Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"  (gelezen 34877 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"
« Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2019, 17:14:02 »
Gaat lekker maatje!!!
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"
« Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2019, 20:40:44 »
Dank Koen en Martin. Ondertussen is de bouw gestagneerd deze avond. Moet m'n hoofd breken over het MCC - traject...

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"
« Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2019, 23:59:09 »
Hoi,

Het gaat snel.

Gr Koen.

Ha Koen, valt wel mee. Heb momenteel behoorlijk wat tijd. Als straks het werk weer aandacht wilt, zal de klad er snel inkomen vrees ik...
Morgen een dag Brandweerwedstrijden... Dus dan geen updates...

Groetjes

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"
« Reactie #18 Gepost op: 20 mei 2019, 15:24:57 »
Bouwupdate:

Afgelopen 2 weken veel knutseltijd. Tussen het knutselen door veel op kunnen nemen voor de how to series en foto's gemaakt. Dus veel plaatjes, weinig tekst! :D



Zo lag de rechter module er 2 weken geleden nog bij...



Ik heb besloten dat er toch MCC op dit baantje gaat komen. De weinige treinbewegingen worden afgewisseld met rijdende vrachtwagens. Hopelijk komen er in de toekomst nog legervoertuigen die kunnen rijden. Voor nu gebruik ik mijn voertuigen van mijn andere baan.
Het fijne aan hardschuim is dat de magneetband en zendlus/draad simpel verwerkt kunnen worden.



Even testrijden. Zelfs door het 'woeste terrein' kan het autootje ploeteren, dus dat betekend dat het traject uitgebreid gaat worden...



Met behulp van Alabastine® het wegdek en de plaats voor de voertuigloodsen aangelegd. Het ligt direct een milimeter of 4 hoger, de illusie van een asfaltweg wordt al zichtbaar...



De boel geschuurd en klaar om geverfd te worden...



De spoorwegovergang is ook afgewerkt. Alleen de kleur ontbreekt nog...



Voordat alles geverfd wordt, uitgebreid testgereden. Zo kwam ik erachter dat de keerlus met een diameter van 16 cm toch te krap is voor de touringcar. Ik heb helaas geen ruimte om het aan te passen. Dus ik laat het maar zo. De militairen moeten maar reizen in de stadsbus...







3 stappen van schilderen. De weg is reeds geverfd met behulp van zo'n NOCH landschap-bouwset, kleur 'asphalt'... De verschillende kleuren worden om ste beurt geschilderd. Tussendoor plak ik dan alles af. Wel alles goed laten drogen tussendoor, anders beschadigd de verflaag...



Overzicht van de module tot dan toe...





Ook de plaatsen voor de loodsen zijn geverfd nu, ditmaal met een beton-kleur. Eveneens uit de NOCH landschapsbow set...



Overzicht van de module tot dan toe. Zo met al die basiskleuren gaat het al aardig leven...



Ook zijn de foto-achtergronden van Peard zijn binnengekomen. Gezien het bos-karakter van de omgeving heb ik gekozen voor de loofbomen-achtergrond...



Blijf me altijd verbazen over wat een achtergrond kan doen voor je baan...





De laatste twee foto's tonen een overzicht en het verschil met verlichting in de frieslijst. Ik gebruik een LED-strip 'warm-wit' vanuit het verre China. Hij wordt geschakeld met behulp van de OC32. Daarin zit een dag-nachtritme in geprogrammeerd, later komt er nog een RGB-LEDstrip om de opkomst en ondergang van de zon te regelen...

Ondertussen ben ik nog verder aan het gaan met het groenen en aan het wachten op MCC materialen die ik tekort kwam. Tot die tijd kan ik met deze module nog niet echt verder. Daarnaast de komende weken weer meer diensten, dus het tempo zal er weer ff uit zijn...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"
« Reactie #19 Gepost op: 20 mei 2019, 16:10:51 »
Ziet er leuk uit kerel, je gaat snel man

Verstuurd vanaf mijn SM-T720 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Kamp Rijen"
« Reactie #20 Gepost op: 20 mei 2019, 17:44:11 »

(en treinen op batterijen :P )


Dat is wel te regelen.  ;) Ik doe niet anders.

Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2019, 18:43:17 »
Bouwupdate:

Afgelopen tijd niet veel kunnen doen. Vandaag even een uurtje tijd gehad en dus gauw het MCC traject op de rechter module afgemaakt. Althans, de Alabastine® gesmeerd. Verder is er nog wat scenery bijgekomen op deze bak. Omdat deze module nu staat te drogen, aan het experimenteren geweest met servo's bevestigen voor de openslaande poorten. Door de hardschuimen ondergrond, kon ik eenvoudig de ruimte voor de servo uitsnijden in de eerste laag, de tweede schuimlaag daaronder bleef intact, de servo valt mooi weg in het geheel.
Maar genoeg gel*ld, het volk wil plaatjes!



Het achterste hoekje op deze module. Ook dit spoor ligt in de ballast en de eerste basiskleuren zijn aangebracht. De magneetband was op, dus lag het even stil in afwachting van de postbode. Deze is van de week geweest, dus we kunnen door...



De boel met een eerste laag Alabastine® afgesmeerd. De wegen over de sporen moeten zandpaden worden, ik beraad me nog hoe ik dat precies ga doen. Of ik ze met zand bestrooi, of met NOCH landbau paste aansmeer. Nu moet dit eerst de komende dagen drogen...



De sporen worden tijdelijk dichtgesmeerd. Later kras ik dit dus uit met een kraspen/tandarts haakje...



Naast de eerder geplaatste boom, is er nu ook een Unimog op de baan verschenen. Deze is van Herpa en het doel was om hier een MCC wagen van te maken, echter had ik niet goed gelezen en bleek deze versie vaste assen te hebben. Nu staat hij langs de weg. Ik heb met 0402 LED's verlichting ingebouwd, zodat als de zon onder gaat, hij gewoon met verlichting kan 'rijden'. Rondom de wagen komt straks een scene met soldaatjes. Deze poppetjes zijn echter nog erg kwetsbaar, dus die plaats ik later...



Met verf van Revell, eigen gemaakte transfers en poeders van Artitec is het een mooi model geworden. Ik zag wel op de foto dat de nummerplaat verre van strak afgedrukt is, maar of ik die vervang weet ik nog niet...



"Preiser-view" vanaf de voorzijde van de bak. Ik vind dat er zo best al wat reliëf ontstaat. Ik heb verschillende lagen gras en fine turf gestrooid. Ook is het gras van allerlei lengten en kleurtinten groen. Het relief komt doordat de sporen op hun bielzen zo'n 2 mm omhoog komen, als je daar dan ballast tegen strooit en bodembedekking, krijg je kennelijk dus leuke effecten in het landschap! Vooralsnog ben ik dik tevreden. Uiteraard moet er nog heel veel gebeuren om het echt mooi te krijgen. Ik wil nog verschillende bossages aanleggen en wat boompjes hier en daar. Ook de gebouwen staan er nog niet op. Sterker nog, daar moet ik nog aan beginnen. Eerste prioriteit heeft nu dat de bakken technisch goed zijn. Daarmee bedoel ik:

- het hele spul rijdt goed over de baan en in iTrain, zowel de treinen als de vrachtauto's
- de poorten gaan open en dicht, zoals ik wil.
- wissels werken incl polarisatie
- dag-nachtverlichting is aangebracht en werkend
- achtergrondplaat bevestigen
- achtergrondfoto's goed bevestigen
- electronica en bedrading netjes wegwerken

Mogelijk werk ik verder per module. Dat bevalt me voor nu eigenlijk best. Alleen omdat deze bak nu moet drogen en ik niet alles onder de Alabastine® wil smeren, toch wat aan de klus op de andere bak gegaan...



