de bouw van een 3900 die dezelfde kleppen lijkt te hebben. Die zijn daar wel minder zichtbaar, want ze zitten dan tussen de rookkast en de windleiplaten, maar wel een leuk detail om aan te brengen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #151 Gepost op: 18 september 2020, 11:45:45 »
Jemig, dit is niet even een recht toe recht aan kit zeg. Mooi dat je het zo doet Ivo.

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #152 Gepost op: 18 september 2020, 15:14:53 »
Tsja, veel werk? Je kunt de kit ook anders bouwen, gewoon vanuit de bouwdoos. Dan krijg je nog steeds een goed uitziend model. Alleen qua nauwkeurigheid minder correct. En het is altijd makkelijker iets te aan te passen dat je bij nader inzien niet vindt kloppen dan een complete kit ontwerpen. Het duurt bij sommige (of de meeste?  ;) ) kleinseriefabrikanten niet voor niets zo lang voordat een aangekondigde kit op de markt komt.

En ik heb inmiddels zoveel ervaring met het bouwen van messing kits dat ik allerlei verbeteringen wel aandurf en zo goed mogelijk hier probeer te laten zien. En wel zo dat ik denk dat de meeste dingen, mits je het goede gereedschap hebt, best zijn na te maken.

Bijvoorbeeld je hoeft geen klinknagels/bouten op het dak, de voetplaat, de rookkastdeur en de cylinderbekleding te maken, je hoeft de kleppen niet aan te passen, je hoeft niet zelf een stoomkraan te bouwen etc. Kun je allemaal in de afgelopen pagina's terugvinden.

Maar ja voor mij is het hobby en zin om het zo nauwkeurig mogelijk na te bootsen. Dat heeft ook zijn grenzen  :)

Geloof dat jij zelf ook veel werk maakt van de 3300, 3900, ..., ....,   ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #153 Gepost op: 18 september 2020, 15:46:37 »
Grenzen zijn er om te verleggen.

en mijn steltregel: Ieder volgend model wordt beter dan de vorige.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #154 Gepost op: 20 september 2020, 13:57:05 »
De laatste loodjes aan de kap zijn gedaan. Nu komt het onderstel.

Maar eerst zijn de terugslagkleppen rechts afgemaakt. Ik heb 2 losse kleppen op een stripje messing gesoldeerd en deze boven de 2 die op de voetplaat liggen gezet.

Op de foto is het nauwelijks te zien, maar ik ben wel tevreden. Eveneens zit er nu een opstapje onder de rookkastdeur en zijn de dom en de voet van de veiligheden gepoetst. De dom glimt nog onvoldoende, want ik zie het fototoestel niet terug ;)





Aan de andere kant heb ik nog 2 dingen aan de voetplaat gezet. Er zit onder het machinistenhuis een soort ketel, die je ook ziet op de 3900 en 6300. Overigens zie ik die niet meer terug op foto's van na 1945. Het zit niet in de kit, maar het is gewoon een gietdeel dat je bij Philotrain kunt bestellen. Dit zat denk ik onder hun 6300.
Dan heb ik het meegeleverde onderdeel gemonteerd van de exhaustinjecteur. De pijp os aardig, maar wat er onderaan rechts hangt kan ik niet thuisbrengen adhv foto's van het echte ding. Overigens is mij ook niet duidelijk hoe het in het echt er nu uitziet. Tips?






mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #155 Gepost op: 24 september 2020, 17:21:40 »
Afgelopen dagen heb ik het onderstel rijdend gemaakt. Dat kostte me wel enige moeite, omdat het chassis vervormbaar is. Het is opgebouwd als een doos met afstandhouders onder en boven en geen haakse afstandhouders. Dat betekent dat als je in lengterichting kijkt het geheel als een rechthoek eruit moet zien, maar met geringe druk vervormd tot een parallellogram. Daar ga ik wel dwarsverbindingen tussen maken voor meer vormvastheid, maar eerst wilde ik kijken hoe een en ander past in de kap en welk type aandrijving ik uiteindelijk wil inbouwen en op welke as de motor moet aangrijpen.

Daarom heb ik de Markits tandwielkast in elkaar gesoldeerd en de lagers zo goed mogelijk in het chassis gesoldeerd.