Deze servo's gaan straks de poorten openen en sluiten die het terrein afsloten. Zoals gezegd, ze zitten klemvast in de schuimplaat. Later uitgebreid gaan testen. Echter moet deze module nog zijn frieslijst krijgen en allerlei andere 'grote' zaken moeten gebeuren, voordat ik de fragiele hekjes ga plaatsen. Alleen heb ik daar nu geen zin in. Dus daar gaan we de volgende keer maar weer mee verder!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"
« Reactie #22 Gepost op: 29 mei 2019, 23:17:15 »
Bouwupdate:

Vandaag weer even een uurtje tijd. De afgelopen dagen een start gemaakt met de aanleg van de baan op de middelste module. Voordat dit kon, moest er eerst nog iets aan de modulebakken qua constructie gebeuren. Deze module had nog geen zelfstandig staande frieslijst namelijk. De fries werd tussen de andere 2 bakken geklemd. Als de baan alleen opgezet moet worden, werkt dat net niet handig. Dus extra poten bestelt bij Markenburg.nl en deze nu gemonteerd. Ook heb ik de poten aangepast voor het MCC tracé wat achter de schermen loopt. Er zit een gat in zodat van de ene, naar de andere modulebak gereden kan worden, zonder dat dit in de scenery te zien is. Helaas heb ik hier nog geen foto's van. Die volgen later wel een keer!



Bovenaan de reden waarom ik vast met de middelste module ben begonnen. Het liefst werk ik per module alles af. Echter, zoals je hierboven ziet, moest ik wachten tot de Alabastine® droog was, zodat ik het wegdek verder af kan werken. Dat drogen wilde niet vlotten. Na schuren brokkelde het af, dus zal wel verkeerde mengverhouding hebben gebruikt. Op de foto is het laatste resultaat te zien. De gaten voor de reedcontacten zitten er ook al in en de spoorovergangen zijn uitgekrabt. Het testrijden liet zien dat er vaak van de baan afgeweken werd, vandaar dat ik her en der nieuwe magneetband of extra magneetband heb gelegd. Straks, als ook op de middenbak het wegdek ligt, strijk ik alles af met Alabastine®. Dan hoef ik maar 1x een oplossing te maken namelijk...



De achtergrond is ook geplaatst op de midden module. Dat kon nu, nu de poten geleverd waren. Nog een voordeel van een eigen poten-set voor de fries dus!



De achtergrond op maat gesneden en er tegen geplakt. Ditmaal met spuitlijm. Op de grote modulebaan heb ik dubbelzijdige plakband gebruikt. Dat werkt daar goed, echter steekt hier de foto aan weerszijden een cm of 2 uit, waardoor hij zichzelf steeds op wil rollen. Hij komt dan langzaam maar zeker steeds los. Met de lijm heeft hij daar geen last van!



Op eBay had ik zeer goedkoop enkele bouwpakketten van DM-Toys.de gewonnen. De barakken van hun militair thema (uitgever Modellbahn Union). Uiteraard een proefbouw om te kijken wat je kunt zien door de vensters. Dat blijkt dus genoeg te zijn. Dus nadenken over een interieur en regelen dat dat er komt. Ik wil het 3d geprint hebben namelijk en heb al wat opties gevonden...

Dat was hem voor nu even. De komende dagen wel vrij, maar al volgepland met andere zaken. Tussendoor hoop ik nog wat te bouwen. Heb zin in het laatste groenwerk op de rechter module en het afwerken van het MCC traject aldaar!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"
« Reactie #23 Gepost op: 30 mei 2019, 00:20:49 »
Leuk om te zien hoe dit vordert!  (y)
Groetjes Eeg Jake

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"
« Reactie #24 Gepost op: 02 juni 2019, 00:11:09 »
Dankjewel Jake. Ik doe m'n best. Het leuke is dat het een overzichtelijk project is en blijft, dus vorderingen zijn snel zichtbaar! :D

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"
« Reactie #25 Gepost op: 02 juni 2019, 00:11:20 »
Bouwupdate:

Gisteren en vandaag tussen het werken en sociale verplichtingen door weer wat kunnen doen. De afgelopen dagen staan vooral in het teken van het MCC traject op de rechter modulebak. Ik neem jullie er doorheen aan de hand van enkele foto's.



De gaten met de reedcontacten zijn afgesmeerd met Alabastine®. Nu wachten tot het droog is en nieuwe proefritten. Elke keer als ik wat aanpas aan het wegdek of de electronica ga ik eerst testrijden, voordat ik met de scenery begin. Ik wil dat dit een probleemloos traject wordt en niet dat ik straks de scenery moet slopen omdat iets toch niet helemaal goed ligt...



Ondertussen een van de 2 barakken van DM-Toys in elkaar gezet. Dit zijn laser-cut bouwsetjes van dik karton en hout. Ze zijn veel groffer dan de Markenburg producten waar ik vaker mee werk. Doch, qua detaillering vind ik ze er prima uitzien en krijgen ze een plaatsje op deze baan. Ik heb er 2.
Deze heb ik als proef gebouwd. Zo krijg ik een idee van de afmetingen, lichtval en mogelijkheden met het bouwpakket qua aankleding en inrichting.
In mijn eerdere post zag je al een foto van een venster waardoorheen je prima iets kon zien. Echter op deze plaats op de modulebak zie je helemaal niets door de ramen. Dus deze barak krijgt alleen wat aankleding aan de buitenkant. Binnenkijken lukt niet. Zeker niet als de andere barak er straks naast staat!



Luifeltje van rest karton gemaakt en daaronder een warm-wit LEDje in Kristal Klear. Hoeven laatkomers van hun verlof niet in het donker naar de sleutel te zoeken...



Ondertussen konden we proefrijden, dus het vrachtwagentje rijdt veelvuldig zijn (halve) rondjes...



Na het drogen van de laatste Alabastine®, leverde de proefritten gisteravond geen bevredigend resultaat op. Enkele aanpassingen bleken noodzakelijk...



Tussen deze sporen bleek ik het reedcontact echt te ver van de magneetband gestoken te hebben. Dus werd hij niet geactiveerd. Geen groot dilemma, immers zitten er nog 2 reedcontacten nabij, maar goed, het moet gewoon werken! Dus de magneetband losgehaald en opnieuw gericht...



Hier eenzelfde euvel. Alleen bij het verleggen van de magneetband schoot ik uit met het mes en sneed de zendlus door. Dat was verre van handig! Dus een nieuw stuk zendlus er tussen gesoldeerd. Daarna alles weer afgesmeerd met een nieuwe lading Alabastine®. Hopelijk is dat morgen droog, zodat ik weer kan proefrijden!



Ik had wat Alabastine® over. Het laat zich moeilijk bewaren, dus gelijk de middelste module ook voorzien van een eerste stuk wegdek. Omdat beide bakken op mijn werkkast stonden, kon ik mooi de moduleovergang maken...



Preiser-view waarbij ik ook de barak heb geplaatst. Dit soort foto's helpen heel erg met het krijgen van sfeerimpressies en hoe ik het straks aan wil kleden...



Preiser-view vanaf de voorste modulebak overgang naar de rechter module. De spoorwegovergang in de voorgrond is een 'loze' wat MCC betreft.Het MCC traject loopt in de achtergrond en slingert tussen alle sporen door. De scherpe bochten (radius 6 - 7 cm) worden tot op heden probleemloos genomen door de vrachtwagens. De bussen hebben er significant meer moeite mee, maar die mogen hier niet komen...



Ter afsluiting even een overzichtsfoto. Links de midden module en rechts de rechter module. De verlichting moet ik in de fries van de midden module nog aanleggen. Hopelijk is morgen alles droog en kan ik voor de laatste keer proefrijden. Vanuit Duitsland is een pakket onderweg met soldaatjes en 2 loodsen. Die verwacht ik komende week. Dan zal het qua scenery op de rechter module hopelijk echt op gaan schieten. Kan niet wachten op het moment dat ik rangerende treinen kan fotograferen en filmen in "Kamp Rijen"

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2019, 00:12:52 door Hoontje. Reden: foto link vervangen ivm foutieve foto... »

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"
« Reactie #26 Gepost op: 06 juni 2019, 02:25:31 »
Bouwupdate:

Vandaag overdag een dag vrij en heerlijk kunnen knutselen. 's Middags kwam een pakket binnen met spullen van DM-Toys. Hier zitten weer enkele scenery producten en bouwpakketten in, dus ik kan weer lekker los met details! Enkele foto's van vandaag:



De inhoud van het pakket van vandaag. De 2 Volkswagen T3'tjes zijn de donoren voor de Koninklijke Marechaussee busjes die ik nog ga plaatsen.
Voor de inrichting van de Barakken heb ik een aantal 3D geprinte kasten bestelt. Bedden komen ooit ook nog. 2 pakketjes van PEGASUS, een voor mij onbekend merk, met soldaten in moderne NATO uitusting. Ze zijn behoorlijk gedetailleerd. Het doosje zegt 1/144, maar naast een NOCH poppetje van 1/160 zie ik weinig verschil...
2 Voertuighallen completeren het pakket vervolgens. Deze hallen lijken behoorlijk op de meest noordelijke opslagloodsen die op het terrein te vinden waren. Net als de barakken zijn dit laser-cut bouwpakketten van dik karton. Ik ben benieuwd of ze net zo lekker werken als Markenburg...



40 minuten later stond de eerste voertuighal al enigzins in elkaar. Waarom duurt dat 40 minuten? Nou ik heb het ook gelijk gefilmd voor een How To én bij nieuwe pakketten ben ik traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaaaaag. Dit omdat ik altijd eerst proefpas, foto's maak van deze passing, nadenk over de scenery en aankleding/details en dan alles rustig in elkaar zetten... Overigens is het gebouw nog verre van af. Alleen de muren staan. Alle details moeten er nog op en in. Evenals de openstaande deuren...







Foto's van een van de proefpas-sessies met de nieuwe loods. Het helpt om te besluiten hoe ik hem verder aan wil kleden. Je kunt er niet goed inkijken. De laatste foto is vanuit een ongemakkelijke hoek naast de baan gemaakt. Op beurzen worden mensen erg zenuwachtig als je daar gaat staan als bezoeker. Dus ga ik het dak opensnijden en van een venster voorzien, zodat je erin kunt kijken en het interieur kunt zien.
Hier kreeg ik de tip dat in 1 van deze loodsen een T-33 Lockheed wrak lag. Dat ga ik natuurlijk nabootsen. Van klei heb ik vanavond een karkas gemaakt. Als dat gedroogd is, ga ik het met doeken bedekken, zodat het lijkt alsof er een vliegtuig ligt, maar hoef ik niet allerlei details te verwerken. Foto's volgen nog...



Na alle loods-perikelen, ben ik verder gegaan met de baan van een eerste basis groen te voorzien aan de achterzijde. In deze hoek was het gras nog niet aangelegd en het MCC traject nog niet op kleur. Dit laatste heb ik eerder van de week gedaan en ook vandaag ging het proefrijden op dit stuk van het traject foutloos. Dus tijd voor groen! Het zandpad is eerst voorzien van enkele strepen met lijm, daarna met de Greenkeeper gras erover gestrooid, waardoor het een verwilderd, oneigenlijk pad is. Het MCC autootje rijdt er vervolgens probleemloos overheen. Erg gaaf om te zien! Filmpjes volgen nog!



Detailopname van de spoorwegovergang/zandpad...



Elders lukte het proefrijden opnieuw niet. Na enkele noodgrepen, besloten dit hele stuk van het traject te slopen en opnieuw aan te leggen. Zodra de Alabastine® droog is, wordt alles weer geschuurd en volgen proefritten...



Doorkijkje over de niet-MCC spoorwegovergang naar achteren, hier ligt achterin de hoek nog geen groen of gras. Het gehalte 'bak-in-aanbouw' is nog erg hoog op deze foto. Straks zal daar verandering in komen hopelijk...



Van Jan Poorter enkele lichtmasten gekocht op Houten. Geen idee of ze ook echt op Gzve hebben gestaan, maar ik vind ze een stoer, militair uiterlijk hebben.



De 2 kale bomen die je ziet staan, staan te drogen. Straks ga ik daar nog mee aan de slag...



Detailopnamen van de voet van, een van de geplaatste lichtmasten. Met een strooisel, bedoeld als loof voor bomen, bossages gemaakt. Het strooisel is van Busch, alleen kan ik het serie nummer op het zakje niet meer lezen helaas...