Met vervolgens de wielen gemonteerd bleek het geheel toch niet soepel te lopen. Daarom de zaak weer uit elkaar en nauwkeurig opmeten. De fout wordt veroorzaakr, zoals zichtbaar is dat de gaten in de koppelstang groter zijn dan de pennen op de Avonside jig. Dan wordt het gokken op het oog. Met nauwkeurig nameten bleek dat de rechter pen 0,1mm te ver naar rechts zat. Omdat de speling tussen de bussen op de krukpennen van de assen en de gaten in de koppelstangen ook maar 0,1mm is, is dat teveel van het goede. Daarnaast liepen de koppelstangen regelmatig vast tussen de bussen en de krukaspen, omdat daar een klein spleetje zit en de koppelstangen zijn geëtst met een randje. Dat gebeurt altijd. De oplossing is dan de gaten de koppelstangen met een ruimer opruimen, zodat het gat een busje wordt ipv een gat met in het midden een scherp randje. Ik hoop dat jullie me nog begrijpen. Maar de assen lopen nu soepel in hun lagers. Nu pastte de aandrijving er niet meer tussen. De oplossing daarvoor is om de lagers in de tandwielkast van de aangedreven as van binnenuit in het etsdeel te solderen. Dan is er voldoende ruimte.

Op het haken van de koppelas in de bussen na loopt het chassis nu goed genoeg en is prima te verbeteren, met nog wel de middelste as die te hoog in het chassis zit tov de andere 2 assen.

Filmpje:

MVI_9610 by Ivo tB, on Flickr

De aandrijving zit nu op de voorste as en is een beetje zichtbaar onder de ketel. Met zwarte verf wordt dat natuurlijk beter, maar er is dan geen vrije uitkijk meer. Deze aandrijving past niet op de achterste as tenzij je het ketelfront open laat. De middelste as zou ook kunnen zoals Floris eerder voorstelde. Ik heb besloten om het toch anders te doen. Ik ga de middelste en voorste as voorzien van beweegbare lagers. Deze kunnen verend worden gemaakt of via een compensatieboom op de juiste hoogte worden gezet. Ik ga in eerste instantie voor het laatste, maar kan dat altijd nog vervangen door vering. Belangrijk is dan wel het juiste (veel!) gewicht in de lok te krijgen met het zwaartepunt bij voorkeur boven de middelste as. Het huidige geheel weegt zo'n 180 gram. Ter vergelijking weegt een DJH 5500 280 gram en een Werps 8100 120 gram. De eerste heeft zijn gewicht van het witmetaal en de tweede van zoveel mogelijk lood verstoppen in de lok.

Voor het aanbrengen van verende lagers is er in het chassis al een etslijn opgenomen die je moet uitzagen. Daarna kun je deze lagers bijvoorbeeld van Alan Gibson in het chassis solderen:



Hier is een as gedaan.


mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #156 Gepost op: 25 september 2020, 23:45:00 »
In de vorige post liet ik zien dat ik verende/verticaal bewegende aslagers heb ingebouwd. Je hebt dan de keus om dat verder als gecompenseerd chassis uit te bouwen of als een verend chassis. Ik heb een lichte voorkeur voor gecompenseerd, maar als dat niet goed gaat ga ik de vering proberen. Niet goed is vaak een kwestie van gewicht. Is de lok te licht dan gaat het sneller wringen en of waggelen. Maar met voldoende gewicht moet het lukken en heb je je verzekerd van een aandrijving op6 wielen.

Om dit te bereiken moeten de assen wel vrij verticaal kunnen bewegen. Daarom is de vaste koppelstang niet meer bruikbaar, maar moet deze worden vervangen door 2 koppelstangen per kant die die beweging wel mogelijk maken. Ik heb een ets van Alan Gibson gebruikt, maar MK levert dit ook als een set met verticaal bewegende lagers:

Etsplaatje:



Deze onderdelen zijn allemaal nodig om een op 3 assen aangedreven lok van verticaal bewegende assen te kunnen voorzien.

Per kant heb je 6 onderdelen nodig:



Deze is voor de linkerkant en de volgende voor de rechterkant:



En op de assen gemonteerd is er nu een vlot lopend chassis ontstaan, waarbij door de buiging van de rail is te zien dat de assen en koppelstangen meebewegen en keurig het geheel op de rails laten staan.

Filmpje:

https://youtu.be/SNeMp_JqEyo



mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 28 september 2020, 00:25:16 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #157 Gepost op: 26 september 2020, 00:52:55 »
Hoi Ivo,

Ik krijg de mededeling dat het filmpje en foto's prive zijn.

mvg, Frank

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #158 Gepost op: 26 september 2020, 08:24:13 »
Vreemd,

Zou met aanklikken gewoon moeten werken. Ik heb de link veranderd. Ik hoop dat het dan wel werkt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #159 Gepost op: 26 september 2020, 10:39:26 »
Ik krijg nog steeds deze mededeling: private.