Toen de twee kale bomen droog waren, heb ik ze afgebroken. Met behulp van een pincet de basis vastgehouden en de bovenkant 1 kant op laten buigen door zachtjes te duwen. Op het moment dat hij brak, de top op het gras vastgelijmd. Nu heb ik 2 gesneuvelde bomen. Bedoeling is dat er een tank of ander legervoertuig tegen komt te staan of iets dergelijks. Dat heb ik nu alleen nog niet....



Detailopname. De bomen komen van Anita Decor. Heb ooit een doos met droge takjes voor €4,50- bij hen gekocht jaren geleden en nog altijd plezier van. Het natuurlijk materiaal komt erg mooi uit. De bossages zijn oude vergane zeeschuim takjes. Deze waren zo al beschadigd. Het vlokken werk is gedaan zoals velen dat doen. Spuitlijm, vlokken strooien en dan fine turf erover...



Een van de stootblokken heb ik ook voorzien van tegen het stootblok opklimmend groen. Eveneens uit het eerder genoemde Busch-zakje. Gefixeerd met blanke lak...



De overgang naar de achtergrond is zo al veel beter vind ik...



Tegen de achterwand staan 2 bossages, beiden van zeeschuim. Ook heb ik een busseltje takken van Anita Decor® bij elkaar gelegd, als ware het gerooide bomen...



Een treurwilg van Noch verhuld de overgang van de weg naar de achtergrond enigzins. Zo hoop ik dat het niet teveel opvalt dat dit niet lekker in elkaar overloopt. De bruine opening wordt later nog voorzien van groen en grind/zand...



Eigenlijk probeerde ik de bossages op de voorgrond te fotograferen. Bij het zien van de foto, zie je nu de bossages niet heel scherp, maar wel het gras/groenwerk bij het spoor zelf. Het gave is dat hier gewoon locs overheen rijden...



Totaal overzicht van het achterste hoekje. De basiskleuren zijn opgebracht, gras en groen aangebracht en enkele bomen. Het leeft direct een stuk meer...



Preiser-view. Dit ziet de meester als hij het terrein oprijdt later... De sporen lijken onbegaanbaar, doch zijn het niet. Victor Lansink maakte ooit een foto door het hek van Kamp Rijen en ik vind dit er toch al wel wat op lijken! (Hoewel het niet de juiste wissel is, maar ok)



Totaal overzicht. De loodsen zijn weer weg, dit omdat ze nog verder aangekleed moeten worden. Het begint er steeds meer op te lijken. De desolate sfeer van een weinig gebruikt emplacement komt er langzaam maar zeker goed doorheen... Binnenkort dus het laatste MCC stukje hopelijk werkend krijgen, loodsen afwerken en dan verdere detailleringen in orde gaan maken. Het hekwerk van N-detail.de moet bijvoorbeeld ook nog geplaatst gaan worden, dan wordt het aanzien van deze module weer heel anders...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"
« Reactie #27 Gepost op: 06 juni 2019, 09:04:50 »
Erg mooi en sfeervol.
Groeten,
Richard

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"
« Reactie #28 Gepost op: 06 juni 2019, 09:29:40 »
Hoi,

Mooi gedaan die sporen met gras ertussen.
Benieuwd naar het hek.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: (Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen"
« Reactie #29 Gepost op: 06 juni 2019, 13:43:57 »
Hoi  Hoontje,

Mooi projekt! Heb het hele draadje even doorgelezen. Goed bezig maar toch even een kleine opmerking, je stelt dat de draai te klein is voor de touringcar en dat de militairen dan maar per stadsbus moeten reizen. Dat snap ik even niet. Het is een militair oefenterrein, daar worden dus oefeningen gehouden. Militairen op oefening reizen helemaal niet per bus. Die gaan achterin de 4- of weetikveelhoeveel tonner. Als die tenminste beschikbaar is, anders mogen ze lopen. Je bent tenslotte militair en geen mietje. 😁
Dus zie dat je een paar legergroene DAF's krijgt. Bussen zijn overbodig.

Just my two cents. Blijf je draadje volgen.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.