Al je andere foto's krijg ik wel te zien, maar niet de NS6100.

mvg Frank

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #160 Gepost op: 26 september 2020, 11:01:44 »
Om het tandwielkastje tussen de lagers te krijgen is het naar binnen verplaatsen van de lagers in het tandwielkastje een goed idee, ik heb gewoon iets van de binnenkant van de lagerbusjes in het frame afgevijld.
Die lagerbusjes in het frame passen net niet maar ik heb met een opgerold stukje schuurpapier steeds voorzichtig wat geschuurd totdat het busje precies past. Alle assen en dus ook de wielen zitten bij mij op gelijke hoogte.

Als je de bovenste tussenplaatjes van het frame er strak tussen soldeert staan de zijkanten niet parallel aan elkaar maar wat taps, je krijgt de assen er dan ook niet doorheen.
Ik heb met de assen erin de plaatjes los gesoldeerd totdat de assen zowat uit zichzelf door de lagers aan beide kanten gingen.

Met starre assen kan hij best wel wat trekken.
In een boog tegen een lichte helling en met voornamelijk messing rijtuigen:
https://youtu.be/21uULc5h58I

De zijkanten van de wielen heb ik hier trouwens met een edding stift zwart gemaakt
Mijn vrouw kwam onlangs met een gatentang thuis dus ga ik eerdaags ook glaasjes in de lampen zetten.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2020, 11:09:30 door prutser »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #161 Gepost op: 26 september 2020, 12:07:40 »
Over de trekkracht zou ik met dat aantal rijtuigen niet klagen. Ik zou al tevreden zijn met 4 bakken: D, C10c, C10c en AB.

Ik ben aan het puzzelen waar ik allemaal gewicht wil gaan toevoegen. In elk geval voor in de ketel en achter in de kolenbak en waterbakken en de waterbakken in het midden. Ik ga denk ik proberen de decoder in het midden te plaatsen of schuin naar achter in de kolenbak. Beetje zagen en frezen aan de onderkant van de kolenbak achter in het machinistenhuis en dan past het er zo in.

Eerst eens kijken wat de nieuwe tandwielkast doet qua passing en trekkracht.

Is wel grappig dat jij alle gaten voor de lagers hebt moeten ruimen. Ik hoefde dat met de voorste en achterste niet te doen, alleen de middelste pasten niet. Vervolgens op de jig gezet met de zijkanten strak haaks en dat een beetje borgen door de vouwnaden onder dicht te zetten met soldeer. Daarna de lagers in de jig in het chassis gesoldeerd en de wielen liepen prima. Nu met de verticaal bewegende lagers in de hornblocks staan alle wielen keurig op de rails.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #162 Gepost op: 26 september 2020, 12:14:15 »
Ik krijg nog steeds deze mededeling: private.

Al je andere foto's krijg ik wel te zien, maar niet de NS6100.

mvg Frank
Als het goed is krijg je vrijwel al mijn foto's alleen te zien als je een link hebt. Eerlijk gezegd ben ik het een beetje zat dat als je een bepaald loktype googled je veel van mijn foto's zonder bronvermelding te zien krijgt. Enige discussie over copyright ontbreekt. Daarom plaats ik al mijn foto's tegenwoordig private op flickr. Maar dat gaat nog steeds niet goed als je ze hier post.

Ik ben de video nu aan het uploaden op youtube. De link komt dan later in het draadje te staan.

mvg,
Ivo

P.S., de link doet het al
« Laatst bewerkt op: 26 september 2020, 12:17:24 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #163 Gepost op: 28 september 2020, 00:33:52 »
Vanavond een nieuwe tandwielkast in elkaar gezet. Dit is ook een Markits tandwielkast die GM&S gewoon op voorraad heeft. Het is Markits MM 2L 1850. Uit de tekening heb ik afgeleid dat deze kast de achterste as moet kunnen aandrijven, terwijl de motor verder voor het ketelfront moet passen. Dan hou je voor de waterkasten een vrije doorkijk onder de ketel.

Dit zijn de onderdelen van de tandwielkast:



Een beetje buigen vijlen, lagers solderen en het geheel in elkaar passen tot een soepel lopend geheel:



En het past goed in het chassis:



Spanning op de motor gezet en het beweegt prima voor- en achteruit. Ik heb een filmpje gemaakt dacht ik, maar dat bleek niet zo ;)

En het geheel in elkaar gepast en zonder verder vijlen past het in de kap:







Nu kan ik verder met het chassis. Eerst de compensatieboom maken en in het chassis ophangen en dan de verdere detaillering: zandkisten, cylinders en wat we nog meer gaan tegenkomen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #164 Gepost op: 28 september 2020, 00:39:27 »
Nachtbraker.. en nu naar bed (ik trouwens ook). Maar we hebben allebei wel even een ei gelegd.

truste.